Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

koira murisee pöydän alla ja näykkii vieraita

Vierailija
25.12.2013 |

Meidän koirasta on tullut tosi huonokäytöksinen. Se murisee ja haukkuu vieraille, kun ollaan vieraiden kanssa ruokapöydästä koira murisee pöydän alla ja näykkii jalkoja jos joku vieraista lähtee pöydän äärestä.

Osaako joku neuvoa mitä tehdä? Ollaan kielletty ja yritetty ottaa pois pöydän alta. Jos sulkee toiseen huoneeseen, koira haukkuu lakkaamatta.

Käytös on alkanut muutaman viime vuoden aikana, kun koira tuli asumaan äitini luona. Sitä ennen koira oli minulla, joten ei ole uusi ympäristö sinänsä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tietenkin koira kiinni ja toiseen huoneeseen.Haukkukoon, se on kuitenkin vieraiden kannalta sata kertaa miellyttävämpää kuin koira kiinni pohkeessa. Tai sitten pistätte sen vierailujen ajaksi autoon tai autotalliin jne. mistä haukku ei kuulu.  

En osaa neuvoa koiran kanssa, mut sen verran osaan neuvoa ihmisten kanssa, että älkää pilatko ihmissuhteitanne yhden koiran vuoksi. Osa ihmisistä tosissaan pelkää murisevaa ja näykkivää koiraa, ja muissakin herättää suurta aggressiota se, että "yritätte kieltää ja ottaa pois pyöydän alta" mutta ette oikeasti tee mitään vaan annatte koiran jatkaa vieraiden terrorisoimista. Kenestäkään ihmisestä ei ole hauska olla kylässä tuollaisessa paikassa. Jos jatkatte noin, teillä ei kohta käy liiemmin vieraita, ja teistä puhutaan aika lailla selän takana. Tiedätte varmaan itsekin miltä se näyttää jos koira saa possutella miten haluaa.

Joten jos vaan mitenkään mahdollista, pistäkää koira pois tilasta kun teillä on vieraita. Tietenkin on paljonkin, mitä koiran kanssa voi noissa tilanteissa harjoitella, mut itse olen sitä mieltä, että jos koira pöllöilee, niin koira ei silloin ole siinä tilanteessa. Meillä siis koira jonka kanssa ongelmana on yliystävällisyys. Eikä sekään ole hauskaa, ei kukaan tykkää kuolaavasta ja syliin änkeävästä koirasta. Koira on siis pois jaloista sen aikaa kun vieraita on.

Vierailija
2/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedetään kyllä että ei oo hyvää käytöstä todellakaan. Pointti on se että mikään ei tunnu toimivan, ja ettei se aiemmin ole ollut tuollainen terroristikoira. Miten koiran käytöstä voisi muuttaa, miten kouluttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihnalla kiinni patteriin, jos ei komentoa usko. Kuka teillä oikein on pomo, koira vai sinä?

Vierailija
4/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko helpointa opettaa koiralle, että sen paikka ei ole keittiössä? Raja menee ovella ja siitä pidemmälle ei saa tulla. Se oppii rajan kyllä muutamassa päivässä, kun vain olette tiukkoja.

Vierailija
5/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran on toteltava sinun käskyäsi. Heitä se lattialle selälleen, katso silmiin ja alista kunnolla. Pistä pedilleen (kai sillä on paikka, johon kellään muulla ei ole asiaa?) ja käske pysyä siinä. Jos ei usko alista uudelleen. 

Vieraista voisi myös tehdä iloisen asian koiralle. Kun käyttäytyy hyvin, voi vieras antaa makupalan ja kehua.

Vierailija
6/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jatkaa, että kaikki ne koirat, joiden olen nähnyt tehneen tuota, ovat olleet jossain vaiheessa omistajiensa silmäteriä. Niitä on aina pidetty tosi hyvin ja niiden kanssa on aina yritetty tehdä kaikki oikein ettei koira vaan saa traumoja. Suomeksi sanottuna niitä on pidetty niin hyvin, että omistajalla ei ole niitä kohtaan tiettyä auktoriteettia, ja koira luulee olevansa omistajansa kanssa tasavertainen. Ja siis en ole mikään koiraekspertti, kuten sanoin en ole saanut omaa yli-innokasta koiraani rauhoittumaan. Mutta tunnistan kyllä kun omistajalla ei ole otetta koiraansa, ja teillä ei sitä selvästi ole.

