oOoOo HELMInauhan la-su oOoOo
Kommentit (31)
Olen pitänyt vähän hiljaiseloa pahoinvoinnin takia. Kävin lueskelemassa viime päivien ketjuja ja kyllä tuli kamala olo. Itsellä raskauspahoinvointi on nyt aika nopeasti vähentynyt melko paljon. Alkoi pelottaa ihan kamalasti, että jos kaksoset menevätkin kesken. Onhan vasta rv 9 meneillään. Pahoinvointi on kamalaa, mutta silloin ainakin tietää, että oireita on. Alamahakipuja ja ristiselkäkipujakin on ollut. Toivottavasti ne ovat normaaleja ja raskauteen kuuluvia. Esikoiselta ei tällaista kyllä ollut.
Lääkärineuvolasta: mulla se oli viikolla 10+jotain, ja siinä selvisi kaksoset =) onpa tutun oloista kirjoittaa tästä, tod. näk. toistan itseäni =)
Hanna-äiti: mulla on myös tuntunut alavatsassa ja alaselässä (suomeksi sanottuna melkein per*ssä) kipuja. Tai vihloo kun kävelee (siis sinne " pyllyyn" ). Ensi tiistaina mulla olis np-ultra, ja pelottaa sinne meno. Pelkään että toinen vauvoista on " pudonnut" , tai että turvotusta löytyy ja vauvat ei olekaan terveet. Kaiket päivät olen vielä kehitysvammaisten parissa töissä, että noita asioita on sitten tullut ihan työnkin puolesta paljon ajateltua..
(.): alkaa eto-olot hellittää, onneksi. Maha on turvoksissa, ja alkaa pikkuhiljaa tulla esiin. Näyttää kyllä siltä, että oon ollu ruoka-aikaan kotona.. Muutenpa siellä ei kummoista. Ainii, olikohan Maaret(ti) kuka oli tuntenut liikkeitäkin, mullakin välillä " muljahtelee" siihen malliin masussa, että ajattelen sen johtuvan vauvoista. Satavarma en kuitenkaan ole, voi se olla ilmaakin =)
jethuu 12+1x2
Mulla oli viikon (rv7+6 - 8+5) aika karseet kivut peräaukon kohdalla, ja alavatsassa. Kävin labrassa, katottiin virtsa- ja valkovuotonäyte - kaikki ok. Sit lääkäriin ja ultraan. Ultrassakin kaikki ok. Kivut kohdun kasvukipuja, ja syy siihen, miksi kipua " pyllyssä" , oli että kohtu on erittäin taaksepäin kallistunut. Tämä on siis yksi mahdollinen syy, miksi kipu siellä " pyllyssä" .
(.) Ei kummempaa taaskaan. Väsymystä on edelleen, pahoinvointi vähäisempää.. paitsi, että ei kuitenkaan niin hyväkään olo usein ole, koska jos ei ole nälkä, niin on ähky.. =/
Hiljainen on tämä meidän helminauhalistamme.. Ovatko kaikki kesälomalla, vai missä?
Minni rv9+4
Oltiin muutama päivä mökkeilemässä isovanhempien kanssa, mutta kotiuduttiin jo eilen illalla, kun esikoinen sairastui kesäflunssaan. Ihan hyvä, että tultiin kotiin, tänään tuo on ollut ihan reppana, kuumettakin päälle 39 astetta. Mikään muu ei ole kelvannut kuin äidin syli :( Nyt lukee isänsä sylissä kirjoja, kun annettiin Panadolia ja olo helpotti selvästi kun kuume laski. Vähänkö hirvittää mitä tää elämä on sitten ensi vuonna, kun kolme vuoronperään sairastaa! Eihän me enää ikinä päästä mihinkään neljän seinän sisältä.
Samoin kuin Hanna-äiti ja Jethuu, täälläkin pelottaa aina välillä vielä tuo keskenmenon mahdollisuus. Niinhän se on, että tieto lisää tuskaa... enää ei edes tämän viikkoinen alkuraskauden ultra huojenna mieltä. Onneksi on parin viikon päästä se ylimääräinen ultra la:n varmistamiseksi ja sitten ei olekaan kuin pari viikkoa np-ultraan ja sitten ollaakin jo turvallisesti toisella kolmanneksella. Tosin näitä tuplia odottaessa saakin sitten jo pian alkaa jännäämään, että kuinka pitkään pysyvät kyydissä.
Tänään on pienoinen paniikki päällä... kaikki taas vaan itkettää ja oma jaksaminen - ensinnä tätä raskautta ja sitten arkea kolmen pienen kanssa - mietityttää kovasti. Eikä tämä jatkuva pahoinvointi ja närästys yhtään auta kohottamaan mielialaa.
Neuvolalääkäristä, ensimmäistä ei kuulemma ole nyt sitten ollenkaan, kun kävin tuolla yksityisellä alkuraskaudenultrassa (8+1) ja samalla tehtiin sisätutkimus. Tosin täytyy soittaa neuvolaan ensi viikolla ja kysellä muutenkin, että muuttaako tämä tuplaraskaus jo näin alussa jotain kuvioita. Ja samalla pitäisi miettiä mihin sairaalaan sen alkuraskauden ultan varaa... aikomus kun oli mennä Tammisaareen synnyttämään. Mutta ehkäpä noiden äitipoli käyntien (ja sairaalaan ennen aikaisesti lepäämään joutumisen uhkan) takia pitänee kallistua Jorviin, kun matkaa on 5min vs. 1 tunti.
aama, esikko 1v9kk ja Kesä&Heinä rv8+
Piiitkästä piitkästä aikaa kirjoittelen (ja lueskelen) täällä Vauvan sivuilla. Tuolla MSN-yhteisössä on tullut käytyä useammin lueskelemassa kuulumisia. Jotenkin tuntuu, että netti ja surffailu tökkii just nyt. Mikään sivu ei oikein kiinnosta, missään ei viittis pyöriä... Onkohan tää jotain yliannostusta? Nyt kun kotona on laajakaista ja mahdollisuus nettailla päivät ympäri, niin tähän kyllästyy.
Tuolla yhteisössä olen huomannut, että turhan moni on tipahtanut helminauhasta pois. Kurja lukea toisten viestejä. Jotenkin heti alkaa miettimään, että mitenköhän meidän masu jakselee. Tässä vaiheessa tulevat keskeytykset on niin turhia! Mieli on jo monta viikkoa valmistautunut tulevaan ja on mietitty jo elämää uusiksikin. Ja sitten tulee pysäyttävä uutinen. Itsetuntoa saa kerätä kauan -ja monesta palasesta. Meillä oli helmi-maaliskuulla alkuraskauden keskenmeno (meni oikeastaan kesken ennen kuin alkoikaan) ja se jo oli riittävän ikävä kokemus.
Onneksi on myös niitä, joilla kaikki menee ihan hyvin -toisilla jopa 200%:sti hyvin. Siinäkin elämä menee varmasti ihan uusiksi. Pikkuihminen mullistaa elämän aina ja sitten, kun niitä tulee kaksin kappalein...
Omaa oloa sen verran, että etominen ja väsymys jatkuu edelleen. Kulunut viikko oli suht. siedettävä, kun olin lomalla ja sai nukkua ja syödä oman mielen mukaan. Maanantaina alkaa taas arki ja pitäisi päästä työrytmiin syömisissä. Hirvittää koko ajatus! Onneksi kolmen työviikon jälkeen on vuorossa taas viikon loma.
Neuvolassa olen käynyt tähän mennessä kaksi kertaa. Eka neuvola oli viikolla 8+6 ja toka oli nyt perjantaina (11+1). Ekakäynnillä täytettiin vain papereita ja sain iiison nipun esitteitä. Eilen kuunneltiin sydänäänet (pieni sydän pompotteli 170 sykkeellä). Oli jotenkin helpottavaa kuulla se jumpsutus. Seuraava neuvola on suunnilleen kuukauden päästä raskausviikolla 15 (eka lääkärineuvola) ja eka ultra on joskus syyskuulla (noin viikolla 20).
Nyt pitää mennä treffailemaan nukkumattia. Unihiekka painaa silmissä sen verran paljon...
Terkuin
Katri + masuasukki rv 11+2 (Jestas, viikon päästä maaginen 12 viikkoa täynnä. Aletaan oleen siis suht. selvillä vesillä jo. Ja tän äklötyksenkin pitäisi kuulemma helpottaa. Sitä odotellessa...)
