Miksi uusiin omakotitaloihin rakennetaan vanhempien makkari lastenhuoneiden viereen?
Heräsi kysymys tuosta makkarin liukuovi -keskustelusta. Olen selaillut talovalmistajien malleja ja pohjakuvia, ja lähes poikkeuksetta vanhempien makuuhuone on sijoitettu lastenhuoneiden viereen ja kauas wc-/suihkutiloista. Miten tuollaisessa hoidetaan parisuhdetta ja yritetään perheenlisäystä, kun vanhemmat lapset kuulevat ja tilanteen jälkeen joutuu juoksemaan valuvana läpi koko talon päästäkseen vessaan?
Kommentit (73)
Ratkaisu on pihalle sijoitettava panokorsu, mielellään maan alle ettei naapurit pääse tiirailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on pihalle sijoitettava panokorsu, mielellään maan alle ettei naapurit pääse tiirailemaan.
Panokorsu kuulostaa sen verran miehekkäältä ratkaisulta, että sinne tuskin naisilla on asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko koodinimi kotkan pesä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos makkareita on monta, voi perhe itse päättää kuka nukkuu missäkin. Suomessa tuskin on kovin paljon sellaisia "master bedroomeja" kuten jenkeissä johin kuuluu oma kylppäri?
Meidän 1990-luvulla rakennetussa talossa on kyllä master bedroom, josta käynti omaan kylppäriin. Lastenhuoneet/työhuone on talon toisessa päädyssä, jossa on toinen kylppäri/vierasvessa. Mielestäni ihan luonteva ratkaisu, eikä edes harvinainen.
Nyt puhutaan OK-taloista eikä luksus-/edustushuviloista.
Kai ne makkarit ovat vierekkäin että vanhmemat voivat kuulla jos lapsila on hätä?
Hohhoijaa taas näitä kommentteja, ihan tavallinen omakotitalo meillä on. Mulle on ihan sama missä muiden makkarit on, kerroin vain millainen ratkaisu meillä samoin kuin aika monella tuttavallakin on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekin on hankalaa kun kaikissa pientaloissa, myös isommissa on aivan minimaalisen pieni wc- alakerrassa, vaikka isot oleskelutilat ja keittiö ja ruokailutilat ovat alhaalla. Ylhäällä on sitten hienot kylpylä tyyppiset pesutilat ja iso wc. Ihan kuin vessa olisi unohtunut ja sitten tehty niin pieni että polvet ottaa oveen. Auta siinä sitten vaikka lasta , ovi auki koko ajan. Tämä 2-asunto on täällä Hangossa, etätyöläisille .
Onko radan etelä vai pohjoispuolella?
Meillä lapsi nukkuu edelleen vanhempien makuuhuoneessa siksi, että lastenhuoneet ovat niin kaukana. Jos olisivat vieressä, olisi voinut siirtää omaan jo vauvana. Ehkä siksi?
Entisessä talossa kaikki makkarit yläkerrassa, jossa myös wc huoneiden välissä. Onneksi lapset oli vielä pieniä, niin ei haitannut. Eron jälkeen ostin oman ja tässä lastenhuoneet vierekkäin. Lisäksi alakerrassa yksi huone, mikä on minun. Kätevästi kun on saunaosasto tuolla alhaalla myös.
Miten pohjaratkaisusta löytää vanhemmille suunnitellun makuuhuoneen, eikö ne kaikki ole vain huoneita? Lähes kaikissa omakotitaloissa, joissa olen käynyt, on ollut makuuhuoneet vierekkäin, yleensä yläkerrassa. Enemmän kummastuttaa ne pienet koppi vessat alakerrassa tai pesuhuone kellarin perällä. Oudoin ratkaisu omakotitalossa on ollut se, että ulko-ovi avautuu käytävämäiseen keittiöön, jonka päässä on ovi vessaan ja ovi oleskelutiloihin.
Ja siksi ostettiin meidän talo kun siinä on vanhemmille makuuhuone alakerrassa kylppäreineen ja yläkerrassa on oleskelutilat, lasten huoneet, vessa ja keittiö. Kun lapset oli pieniä, nukuttiin yläkerrassa mekin ja lapset olivat samassa huoneessa mutta nyt kun ovat isompia nukkuvat keskenään ylhäällä ja me alhaalla. Ihan huippua. Ja kyllä, oli yksi kriteeri talon hankinnassa että vanhemmatkin saavat omaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lastenhuoneeseen mennään vanhempien makkarista.
Eikö pidemmän aikavälin suunnitelma olisi järkevää? Teinistä tuo tulee olemaan oikein ihana järjestely. Taitaa harmittaa jo kyllä ennen kymmenen ikääkin.
Meillä on kaksi makkaria yläkerrassa vierekkäin. Tämän vuoksi alakerran sohva on rynkytetty lunastuskuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri asuntonäytöissä ahkerasti ja ihmettelin samasta syystä, että miksi joku suunnittelee kaksi makuuhuonetta vierekkäin? Tästä ketjusta voisi arkkitehdit ottaa idean itselleen.
Meille suunnitteli ihan palkittu arkkitehti kakkoskotia ja väkisin vänkäsi ne makkarit vierekkäin, eikä muutenkaan kuunnellut toiveitamme.
Oli ihan itse suunniteltava. Onneksi hirsitalotehdas teki just semmoisen, kun halusimme.
Ikävä vaan, että monta tonnia meni kuin Kankkulan kaivoon.Miten saitte arkkitehdin suunnittelemaan omakotitaloa? Ja hirsitaloa talotehtaalta? Vielä palkitun arkkitehdin? Kun ei niitä tunnu saavan omakotitaloja suunnittelemaan ollenkaan. Paitsi luksusvilloja.
Olen vain rakennuspuolen DI, mutta miksi ei rahalla saisi arkkitehtia suunnittelemaan omakotitaloa.
Nimenomaan rahalla sai, mutta ne rahat meni sinne kankkulan kaivoon, kun suunnitelma oli päin hanuria, en viitsi mainita nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä erikoisin syy ihmetellä pohjaratkaisua, mitä olen hetkeen nähnyt. Kolmen alle kouluikäisen vanhempana olen kokenut oikein kätevänä, että lasten huoneet ovat meidän makuuhuoneen vieressä. Pääsee yöllä näppärämmin hätiin, jos lapsi näkee painajaista tms. Puuhailut ovat onnistuneet oikein hyvin näinkin. Ei ole mikään pakko mekastaa niin, että koko talo kuulee tai jos on puuhailut voi hoitaa silloin, kun lapset eivät ole kotona.
Toki olen 80-luvun lapsi, mutta meillä piti itse mennä yöllä vanhempien makkariin, jos tuli yöllä joku hätä.
Hämmentää tämä:
tilanteen jälkeen joutuu juoksemaan valuvana läpi koko talon päästäkseen vessaan
Miksi pitää juosta vessaan???
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä erikoisin syy ihmetellä pohjaratkaisua, mitä olen hetkeen nähnyt. Kolmen alle kouluikäisen vanhempana olen kokenut oikein kätevänä, että lasten huoneet ovat meidän makuuhuoneen vieressä. Pääsee yöllä näppärämmin hätiin, jos lapsi näkee painajaista tms. Puuhailut ovat onnistuneet oikein hyvin näinkin. Ei ole mikään pakko mekastaa niin, että koko talo kuulee tai jos on puuhailut voi hoitaa silloin, kun lapset eivät ole kotona.
Mutta entä sitten, kun niistä kasvaa teinejä ja valvovat myöhempään kuin vanhempansa. Usko vaan, tilanne on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Piirsin itse meidän talon, niin sai just sellasen ku halusin
Sama. Meillä nyt 3. itse piirretty ja suunniteltu talo.
Valmis- ja pakettiratkaisuissa pyritään ko promisseilla säästämään rakennnuskustannuksia. Makuuhuoneet lähekkäin, keskelle oleskelutilat ja keittiö ja toiseen päähän pesutilat. Vessat yleensä keittiön seinän takana ettei tule "pitkiä putkivetoja" (kustannus vain satasia).
Kellä nykyaikaisissa paperitaloissa kuulee vaikka lapset heräisivöt öisin talon toisessa päässä. Ei tarvitse olla seinän takana
Meidän 1994 rakennetussa talossa on neljä makuuhuonetta. Kolme makkaria ovat samassa päädyssä taloa vessan kanssa, kun taas neljäs ja isoin toisessa päässä josta käynti suoraan pesuhuoneeseen (jossa myös wc).
Meillä oli kaksi kerroksinen rivari, jossa kolme makkaria. Eikä niistä mikään toisen makkarin vieressä. Oli loistava pohjaratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri asuntonäytöissä ahkerasti ja ihmettelin samasta syystä, että miksi joku suunnittelee kaksi makuuhuonetta vierekkäin? Tästä ketjusta voisi arkkitehdit ottaa idean itselleen.
Meille suunnitteli ihan palkittu arkkitehti kakkoskotia ja väkisin vänkäsi ne makkarit vierekkäin, eikä muutenkaan kuunnellut toiveitamme.
Oli ihan itse suunniteltava. Onneksi hirsitalotehdas teki just semmoisen, kun halusimme.
Ikävä vaan, että monta tonnia meni kuin Kankkulan kaivoon.Miten saitte arkkitehdin suunnittelemaan omakotitaloa? Ja hirsitaloa talotehtaalta? Vielä palkitun arkkitehdin? Kun ei niitä tunnu saavan omakotitaloja suunnittelemaan ollenkaan. Paitsi luksusvilloja.
No meille talon piirsi arkkitehti jolla oli ja kai on vieläkin oma pikkufirma, ei siinä mitään ongelmaa ollut. Ja talotehtaat tekee myös asiakkaan omien piirustusten mukaan taloja eikä pelkästään oman kuvaston mukaisia, myös tästä kokemusta.
Eihän vanhemmat harrasta seksiä.