Mitä joulujärjestelyjä teidän miehet tekee?
Meillä mies odottaa, että hankin lahjat (maksan ne myös itse) ja teen ruoat, leivon, siivoan, kirjoitan joulukortit, pyykkään ja koristan. Itse vie roskat, katsoo sohvalla istuen lasten perään, tyhjentää tiskikoneen ja pesukoneen.
Välillä uuvuttaa, eikö voisi edes opetella tekemään muutakin kun itse en edes syömään ennätä eikä tuo liity pelkästään jouluun vaan muutenkin arkenakin vetoaa keski-ikäinen mies siihen, ettei hän osaa. Kaiken myös jättää kesken ja levälleen mitä tekee ja joudun poimimaan esimerkiksi vaatteet lattialta ja huonekaluilta, laittamaan tiskit koneeseen ja ruoat jääkaappiin kun ei nukkumaan mennessä edes niitä saa pois pöydältä.
Kaikki miesten työt kotona venyy kuukausia kunnes teen ne itse, vaikka en olisi ikinä ennen samanlaisia tehnyt. Vetoaa siihen, ettei kannata ja antaa olla. Nyt haluaa omakotitaloon ja pelkään, kuinka paljon oma työmääräni lisääntyy kun lapsetkin vielä hyvin pieniä. Nytkin oli laittamassa maadoittamatonta jatkojohtoa ulos märkään ja ennätin hätiin eli koko ajan joutuu vahtimaan tekemisiäänkin, vaikka on normaalijärkinen mies.
Omaa aikaa minulla ei ole oikeastaan ollenkaan. Nyt sitten vielä väittää, että minun takia nukkumaanlähtö viipyi. Keräsin lasten vaatteet juhlapyhiä varten sen jälkeen kun olin leiponut viimeiset toivomansa leivonnaiset. Suututtaa!
Miten teillä miehet osallistuu esim. joulun valmisteluihin? Päästänkö miehen liian helpolla kun ei edes viitsi opetella?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:16"]
Eihän aloituksessa puhuttu mitään lapsiperheistä.
[/quote]
Luepa tarkemmin, on lapsiperhe, pieniä lapsia.
[/quote]
Mutta siinä ei kysytty, miten perheenisät osallistuvat joulujärjjestelyihin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:16"]
Eihän aloituksessa puhuttu mitään lapsiperheistä.
[/quote]
Luepa tarkemmin, on lapsiperhe, pieniä lapsia.
[/quote]
Mutta siinä ei kysytty, miten perheenisät osallistuvat joulujärjjestelyihin.
[/quote]
No kai tuo nyt on itsestään selvää, että perheisästä on kyse vai luulitko, että perheen papasta.
Ei vanhemmilla ole mikään pakko järjestää väkisin joulujuhlaa vain lapsia varten, jos se ei kiinnosta. Voidaan myös päättää, että koska se ei kiinnosta aikuisia sen kummemmin, vietetään päivät vähäeleisemmin. Lapsille ei ole vahingoksi, jos se hössöttäminen jää pois.
Hankki kaikki lahjat ja ruuat ja valmistaa ateriat.
Ei mitään. Mies ei pidä joulua tärkeänä, ja jättäisi sen meluummin viettämättä. Koska minä taas haluan tehdä joulun, minä myös hoidan järjestelyt. Ei tekisi mieleenkään painostaa miestä osallistumaan minun projektiini.
Meillä mies tekee ihan kaiken. Tekee ruuat, siivoaa ja leipoo.
Ihana mies minulla. Se on aarre.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 03:37"]
Meillä mies tekee ihan kaiken. Tekee ruuat, siivoaa ja leipoo.
Ihana mies minulla. Se on aarre.
[/quote] Samoin meilla. Olen kotona suuremman osan arjesta siivoamassa ja laittamassa kotia kuntoon. Jouluna mieheni tekee kaiken kinkun paistosta tiskaamiseen.
Mies pitää joulua ihan hömpötyksenä. Hän ei vaadi mitään mutta ei teekään mitään. Päätimme siis tänä jouluna olla pois Suomesta. Emme vietä joulua millään lailla . Lapsetkin tykkäävät kun saivat lahjapaketit jo lähtiessämme ja nyt vain lomaillaan.
suunnilleen puolet valmisteluista:
siivoaa, laittaa ruoat (minä leivon), osallistuu ruokien ja (vähän) lahjojen suunnitteluun, auttaa paketoinnissa, hoitaa ripustelut (esim. jouluvalot sisään ja ulos), haki kuusen...
Minusta työnjako on hyvä ja luonteva, mutta olen ymmärtänyt että on akkamaista tällä tavoin osallistua perheen elämään -tosimies katsoo liigafutista ja juo kaljaa ja panee kaikkia vastaantulijoita...
Mitään ei huolehdi kun nytkin ihmettelin mikä ihme surina alkoi ja oli antanut toisen lapsen pelata pleikkaria päivällä ja kone oli jäänyt päälle. Nyt kone hehkui kuumana ja alkoi kai jotenkin ylikuumeta tai viilennellä itseään ja siitä voimakas surina. Kone oli siis ihan tulikuuma.
Ei huolehdi myöskään jouluvaloista eli sytyttelee niitä päälle, mutta kaiken jättää minun sammutettavakseni. Mietin jätänkö tahallani ne palamaan yön yli, mutta en saisi unta kun miettisin kärähtääkö jokin.
Ei se osta lahjoja vaan minä ostan lahjat. Minulle ei osta mitään koskaan vaan väittää, ettei tiedä mitä pitäisi ostaa. Kukatkin ostan aina itse kun en muuten niitä saa.
Meillä oli palovaarallinen kodinkone ja siitä oli ilmoitus aikoja sitten. Mies ei selvittänyt asiaa, vaikka pyysin kolme tai neljä kertaa. Sitten totesin viidennen kerran, että tässä on kirjallinen ilmoitus puhelinnumeroineen ja tee sinä edes soitto ja lopulta sai sen edes aikaiseksi. En vaan jaksa aina tehdä kaikkea sillä minä uuvun kun haluaisin tehdä lastenkin kanssa jotain enkä vain pyörittää arkea ja huolehtia kotitöistä ja käytännön asioista.