En oikein näe teillä mitään ongelmaa. Ette vaan päästä sellaista tilannetta syntymään, että teillä olisi ongelma. Jos ja kun olette päästäneet koiran sinne pöydän alle, olette jo hävinneet sen taistelun. Miksi edes päästätte tilanteen niin pitkälle? Eikö ole noloa teillekin näyttää vieraille, että ette saa edes koiraa pois sieltä pöydän alta? Mulla ainakin nousis v-käyrä kattoon jos ja kun mulla ois oikein yleisö siihen kuinka koirani ei tottele minua. Ja siksi siis koira ei ole niissä tilanteissa. 

Vierailija
7/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vaikuttaa stressaantuneelta. Käykö teillä usein vieraita? Muriseeko ja näykkiikö koira kun olette perheen kesken?

Olen samas mieltä edellisten kanssa. Eli kouluta koiraa ettei saa tulla keittiöön ja opetat että vieraat ovat iloinen asia. Makupaloilla ja kärsivällisyydellä pääsee pitkälle.

Jos ongelma ei korjaannu, ota yhteyttä koirakouluttajaan

Vierailija
8/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mitenkään pysy jossain "omassa paikassa" komennettuna, edes puolta minuuttia kerrallaan. Edes vaikka katsot sitä vihaisesti kulmia kurtistaen, jos yrittää pois. Siinä olisi sellainen hiljainen tahtojen taistelu, jonka aikaa voisi pidentää ja lopulta koira olisi siellä kunnes saa luvan tulla. Muutenkin tuo pöydän alla oleilu on kyllä huono tapa. Tietenkin se vaatii sinulta tai yhdeltä kouluttajalta aikaa ja sitä että hän on valmiina nousemaan itse pois pöydäsä sen koulutusvaiheen aikana ja ohjaamaan koiran takaisin paikkaansa, vahtimaan koko ajan koiraa. Ei sitä yhden joulun ruokapöydissä ehdi käymään läpi, että koira osaa jäädä sinne omaan petiin. Baby steps.

Näykkiminen on jo niin paha, että sitten kyllä sulkisin toiseen tilaan. Haukkokoon.

Vierailija
9/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei murise kun ollaan vaan perheen kesken. Veikkaan että äiti ei osaa pitää sille jöötä. Toisaalta oon kyllä lukenut koiran koulutuksesta että ei saa olla aggressiivinen (en siis alistaisi väkisin koska kunnioitus pitää ansaita). Vieraat on myös antaneet makupaloja ja silloin koira on kiltti.

Sen jälkeen murina jatkuu...

Vierailija
10/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 18:51"]

Koiran on toteltava sinun käskyäsi. Heitä se lattialle selälleen, katso silmiin ja alista kunnolla. Pistä pedilleen (kai sillä on paikka, johon kellään muulla ei ole asiaa?) ja käske pysyä siinä. Jos ei usko alista uudelleen. 

Vieraista voisi myös tehdä iloisen asian koiralle. Kun käyttäytyy hyvin, voi vieras antaa makupalan ja kehua.

[/quote]

Ei toimi meidän koiraan. Meillä on aina ollut koiria ja koira on aina viimesenä porukassa. Silti haukkuu ja koittaa purra jos mahdollista. Sidotaan kiinni mutta ei se ole koiran kouluttamista tai johtajuutta. Sillä ei minusta mitenkään hoideta tilannetta, me olemme päättäneet että koiraa ei saa hyväksymään vieraita ja pysyy pois jaloista.

Meillä koira on 8- vuotias ja aina ollut vahvaluontoinen, ei vaan alistu vaikka on tuijotettu silmiin ja alistettu. Haukkumiseen koitettu kattilankannet, pippurisumuttimet yms. On koitettu vuosien aikana totuttaa siihen että ihminen tulisi ovesta ja koira istuu rauhassa paikallaan ja tottelee vieraan aikana. Varsinkin koiran alistaminen vieraan ollessa kotona on koiralle selvästi haastavaa eikä vaan pysty siihen kun vahtii toisia.

Sitten vastaavasti kotiväki voi ottaa ruokaa pois kun koira syö tai koira voi odottaa käskyn: "Saa ottaa" ruokaansa joka odottaa nenän vieressä. Koira syö myös viimeisenä.

Vierailija
11/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 19:01"]

Ei murise kun ollaan vaan perheen kesken. Veikkaan että äiti ei osaa pitää sille jöötä. Toisaalta oon kyllä lukenut koiran koulutuksesta että ei saa olla aggressiivinen (en siis alistaisi väkisin koska kunnioitus pitää ansaita). Vieraat on myös antaneet makupaloja ja silloin koira on kiltti.

