Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuminen: Miksi uusissa kerrostaloasunnoissa on makuuhuoneeseen liukuovi? Äänieristys on olematon.

Vierailija
07.10.2020 |

Sitä paitsi käynti makuuhuoneeseen tapahtuu käsittämättömän usein olohuoneen ulkoseinän puoleisesta nurkasta.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liukuovi sopii vain yksinasujalle.  Miten nukut makkarissa, jos sinne on vain liukuovi, ja kaveri katsoo ja kuuntelee telkkaa seinän takana?  Ei ole paljon järkeä tässä liukuoviratkaisussa tosiaankaan.

Liukuovi voi itse asiassa olla varustettu jopa paremmilla äänieristeillä kuin "normaali" ovi jota ei yleensä ole äänieristetty ollenkaan.

Vierailija
22/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie vähemmän tilaa. Voi kai siihen vaihtaa oven jos haluaa. 

Ei vie yhtään vähempää tilaa. 

Zinc

Viehän se? Koko sen avautumiseen menevän tilan verran.

Mutta yhtälailla se liukuovi vie olkkarin seinätilaa tai minne se sitten liukuukaan. Ei siihen eteenkään oikein voi mitään järkevästi laittaa. Ja kuka muutenkaan laittaa siihen oven eteen mitään? Kyllä sen vapaana pitää olla kuitenkin, jos ovi on käytössä.

DEi vie kun sen KOTELOI seinän sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Mutta yhtälailla se liukuovi vie olkkarin seinätilaa tai minne se sitten liukuukaan. Ei siihen eteenkään oikein voi mitään järkevästi laittaa. Ja kuka muutenkaan laittaa siihen oven eteen mitään? Kyllä sen vapaana pitää olla kuitenkin, jos ovi on käytössä.

Seinän sisään liukuu suurin osa noista uusien asuntojen liukuovista, ei seinän päälle.

-Ohis

Vierailija
24/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liukuovi sopii vain yksinasujalle.  Miten nukut makkarissa, jos sinne on vain liukuovi, ja kaveri katsoo ja kuuntelee telkkaa seinän takana?  Ei ole paljon järkeä tässä liukuoviratkaisussa tosiaankaan.

Liukuovi voi itse asiassa olla varustettu jopa paremmilla äänieristeillä kuin "normaali" ovi jota ei yleensä ole äänieristetty ollenkaan.

Mulla on liukuovi makuuhuoneeseen ja se ei ole ollenkaan tiivis vaan siihen jää usean sentin rako kun se on kiinni. No yksinasuvana mua ei melu haittaa vaan se valo, joka siitä raosta tulee, koska mulla on pimennysverhot ja haluaisin huoneen olevan mahdollisimman pimeä.

Vierailija
25/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se ovi voi avautua sinne makkariin päin? Harvoin siellä heti oven edessä mitään on, paitsi jos on pieni makkari. No, omassa asunnossa kaikki 3 makkari avautuu perinteisesti eteisen suuntaan.

Vierailija
26/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on liukuovi makuuhuoneeseen ja se ei ole ollenkaan tiivis vaan siihen jää usean sentin rako kun se on kiinni. No yksinasuvana mua ei melu haittaa vaan se valo, joka siitä raosta tulee, koska mulla on pimennysverhot ja haluaisin huoneen olevan mahdollisimman pimeä.

Sama kokemus.   Liukuovestakin saa tiiviin, mutta en ole nähnyt sen tyyppistä AP:n mainitsemissa asunnoissa. Parin sentin raot jää, eikä sellainen pidä ääntä juuri yhtään.

Vierailija
27/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on kaiken tilankäytön maksimointi siitä syystä, että asuntojen pitää olla esteettömiä nykysäädösten mukaan. Jos 10 % kansasta tarvitsee esteettömän asunnon, on meillä rakennettava niitä 100 %, ettei vaan loukattaisi tämän pienen ryhmän oikeuksia. Ja, kyllä, kunnioitan vammaisten ja vanhusten tarpeita ja voin itsekin joskus esteetöntä asuntoa tarvita, mutta onhan tämä ihan järjetöntä tuhlausta, että yksiöiden puolet neliöistä menee kylpyhuoneeseen ja ovet ovat leveät kuin hevostalleissa.

Eikö riittäisi, että edes osa asunnoista saisi olla ns. normaaleja.