Mulla ei ole tänään mitään ihmeellistä kirjoitettavaa, mutta oli aivan pakko tulla vähän venyttämään tätä tynkäpinoa ;-)
Joku kyseli ensimmäisestä lääkäristä. Mulla on takana vasta 1. neuvolakäynti ja seuraava etappi olisi np-ultra rv 12+5. Sitten taas neuvola. Voiskohan 1. lääkäri olla tuon ultran yhteydessä, tiedä häntä.
Omaa napaa vähäsen. Mulla on ollut jo viikon verran aivan lamaannuttavaa väsymystä. Lähinnä sellaista oloa, että pää olisi täynnä jotakin töhnää, eikä mitään jaksaisi tehdä. Ärsyttävää. Päivät sitten menevätkin lueskellessa raskauskirjallisuutta :-), nuokkuessa ja syödessä. Eikä oikein kävelylenkitkään virkistä... Joko tämä on vain ihan normaalia raskausväsymystä tai sitten olen saanut jostakin pahemman laatuisen laiskamadon ~~~o
medve 9+2
Maaret(ti) ko oli tuntenut jo vauvan liikkeet?? Minä olen tässä parin päivän aikana tuntenut kanssa, mutta ihmettelen voiko ne tuntea jo näin aikaisin?? viikkoja on nyt 12+1 ja ultran mukaan 11+5...
Väsymys kiusaa todella paljon, ja ei ole jaksanut kirjoitellakaan! Paleleeko muita jatkuvasti?? MInua palelee koko ajan, saattaa johtua tuosta väsymyksestäkin.
Ruoka maistuu koko ajan mutta silti kiloja tullut vain 2. Tyytyväinen olen kyllä tuohonkin, esikoista odottaessa oli viikkoja noin 19 kun olit ullut kolme kiloa painoa. Jos jotkut ihmettelee tätä että murehdin kun painoa ei tule, niin lähtöpainoni oli todella alhainen ja neuvolassa olivat siitä huolissaan.
Halaukset ja voimia kaikille suru-uutisia saaneille!!
Löytyhän se pino :)
(.) Normifarkut kiristää! Hahaa :) Ympärysmitalle on kuin onkin tapahtunut jotain!
Esikosta (pizza)mahan takia siirryin aika nopeaan mammafarkkuihin.
Nyt on painoa melkein sen 7kg vähemmän ja ruokailutottumukset ihan kuusta.. kai sitä saa vaan odotella.
Onko muilla sitä että nimenomaan ILTAISIN on huikea maha, sit aamulla ei :/
Pakko kyllä sanoa että epäuskoinen olo on edelleen.
Pitää vaan pitää pää kylmänä. Esikoisestakin olin todella oireeton.
° jethuu:lle -ja tietenkin muillekin!- halirutistus huoleen, toivottavasti pelko hellittää ja voit mennä rauhallisin mielin ultraan.
Ymmärrän kyllä hyvin tunteesi.. oon pitänyt itseäni aikamoisena viilipyttynä raskauden suhteen, mutta ehkä viimeaikojen suru-uutiset on alkanut ottaa sijaa ajatuksissa.
Tsempit jokatapauksessa jos en muista viikolla laittaa :) bd
° aama: Oon kuullut että Tammisaari ihan loistava paikka synnytttää :)
Henkilökunta oli mukavaa ja paikka pieni ja viihtyisä.
Olin siellä esikoisesta joskus aika viimesilläni ultrassa kun esitysten jälkeen (teatterilla oli Tenholan kirkossa laulu-esitys) yöllä supisti niin että olin hiessä ja tuskassa.
Se oli ensimmäinen kerta kun lääkäri sanoi mulle että metodi-laululla saattaa saada ihmeitä aikaan kohdunseudulla :)
Halusivat kieltää esiintymisen, mutta päätyivät sanomaan että kunhan et " laula kohtuun" - se oli mun mielestä niin hauskasti sanottu :)
(Ja tottahan se on.. laulua käytetään synnytyksessä)
° medve: Mulle saattaa tulla sellainen väsymyskohtaus että meinaan tärkkääntyä pystyyn.
Silmät alkaa vääntäytyä kiinni ja aivot nukahtaa. Yritä nyt siinä sitten.. :D
Ja se tapahtuu joka päivä tiettyyn aikaan, pari kertaa päivässä.
Ruuasta parhaiten maistuu porkkanaraaste. Ei oikein muu.
Tai söiSIN mieluusti esim. patonkia eri täytteillä, uusia perunoita voilla ja suolalla..
Mut enp syö :´(
MSN-yhteisössä en oo käynyt pitkään aikaan.. siellä lienee joku aikaraja millon pitäs ilmottautua..?
Huih..
Repo ja Wilson 9+1
Pikainen pinoutuminen työn äärestä....
Täällä voidaan kuitenkin hyvin, vaikka perjantaina oudot kivut säikäytti minut pahanpäiväisesti... :( Toiv. tässä vielä raskaana ollaan.
Kukas se kyseli, että onko turvotus/ vauvamasu aamulla hävinnyt, kun illalla se vielä oli... ;) Täällä toinen, joka on samaa miettinyt. Illalla polleana miehelle esittelen pyöristynyttä vatsaa ja aamulla sitä ei olekaan. Heh, eli turvotusta se kai on päivän jäljiltä ja tasaantuu yön aikana. :)
Yhteisöstä... Kannattaa sinne kirjoitella, jos haluaa mukana pysyä ja paljon siellä jäseniä onkin. En ole kuullut, että vielä olisi suljettu tai siivottu pois niitä, jotka eivät mitään kirjoita... Joten yrittäkää kirjoitella... :)
Aurinkoista sunnuntain jatkoa, tämä jatkaa töitä...
KJ25 kera helmiäisen 11+4 (kohta 12 täynnä) :)
Eilisiltana lorahti oikein kunnon hulaus
[color=red]verta[/color]
. Jätin vieraat oman onnensa nojaan ja painuin huilimaan ja soittelemaan lääkäriin. Pääsinkin lopulta päivystykseen. Verenvuoto onneksi rauhoittui, mutta minä en. Lääkärikäyntikään ei yhtään helpottanut, kun lääkäri ei ultrannut - ei ollut edes doppleria. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ja verenvuoto vähäistä; näiden varsin laihojen ilouutisten ja lähetteen maanantaiksi gyn.polile kera sain kotiutua. Tämän päivän pysyttelen visusti vaakatasossa, vaikka koti on vieraiden lähdettyä (onneksi sovittiin visiitti vain eilisiltaan asti) kuin pommin jäljiltä.
Mukava oli kyllä kaukausia sukulaisia pitkästä aikaa tavata, mutta passaaminen ja lapsiperherysien koluaminen + myöhään valvominen kävi voimille. Jo esikoisen synttärienkin jälkimainingeissa viime viikonloppuna tuli vähän veristä vuotoa.
Pieni toivonkipinä sinnittelee: jospa tämä ei vielä ihan täyskatastrofi olisi, vaan ultrassa löytyisi vuodoille joku harmittomampi selitys, kuten hematooma tai vaikka sitten osittain etinen istukka... [color=pink]bd
[/color]Jep, ja eilinen riemun päivä oli jo " turvallisilla" 12+0-viikoilla...
-----
[b]MyQ [/b]kyseli tekstin muotoilusta. Tässä joitakin vinkkejä:
- [b]lihavointi [/b]onnistuu kirjoittamalla lihavoidun sanan eteen [ b ] ja jälkeen [ / b ] ilman välilyöntejä
-
kursivoinnin
komennot ovat vastaavasti [ i ] ja [ / i ]
- [u]alleviivaus [/u]onnistuu komennoilla [ u ] ja [ / u ]
- [color=blue]värejä [/color] saat komennoilla [ color=blue ] (tai bluen tilalle mikä tahansa väri englanniksi tai värin heksakoodi ja loppuun [ / color ]
- värejä löydät esim täältä:
http://www.saunalahti.fi/wpoet/fin/colorhuge.htm
- [size=+5]kokoa [/size]saa muutettua muistaakseni komennoilla [ size=+5 ] ja [ / size ](tästä en olekaan ihan varma, saattaa mennä metsäänkin ;) Mutta menköön...)
Muistathan jättää hakasulkujen välistä kaikki välilyönnit pois!
- Pomelo ja Erittäin Salainen, rv 12+1 (hope so!)
metsään meni tekstin koko -jutska ;D Jos joku muu muistaa, niin kertokoon oikean komennon...
Minäpä minä ne liikkeet tunsin, ja vallan selvästi. Joka raskaudessa on ekat liikkeet tuntunu tosi aikasin, seuraavia on sit saanu ootella viikkotolkulla. Ja joka kerta oon erehtyny ääneen sanomaa ett liikkeet tuntu ja joka kerta oon saanu kuulla ettei ne nyt _vielä_ voi tuntua. Jepjep.. Mutt lasetan sen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja nautin siitä tunteesta mikä on ku liikkeet tuntuu ja hymyilen tyhmänä niitä muistellessa. =)
Että juu, kyllä ne voi tuntua rv11-12--->, sano kuka hyväsä mitä tahasa. Tämä toki vain mun mielipiteeni. (Ja omaan kokemuxeen perustuva tieto =))
Asiasta miljuunanteen: Saako miehen piexää? Voisin nääs pätkiä tota äijää paistinpannulla päähän ja vahvasti. Ärsyttävää ku koko vkonloppu menny sillai ett se hösää vaa poikien kans juttuja ja tyttö jää kokonaa ulkopuolelle. Kummallista munaorientoitunutta touhua.. Ja vaik likka kui yrittää herättää isäsä huomioo ni ei. Leikitää vaa poikien kans. Eikä se o ollenkaa sama asia ett mä teen tytön kans jtn, isääsä se kaipaa. Millä ton äijän sais tajuumaa ett kaikki lapset on ihan yhtä hyviä ja rakkaita??
Näissä mietteissä
Maaret(ti) & örppänä (rv12+2/13+0)
RvaPomelo:lle *halaus* Toivottavasti oli jtn vaaratonta ja ohimenevää. Tää päivä sit levon kannalta. Ja tämä on käsky! ;)
Maaret(ti) (taas)
Mä oon tuntevinani jo liikkeitä myös. Esikoisesta tajusin np-ultrassa rv 12+2, että juuri vaavinkaisen riehuminen mahassa (poukkoili ultrassakin ihan vilinä laidasta laitaan, ponnisteli oikein jaloillaan vauhtia) oli se hassu tunne, jota kohdun paikkeilla tunsin. Viime yönä ilahdutti valvoessa pienet tuntemukset kohdussa: ihan pienen pieniä töytäisyjä - ei yhtään esikoisen riehumisen veroista :)
Kunpa vaan ne tuntemukset siitä vahvistuisivat... Kiitos tsempeistä :)
Ja kyllä: miehen saa pieksää. Poikkeaa siis tältä osin lasten tai vaikkapa koirien kasvatuksesta. Miehen putkiaivostoon muodostuu ajoittain viemäritukoksia muistuttavia tukkeumia, jotka aukeavat reippaalla paistinpannutällillä takaraivoon. Norjassa on kuulemma kehitteillä Kodin Putkimiestä vastaava liuos miesten tukoksiin, mutta se on vasta kokeiluasteella.
- Pomelo
PS. NYT tää menee pitkälleen, esikoinen nukahti lopulta vaatimattoman tunnin unitaistelun jälkeen päikkäreilleen... Ai miten niin kierroksia vieraiden ja aktiviteettien jäljiltä...
Eilinen päivä meni kokonaan reissatessa koiranäyttelyyn ja takaisin..
Ja kylläpä se vei taas voimat!
Pääsky: Huomasin vasta, että mehän tosiaan mennään ihan samoilla lukemilla, joten on mukava lukea kuulumisia ja tuntemuksia erityisesti sinulta, kun ollaan ihan samalla viivalla!!
Olen maininnut asiasta ennenkin ja taas on mainittava, että minäkin olen tuntenut liikkeitä jo jonkun aikaa! Voihan se olla, että kuvittelen, mutta oikeilta liikkeiltä ne ainakin tuntuu!!
Onko muilla vielä tissit kipeät vai olenko ainut?
Ei ne kyllä kasva, mutta kipeää tekee..
