Oletko koskaan lypsänyt lehmää tai ruokkinut kanoja?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olen lypsänyt käsin lehmää, kanoista ei kokemusta. Kyllä se lehmien pitämisen näkeminen jätti sellaiset jäljet että kasvissyöjäksi piti alkaa :( raukat päästään kiinni parressa, kivuliaasti poltettiin sarven alut, teuraaksi kelpaamattomat syötettiin talon omille koirille ja elävät sitten näkivät nämä ”tuttavansa” raadeltuna laitumelle mennessään. Todellisuus poikkeaa melkoisesti valion mainoskuvista, hyi olkoon mikä bisnes.
Huomaatko itse, mikä tässä meni pieleen?
Pari vihjettä: oletko koskaan kuullut tai nähnyt edes elokuvassa koiran syövän kokonaista eläintä? Ehkä kania, tuskin paljon isompaa. Ja tiedätkö, mitä lain mukaan saa tehdä tilalla kuolleille tai lopetulle eläimelle? Ja sitten vielä 'laitumelle mennessä '.
Oletko koskaan edes käynyt oikeasti maatilalla?
Lypsänyt olen, en ole ruokkinut kanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lypsänyt käsin lehmää, kanoista ei kokemusta. Kyllä se lehmien pitämisen näkeminen jätti sellaiset jäljet että kasvissyöjäksi piti alkaa :( raukat päästään kiinni parressa, kivuliaasti poltettiin sarven alut, teuraaksi kelpaamattomat syötettiin talon omille koirille ja elävät sitten näkivät nämä ”tuttavansa” raadeltuna laitumelle mennessään. Todellisuus poikkeaa melkoisesti valion mainoskuvista, hyi olkoon mikä bisnes.
Huomaatko itse, mikä tässä meni pieleen?
Pari vihjettä: oletko koskaan kuullut tai nähnyt edes elokuvassa koiran syövän kokonaista eläintä? Ehkä kania, tuskin paljon isompaa. Ja tiedätkö, mitä lain mukaan saa tehdä tilalla kuolleille tai lopetulle eläimelle? Ja sitten vielä 'laitumelle mennessä '.
Oletko koskaan edes käynyt oikeasti maatilalla?
Sanoinko ettei ruhoa oltu pienitty? Kyllä siellä esimerkiksi kokonaista päätä koluttiin. Tiedätkö kuinka paljon noiden syrjäisten tilojen ruhonkäsittelyä valvotaan? Ihan viime talvenakin toisella tilalla oli peto-ongelma kun ruhoja säilytettiin pihapiirissä odottamassa kuljetusta, ihan tyypillistä toimintaa liha/maitotiloilla, ota vaan pää pois sieltä pinkin värisestä pensaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä teidän tilanne oikein oli??
Olen maatilalta kotoisin ja ihan outoja juttuja minulle nuo.
Parsinavetta kyllä oli, ei tainnut juuri muunlaisia siihen aikaan olla, mutta hyvin lehmät hoidettiin ja itku oli jokaisella silmässä kun piti teurastamon autoon lopulta joku laittaa.
Olen kyllä iloinen siitä, että nykyään on yhä enemmän navettoja, joissa lehmät saavat liikkua vapaasti.
Ei sen väliä missä oli, ihan suomalainen maitojätin sopimustila. Kyllä niitä krokotiilinkyyneleitä sielläkin vuodatettiin teuras-auton kurvatessa pihaan, ei se sen eettisemmäksi sitä hommaa muuta.
Olen syöttänyt kanoja ja syksyisin etsin niitä iltaisin ja vein häkkiin. Aamusta päästin kanat taas pihalle kulkemaan. Kesän ne siis saivat olla pihalla vapaana muta syksyisin vain lämpimät päivät. Talvella tietysti koko ajan sisällä häkissä.
Lehmiä olen lypsänyt käsin ja koneella. Olen auttanut lehmää poikimisessa. Olen myös opettanut vasikoita hyppäämään esteitä ym.
Olen lypsänyt myös hevosta (varsa ei osannut alkuun imeä itse).
Tuli mieleen kysyä, minkä ikäiseksi kanat elävät? 5,10,15v?
Tietääkö joku?
Kyllä, olen 16-vuotiaana hoitanut vajaan vuoden yksin lehmiä . 60-luvulla meillä oli kyllä lypsykone ja sen ajan nykyaikainen navetta. ( äiti teki sisähommat ja isä oli sairastunut ).
Se vuosi oli kyllä tosi antoisaa ja erilaista antaa. Oli mun välivuosi, jonka jälkeen jatkoin lukiossa ja sieltä yliopistoon .
Elämäntyö tehty hyvässä ja hyväpalkkaisissa hommissa.
Ps. Kyllä ne kanatkin tuli ruokittua ja lämpimiä munia pesästä kerättyä.
Koskaan en ole lypsänyt, vielä! Mutta maalla asuessa oli omia kanoja ja todellakin niitä tuli ruokittua. Suurinta herkkua niiden mielestä oli viinirypäleet, maissintähkät ja jauhomadot. Persikasta/nektariinista tykkäsivät myös tosi paljon ja olikin hauska mennä kyykkyyn kanojen edessä ja antaa niiden ahmia vimmalla persikkaa isolla porukalla suoraan kädestä. Minun mussukat ♥
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Vastalypsetty, käsittelemätön lämmin maito oli lapsena herkkuani. Heinäladossa ryvettiin heinätöissä ja pellonreunaa talsittiin mansikoita poimien ja astuttiin paljaalla jalalla lehmänpaskaan.
Eipä ole ollut allergioita.
Kyseessä siis sukulaisten tila.
N vm 83
Meillä oli ihan kotona tällainen maatila, jossa talsittiin paljain jaloin lehmänläjiin, poimittiin mansikoita, syötiin porkkanoita suoraan kasvimaalta, juotiin maitoa suoraan tilatankista, tehtiin heinätöitä ja vaikka mitä maatilan töitä lapsesta lähtien - ja totta kai myös lypsettiin lehmiä, niin käsin kuin koneella, ja ruokittiin kanoja silloin, kun niitä oli.
Siitä huolimatta siskolla oli lapsuudessa paljonkin ruoka-aineallergioita ja iho-ongelmia, kun taas omat ruoka-aineallergiani ovat puhjenneet vasta aikuisiällä. Ja yksi niistä sattuu muuten olemaan lehmänmaito.
Ihminen ei varsinaisesti ole allerginen lehmänmaidolle.. vaan ihmisen elimistö ei osaa hajottaa laktoosia. Niiden kenen elimistö osaa ovat mutantteja.. eli heidän elimistö on geenivirheen takia sopeutunut hajottamaan laktoosia..
Alle kouluikäisenä ruokin kanoja ja sikapossua, mutta lehmiä pelkäsin hillittömästi. Sukulaisissa olisin saanut kokeille lypsämistä, mutta lähdin pakoon.
Oletko koskaan lypsänyt kilttímìestä tai halannut tätä?
Vierailija kirjoitti:
Lantapunttien juttuja.
EVVK.
Maalta se sunkin ruokas tulee. Ei ku niin, kaupunkilaisillehan se tuleekin kaupan hyllyltä, sori.
Mua huvittaa, kun mun kaveri on mukamas henkeen ja vereen suomalaisen ruuan ystävä, mutta koiralleen ja kissoilleen syöttää kyllä ulkomaista lihaa, vaikka suomalaistakin olisi tarjolla. Lemmikkinsä syövät kumminkin aika paljon.
En, vaikka isovanhemmillani oli maitotila.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lypsänyt kilttímìestä tai halannut tätä?
Ei niitä pidetä hyvänä, ne kuohitaan.
Missä ihmeessä teidän tilanne oikein oli??
Olen maatilalta kotoisin ja ihan outoja juttuja minulle nuo.
Parsinavetta kyllä oli, ei tainnut juuri muunlaisia siihen aikaan olla, mutta hyvin lehmät hoidettiin ja itku oli jokaisella silmässä kun piti teurastamon autoon lopulta joku laittaa.
Olen kyllä iloinen siitä, että nykyään on yhä enemmän navettoja, joissa lehmät saavat liikkua vapaasti.