70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!
70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle
Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)
Kommentit (963)
Jääkaappimagneetit . Osmankäämät ja lattiamaljakot, isot kirjahyllyt. Myös Avaimenperä jossa miespuolinen ja naispuolinen hahmo roikkui. Naispuolisell suussa reikä myös reikä sekä vartalon etu-ja takapuolella, miehen p_ili vaakasuorassa . Olikohan natkamuisto
Kaisla rullaverhot . Viinapullot baarikaapissa matkamuistoja.Vinyyli LP levyt iskelmää ja classista vivaldia.Lasimaljakko lasi pöydällä.Seinällä muistitaulu korkkia siinä ulkomaan matkaposti kortit.Nuppineuloja nastoja glemmareita tiimarista.Käsipaperi teline puinen keittiössä.LANKAPUHELIMET.Tv pöytä ja puhelinpöytä.Stereot missä radio LP soitin ja kasettisoitin. Laatikko kovaääniset.
Bukleematto käytävä matto eteisessä . Iso koko vartalo peili eteisessä.
Tulivuori niminen lasikasa missä tuikuille paikkoja.
laiva pullon sisällä ja tietysti palapeili seinällä. Tuuletinvalaisin katossa taisi olla ysärikomistus.
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä vähän mutta noista tietosanakirjoista.. mummolassa oli se Otavan tietosanakirjasarja, mustat selkämykset kirjoissa. Niin vieläpähän muistan ulkoa sen miten ne oli aakkostettu😄A-celle, celli-gh, gi-jyrk, jyrs-kuur, kuus-mons, mont-pyra, pyre-soso, sost-tsc, tse-visc, vise-öö hakemisto.
Moniko muu on aikanaan tavaillut noita?
pyre-soso on jäänyt mieleen, kun kirjan avasi oli pyre selitetty sanaksi ”sose” ja sose oli uudestaan kirjan viimeinen sana ennen sosoa tms. Eli koko osa täynnä sosetta.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa Pentik Kaamoskivi. On kauhea -mutta kuulemma suosittu. Stockmannilla oli kestotilaus, kun myi niin hyvin.
Voi kamaluus! En ole tiennyt tällaisesta mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös korkealle kärkisijoille pääsevä: nahkapeikko!!
Tästä tuli mieleen sellainen Lapin tuliainen, varmaan jotain 40cm korkea poron karvasta tehty peikko. Oli aivan hirveä pölyn kerääjä ainakin, siis sen lisäksi että oli hirveä.
Joo, ja sen sisällä on pullopiilo. Kun peikon hatun nostaa pois, niin sisältä paljastuu (viina)pullo :D
Isäni sai sellaisen syntymäpäivälahjaksi n. kymmenen vuotta sitten. En olisi uskonut, että sellaisia tehdään vielä. Se on niin hirveä ja toisaalta taas sympaattinen, että kun isäni kuoli, niin minun oli ihan pakko ottaa se poronkarvapeikko itselleni muistoksi mökilleni.
"Härmäläinen kattokruunu"
Kanteleita
Puinen kattoon ripustettava papukaija
En tiedä ovatko oikeaa aikakautta. Eräällä ystävälläni on vielä se puinen kattokruunu, en tiedä sen oikeaa nimeä.
Onko kenelläkään muulla ollut kotonaan sellaista kalahimmeliä, siis jonkinlainen kattoon ripustettava mobile jossa riippui kaloja jotka oli tehty jostain kankeista kiiltävistä värikkäistä nauhasuikaleista? Se oli itse asiassa hyvin taitavasti tehty ja jotenkin minulla on mielikuva että joku paikallinen oli tehnyt niitä käsitöinä ja myynyt, ei siis ollut kaupasta ostettu. Muistan samanlaisia muutaman kaverin kotoa. Tämä siis ihan 70-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa Pentik Kaamoskivi. On kauhea -mutta kuulemma suosittu. Stockmannilla oli kestotilaus, kun myi niin hyvin.
Voi kamaluus! En ole tiennyt tällaisesta mitään!