Olis ihan kiva saada näille hernepusseille hieman lisää kokoa, mutta ei taida minulle siunaantua..
ei muuta tällä erää
mammutti ja vili rv 10+2
Just kotiuduttiin Korkeasaaresta ja nyt kun esikoinen on päikkäreillä, tekis mieli vaan löhöillä koko loppupäivä...Tosi väsynyt olo ollut nyt pari viikkoa. Duunissakaan ei meinaa jaksaa mitään tehdä, tulee oikein huono omatunto kun päivän päätteeksi tuntuu, ettei ole mitään saanut aikaan. :/
Mites muut jakselee töissä? Kämppää pitäis alkaa tässä loppuun remppailemaan, kun täytyis pistää tämän vuoden puolella jo myyntiin. Kaksio ei oikein enää sovi sitten nelihenkiselle perheelle + koira ;o)
Mullakin ollut rinnat kipeinä jo monta viikkoa, esikoisesta ei ollut ollenkaan. Maha on superturvonnut joka ilta ja aamulla on lähes litteä. Närästys vaivaa edelleen ( alkoi jo viikko plussauksen jälkeen ) ja lievää pahaa oloa on iltapäivisin. Oksentelua ei ole onneksi kertaakaan vielä ollut! Loppuukohan nämä pahat/heikot olot tosissaan jo 12 r-viikon jälkeen...toivottavasti.
Eka neuvola oli 9+1 ja np-ultra 8.8. Ois kiva kun osais jo silloin veikkailla sukupuolta ;o) Nimittäin jos tytsy on tulossa, niin täytyy ostaa tyttövaateita. Esikoisesta on vaan poikavaatteita kaapit väärällään.
Ensimmäinen neuvolalääkäri on muistaakseni joskus sitten elokuun loppupuolella, joten sinne on vielä matkaa.
Hyvää sunnuntain jatkoa!
-Iciar rv10+3
Aloitanpa lihavointitestillä, sopii nääs aiheeseen :-)
[b]Repohukka[/b] kyseli tuosta mahasta. Mulla on aivan samanlaista, että illalla on jo ihan kunnon " vauvamaha" mutta aamulla ei sitten enää mitään.
Ja ruokahaluakin on vaikka muille! Yritän syödä monipuolisen terveellisesti ja kevyesti, mutta haluaisin syödä aivan koko ajan. Aikaisemmin olen ollut oikea karkkihiiri ja olenkin syönyt jotain makeaa lähes päivittäin :-/ Nyt tuo makea on jäänyt, mutta sen korvaaminen vaatisikin sitten ruokaa kauhakuormaajalla tuotuna. Tiedän, että raskauden aikana ei pidä syödä kahden edestä, mutta mitä kun vaan on NÄLKÄ? Normaalipainosta saattaakin olla aika lyhyt matka tuohon ylipainoon, jos tämä samaa tahtia jatkuu koko raskauden ajan.
Oolalaa, täytyypä mennä tekemään jotakin iltapalaa...
medve rv 9+3
Kiitos [b]RvaPomelo[/b] ohjeista!
Ja toivottavasti verenvuoto ei ollut merkki mistään vakavasta. Eikös nuo tuntemasi liikkeet ainakin ole hyvä merkki?
medve
mäkin olen ainakin kuvitellut, että liikkeet tuntuu, illalla kun makaa selällään, niin jotenkin tuntuu et jokin siellä välillä kutittelee kudoksia. Eikös se nyt ole mahdollista....miksei :)
RvaPomelo toivottavasti ei ole mitään ihmeellistä tuo vuoto. Jos on kerta tullut vain hetkittäin.
Syömisestä sen verran, että kyllä sais koko ajan tankata. Kotiin aina hirvee kiire syömään, ettei vaan ehdi tulla pää kipeäksi ja ettei ukko joutuisi taas kestämään sellaista ikävää kiukun puuskaa :)
Mutta eikös se ole tuo miehen osa kestää meitä, jos vähän kiukuttaa....niittenhän ei tartte sitten helmikuussa olla maratooni kondiksessa kuten meidän Helminauhojen!
Masusta kommentoisin myös, että se todella iltaisin jo antaa luulla, että vauvamasu kasvaa. Aamulla sitten ihmettelee, et mihin se oikein hävis....
kaikille Helmille mukavaa sunnuntai-iltaa. Josko sitä huomenna pääsisi töihin loman jälkeen, onhan sitä nyt saanut ainakin levätä.
Mykerinos 12+2
Ompas täällä hiljaista...
Ei itselläkään sen kummempaa.
Pakko vaan tuulettaa kun olen päässyt tänään käymään ulkona enkä ole vielä oksentanut kertaankaan ja on jo melkein ilta =)
Pienestä ne ilot tulee.
MyQ 11+3