Miksi uusiin omakotitaloihin rakennetaan vanhempien makkari lastenhuoneiden viereen?
Heräsi kysymys tuosta makkarin liukuovi -keskustelusta. Olen selaillut talovalmistajien malleja ja pohjakuvia, ja lähes poikkeuksetta vanhempien makuuhuone on sijoitettu lastenhuoneiden viereen ja kauas wc-/suihkutiloista. Miten tuollaisessa hoidetaan parisuhdetta ja yritetään perheenlisäystä, kun vanhemmat lapset kuulevat ja tilanteen jälkeen joutuu juoksemaan valuvana läpi koko talon päästäkseen vessaan?
Kommentit (73)
Meillä nukuttiin 70-luvulla kaikki samassa makkarissa, kunnes ostivat ok-talon, kun minä vanhimpana olin 11 ja sisarukset 9 ja 7. Kyllä se lisääntyminen vain onnistui. Äidin perheessä oli 11 lasta ja kaikki samassa pirtissä nukkuivat. Vanhempia lapsia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri asuntonäytöissä ahkerasti ja ihmettelin samasta syystä, että miksi joku suunnittelee kaksi makuuhuonetta vierekkäin? Tästä ketjusta voisi arkkitehdit ottaa idean itselleen.
Meille suunnitteli ihan palkittu arkkitehti kakkoskotia ja väkisin vänkäsi ne makkarit vierekkäin, eikä muutenkaan kuunnellut toiveitamme.
Oli ihan itse suunniteltava. Onneksi hirsitalotehdas teki just semmoisen, kun halusimme.
Ikävä vaan, että monta tonnia meni kuin Kankkulan kaivoon.Miten saitte arkkitehdin suunnittelemaan omakotitaloa? Ja hirsitaloa talotehtaalta? Vielä palkitun arkkitehdin? Kun ei niitä tunnu saavan omakotitaloja suunnittelemaan ollenkaan. Paitsi luksusvilloja.
Olen vain rakennuspuolen DI, mutta miksi ei rahalla saisi arkkitehtia suunnittelemaan omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri asuntonäytöissä ahkerasti ja ihmettelin samasta syystä, että miksi joku suunnittelee kaksi makuuhuonetta vierekkäin? Tästä ketjusta voisi arkkitehdit ottaa idean itselleen.
Miten makuuhuoneet saisi järkevästi erilleen ilman hukkatilaa?
Aika monessa ne makkarit on myös erillään. Ihan on suunnittelijan päässä mihin huoneet sijoitetaan. Mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, niin osa nimenomaan haluaa nukkua lasten vieressä.
Olen kai erilainen, mutta on kivempi viettää iltaa/aamua sängyssä vaikka katsoen telkkaria, jutellen tai harrastaen seksiä, kun ei pikkukorvat ole heti seinän toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta ja vain yksi makuuhuone. Vinkki: voi sitä joskus uskaltautua touhuamaan sängyn ulkopuolellekin.
Esim. minne? Jos talossa on vain yksi makkari, ei niitä tiloja ole. Ja jos ehdottaa vitsikkäästi keittiötä tai eteistä lemmenpesäksi, niin sehän se toimiikin, kun lapset kulkee ohi mennessään vessaan jne.
No ap:lle tuntui se kylppäriin meno olevan dramaattisen vaikeaa, joten hänelle suosittelisin ihan suorilla kylppäriä tai saunaa. Kukaan tuskin kulkee saunan ohi matkalla minnekään, ja ovenkin saa ehkä lukkoon.
Ennen vanhaan kaikki nukkuivat köyhissä taloissa ja torpissa ainakin talvisin samassa tilassa. Ei ollut varaa lämmittää suurempia määriä huoneita. Lapsia syntyi paljon, kun ei ollut kunnollista ehkäisyä.
Olen kuullut, että saunassa oli seksiä. Saunan ovi lukkoon ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille suunnitteli ihan palkittu arkkitehti kakkoskotia ja väkisin vänkäsi ne makkarit vierekkäin, eikä muutenkaan kuunnellut toiveitamme.
Oli ihan itse suunniteltava. Onneksi hirsitalotehdas teki just semmoisen, kun halusimme.
Ikävä vaan, että monta tonnia meni kuin Kankkulan kaivoon.Miten saitte arkkitehdin suunnittelemaan omakotitaloa? Ja hirsitaloa talotehtaalta? Vielä palkitun arkkitehdin? Kun ei niitä tunnu saavan omakotitaloja suunnittelemaan ollenkaan. Paitsi luksusvilloja.
Olen vain rakennuspuolen DI, mutta miksi ei rahalla saisi arkkitehtia suunnittelemaan omakotitaloa.
Lisään vielä, että myös meidän koulutukseemme sisältyi kurssi, jossa arkkitehdin opastuksella saimme harjoitustyönä suunnitella omakotitalon ja kerrostalon.
