Miten te pienituloiset oikein pärjäätte?
Ärsyttää. Bruttopalkkani on 2150 euroa kuussa ja tuntuu, ettei raha riitä mihinkään. Etenkin nyt jouluna on mennyt tosi paljon rahaa ja alemyynteihinkin pitäisi vielä riittää. Tuntuu, että joka kuukausi on yhtä kituuttamista eikä säästöön jää mitään. Olen juuri palannut hoitovapaalta työelämään ja on jotenkin masentavaa, kun huomaa, miten vähän rahaa jää käyttöön, vaikka töissä käykin. Meillä kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, hoitomaksuihin menee 407 euroa kuussa (toinen eskarissa). ja asuntolainaan muutama satanen. Jotenkin ahdistaa tämä koko tilanne, tätäkö tämä on koko loppuelämä, jatkuvaa kituutusta vaikka töissä käynkin?
Kommentit (46)
Kiitos vastauksista. En ole yh, ollaan ihan ydinperhe. Ihana toisaalta kuulla sinulta yh, että pärjäät tuollaisilla tuloilla ja säästöönkin jää. Minua ehkä eniten rasittaa se, ettei säästöön jää yhtään mitään ja pitäisi kuitenkin jäädä remontteja sun muita varten. ap
Niin ja se ehkä eniten rasittaa, että tuntuu ettei ikinä ole varaa mihinkään ylellisyyteen. Halvinta shampoota ja meikkiä, vaatteita itselleni en ostele ikinä. Tuntuu vaan niin kurjalta, kun hoitovapaalla ajattelin, että rahaa olisi yllin kyllin, kun siirryn taas työelämää, mutta eihän se ihan niin ole mennytkään. Aina ennen palkkapäivää olen ihan p.a.
Heh... Tämän ilmiön huomaa erittäin hyvin, kun työskentelee kaupan alalla.
Ensin joulun aikaan ostetaan sadoilla euroilla suklaata, koristeita ja muuta krääsää. Sitten alennusmyyntien aikaan ostetaan vimmalla kaikkea luottokortit viuhuen.
Tammikuussa on sitten todella hiljaista.
Itselläni bruttotulot on yleensä väliltä 1800-2300€/kk (+mies on ansiosidonnaisella). 1800€/kk bruttotulo on jo vähän tiukempaa, mutta aika vapaasti voi ruokakaupassa nakata kärryyn mitä mieli tekee.
Ei ole autoa, kun asutaan niin julkisen kulkuyhteyden varrella.
Asumme aso-kaksiossa, vastike 650€/kk.
Kosmetiikkaa käytän ja ostan sellaista keskitasoa, (Lumene, Rimmel). Ei ole kalliita harrastuksia, vaatteita yms. ostetaan vaan kun tarvitaan ja ylipäätään olen huono "ostelija". Eli ostan "turhia" juttuja todella harvoin.
Ihan kivasti pärjäillään, joskus tulee tiukempia kausia, mutta köyhiksi en meitä laskisi. Aina on ollut varaa maksaa laskut ja kulkemiset ja ruokaa on ollut riittävästi ja ylikin. Myös viihteellä voi silloin tällöin huoletta käydä.
Kyllä se sentti pitkälle venyy, kun jättää kaiken turhan kauppaan ja miettii jotain tavaraa kaupassa hipelöidessään, että "tarvitsenko minä tätä oikeasti?".
Miksi koet, että olet pienituloinen, vaikka sulla on tulot liki keskitasoa? Ja perheessä vielä miehen tulotkin käytettävissä. Munkin mielestä kyse ei ole tuloista, vaan sä tuhlailet rahaa. Sitä rahaa nimittäin riittää kyllä ylellisyyksiinkin, kunhan et tuhlaile koko ajan. Eli päätä mikä on sitä ylellisyyttä mihin haluat tuhlata rahaa ja sitten muuten et tuhlailekaan.
Sulla taitaa nyt olla epärealistiset kuvitelmat rahan riittävyydestä ja toisaalta siitäkin, että mitä tarvitset.
Minä olen tuollaisista tuloista saanut säästöönkin. Ja enemmänkin olisin saanut, jos olisin luopunut tosi kalliista harrastuksestani. Se harrastus oli se mun luksus. Musta ei ikinä tuntunut köyhältä, sillä ei köyhällä olisi ollut varaa niin kalliiseen harrastukseen.
mä olen kyllä suhun verrattuna todella pienituloinen, palkka 1250e käteen. Joo, ja pärjätään silti. Miehellä palkka jotain 2500 e käteen, lapsia kaksi, paljon asuntovelkaa, vain yksi auto. Se on vaan niin, että menot pitää suhteuttaa tuloihin. Tietty on niinkin, että asuminen on usein ihan liian kallista, sitä on usein aika vaikea muuttaa kun vaihtoehtona ei ole asua liian pienessä asunnossa perheellisenä, siinä karsii liikaa elämisen laatu ja arjen sujuminen. Mutta pitää olla muuten ostamisen kanssa tosi suunnitelmallinen.
Paljonko miehes sitten tienaa? Alahan laittamaan ylös mihin kaikkeen rahaa menee niin asia konkretisoituu ja voi karsia turhat ostokset pois.