Sen jälkeen murina jatkuu...

[/quote]

Susilaumassa alfanaaras tai -uros taatusti alistaa väkivalloin. Niin se kunnioitus ansaitaan. Kaikkein kovakalloisempiin tapauksiin tuo ei kyllä auta, mutta muitakin konsteja on. Alistamisella kuitenkin kannattaa aloittaa, toimii useimpiin. 

Mitä rotua koira on, ja minkä ikäinen?

Vierailija
12/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on n.6v coton de tulear narttu.

Vierailija
13/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, sun koira komentaa ja pomottaa. Aivan päivänselvää. Ja sitä käytöstä vielä vahvistetaan hyvittelemällä ja palkitsemalla koiraa, voi eläm. Jokainen meistä on käynyt tuollaisissa kyläpaikoissa, jossa vieraiden pitää olla niin ja näin ja tehdä nämä ja nämä temput, ettei koira vaan hermostu. Siinä on jo lähtökohtaisesti se asetelma aivan väärin päin.

Minä olen saanut kaverin murisevan ja näykkivän koiran lopettamaan sen murinan, kertomalla ihan nätisti ja nonverbaalisesti koiralle, että jos vielä muriset mulle (oli lapsi sylissä) niin sinä pieni rakas karvapalleroinen olet sen jälkeen pelkkä söpö läntti lattialla. En siis väistänyt sitä, en reagoinut sen murinaan, kävelin sen päälle jos se oli tiellä,  jne. Suhtauduin siihen avoimen välinpitämättömästi. Puolisen tuntia tätä ja koiran monimutkainen psykologinen ongelma oli meidän kohdaltamme ratkaistu. Nykyään ihan iisi koira, en kiinnitä siihen ikinä mitään huomiota. Mikä on helppoa, koska en pidä siitä ollenkaan.

Vierailija
14/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista, että koirasi ei näe samallatavalla kuin ennen, jonka vuoksi ahdistuu ihmisistä ja suojelee "sokeasti" omiaan?

Vierailija
15/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista, että koirasi ei näe samallatavalla kuin ennen, jonka vuoksi ahdistuu ihmisistä ja suojelee "sokeasti" omiaan?

Vierailija
16/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä ajattelinkin, ettei voi olla mikään iso koira. Jos meidän kaksi isoa koiraa tekisi noin, niin se olisi ihan mahdoton yhtälö. Koira vaan ei _voi_ näykkiä vieraita. Sellaista ei voi hyväksyä millään mittapuulla. Tuollaiselta pieneltä se on vaarallisen helppo vielä sulattaa, mutta tosiasiassa siihen paikalle pitäisi kuvitella joku tällainen rotikka tai sakemanni.

Myös toinen kokemus näykkivästä ja murisevasta naapurin koirasta on kyllä huikea. Mistä noita näykkiviä koiria tulee? Miten pieniltä koirilta voi hyväksyä tuollaista. Haluaisin visioida mielessäni kohtauksen, jossa minun iso rottweiler "vähän näykkisi" vierasta, joka nousee pöydästä tai istuu sohvalle.

Mieluummin sitten vaikka eristettäisiin, vaikka kuinka haukkuisi.

Vierailija
17/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira komennetaan omalle paikalle ruokailun ajaksi ja tarvittaessa viedään aina takaisin. Valtataistelusta on kyse, teidän pitää nyt näyttää sille se paikka

Vierailija
18/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 19:26"]

Koira komennetaan omalle paikalle ruokailun ajaksi ja tarvittaessa viedään aina takaisin. Valtataistelusta on kyse, teidän pitää nyt näyttää sille se paikka

[/quote]

Juuri näin. Vaikka sata kertaa.

Vierailija
19/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se haukkuminen on komentamista! Koira on koko ajan niskan päällä; joko komentaa vieraita tai komentaa teitä päästämään itsensä vapaaksi. Sinnikkyyttä vaan, ette anna periksi. Annatta koiran haukkua vaikka maailman tappiin, tai sitten käytätte haukunestopantaa.  Nythän se on oikeastaan voittanut sillä haukkumisellaan jo pääpotin, jos kerran ette pistä koiraa toiseen huoneeseen koska se haukkuu. 

Vierailija
20/22 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni, ens kerralla viedään koira toiseen huoneeseen. Vieraille korvatulpat....