Ei ollut minkäänlaista puhetta tuollaisesta ongelmasta. Ei tullut edes mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki toimistot johon itse soitin sanoivat että tekevät vain isoja projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki toimistot johon itse soitin sanoivat että tekevät vain isoja projekteja.
Sukulaiseni on arkkitehti, joten suunnitteli talon ja maksoimme normaalin hinnan suunnittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä erikoisin syy ihmetellä pohjaratkaisua, mitä olen hetkeen nähnyt. Kolmen alle kouluikäisen vanhempana olen kokenut oikein kätevänä, että lasten huoneet ovat meidän makuuhuoneen vieressä. Pääsee yöllä näppärämmin hätiin, jos lapsi näkee painajaista tms. Puuhailut ovat onnistuneet oikein hyvin näinkin. Ei ole mikään pakko mekastaa niin, että koko talo kuulee tai jos on puuhailut voi hoitaa silloin, kun lapset eivät ole kotona.
En usko, että ihmettelet tätä enää kun lapsenne ovat teini-ikäisiä, menevät nukkumaan myöhemmin kuin vanhempansa ja joku heistä on aina kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä erikoisin syy ihmetellä pohjaratkaisua, mitä olen hetkeen nähnyt. Kolmen alle kouluikäisen vanhempana olen kokenut oikein kätevänä, että lasten huoneet ovat meidän makuuhuoneen vieressä. Pääsee yöllä näppärämmin hätiin, jos lapsi näkee painajaista tms. Puuhailut ovat onnistuneet oikein hyvin näinkin. Ei ole mikään pakko mekastaa niin, että koko talo kuulee tai jos on puuhailut voi hoitaa silloin, kun lapset eivät ole kotona.
En usko, että ihmettelet tätä enää kun lapsenne ovat teini-ikäisiä, menevät nukkumaan myöhemmin kuin vanhempansa ja joku heistä on aina kotona.
Meillä oli makuuhuoneet vierekkäin, ja entisellä teinarilla koko valveilloloajan kuulokkeet korvilla. Joskus käy tuuri. Ohis.
Kerrostaloissa makkarit ovat lähes aina vierekkäin. En ole kokenut ongelmaksi. Ehkä se olisi ongelma, jos asuisin omakotitalossa.
Kyllä sekin on hankalaa kun kaikissa pientaloissa, myös isommissa on aivan minimaalisen pieni wc- alakerrassa, vaikka isot oleskelutilat ja keittiö ja ruokailutilat ovat alhaalla. Ylhäällä on sitten hienot kylpylä tyyppiset pesutilat ja iso wc. Ihan kuin vessa olisi unohtunut ja sitten tehty niin pieni että polvet ottaa oveen. Auta siinä sitten vaikka lasta , ovi auki koko ajan. Tämä 2-asunto on täällä Hangossa, etätyöläisille .
Meillä pannaan ihan reilusti olohuoneessakin. Oppiipahan kersat miten heidätkin on tehty ja ei tule nämä asiat teini-iässä yllätyksenä.
Erikoinen ratkaisu suunnittelijoilta. Jotain ammattitaitoa siihen hommaan? Maalaisjärkeä saisi ainakin olla.
Jep, todennut saman. Siksi valitsin rintamamiestalon; on koko yläkerta lapsille + vessa siellä ja alakerrassa meidän makkari+ vieressä toinen wc. Kaikki tyytyväisiä. 👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kuin huomaatkaan, ne lapset on teinejä, eikä todellakaan tartte enää päästä mihinkään hätiin pitkin yötä, kun päivälläkin haluavat täyttä yksityisyyttä. Lisäksi ne valvovat pitkälle yöhön, eivätkä enää mene klo 20 nukkumaan ja ole sikeässä unessa klo 22 jälkeen. Silloinkin varmaan kiität teidän makkarin sijaintia.
Sama moka meillä. Onpa vielä niin että makkarin molemmin puolin on lastenhuoneet. Ei ne enää teininä nuku ja ite ei jaksa valvoa tyyliin 24 asti et ne nukkuis.
Monilla tutuilla on kyllä niin että vanhempien makuuhuone eri puolella taloa.
Kun lapset oli pieniä asuttiin kerrostalossa mutta sillon eri asia ku ovat pieniä.
Saksassa kaikki makkarit ovat yläkerroksessa, jos on kaksikerroksinen.
Pienten lasten kanssa kätevää kun makkarit lähekkäin. Helpompi kuulla jos joku itkee ja lyhyt matka hoitamaan. Samoin pienen helppo kävellä vanhempien huoneeseen tarvittaessa. Meillä on työhuone erikseen josta voi tehdä tarvittaessa makkarin kun lapset isompia.
Sitä minäkin olen aikuisena miettinyt kun koko lapsuuden sai kuunnella sitä ähkimistä. Ällöä lapsen korvalle.