Oletteko pesemässä lasten vaatelahjoja vai menevätkö ne pesemättä käyttöön?
Meillä 7 vuotias huitaisi illalla yöpukunsa heti päälleen ihan mun luvalla, miten tarkkoja te olette?
Kommentit (28)
sama,suoraan päälle uusina vauvasta lähtien.ei ole meillä atopioita eikä muitakaan allergioita!
En ole koskaan pessyt uusia vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 10:56"]Uusia vaatteita tulee niin harvoin että ei lapsi kerkiä niistä myrkkyjä saada. Jos kaksi kertaa vuodessa pukee uuden vaatteen ja 362 päivänä niitä jo pestyjä...
[/quote]
Kyllä ne myrkyt ehtii iholleen saada yöpuvussa jo ihan ekana yönä, vaikka olisikin uusi yöppäri vain kerran vuodessa.
[/quote] Jos se ei tapa, se vahvistaa.. Ei ole lapset vielä kuolleet uusien vaatteiden myrkyistä.
[/quote]
ei olekaan tietääkseni kuollut, mutta hedelmättömyys on lissäntynyt huomattavasti. Haluatko omille lapsillesi sitä kohtaloa?
[/quote] En tiedä minkälaisia myrkkyjä on ollut silloin, kun olin pieni 30 vuotta sitten ja silloin valokuvista päätellen sain vaatteet suoraan päälleni. Kaikki kolme lastani ovat saaneet lähes ajatuksesta alkunsa, joten en nyt jaksa panikoida ihan kaikesta. Eihän täällä maailmassa uskalla enää tehdä mitään, syödä mitään ja liikkua missään, jos kaikkea pitää varoa.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 13:13"]
En tiedä minkälaisia myrkkyjä on ollut silloin, kun olin pieni 30 vuotta sitten ja silloin valokuvista päätellen sain vaatteet suoraan päälleni. Kaikki kolme lastani ovat saaneet lähes ajatuksesta alkunsa, joten en nyt jaksa panikoida ihan kaikesta. Eihän täällä maailmassa uskalla enää tehdä mitään, syödä mitään ja liikkua missään, jos kaikkea pitää varoa.
[/quote]
Minäkin olin lapsi 30 vuotta sitten ja äitini oli tuolloin tekstiilitehtaassa töissä. Äitini pesi silloin kaikki vaatteet aina ennen pitämistä, hän kun tiesi mitä niihin laitettiin. Ei mielellään ostanut, eikä osta vieläkään, vauvoille kirkasvärisiä vaatteita väriainejäämien vuoksi.
Noista ajoista Suomessa on varmasti myrkkyjen valvonta parantunut, mutta samalla lähes kaikki tekstiiliteollisuus siirtynyt kehittyviin maihin, joissa ei valvota edes sen vertaa kuin täällä 80-luvulla. Lisäksi trooppisilta alueilta pitkien kuljetusmatkojen myötä on tullut tarpeelliseksi homeenestoaineet yms, joille ei täällä ja lyhyillä kuljetusmatkoilla ollut samanlaista tarvetta.
Vaatteissa on nykyään niin paljon säilöntäaineita sun muita, että pesen kyllä omatkin vaatteet (ihoa vasten tulevat) ennen käyttöä. Vielä isommalla syyllä lasten, joilla on ohuempi iho ja muutenkin ovat herkempiä myrkyille. Sukulaislääkärikin muistutti tuosta joku joulu. Ei ne vaatteet tehtaiden jäljiltä mitään puhtaita ole.
En ole pessyt enkä pese vaikka ollaan atooppisia koko perhe. Mutta snsijaan katson mitä ostan. Eli en osta lapsille mitään värikkäitä pussilakanoita tms vaan vaaleita, puuvillasatiinia ja ne pitää olla tiheäänkudottua kangasta ja sileitä. (Eli ei mitään halpisjuttuja koska ne kutittaa vaikka pesisi miten monesti). Pyyhkeet pesen, koska ne ei muuten kuivaa hyvin. Jos kirpparilta joskus jotain ostan, niin pesen nekin.Niin ja hedelmättömyyttä tulee esim vedestäkin, koska puhdistus ei riitä poistamaan siinä "lilluvia" jäänteitä mm ehkäisypillereistä ym lääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 11:17"]
Pesin jo ennen paketointia, sai pyyhkeen.
Jos niistä paketeista olisi joku yllätuyvaate, siis äidille yllätys, niin olisi sen päälleen saanut pesemättä.
Mutta ipanan toive oli, että joulupäivän saa viettää äidin 36 vuotta vanhassa flanellisessa yömekossa....eiköhän se ole jo myrkyistä pesty pariin otteeseen jo 70-luvulla.
[/quote]
Selittäkää alapeukut?
Ei ne tuosta lumian kirjoitusvirheestä voi johtua.
Jos alapeukutatte sitä, että äitini säästi minun lemppariyöpaidan ja se on niin ihana, että siitä tuli myös tyttäreni lemppariyöpaita...niin siinähän peukutatte. Ei se sitä joululahjaksi saanut, vaan minä silloin 30+ vuotta sitten.
Kuinkas monella muulla lapsen yöpaidassa lukee made in finland?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 11:22"]
Jos se ei tapa, se vahvistaa.. Ei ole lapset vielä kuolleet uusien vaatteiden myrkyistä.
[/quote]
Ei kuolleet, mutta todella epämukava olo siitä tulee, kun iho punoittaa ja kutiaa.