Näyttää aivan painajaismaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, naurattaa tosiaan tuo että ylipäätään oli kirjahylly (jopa junttiperheessä kuten me, meillä ei ollut yhtään kirjaa edes) ja siellä sitten erikseen viinahylly. Sellainen baari-osasto missä oli viinoja ja jotain drinksulaseja.
Muistan kun rupurahvaat vanhempani leikki hienompaa kuin olivat ja ostivat sinne Campari pullon :)
70-luvun teak-viilutetut kirjahyllyt on tosi makeita ja nimenomaan sen baarikaapin, sekä lasivitriinin kera.
Meillä kun vanhempani muuttivat lapsuudenkodistani kerrostaloon vanhuudenpäivillään, niin meinasivat hävittää sen 70-luvun alussa hankitun kirjahyllyn, joka oli ollut heidän olohuoneessaan sen 40 vuotta samoilla kirjoilla ja vitriinin lasiesineillä höystettynä. Vastustin jyrkästi lapsuusmuistoni hävittämistä ja niinpä se onkin nyt mökillä ja edelleen samoilla kirjoilla (iso-fokus tietosanakirja 8 osaa, sekä pari muuta kirjasarjaa, joita kukaan ei koskaan lukenut), sekä samalla muulla rekvisiitalla, kuin lapsuudenkodissanikin ja se on mielestäni kokonaisuutena mökin hienoin huonekalu :)
Siihen baarikaappiin liittyy erityisesti rakkaita muistoja teinivuosilta, se kun oli aina tarkkaa hommaa, kuinka paljon uskalsi kustakin pullosta ottaa ja kuinka paljon niitä uskalsi vedellä lantata, ettei isä huomannut maussa eroa ;)
Kasarin vaaleat koivupuiset kirjahyllyt taas on mielestäni ihan hirveitä. Mutta niihinhän minulla ei liitykään mitään nostalgisia muistoja, meillä kun ei sellaista koskaan ollut ja kun itse omaan kämppään muutin kasarin lopulla, niin ne alkoi olemaan jo vähän out.
Muovimatot joita kudottiin vielä ilmaisista muovikasseista kun mummot vei nipuittain supermarkeista ja tuli valvonta sitten.
Sorvatut kattokruunut jollakin huopa varjostimilla oli hiukan kamalia ja lähinnä oli mökeille ja vähävaraisilla.
Sukkahousuista ja rautalangasta väännetyt kukat.
Mulle kyllä 60-70 luvun kaikki esineet pääosin kauniita, koska edustavat minun lapsuuttani ja siis niissä kaikissa vahva nostalgiafiba. Esimerkiksi se Pauligin punainen kahvipurkki 60-luvulta on hienoin esine minkä tiedän.
Kasarilla taas jo paljon monenlaista tyylitöntä ja rumaa.
Mitä ne oli ne taulut joissa naulojen väliin oli erivärisistä langoista pingotettu kuvio? Ja sit oli niitä ristipistotyön tyylisiä tauluja joissa mökkien kuvia. Tekikö niitä jotkut itse?
Miksei monessa perheessä luettu niitä tietosanakirjoja? En ole itsekään lukenut kannesta kanteen, mutta kyllähän se usein tuli otettua hyllystä samoin kuin lääkärikirja ja Atlas-kartasto.
Meillä oli hyllyssä poronkarvalla(?) päällystetty puinen pöllö/huuhkaja, jolla oli irrotettava päälaki ja sisällä pieni säilytystila. Mieheni lapsuuden kodissa oli myös tällainen.
Oho! Oliko näin?
Olin lapsi 70-luvulla ja isäni sai työpaikalla lahjaksi asiakkaalta tuollaisen virkatun villakoiran, jonka sisällä oli käsittääkseni täysi viini- tms. pullo.
Virkattu otus täytettiin vanulla ja annettiin minulle leluksi, leikin sen kanssa tyytyväisenä. Sisältö varmastikin juotiin.
Olisikohan tuossa ollut ajatuksena, että voi diskreetisti lahjoittaa alkoholia niin ettei sitä muut varsinaisesti huomaa.