Rehtori soitti, että lapsen on tultava kouluun, ilmoitusta kotiopetuksesta ei hyväksytä
Otin lapset (8. luokkalainen ja Abi) pois koulusta maanantaina ja nyt tuli soitto, että on tultava huomenna kouluun, koska kaikki muutkin oppilaat ovat siellä eikä mitään vaaraa ole. Onko pakko nyt laittaa lapset kouluun???
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kotikouluun niin vaan jäädä ja ilmoitella asiasta. Siitä pitää tehdä tarkat selvitykset.
Kotikouluun kyllä nimenomaan jäädään ihan vaan ilmoittamalla asiasta ja sen jälkeen rehtorilla ei ole mitään nokankoputtamista asiassa. Kunnan pitää nimetä valvova opettaja, jonka kanssa sitten keskustellaan valvonnasta ja miten opetusuunnitelman perusteiden tavoitteet on tarkoitus täyttää. Kotiopetus on Suomessa ilmoitusasia, ei luvanvaraista.
Näinhän ap ei ole tekemässä.
Nähtävästi ei, mutta se mahdollisuus on hänelläkin, jos ei halua lapsiaan kouluun laittaa.
Monissa kaupungeissa kotiopetukseen on siirrytty koulurakennusten huonon kunnon tai muun koulukaaoksen takia.
Mullakin oli kaikki jo kertaalleen valmiina kun kouluverkkotarkastelu oli heittää lapsen yksinänsä ihan vieraaseen kaupunginosaan kulkemaan neljällä kulkupelillä.
Ei se ole ylivoimaista. Meillä olisi jouduttu kyllä palkkaamaan apua harvinaiseen a-kieleen. Ei muuta.
Koulukirjoja on ostettu nytkin. Ei siis muutosta siinäkään.
Itse olen kotiopettanut lasta kaksi vuotta, pakkotilanteessa. Sain onneksi apua koululta tai lähinnä sain opettajilta tiedot miten etenevät koulussa ja kirjat sain myös. Eli kotiopetukseen saat ottaa lapsesi milloin niin itse päätät, siihen ei mitään lupia tarvita, pelkkä ilmoitus riittää. Se on sitten koulusta ja opettajista kiinni, miten ovat mukana vai ovatko mitenkään, mitään velvollisuutta heillä ei siihen ole.
Kotiopettaminen on sitten kunnon työtä ja joudut itse hankkimaan esim. materiaalit kuvaamataitoon, käsitöihin, kotitalouteen. Tai jos on kieliä, sinun suoriuduttava niiden opettamisesta, siis muistakin kuin pakollisista kielistä. Myös liikunta vaatii panostusta, ei riitä, että lapsi käy lenkillä. Meillä oli mm. kuntosalia, suunnistusta, uintia, sulkapalloa, pyöräilyä, hiihtoa, pingistä, patikkaretkiä, luistelua, yleisurheilua. Jos on musiikkia, niin käytettävissä täytyy olla erilaisia soittimia, meiltä löytyi mm. kitara, piano ja rummut. Biologiassa piti tehdä mikroskooppitutkimuksia, eli sellainenkin pitää olla itsellä tai sitten pitää lainata jostain. Lapsen täytyy käydä sopimuksen mukaan tenttimässä aineita ja sinun täytyy raportoida edistymisestä. Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole helppoa!