Ja kai ne rakennusfirmat omansa kahmivat kaikesta, mistä ikinä kustannuksia voi leikata ja omaa tuottoaan lisätä. Samahan se on näiden nykyasuntojen olohuoneen nurkassa olevien keittiöseinustojen kanssa.

Vierailija
28/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin tuollainen tavallinen väliovi eristäisi ääntä yhtään paremmin :D Vai ajatteletko, että kahva ja saranat tekevät ovesta täysin äänitiiviin :D

Vierailija
29/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitä paitsi käynti makuuhuoneeseen tapahtuu käsittämättömän usein olohuoneen ulkoseinän puoleisesta nurkasta." -> Miksi tämä on ongelma? Tää ei nyt tajuu

Rajoittaahan tuo olohuoneen käyttötilaa, jos noin on.  Ei siihen oven eteen sitten laiteta mitään pariin metriin. Siitä tulee tavallaan käytävä. Tai käytännössä.

Zinc

En sitten tiedä miten se liittyy liukuoviin ;)

Kyllä voi, jos sen liukuoven on koteloinut seinän sisään. siihen saa pistokkeet ja katkaisijat, ihan kaikki halutetssaan.

Onko toi miten yleinen ratkaisu liukuovissa? 

Paha sanoa yleisyydestä, mutta kaksi olen itse asentanut jotka molemmat olivat tuollaisia ja mieheni lapsuudenkodissa (60-luvulla rakennettu kerrostalo) oli tuollainen. Noita seinän päällä liukuvia en ole nähnyt kuin jenkkiläisissä sisustusohjelmissa. 

Vierailija
30/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se ovi voi avautua sinne makkariin päin? Harvoin siellä heti oven edessä mitään on, paitsi jos on pieni makkari. No, omassa asunnossa kaikki 3 makkari avautuu perinteisesti eteisen suuntaan.

Minulla avautuukin makkariin päin. Oven taakse jää osa kaapistoa. Makkariin kulku eteisestä, melkein ulko-oven vierestä. 

Vierailija
31/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin tuollainen tavallinen väliovi eristäisi ääntä yhtään paremmin :D Vai ajatteletko, että kahva ja saranat tekevät ovesta täysin äänitiiviin :D

Usko pois: ovi, jossa on kunnon kamanat ja kynnys, sulkeutuu taatusti äänitiiviimmin kuin tiivistämätön, joka puolelle ympärilleen sentin tai kaksi tilaa jättävä liukuovi.

Vierailija
32/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois: ovi, jossa on kunnon kamanat ja kynnys, sulkeutuu taatusti äänitiiviimmin kuin tiivistämätön, joka puolelle ympärilleen sentin tai kaksi tilaa jättävä liukuovi.

Aika harvassa taitavat olla kerrostaloasunnot, joissa on kynnyksiä huoneiden välillä. Useimmiten vain joku lista. Ja jos ovi on mallia tehty pahvista (niin kuin useimmat väliovet kerrostaloissa ovat), ei siinä kynnykset ja kamanat auta, kun ääni tulee oven läpi.

Vierailija
33/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuulokkeista koskaan kuullut? Me pystyttiin miehen kanssa asumaan YKSIÖSSÄ aikoinaan niin, että toinen teki gradua ja toinen katsoi telkkaria, ihan samassa huoneessa, ilman mitään ovia.

No tämä on yksilöllistä, jos teille sopi kaikille ei sovi. Jos pariskunnasta toinen menee aiemmin nukkumaan ja on vähänkin herkkäunisempi, niin muualta asunnosta kantautuu äänet makuuhuoneeseen jossa on tavallinen liukuovi. Toki vai katsoa telkkaria kuulokkeet korvilla mutta kaikki muu toiminta pitäisi jättää sitten minimiin. Ja jos puhutaan vaikka perheestä missä lapsi menee aiemmin nukkumaan, vanhempien pitäisi sitten katsoa iltaisin telkkaa molemmat luurit korvilla, pystymättä vaikka keskustelemaan tai muutenkin olla hoitamatta arkisia asioita joista ääntä tulee.

Gradua taas olen itse kirjoittanut monenmoisessa metelissä, ilman häiriintymistä.

Vierailija
34/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa taitavat olla kerrostaloasunnot, joissa on kynnyksiä huoneiden välillä. Useimmiten vain joku lista. Ja jos ovi on mallia tehty pahvista (niin kuin useimmat väliovet kerrostaloissa ovat), ei siinä kynnykset ja kamanat auta, kun ääni tulee oven läpi.

