Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan lypsänyt lehmää tai ruokkinut kanoja?

Vierailija
06.10.2020 |

Minä en.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempia, lehmiä käsin sekä koneella.

Olen myös silittänyt marsua ja ajanut rekkaa

Vierailija
22/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena lypsänyt käsin lehmää. Kanoja ruokkinut alle 2 viikkoa sitten. Kesyjä ja syövät kädestäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanoja olen ruokkinut koska lapsuudenperheessäni oli niitä kokonainen lauma, lehmän lypsäminen taas toistaiseksi kokeilematta :)

Eikö pitäisi sanoa parvi, kun ne ovat lintuja?

Vierailija
24/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Vastalypsetty, käsittelemätön lämmin maito oli lapsena herkkuani. Heinäladossa ryvettiin heinätöissä ja pellonreunaa talsittiin mansikoita poimien ja astuttiin paljaalla jalalla lehmänpaskaan.

Eipä ole ollut allergioita.

Kyseessä siis sukulaisten tila.

N vm 83

Vierailija
25/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, molempia. Olen myös nähnyt lehmän poikivan ja lampaan vuonivan.

N41

Vierailija
26/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut käsin lypsämistä mummuni ohjauksessa joskus 1962-1964, kanoja olen ruokkinut vasta tänä kesänä, pojan perhe otti kesäksi kanoja. Hyvin tuottivat munia.

Tutuille terkut.

Vierailija
27/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Vastalypsetty, käsittelemätön lämmin maito oli lapsena herkkuani. Heinäladossa ryvettiin heinätöissä ja pellonreunaa talsittiin mansikoita poimien ja astuttiin paljaalla jalalla lehmänpaskaan.

N vm 83

Tämä! Sontaläjässä kuivahtanut kuori, ja siinä kärpästen tekemiä reikiä!

Vierailija
28/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lypsänyt käsin lehmää, kanoista ei kokemusta. Kyllä se lehmien pitämisen näkeminen jätti sellaiset jäljet että kasvissyöjäksi piti alkaa :( raukat päästään kiinni parressa, kivuliaasti poltettiin sarven alut, teuraaksi kelpaamattomat syötettiin talon omille koirille ja elävät sitten näkivät nämä ”tuttavansa” raadeltuna laitumelle mennessään. Todellisuus poikkeaa melkoisesti valion mainoskuvista, hyi olkoon mikä bisnes.

Vierailija
29/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaita olen lypsänyt paljon.

Vierailija
30/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N vm 83

Meillä oli ihan kotona tällainen maatila, jossa talsittiin paljain jaloin lehmänläjiin, poimittiin mansikoita, syötiin porkkanoita suoraan kasvimaalta, juotiin maitoa suoraan tilatankista, tehtiin heinätöitä ja vaikka mitä maatilan töitä lapsesta lähtien - ja totta kai myös lypsettiin lehmiä, niin käsin kuin koneella, ja ruokittiin kanoja silloin, kun niitä oli.

Siitä huolimatta siskolla oli lapsuudessa paljonkin ruoka-aineallergioita ja iho-ongelmia, kun taas omat ruoka-aineallergiani ovat puhjenneet vasta aikuisiällä. Ja yksi niistä sattuu muuten olemaan lehmänmaito.

Vierailija
31/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruokkinut kanoja, ankkoja, viiriäisiä ja kaneja, mutta lehmää en ole lypsänyt.

Vierailija
32/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmää olen lypsänyt käsin ja koneella. Monia muita eläimiä olen ruokkinut, mutta emäntäkoulussa ei muistaakseni ollut kanoja.

En ole silittänyt marsua enkä ajanut rekkaa, mutta traktoria ja hevosta olen.

Vierailija
33/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äpyleitä olen lypsänyt, mutten kanoja.

Vierailija
34/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kanojen ruokkiminen" voi tarkoittaa myös pissislokin elättämistä.

Ja "lehmää lypsävät" esim. varattomat poikamiehet, usein etnistä alkuperää.

En ole tehnyt kumpaakaan. Sen sijaan kaikki kotieläintilan työt ovat tuttuja.

Vierailija
35/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, opiskelin vuoden maatalousoppilaitoksessa.

Vierailija
36/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lypsänyt käsin ja koneella lehmiä ja käsin vuohia. Olen myös harjannut lehmiä. Olen ruokkinut ja hoitanut monenlaisia eläimiä, kuten hevosia, lampaita, vuohia, kaneja, kissoja, koiria, aasia, nautoja, possuja jne.

Vierailija
37/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummulassa olen nuorena lypsänyt käsin lehmää, siellä oli myös kanoja, joiden munia heinäladosta kerättiin.

Vierailija
38/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lypsänyt käsin lehmää, kanoista ei kokemusta. Kyllä se lehmien pitämisen näkeminen jätti sellaiset jäljet että kasvissyöjäksi piti alkaa :( raukat päästään kiinni parressa, kivuliaasti poltettiin sarven alut, teuraaksi kelpaamattomat syötettiin talon omille koirille ja elävät sitten näkivät nämä ”tuttavansa” raadeltuna laitumelle mennessään. Todellisuus poikkeaa melkoisesti valion mainoskuvista, hyi olkoon mikä bisnes.

Mulla sama. Ajattelin, että haluan maatilayrittäjäksi, koska pidän eläimistä. Harjoitteluaikanani kuitenkin tajusin, että jos pitää eläimistä, niin ei voi tehdä sitä työtä, eikä kannattaa ko. tuotantomuotoa. Ryhdyin samoin kasvissyöjäksi.

Vierailija
39/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lypsänyt lehmää koneella ja yrittänyt laihoin tuloksin käsinlypsyäkin huvin ja harjoituksen vuoksi. Kärsivällisyys ja aika rajoittivat sitä touhua. Kanoja olen ruokkinut ja muutoin hoitanut, myös munasta tipuiksi hautonut ja kasvattanut. Marsua olen silittänyt, mutta en syönyt. Kanoja ja lehmiä olen myös syönyt. Itse teurastanutkin. Rekkaa eli raskasta perävaunuajoneuvoyhdistelmää en varsinaisesti ole ajanut, mutta kuorma-autoa kevyen yksiakselisen perävaunun kanssa sekä ilman kylläkin. 

Vierailija
40/57 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Ajattelin, että haluan maatilayrittäjäksi, koska pidän eläimistä. Harjoitteluaikanani kuitenkin tajusin, että jos pitää eläimistä, niin ei voi tehdä sitä työtä, eikä kannattaa ko. tuotantomuotoa. Ryhdyin samoin kasvissyöjäksi.

Täyttä paskaa alusta loppuun saakka nuo juttunne.