Mulla tulot n.2200 brt/n. 1650-1700 nto. Asunto (pieni) maksettu, vastike 160€/kk. Huvituksiin 0€/kk. Yksinasuvana säästän joka kuukausi 1000€ pankkiin. Nuukana kun on tottunut olemaan, niin näinkin raha.asiat hoituu.
Kertokaas ny tyhmälle että miten saa 20€/viikko riittäämään kauppaan? Siis pelkkään ruokaan.
Minä olen opiskelija, eli kuussa tilille nettona tupsahtaa 408e. Sillä pärjää kun on tottunut siihen ettei ole muita menoja kuin koulu ja lenkilläkäynti eikä ryyppää ja röökaa rahojaan. Se helpottaa kun tietää että keväällä tämä loppuu, ei tätä lopun elämäänsä jaksaisi.
Miksi sä menet alennusmyynteihin? Pakko ei oo mennä kuluttamaan rahaa vaan koska on alet (joita on muutenkin jatkuvasti). Luultavasti vaatetta riittää valmiiksikin. Pienituloisena ei ole varaa kuin välttämättömyyksiin - ruokaan ja talous-ja hygieniatarvikkeisiin. Ruokakauppaankin tehdään lista ja ostetaan vain suunnitelman mukaan, eikä mitään ulkofilettä. Vaatteisiin sen verran, etteivät ole kulahtaneita, mutta niitä ei tarvitse ostaa kuin pari kertaa vuodessa. Itse elän opintotuella ja vuokran jälkeen käteen jää 173€ - minulla tosin ei ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 22:49"]
Kertokaas ny tyhmälle että miten saa 20€/viikko riittäämään kauppaan? Siis pelkkään ruokaan.
[/quote]
No, ei mitenkään, ellei ruoki vain itseään.
Ja oikeasti mammat, maailmalla kuolee lapsia, äitejä, isovanhempia pommiin ja nälkään. Mitä se meitä liikuttaa? Jos liikuttais, näinkään ei kävisi. Ja sekin on taivahan tosi.
Minä olen opiskeleva yh, käteen jää kuussa laskujen jälkeen noin 800 euroa.
Hyvin pärjätään. Aina ruokaa kaapit täynnä ja vaatteita kaappi täynnä.
Meillä ei ole autoa. Se on sellainen menoerä mistä kannattaa luopua!
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:11"]Ja oikeasti mammat, maailmalla kuolee lapsia, äitejä, isovanhempia pommiin ja nälkään. Mitä se meitä liikuttaa? Jos liikuttais, näinkään ei kävisi. Ja sekin on taivahan tosi.
[/quote]
Jos av:laiset alkaisivat nyt murehtimaan noita asioita, sodat loppuisivat ja ihmiset lakkaisivat kuolemasta? Senpä haluaisin nähdä :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:11"]Ja oikeasti mammat, maailmalla kuolee lapsia, äitejä, isovanhempia pommiin ja nälkään. Mitä se meitä liikuttaa? Jos liikuttais, näinkään ei kävisi. Ja sekin on taivahan tosi.
[/quote]
Jos av:laiset alkaisivat nyt murehtimaan noita asioita, sodat loppuisivat ja ihmiset lakkaisivat kuolemasta? Senpä haluaisin nähdä :)
[/quote]
ja sä vedit sodat mistä?
Ei juma tätä lukutaitoa ja omaa päättelykykyä...
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
ja sä vedit sodat mistä?
[/quote]
No pommeihin ei taida rauhan aikana kukaan kuolla.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
ja sä vedit sodat mistä?
[/quote]
No pommeihin ei taida rauhan aikana kukaan kuolla.
[/quote]
kyllä kuolee :(...
Ap - mulla on tulot 2500€/kk - verot + lapsilisät 2 lapsesta ja koko ajan olen PA.
Saan kuussa tilille palkkaa 1800€, maksan ns. taloustilille 1000€/kk ja saan niitä lapsilisiä sen parisataa ja rapiat. Eli noin tonni kuussa jää.
Siitä ostan ruokaa, vaatteet, maksan puhelimen ja omat vakuutukset. Opiskelen ja niihin matkoihin menee rahaa. Käyn kampaajalla harvoin (viimeksi toukokuussa) ja en harrasta mitään. Tuskinpa mun tulotaso juuri tulee tästä nousemaan...
Juu kyllä me pärjätään, mutta aina tuntuu ihan persaukiselta.
Meidän perheessä kotihoidontuki 340€/kk, työmarkkinatuki lapsikorotuksilla 620€/kk, lapsilisät 210€/kk ja asumistuki 500€/kk. Yhteensä 1670€, josta vuokraan menee 800€ eli neljälle ihmiselle jää kuukaudessa 870€.
Toistaiseksi ollaan pärjätty, vaatteet ostettu uusina jne.
Siihen tottuu. Vuosien varrella olen pienen vararahastonkin saanut kerättyä, koska olen ainoa aikuinen, on tämä hyvä ratkaisu.
On tässä hyviäkin puolia, esim n 20 kg laihtuminen, kun ei ollut varaa ostaa herkkuja ja välillä elin puurolla.
Mulla on kaikki kosmetiikka perus-perus-halvinta sarjaa ja sain joululahjaksi asiakkaaltani, jonka vaimon tunnen body shopin joulusetin ja tuntui että alan itsemään. Niin kypsä olen perusdoveen.