Täysi-ikäisen mt ongelmaisen/syömishäiriöisen pakkohoito
Noniin eli. Isäni uhkaa minua pakkohoidolla. Olen 22-vuotias, elämäni ja opiskeluni luistavat noin muuten mutta minulla on masennuslääkitys ja keskivaikea anoreksia, olen 168cm ja 46kg. Oireilin jo teini-iässä mutta ei silloin asia edennyt mitenkään. On ollut lä ja alamäkiä sen jlk.
Tänä syksynäisäni on keksinyt että vain pakkohoidolla minustasaadaan normaali ja "naisennäköinen"
Olen ihan oikeasti peloissani, käyn psykologilla puhumassa kerran viikossa ja minulla on takana myös jaksoja avohoidossa. Koetan parantua omalla tyylilläni, enkä usko että on edes mahdollista koskaan täysin päästä eroon näistä kahdesta. Isäni uhkailu saa minut vain entistä hermostuneemmaksi ja pelokkaamaksi. Suhtaudun kielteisimmin asioihin kuin esim kesällä.
Olen kuitenkin aikuinen joten onko edes mahdollista teoriassakaan (ja tässä taloustilanteessa) mahdollista, että minut luokiteltaisiin itselleni/muille vaaralliseksi ja määrättäisiin pakkohoitoon?
Kommentit (29)
Niin ja siis ap muistelee kakskakkosessa
"Lääkäritädille: pelkkä psykoosi ei riitä, eikä välitön itsemurhauhkakaan." Yritin kertoa palstalaisille miten mt-lakia sovelletaan, millä edellytyksin pakkohoito *käytännössä* yleensä tapahtuu. Näiden lisäksi tarvitaan muutakin, totta; mutta oman terveyden /turvallisuuden vaarantuminen ja muiden mt-palveluiden riittämättömyys on käytännössä kovin abstrakteja ja vaikeita ennustaa. BMI 13 on syömishäiriöihin liittyvä vanha legenda, jolla ei valitettavasti ole enää todellisuuspohjaa. T. Lääkäritäti
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 23:48"]
Aikuisella anoreksiassa pakkohoidon kriteerit täyttyvät, kun BMI on alle 13.
[/quote]
Jotkut lääkärit tulkitsevat asian noin, osa edellyttää vielä lisäksi psykoottisuutta eli käytännössä syömishäiriöisen kohdalla psykoottistasoista käsitystä siitä että on esim. lihava tai täysin kunnossa. Lääkärit on nykyään täysikäisten pakkohoitomääräysten suhteen tosi varovaisia, koska niistä kannellaan herkästi ylemmille tahoille.
Oli miten oli, sitä bmi 13:a ei kyllä kenenkään kannata lähteä tavoittelemaan, monelta on lähtenyt henki korkeammillakin painoilla.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:24"]
No kyllä tämä sairaus aika harhaiseksi tekee. Eli voisi kai periaatteessa todellisuudentajun hämärtymiseksi laskea omatkin oireeni (ei enää onneksi) kun en saattanut ottaa ruokakaupassa esim. rasvatonta raejuustoa jos sen välittömässä läheisyydessä/purkkia koskettaa täysrasvainen versio. Ne rasvat sairauteni mukaan ikäänkuin hyppäisivät juustosta toiseen ja olisin näin vaarassa LIHOA. Sellaiselle jolla ei tätä sairautta ole tai muutakaan kosketuspintaa niin kuulostaa varmaan seinähullulta. Nyt voin itese jo hieman hymähtää.
[/quote]
Tuo on todellisuudentajun hämärtymistä, kyllä. Se ei ole sama asia kuin psykoosi tai psykoosintasoinen todellisuudenason hämärtyminen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 23:48"]
Aikuisella anoreksiassa pakkohoidon kriteerit täyttyvät, kun BMI on alle 13.
[/quote]
Jotkut lääkärit tulkitsevat asian noin, osa edellyttää vielä lisäksi psykoottisuutta eli käytännössä syömishäiriöisen kohdalla psykoottistasoista käsitystä siitä että on esim. lihava tai täysin kunnossa. Lääkärit on nykyään täysikäisten pakkohoitomääräysten suhteen tosi varovaisia, koska niistä kannellaan herkästi ylemmille tahoille.
Oli miten oli, sitä bmi 13:a ei kyllä kenenkään kannata lähteä tavoittelemaan, monelta on lähtenyt henki korkeammillakin painoilla.
