Tuletko ottamaan omat vanhempasi tai miehesi vanhemmat hoitoon
kun laitospaikkoja puretaan.
Miten aiot järjestää vanhempiesi hoidon, kun he eivät enää tule toimeen. Kotihoito on nyt jo ylikuormitettua.
Joten raivaatko makuuhuoneen ja otat isäsi ja äitisi kotiin, ettei heille vain käy näin, että laskut jää maksamatta ja sähköt katkaistaan.
Kommentit (45)
En ota kumpaakaan kotiini asumaan. En halua hoitaa heitä, eivät hekään hoitaneet minua vaan alaikäisenä heitettiin kotoa rahattomana. Käyttäkööt omaisuutensa itseensä ja hoitoonsa, kun raihnaistuvat, minä en ole mitään vailla.
Olen rakentanut itse oman elämäni ja keskitän energiani siihen, että huolehdin lapsistani, turvaan heidän tietään aikuisuuten hiukan kivuttomammin kuin oma tieni aikuisuuten kulki.
En missään tapauksessa. Oma äiti on hoitokodissa, isä kuollut.
Miehen äidin hoitaminen taas ei kuulu mulle, eiköhän se johonkin hoivakotiin saada kun tarve tulee. Mies ei myöskään aio, eikä voikaan häntä hoitaa, missään tapauksessa ei tule meille vanhusta asumaan. Miehellä 2 siskoa jotka sitten varmaan huolehtii jos tarve tulee. Mulla ei ole mitään viha- tai katkeruussuhdetta anoppiin mutta ei myöskään hoivaviettiä, ja sitä paitsi vanhuksen hoitajan pitää mielestäni olla alan ammattilainen.
Jos hoitokotimahdollisuutta ei tulisi olemaan, miehen vanhemmat menisivät takuuvarmasti tämän veljelle. Omalla isälläni on melkein 10v nuorempi vaimo, joten hän varmaankin hoitaisi isää, minun hoitaessa äitiäni - hänellä ei ole ketään muuta kuin minut.
Hoidan jo 6v ja aina hautaan saakka nyt 56v vaimoani,
itseni lisäksi meillä on 25h viikko ullkopuolinen apu (yksityinen 50 e viikko ei yhteiskunnan tukema)
Lisäksi yksityinen neurologi espanjassa 180 e per kerta
Koska esim neurologille pääsy kaupungilla 6kk jonot , sosiaaliset tuet velvoittaa kotiin kuolemaan vaikka verot maksetaan joka kk suomeen et apuja saa jollet ole jossain kunassa kaupungissa sidottu sänkyyn vaippapotilaana.
Vanhukset ja puolisota saa eläkkeen jolla suomen ulkopuolella pärjää aina paremmin kun suomessa privat hoitaja ei yx hoitaja 10 asiakkaalla syöden eläkkeet ilman hoitoa .EN TYKKÄÄ .
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 17:14"]
Ei se aikuisen lapsen kotiin muuttaminen tarkoita, että siellä olisi ketään, joka pystyisi hoitamaan vanhusta kuin aamulla ja illalla, loput ajat olisi yksin ilman mitään apua, jos kaatuu tai dementoituneena lähtee harhailemaan. Vai otetaanko vanhukset töihin mukaan?
[/quote]
Mutta saattaa olla hyvinkin todellisuutta Suomessa viimeistään 2030-luvulla. Älä ole tyhmä ja naiivi, amerikkalaiseen "vain rikkaat pärjäävät" -menoon meitä ollaan jo kovaa vauhtia viemässä. Amerikkalaiset säästävät lastensa college-tileille kymppitonneja lasten syntymästä saakka; voi olla, että meillä työikäiset joutuvat pistämään palkastaan säästöön vanhempiensa vanhuushoitoa varten heti, kun ensimmäinen tili tulla rapsahtaa. Nyt on jo liian myöhäistä tämän päivän keski-ikäisille.
[/quote]
Tiedostan tuon valitettavan hyvin. Mutta totuus on valitettavasti se, että silloin on suuri riski, että vanhempamme jäävät heitteille, jos ovat pitkäaikaissairaita tai varsinkin dementoituneita. Meillä omat lapset asuvat siinä vaiheessa vielä todennäköisesti kotona elätettävinä, heidän koulutustaan tuskin valtio maksaa pidemmälle, joten pakko säästää siihenkin. Ei tulla toimeen, jos toinen meistä jää kotiin hoivaamaan vanhuksia vuosikausiksi ja pitäisi samalla elättää omat lapset ja ehkä peräti vanhukset. (Eikä todennäköisesti vähäksikään aikaa, jos työpaikan pysyvyyttä ei voi taata.) Ehkä jos lapset sattuvat olemaan silloin juuri sopivan ikäisiä, pystyisivät koulupäivän jälkeen katsomaan perään.
Eli pakko olisi sitten vaikka ottaa vanhukset meille ja toivoa, ettei satu mitään. Ja kun kyse olisi niin huonokuntoisesta, ettei kotona pärjää, niin varmasti sattuisi. Ainoa sitten, jos omaisuudellaan saisivat maksettua hoivapalvelut, mutta kuinka pitkään sitäkään riittää, jos molemmat tarvitsevat ja tilannetta kestää vuosikausia.
t. 36