Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!

Vierailija
07.10.2020 |

70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle

Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)

Kommentit (963)

Vierailija
601/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli "muotia" tyhjistä viinipulloista tehdyt sisustuskoirat. Vinipullon päälle oli virkattu villakoirafiguuri. 

Oho! Oliko näin?

Olin lapsi 70-luvulla ja isäni sai työpaikalla lahjaksi asiakkaalta tuollaisen virkatun villakoiran, jonka sisällä oli käsittääkseni täysi viini- tms. pullo.

Virkattu otus täytettiin vanulla ja annettiin minulle leluksi, leikin sen kanssa tyytyväisenä. Sisältö varmastikin juotiin.

Olisikohan tuossa ollut ajatuksena, että voi diskreetisti lahjoittaa alkoholia niin ettei sitä muut varsinaisesti huomaa.

Tuohon aikaan suhtauduttiin alkoholiin todella kaksinaismoralistisesti. Sitä juotiin, mutta muka salaa.

Siksi noita pullopiiloja on monenlaisia siltä ajalta

Muistan kun meille tuli kerran vuodessa ukin kolme veljeä käymään ja tuliaisena oli pöytäviinapullo.

Ukot istuivat olohuoneessa sitä naukkailemassa. Oliko pullo pöydällä? Ei todellakaan, se oli lattialla pöydän jalan vieressä. Ihan älytöntä teeskentelyä.

Vierailija
602/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikasseista ei mummu kyllä raaskinut mattoja virkata, vaan 1970- luvulla maitopusseista. Niissä oli sisäpuoli mustaa ja ulkopuoli valkoista punertavin tekstein.

Itse kudoin nostalgian vuoksi muovimaton leipä- yms.pussista kymmenisen vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä 60-70 luvun kaikki esineet pääosin kauniita, koska edustavat minun lapsuuttani ja siis niissä kaikissa vahva nostalgiafiba. Esimerkiksi se Pauligin punainen kahvipurkki 60-luvulta on hienoin esine minkä tiedän.

Kasarilla taas jo paljon monenlaista tyylitöntä ja rumaa.

Mulla on edelleen käytössä Pauligin punainen kahvipurkki! Sain sen tätini jäämistöstä parikymmentä vuotta sitten, ja juurikin nostalgiasyistä haluan sitä käyttää.

Vierailija
604/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli "muotia" tyhjistä viinipulloista tehdyt sisustuskoirat. Vinipullon päälle oli virkattu villakoirafiguuri. 

Oho! Oliko näin?

Olin lapsi 70-luvulla ja isäni sai työpaikalla lahjaksi asiakkaalta tuollaisen virkatun villakoiran, jonka sisällä oli käsittääkseni täysi viini- tms. pullo.

Virkattu otus täytettiin vanulla ja annettiin minulle leluksi, leikin sen kanssa tyytyväisenä. Sisältö varmastikin juotiin.

Olisikohan tuossa ollut ajatuksena, että voi diskreetisti lahjoittaa alkoholia niin ettei sitä muut varsinaisesti huomaa.

Tuohon aikaan suhtauduttiin alkoholiin todella kaksinaismoralistisesti. Sitä juotiin, mutta muka salaa.

Siksi noita pullopiiloja on monenlaisia siltä ajalta

Muistan kun meille tuli kerran vuodessa ukin kolme veljeä käymään ja tuliaisena oli pöytäviinapullo.

Ukot istuivat olohuoneessa sitä naukkailemassa. Oliko pullo pöydällä? Ei todellakaan, se oli lattialla pöydän jalan vieressä. Ihan älytöntä teeskentelyä.

Kyllä näitä virkattuja koiria ja muita eläimiä tehtiin ihan koristeiksikin. Ystäväni virkkasi niitä lukuisia kappaleita ja sain itsekin yhden, siis tyhjiä ne olivat. :D

Täällä on mainittu Tulivuori-kynttiläalusta. Minulla on vieläkin Niagaran putous -alusta. Onhan se kaunis, kun siihen laittaa molemmille puolille kynttilät, mutta ison tilan se vie. 

Vierailija
605/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onno missään kuvaa virkatusta koirasta?

Vierailija
606/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä niistä erotti, mutta olen kyllä miettinyt että mihinkähän nämä aikoinaan tuhansia markkoja varmasti maksaneet taulut joutuivat, koska lapsista ei kumpikaan ollut joko hengissä tai selvinpäin, kun  näistä maalauksien henkilöistä aika jätti.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin olohuoneen seinällä oli valtavankokoiset maalaukset talon isännästä ja emännästä.

Olivatko maalaukset näiden henkilöiden näköisiä?

Serkullani oli seinällään maalaus hänestä itsestään, mutta se ei näyttänyt lainkaan häneltä. Kun näin sen eka kerran, kysyin, että kuka tuo on.

Vierailija
607/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja meillä oli aina jokaisen vuodenajan ja juhlan mukaan sisustus. Pääsiäisenä koko talo muuttui keltaiseksi tipulandiaksi verhoja ja koristetyynyjä myöten. Jouluna punaista ja tonttuteema tietty. Seinillä pahvista askarreltuja tonttuja ja tonttuboordeja. Olkipukkeja ja itse väsättyjä rumia kangasjoulupukkeja. Ah, on kyllä jopa ikävä tuota meininkiä. Itse kun en vaihda edes verhoja koskaan vaan samat on kesät talvet.