[/quote]
Pakkohoito- eli M1-lähetettä tehdessään lääkärit arvioivat aina potilaan psykoottiseksi! Pakkohoitoon ei voi ottaa, ellei potilas ole psykoottinen. Tuo BMI 13 on täyttä legendaa, kuten lääkäritätikin sanoi. Ketään ei voi diagnosoida psykoottiseksi pelkästään sillä, että näkee oikeasti laihan itsensä lihavana. Pelkästään se ei ole psykoottistasoista todellisuudentajun hämärtymistä, se on vain pelkkää todellisuudentajun hämärtymistä.
Pyh teidän BMI 13. Jos aikuinen anorektikko romahtaa ja menettää tajuntansa, niin viedään keskussairaalaan tokenemaan ja kun pääsee tolpilleen, niin lähetetään kotiin. Jos on joutunut letkuruokintaan, niin moni repii sen ihan itse irti ja kanyyli lähtee yhtä helposti. Et välttämättä näe edes psykologia tälläisillä retkillä. Anoreksiaa aikuisena saa Suomessa sairastaa ihan rauhassa, eikä kukaan puutu siihen. Itse etsin 4 vuotta apua ja sain sitä vuoden päivät. Eipä se mitään auttanut.
hei anorektikko joka haluat parantua kokeile lääkekannabista, joka tarkoitettu kyseiseen vaivaan. Joskus aikoinaan tullu sellasta poltettua ja vaikka en omaakaan syömishäiriötä ni ihmettelen kovasti jos ei tuosta apua olisi,tulee aivan järkyttävät ns"mässyt" huhhuh viikkoon en muuta tehny ku syöny ja on tieteellisesti todistettu et Siit o apua. Tosin ei tääl takapajulassa Burana homepersetohtorit osaa neuvoa sellaista. Googleta ja ota selvää Espanjasta vois löytyä kanssa. Sit jos saisit ravinnon kohilleen voisit jopa luopua masennuslääkkeistä, ne kun vasta myrkkyä onkin jos ovat bentso pohjaisia.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 03:29"]
hei anorektikko joka haluat parantua kokeile lääkekannabista, joka tarkoitettu kyseiseen vaivaan. Joskus aikoinaan tullu sellasta poltettua ja vaikka en omaakaan syömishäiriötä ni ihmettelen kovasti jos ei tuosta apua olisi,tulee aivan järkyttävät ns"mässyt" huhhuh viikkoon en muuta tehny ku syöny ja on tieteellisesti todistettu et Siit o apua. Tosin ei tääl takapajulassa Burana homepersetohtorit osaa neuvoa sellaista. Googleta ja ota selvää Espanjasta vois löytyä kanssa. Sit jos saisit ravinnon kohilleen voisit jopa luopua masennuslääkkeistä, ne kun vasta myrkkyä onkin jos ovat bentso pohjaisia.
[/quote]
sori tuolt jäi pois dami, losi yms.paikat mihin kantsii mennä kokeilee. Sori muutenkin teksti, puhelimen väännetty ja Tää sekoilee. Toivon voimia sairauden selättämiseksi
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:00"]
Siis mitä ihmettä.. Kyllähän nuo kaikki pakkohoidon kolme kriteeriä täyttyy, kun sairastaa laihuushäiriötä ja BMI on alle 13. Alle 13 BMI on otettu juuri sen takia rajaksi tuohon, koska silloin on somaattisesti jo niin huonossa kunnossa, että noutaja on jo lähellä.
[/quote]
Eivät täyty. Alle 13:n BMI ei suoraan tarkoita samaa kuin psykoottisuus. Ehkä sekoitat tähän jonkun yksittäistapauksen, johon sattumalta ja muiden syiden ohella liittyi tuo BMI-raja.
[/quote]
No kyllä tämä sairaus aika harhaiseksi tekee. Eli voisi kai periaatteessa todellisuudentajun hämärtymiseksi laskea omatkin oireeni (ei enää onneksi) kun en saattanut ottaa ruokakaupassa esim. rasvatonta raejuustoa jos sen välittömässä läheisyydessä/purkkia koskettaa täysrasvainen versio. Ne rasvat sairauteni mukaan ikäänkuin hyppäisivät juustosta toiseen ja olisin näin vaarassa LIHOA. Sellaiselle jolla ei tätä sairautta ole tai muutakaan kosketuspintaa niin kuulostaa varmaan seinähullulta. Nyt voin itese jo hieman hymähtää.