Teetkö koskaan tillilihaa tai janssonin kiusausta?
Ajattelin tuota janssonin kiusausta tehdä. Tykkäsin siitä lapsena tosi paljon. Muita?
Kommentit (31)
Itse en lapsena tykännyt, aikuisena kuitenkin. Janssoninkiusaus.
Jansson on kiusannut jo minua aivan tarpeeksi. Saa pysyä ruåttalaiset kaukana minusta.
Zinc
Nii. Jos tekis kermaperunoita, johon lisäis juustoa ja jauhelihaa, niin vois olla ihan jees.
Zinc
Mä en vaan tajua, miten ne on saatu niin karmeen makuisiksi aina .. itse maustamalla warmaan olis ihan hyvää.
Käyttäis paljon lipstikkaa ja selleriä pohjaan, ehkä jotain palsternakkaa vähäsen antamaan makeutta.
Kuullostaa (juuri niin kuullostaa) aivan hywältä.
Mutta jotenkin se on aina onnistuttu ryssimään joka paikassa pahan makuiseksi ..
Zinc
Kyllä siitä varmaan hyvääkin saisi modifioimalla reseptin kuntoon ;)
Tillilihaa en koskaan, janssonin kiusausta useinkin. Tai oikeastaan vähän tuunaan sitä ja lisään hiukan lämminsavulohta. Muutoin kiusauksessa on liian vähän kalaa minun makuuni. Jos taas laittaa enemmän niitä anjovisfileitä, siitä tulee liian suolainen.
Vierailija kirjoitti:
Tillilihaa en koskaan, janssonin kiusausta useinkin. Tai oikeastaan vähän tuunaan sitä ja lisään hiukan lämminsavulohta. Muutoin kiusauksessa on liian vähän kalaa minun makuuni. Jos taas laittaa enemmän niitä anjovisfileitä, siitä tulee liian suolainen.
Tulikos siihen anjovistakin. Voiskos niitä liottaa ?
Zinc
Suurimpia suolia pois ;)
Kyllä teen. Tillilihaa lampaanlihasta aina joskus.
Koulun tilliliha ei kuulunut omiin suosikkeihin, mutta kunnon tilliliha itse tehtynä on puolison suosikki.
Jansson oli jo lapsena herkkuani, mutta siitä ei omat teinit tykkää. Joten teen vielä harvemmin kuin tillilihaa.
No joo. Meidän safkat muutenkin, pitäisi varmaan joku landefoods instatili.
Mieheni lempiruoka on tilliliha. Olen tehnyt sitä pari kertaa, vaikka olen itse kasvissyöjä. Pitäisikin taas tehdä.
Oi että.. molempia!
Itsetehtynä ovat paljon parempia kuin sitkeät tillilihat ja mauttomat janssonit koulun ruokalan vastaavista.
Janssoninkiusausta teen, älyttömän hyvää en. Tilliliha on pahaa
Janssons frestelse är bekant, mutta dill-kött on täysin tuntematon. Ei hajuakaan mistä kyse. Oikeasti. Ei tarjottu koskaan koulussa. Ei kuulu suomenruotsalaiseen kulttuuriin.
Jansonin kiusaus on herkkua ja meillä on syöty sitä aina. Muistan omasta lapsuudestani, että äitini teki sitä monesti illanistujaisiin ns. yöpalaksi.
Tillilihaa olen syönyt viimeksi 70-luvulla koulussa ja se ei jäänyt mieleeni mitenkään erikoisena herkkuna.
Johtuuko siitä, että tilliä käytän kalan kanssa ja lihaan laitan mausteeksi ennemminkin persiljaa, tai muita yrttejä, en tilliä.
Pitääkin jossain saumassa tehdä tuota, sillä ei se pahaa missään nimessä ollut lapsuudessakaan.
Janssoninkiusausta tehdään muutaman kerran vuodessa, täyttävä, maukas, helppo ja nopea "mättö" - epäterveellinen, mutta esim. ihana yöruoka uudenvuodentulitusten ja skumpankallistusten jälkeen.
Tilliliha jäi kouluun... ja jätti inhottavat muistot. Kokki-vävyni on luvannut joskus korjaavan emotionaalisen ja gastronomisen kokemuksen, on kuulemma ranskalainen upea perinneruoka.
En tiedä miksi kaikki aina vihaa koulun tillilihaa, vai olikohan käymissäni kouluissa poikkeuksellisen hyviä keittäjiä, kun olen itse aina tykännyt sekä koulun että kotona tehdystä tillilihasta.
Tillilihaa teen pari kertaa vuodessa. Siitä tulee aina tosi hyvää, parempaa kuin aikoinaan koulun tilliliha, vaikka siitäkin tykkäsin. Harvemmin teen janssoninkiusausta, mutta joskus sitäkin kyllä.
Janssonin kiusausta teen silloin tällöin, on todella hyvää, mutta tillilihaa, ei kiitos, ei koskaan. Vieläkin on muistissa ne koulun tillilihan pitkät tillinlierut ja harmaa, limainen kastike, jossa joku yksinäinen lihanpala etsi seuraa.
Tilliliha on parhautta! Pitääkin tehdä tässä päivänä muutamana.
Janssoninkiusaus on ihanaa ja teko vaatii 5 min aktiivista kokkausta. Ja toki kaikki liemet mukaan, pari kiloa peruna-sipulisekoitusta kyllä imee sen suolan.
Tilliliha on kyllä niin outo konsepti ettei ole käynyt mielessäkään tehdä. Janssoninkiusausta olen tehnyt, mutta lapset inhoaa sitä.
Tillilihaa en ole koskaan tehnyt, enkä janssoninkiusaustakaan kai kuin kerran, se on kyllä hyvää. Tillilihaa olen syönyt viimeksi varmaan 80-luvulla koulussa.