Aloin miettiä että pitivätköhän vanhempamme oikeasti tuollaisesta sisustuksesta vai tehtiinkö tuota tipulandiaa ja tonttutaloa lapsia varten? Itsellä lämpimät ja kodikkaat muistot juuri noista teemakoristeluista verhoineen ja mattoineen (oli aika överiä). Varmaan omatkin lapset tykkäisivät enemmän kuin tästä pelkistetystä tyylistä. Tykkäsin silloin myös kovasti niistä viuhkoista ja flamenco-nukeista. Koriste-esineitä oli ylipäänsä paljon! Joka paikassa ja joka seinällä roikkui jotain, paljon kuivakukkateemaa esim. kuivakukkia maljakoissa ja seinillä sellaiset puiset kehikot joiden keskellä pieni kuivakukkakoriste. Kaikki mitä saatiin tutuilta lahjaksi tai tuliaisina ulkomailta laitettiin rohkeasti esille eikä laatikon perälle.

Vierailija
608/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkullani oli seinällään maalaus hänestä itsestään, mutta se ei näyttänyt lainkaan häneltä. Kun näin sen eka kerran, kysyin, että kuka tuo on.

Sukulaisellani on myös kasarilla teetetty karmea muotokuvamaalaus itsestään :D

Tekijän nimeä en muista, mutta se oli ihan jonkun ammattitaiteilijan maalaama muotokuva, juuri sellaisella oudon sumealla retrotyylillä joka ei ole fotorealismia, mutta sinne päin. Sukulaiselleni (nainen) on mm. maalattu todella suuret kourat, jykevä leuka ja syvät suru-uurteet naamaan, en halua olla ilkeä mutta hän näytti siinä enemmän masentuneelta transhenkilöltä. 

Vierailija
609/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä 60-70 luvun kaikki esineet pääosin kauniita, koska edustavat minun lapsuuttani ja siis niissä kaikissa vahva nostalgiafiba. Esimerkiksi se Pauligin punainen kahvipurkki 60-luvulta on hienoin esine minkä tiedän.

Kasarilla taas jo paljon monenlaista tyylitöntä ja rumaa.

Mulla on edelleen käytössä Pauligin punainen kahvipurkki! Sain sen tätini jäämistöstä parikymmentä vuotta sitten, ja juurikin nostalgiasyistä haluan sitä käyttää.

Minä säilytän kahvia Johanna-kahvipurkissa. Jo mummoni käytti sitä samaan tarkoitukseen. 💛

https://i.pinimg.com/originals/41/a6/95/41a6956c3122006955249488c4df3d6…

Vierailija
610/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosiaan tuollainen peikko/mikä lie (muistelisin että on 1970-1980 luvulta) saatiin jostain ja ei todellakaan leikitty. Jotenkin karmiva.

https://i.imgur.com/FvXsfPT.jpg

Vierailija
611/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "hauskat" saunan löylymittarit. Ikinä sitä paitsi ei saanut selvää, paljonko löylyä on.

Vierailija
612/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotia oli myös valaistu karttapallo kirjahyllyn päällä, kukaan ei varmaan koskaan sitä katsonut

Tämä ja tietosanakirjasarjat oli meillä nimenomaan kovassa käytössä kun edesmennyt entinen merimies isäni tykkäsi niitä lukea ja karttapallosta meille kertoi ja näytti missä on käynyt ❤️ niitä kirjoja myös luki ja esitteli eri maiden erikoisuuksia niistä. Ihanat muistot.

Meille ostettiin 70-luvun alussa Combi- tietosanakirjasarja, 8 osaa. Saatiin lapsetkin lukea niitä vapaasti ja koirankorville luettiinkiin. Suosikkiosio oli Hevonen. Muistan vieläkin ne kaikki hevosten kuvat.

Mulla on aika paljon näitä mainittuja esillä, mm Venäjältä tuotu pieni samovaari ja isävainaan kupukello. Mut muutenkaan ei mun koti ole oikein muodinmukainen...

Vierailija
613/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löylyn lyömä kirjoitti:

Nämä "hauskat" saunan löylymittarit. Ikinä sitä paitsi ei saanut selvää, paljonko löylyä on.

Eräällä mökillä oli mittari, jossa ukon kuva ja mittarin noustessa se samalla kuvasi ukon stondiksen tilaa. 😖

Vierailija
614/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tosiaan tuollainen peikko/mikä lie (muistelisin että on 1970-1980 luvulta) saatiin jostain ja ei todellakaan leikitty. Jotenkin karmiva.

https://i.imgur.com/FvXsfPT.jpg

Hyi! Toi on kyllä tosi karmiva D:

Vierailija
615/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kammottavista peikkoesineistä tuli mieleen, että kuka muistaa vielä Peikkometsän? Omat muistikuvat ovat melko hämärät, koska vierailut siellä tapahtui ollessani alle kouluikäinen. 

Vierailija
616/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukke, jolla iso topattu hame. Hame toimi pannumyssynä siihen aikaan, kun keiteltiin pannukahvia ja se pysyi näin lämpimänä pöydässä.

Vierailija
617/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://ompeluhullut.blogspot.com/2012/03/pullokoira.html?m=1

Vierailija
618/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kammottavista peikkoesineistä tuli mieleen, että kuka muistaa vielä Peikkometsän? Omat muistikuvat ovat melko hämärät, koska vierailut siellä tapahtui ollessani alle kouluikäinen. 

Jämsässä?

Vierailija
619/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://ompeluhullut.blogspot.com/2012/03/pullokoira.html?m=1

Ui jui, tuosta tuli mieleen palatossut

https://yhteishyva.fi/artikkeli/pirteat-palatossut/article-82435

Vierailija
620/963 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jämsässä?

Ei kun jossain Järvenpään tienoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan