Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä TAAS lääkärin neuvo gynekologilla huvikseen ramppaaville

Vierailija
07.10.2020 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000006661371.html

"Vastaanotolla ei tarvitse käydä ellei ole oireita, hormonaalista ehkäisyä, riskitekijöitä tai jotain sairautta, jota on syytä seurata. Rutiininomaisista tutkimuksista ei ole havaittu olevan apua sairauksien ehkäisyssä", sanoo naistentautien erikoislääkäri Sari Ahonkallio.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan joutunut vielä gynekologilla käymään, koska en ole ainuttakaan e-pilleriä alas suustani pistänyt, eikä kohtuunikaan ole mitään härveleitä asenneltu.

Ja sellaisia vaivoja ei ole ilmennyt, jotka olisivat vieneet gynekologin vastaanotolle.

Olen myös kerran synnyttänyt ja äiti.

Minua on aina ihmetyttänyt ne naiset, jotka tuntuvat ihan oikeasti kuvittelevan että gyneramppaaminen jotenkin kuuluu pakkona naisen elämään, kuten Vappu Pimiä esimerkiksi, joka joskus radiossa melttosi naisille, jotka eivät ihan vain ilman mitään syytä käy vähintään kerran vuodessa alapäätarkastuksessa.. Mutta Vappu ei olekaan mikään järjenjätttiläinen, vaan aika perus naistenlehtien lukija ja niistä oppinsa imevä tapaus.

48v

Vierailija
2/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava kuoli muutama vuosi sitten käsittääkseni munasarjasyöpään. Maha oli turvonnut pari kolme vuotta. Yleislääkäri ei löytänyt vikaa ennen, kuin oli jo liian myöhäistä. Ehkä olisi ollut hyvä käydä jonkinlaisessa rutiinicheckissä silloin tällöin varsinkin, kun ikä oli tälle sairaudelle otollinen. Mahan turpoaminen on todella yleinen oire siinä syövässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne miehetkään käy sitä vehjettään näyttämässä lääkärille säännöllisesti.

Vierailija
4/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papakokeessa kannattaa kuitenkin käydä! Siihen ei gyneä välttämättä tarvita, moni haluaa kuitenkin hoitaa ne samalla kertaa. Itse suosittelen käymään seulontojen välilläkin ainakin kerran. Minulla meni kolmessa vuodessa puhtaasta syövän alkuun.

Vierailija
5/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kuoli muutama vuosi sitten käsittääkseni munasarjasyöpään. Maha oli turvonnut pari kolme vuotta. Yleislääkäri ei löytänyt vikaa ennen, kuin oli jo liian myöhäistä. Ehkä olisi ollut hyvä käydä jonkinlaisessa rutiinicheckissä silloin tällöin varsinkin, kun ikä oli tälle sairaudelle otollinen. Mahan turpoaminen on todella yleinen oire siinä syövässä.

Muitakin elimiä on, jotka voivat sairastua vastaavasti, esim aivot. Käydäänkö niitä tarkistuttamassa rutiinisti?

Vierailija
6/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on oikeassa!

Vierailija
7/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papakokeessa kannattaa kuitenkin käydä! Siihen ei gyneä välttämättä tarvita, moni haluaa kuitenkin hoitaa ne samalla kertaa. Itse suosittelen käymään seulontojen välilläkin ainakin kerran. Minulla meni kolmessa vuodessa puhtaasta syövän alkuun.

Totta kai! Omassa kunnassamme tehtiin vain hpv-testi viime seulonnassa. Jos olisi jotain löytynyt olisi ohjattu itse papaan.

Vierailija
8/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole käynyt kun 1 kerran ,kun oli lähete.

en aio enenpää.

Vierailija
9/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksinkertaisena ja ilmaisena itsehoitona nukkukaa ihmeessä alasti alapää paljaana, niin tuulettuvat ja kuivahtavat paikat samalla kun estävät hiivan, homeen ja hämähäkinverkkojen syntymisen.

Vierailija
10/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 60 vuotta täyttänyt nainen. Jouduin käymään ensimmäisen kerran elämäni aikana gynekologilla viime vuonna ylimääräisten vuotojen takia, koska terveyskeskuslääkäri sitä suositteli. Onneksi ei ollut mitään vakavaa (pieni kasvain, joka sitten poistettiin keskussairaalassa). 15 minuutin käynti maksoi 280 euroa. Kovin oli kallis reissu, gynekologi-lähetettä kun ei saa terveyskeskuksesta. Ihan järkyttävän kallista oli, mutta oli pakko käydä.

Vierailija
11/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muitakin elimiä on, jotka voivat sairastua vastaavasti, esim aivot. Käydäänkö niitä tarkistuttamassa rutiinisti?

Kannattaa käydä varsinkin, jos pää turpoaa niin, ettei pipo päähän mahdu. Helv typerä kommentti.

Vierailija
12/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini kuoli viime vuonna munasarjasyöpään. Oireet olivat niin epämääräisiä, ettei edes hänen gynekologipoikansa - joka oli aikoinaan tehnyt väitöskirjan munasarjasyövästä - osannut epäillä syöpää. Eli ei kannata luottaa siihen, että gynellä ravaaminen vuosittain mitenkään pelastaisi syövältä.

Vierailija
13/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ylipäänsä ymmärrä mitä ihmiset jatkuvasti ravaa lääkärissä? Olen yli viisikymppinen ja käyn lääkärissä silloin, jos on oikeasti tarvetta, eli suunnilleen kerran 10 vuodessa. Gynekologilla en ole käynyt ikinä, en ole syönyt minkäänlaisia hormoneja, ei ole ollut kierukkaa, on muutama lapsi (haluttuja). Pyrin elämään tervettä elämää kaikinpuolin ja jos siitä huolimatta sairastun ja kuolen, niin heipparallaa sitten.

En ymmärrä tätä että oikein ihmisiä syyllistetään siitä, että ei hyppää lääkärissä jatkuvasti. Naurettavin kaikista on se Juhani Knuuti joka siinä uudessa hömppäkirjassaan piti vaarallisena sitä, että johonkin tutkimukseen vastanneista 8% ei ollut käynyt kuluneen vuoden aikana ollenkaan lääkärissä. Arveli syynä olevan, että nuo ihmiset ovat käyneet luontaishoidoissa ja näin "oikea" hoito on voinut viivästyä. Voi hyvä luoja mitä järjen köyhyyttä!

Vierailija
14/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini kuoli viime vuonna munasarjasyöpään. Oireet olivat niin epämääräisiä, ettei edes hänen gynekologipoikansa - joka oli aikoinaan tehnyt väitöskirjan munasarjasyövästä - osannut epäillä syöpää. Eli ei kannata luottaa siihen, että gynellä ravaaminen vuosittain mitenkään pelastaisi syövältä.

Se poika tuskin oli ultrannut äitinsä munasarjoja? Sillä yksinkertaisella toimenpiteellähän se syöpä olisi saattanut löytyä ajoissa.

Vierailija
15/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gynellä julkisilla varoilla rahdata. Mitä se kenenkään napaa kaivelee, mihin maksullisiin palveluihin nainen rahansa pistää? Emme sentään käy niillä samoilla maksullisilla kuin miehet.

Mutta joo, tämäkin terveyspalvelu olisi joissakin elämänvaiheissa syytä olla ihan julkinen palvelu, ei omasta pussista maksettava.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/gynekologilla_kaynti

Antakaa edes niiden mummojen käyttää omat rahansa terveytensä ylläpitämiseen. Vai perinnön määrän pieneneminenkö teitä närästää?

Vierailija
16/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä kommentteja. Ihan kuin asenne, että naisten pitäisi lopettaa vaan siellä gynekogolilla käynnit..

Kyllä nyt siellä kannattaa käydä, jos on syytä ja tutkituttaa itsensä. Mitä sitten, jos joskus on käynyt turhaan? Mielummin turhaan, kuin liian myöhään.

Vierailija
17/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään käy hammaslääkärissä kuin 3v välein kun kunnallisella puolella ei haluta mua tarkastukseen useammin. Ainoa paikkani on 37v vanha eikä mitään vikaa ole sen jälkeen ollut.

Vierailija
18/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä kommentteja. Ihan kuin asenne, että naisten pitäisi lopettaa vaan siellä gynekogolilla käynnit..

Kyllä nyt siellä kannattaa käydä, jos on syytä ja tutkituttaa itsensä. Mitä sitten, jos joskus on käynyt turhaan? Mielummin turhaan, kuin liian myöhään.

No ei mutta naisia ihan säännön mukaan syyllistetään siitä, jos siellä ei ramppaakaan.

Vierailija
19/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien voi mennä jollakulla noin ihon alle, se, että joku toinen on kiinnostunut omasta terveydestään?! Ja todnäk maksaa ihan omistaan nuo käynnit. Nimim: viimeeksi gynellä steriloinnin jälkitarkastuksessa, 7v sitten

Vierailija
20/42 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun minä toivon, että jokainen saa käydä tai olla käymättä, ihan miten itse haluaa. Ei ketään pidä syyllistää siitä, että hoitaa terveyttään haluamallaan tavalla. Jos ei ole oireita, niin miksi pitäisi käydä? Siis saa käydä, mutta ei PIDÄ. Eihän me käydä suoliston tähystyksessäkään, jos ei ole oireita? Tai vaikka pään ja kaulan suonien kuvauksessa? Vaikka suolistosyöpä voi kehittyä pitkällekin, ennenkuin huomataan tai aivojen verisuonissa oleva aneyrusma voi revetä ilman mitään etukäteisoireita. Vakavia juttuja molemmat, niin kuin moni muukin. Minä en jaksa rampata missään tutkimuksissa, jos ei ole mitään oireita, joku muu käy kaikissa tai joissain missä haluaa. Oma asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi