Miten te pienituloiset oikein pärjäätte?
Ärsyttää. Bruttopalkkani on 2150 euroa kuussa ja tuntuu, ettei raha riitä mihinkään. Etenkin nyt jouluna on mennyt tosi paljon rahaa ja alemyynteihinkin pitäisi vielä riittää. Tuntuu, että joka kuukausi on yhtä kituuttamista eikä säästöön jää mitään. Olen juuri palannut hoitovapaalta työelämään ja on jotenkin masentavaa, kun huomaa, miten vähän rahaa jää käyttöön, vaikka töissä käykin. Meillä kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, hoitomaksuihin menee 407 euroa kuussa (toinen eskarissa). ja asuntolainaan muutama satanen. Jotenkin ahdistaa tämä koko tilanne, tätäkö tämä on koko loppuelämä, jatkuvaa kituutusta vaikka töissä käynkin?
Kommentit (46)
Jaa millä pienituloiset pärjää,hyvin vähällä tietenkin. Työttömän tuloilla pysyy hengissä kun tekee halpaa ruokaa eikä tuhlaa turhuuksiin. Ei jouluun ja alennusmyynteihinkään ole pakko syytää rahaa.
Mua jäi myös mietityttämään tuo kauppalasku 20-25e/viikko. Itse ollaan lapseton aviopari ja meillä menee vähintään 50e viikossa ruokaan. Haluamme elää terveellisesti ja syödä sen mukaan, joten tuo 50e on aivan minimi. Ja siis ollaan molemmat luokiteltavissa pienituloisiksi, asumme Helsingissä ja vuokra nielee leijonanosan.
Meidän pienituloisten elämä on vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Ei ne tulot, vaan ne menot sanotaan ja vaikka se vittumaista onkin niin piileehän siinä totuus. Sitä pitää vaan miettiä hirveän tarkasti mihin rahaa käyttää. Eli AP, karsi nyt ensimmäisenä niistä alennusmyynneistä! Tsemppiä :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:41"]
Meidän perheessä kotihoidontuki 340€/kk, työmarkkinatuki lapsikorotuksilla 620€/kk, lapsilisät 210€/kk ja asumistuki 500€/kk. Yhteensä 1670€, josta vuokraan menee 800€ eli neljälle ihmiselle jää kuukaudessa 870€.
Toistaiseksi ollaan pärjätty, vaatteet ostettu uusina jne.
[/quote]
Miksi ette hae toimeentulotukea?
Minä olen kouluavustaja-harjoittelija, teen 8h töitä viitenä päivänä viikossa sekä myös toimin kisällinä sepän pajassa viikonloppuisin, saan verojen jälkeen käteen kuukaudessa 700 €, siitä lähtee 300 € vuokraan ja meidän kaksihenkisen perheemme ruokaan 140 €, sekä bussikorttiin 130 €, mies maksaa bensat ja laskut. Mies saa eläkettä käteen 1000 €, siitä menee asuntovastikkeisiin 280 €, laskuihin 380 € ja bensaan 100 €. Lopputulos on että meille jää käteen:
Minulle 130 €
Miehelle 160-200 €
Yleensä ne menevät johonkin pieneen kuten uusiin sukkiin tai vastaavaan
Kertokaa mulle miten noi bloggaajat voi kokoajan ostaa kalliita vaatteita? Millä rahalla? Me pärjättäis hyvin, mutta minun heikkous on vaateliike nimeltä H&M :) :(
Me ollaan 3-henkinen perhe, jossa mies käy töissä, mutta palkka on verojen jälkeen vain 1700 e/kk! Itse saan vain vajaat 500 e/kk (olen opiskelija) ja lapsilisä on reilut 100 e. Toisaalta, lapsen hoitomaksu on lähes 100e/kk. Vuokrakin on kuitenkin lähes 750 e/kk joten ei näillä tuloilla todellakaan juhlita :( Onneksi pystyn välillä tekemään pientä sivutyötä ja saamaan joskus siitä vähän lisää rahaa.