Asunnossa jossa on sekä liukuovi että tavallisia ovia, eron äänenvaimennuksessa kyllä huomaa liukuoven selväksi tappioksi. Vanhojen talojen ovet kynnyksineen ym. toki blokkaa äänen vielä tehokkaammin.

Vierailija
35/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuulokkeista koskaan kuullut? Me pystyttiin miehen kanssa asumaan YKSIÖSSÄ aikoinaan niin, että toinen teki gradua ja toinen katsoi telkkaria, ihan samassa huoneessa, ilman mitään ovia.

No tämä on yksilöllistä, jos teille sopi kaikille ei sovi. Jos pariskunnasta toinen menee aiemmin nukkumaan ja on vähänkin herkkäunisempi, niin muualta asunnosta kantautuu äänet makuuhuoneeseen jossa on tavallinen liukuovi. Toki vai katsoa telkkaria kuulokkeet korvilla mutta kaikki muu toiminta pitäisi jättää sitten minimiin. Ja jos puhutaan vaikka perheestä missä lapsi menee aiemmin nukkumaan, vanhempien pitäisi sitten katsoa iltaisin telkkaa molemmat luurit korvilla, pystymättä vaikka keskustelemaan tai muutenkin olla hoitamatta arkisia asioita joista ääntä tulee.

Gradua taas olen itse kirjoittanut monenmoisessa metelissä, ilman häiriintymistä.

Meillä on kyllä kaikki kolme lasta opetettu nukkumaan normaalien elämisen äänien kanssa. Johon kuuluu normaaliääninen keskustelu ja normaali tv:n ääni. Jopa pienimuotoinen siivous, esim käsitiskien pesu. Ja lasten makkareiden ovet on auki yöt, ihan ilmanvaihdon takia. 

Vierailija
36/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on kaiken tilankäytön maksimointi siitä syystä, että asuntojen pitää olla esteettömiä nykysäädösten mukaan. Jos 10 % kansasta tarvitsee esteettömän asunnon, on meillä rakennettava niitä 100 %, ettei vaan loukattaisi tämän pienen ryhmän oikeuksia. Ja, kyllä, kunnioitan vammaisten ja vanhusten tarpeita ja voin itsekin joskus esteetöntä asuntoa tarvita, mutta onhan tämä ihan järjetöntä tuhlausta, että yksiöiden puolet neliöistä menee kylpyhuoneeseen ja ovet ovat leveät kuin hevostalleissa.

Eikö riittäisi, että edes osa asunnoista saisi olla ns. normaaleja.

Ja kai ne rakennusfirmat omansa kahmivat kaikesta, mistä ikinä kustannuksia voi leikata ja omaa tuottoaan lisätä. Samahan se on näiden nykyasuntojen olohuoneen nurkassa olevien keittiöseinustojen kanssa.

Tämä. Asun 23 neliön yksiössä, koska mies kuorsaa kuin tukkirekka. Putkirempan yhteydessä ne halusi laajentaa mun wc/suihkua "esteettömäksi". En suostunut, ja siitähän säätö rähähti. Sain lopulta tahtoni läpi, suostuivat katsomaan asiaa läpi sormien. Jos joskus joudun onnettomuuteen tms. niin sit on joo muutto edessä, mut toistaiseksi näin, tilasta nauttien. Näin pieneen luukkuun ei tosiaan mitään järkeä hevostallivessaa änkeä.

Vierailija
37/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveää kolinaa ja jurinaa se yöllä käytettäessä naapureille aiheuttaa

😕

Vierailija
38/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan poistetaan asunnoista myös ikkunat säästömielessä.

Vierailija
39/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä valo sieltä liukuoven raosta tulee? Eihän se liukuovi kuitenkaan ulkoseinällä ole.

Vierailija
40/65 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Mulla jos olisi liukuoven sijaan tavallinen ovi niin se olisi auki ollessaan osittain joko olohuoneen puolella parvekkeen oven tai makkarin puolella ikkunoiden edessä. Jos taas saranat olisi toisella puolella niin sitten se vasta hölmösti tilaa veisikin, kulmalla puolella tahansa. Liukuovi liukuu olkkarin ja makkarin välisen seinän sisään, ei se siellä tilaa vie.

Äänieristys ei ole minulle ongelma, koska asun yksin. Rahalla saa äänieristettyjä liukuovia jotka vaimentavat ainakin reippaasti paremmin kuin tavallinen äänieristämätön ovi.