Mikä taho on vastuussa Vaasan koronabileistä? Kuka järjesti?
Tartuntoja ja altistumisia on jo järjetön määrä. Levinnyt tehokkaasti myös muihin kaupunkeihin.
Kommentit (57)
Kaikki olisi myös vältetty jos alkoholin myynti olisi kiellettyä. Niin kauan kuin saa alkoholia, niin kauan biletetään.
Jos ei myytäisi alkoholia niin sitten keiteltäisi kiljua
Hyvää ruokaa on Fontanassa ja kiva paikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma oikeasti fiksu lapseni selitti silmät pyöreinä kuinka opiskelijabileet ovat tärkeitä ryhmäytyminen kannalta varsinkin nyt ensimmäisenä vuonna. Lapsi 18v viiden L:n ylioppilas, joka pääsi heittämällä yliopistoon. Ilmeisesti opiskelijat ovat saaneet itsensä ja toisensa vakuuttuneiksi väittämistään. Yritäpä siinä puhua järkeä. T: akateeminen itsekin
Juu, tämä on uskomatonta.
Ymmärrät varmaan ryhmän voiman kun tyhjät päät lyödään yhteen.
Jokainen osallistunut on itse vastuussa toiminnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 1% tekisi näin mutta 99% vähenisi bileiden osallistujat.
Ei vastuuta voida sysätä kansalaisille. Nythän me nähdään että se ei toimi. Kaikki kun ei osaa toimia järkevästi. Kun siinä ei oo vaan se että voi itse saada tartunnan vaan voi tartuttaa muita ja lopulta se leviää riskiryhmiin. Edelleenkään riskiryhmään kuuluvat ei ole vain puoli kuolleet vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sitä juotaisiin vaan pienissä porukoissa tai kotisohvilla.
Vierailija kirjoitti:
Oli jotkut isot bileet joissa oli paljon myös muiden yliopistojen opiskelijoita.
Helsingissä, Tampereella ja Turussa tuollaiset bileet kiellettiin jo alkusyksyllä. Ehkä siksi Vaasaan lappasikin niin paljon väkeä.
Kyllä Vaasassakin bileet oli kielletty. "Viralliset" tahot ei niitä järjestäneetkään, vaan opiskelijat yksityisesti.
Jos ei haluta, että ihmiset kokoontuu ja järjestää tapahtumia, se pitää kieltää.
On epäloogista Ilmoittaa, että yhteiskunta on auki, baarit on auki, koulut on auki ja nyt pitää sopeutua siihen, että koronaa kiertää.
Ja sitten alkaa esittää, että ei suositella, että kävisitte missään. Tuohan on ihan naurettavaa.
Nyt täytyy päättää, halutaanko ehkäistä viruksen leviäminen vai antaa sen levitä. Ei voi tehdä sekä että. Tällä hetkellä on päätetty, että annetaan levitä.
Sen päätöksen kanssa täytyy sitten elää. Myös sairaaloiden. Ja lääkärien.
Ja tämän kaiken jälkeen myös pääministerin.
On turha alkaa syytellä ihmisiä.
Olen itse opiskelija. En käy bileissä. En käynyt ennen koronaakaan. Meille sanottiin ennen opetusharjoittelua, että kunpa ette nyt kävisi bileissä.
Jos koulut on auki normaalisti, miksei voisi olla myös bileitä? Sen Koronan voi saada mistä vaan, mitä merkitystä sill sitten on, saitko sen joku bileissä vai koulussa?
Nuoret selviää tunnetusti erittäin hyvin koronasta.
Useilla vain lieviä oireita. Joten eivät he edes pelkää tartuntoja.
Ainoa haittatekijä opiskelijoille on koronasta ja siihen altistumisesta tuleva karanteeni.
Nuoria ei Suomessa juurikaan ole koronan takia sairaalaaan joutunut, saati kuollut.
Jos 74-vuotias ylipainoinen ukkeli Trump selviää kolmen päivän sairaalareissulla, ja voi hyvin, vaikka on koronaviruksen saanut, niin kuinka ihmeessä joku 18-20 vuotias opiskelija varoisi ja pelkäisi moista virusta?
Se on heille pelkkä flunssa. Eikä ole heillä vielä elämänkokemusta käsittää, että saattavat levittää oireetonkain tartuunsa muihin, sillä heidän mielestään tauti ei ole vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jotkut isot bileet joissa oli paljon myös muiden yliopistojen opiskelijoita.
Helsingissä, Tampereella ja Turussa tuollaiset bileet kiellettiin jo alkusyksyllä. Ehkä siksi Vaasaan lappasikin niin paljon väkeä.
Kyllä Vaasassakin bileet oli kielletty. "Viralliset" tahot ei niitä järjestäneetkään, vaan opiskelijat yksityisesti.
Ei ollut kiellettyä, oli vain suositus olla järjestämättä. Edelleenkään ei ole kiellettyä, tuli vain vahva suositus olla järjestämättä.
Miksi yli 50 henkilön tapahtumia ei ole kielletty? Tapahtumajärjestäjät on joutuneet joka tapauksessa perumaan monia tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Emppu järjesti. Oikea nimi kai Emma jotain Kronqvist?
Ei kiinnosta kenenkään alkuunpanijan nimi. Huolestuttavan paljon vaan lähtenyt porukkaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vastuuta voida sysätä kansalaisille. Nythän me nähdään että se ei toimi. Kaikki kun ei osaa toimia järkevästi. Kun siinä ei oo vaan se että voi itse saada tartunnan vaan voi tartuttaa muita ja lopulta se leviää riskiryhmiin. Edelleenkään riskiryhmään kuuluvat ei ole vain puoli kuolleet vanhukset.
Mutta vastuu on nyt sysätty kansalaisille.
Tilanne on naurettava. Toiseen suuntaan parutaan, että kuluttakaa. Toiseen suuntaan taas, että älkää menkö kuluttamaan, korona leviää.
Nyt pitää päättää, mitä halutaan. Halutaanko levittää koronaa? Jatketaan tähän malliin. Halutaanko olla levittämättä koronaa? Sitten rajoituksia.
Jos ei ole rajoituksia, en ymmärrä, miksi parutaan, että korona leviää. Totta kai se leviää, sitähän pääministeri nyt haluaa, koska ei mitään tee.
Ruotsin malli.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluta, että ihmiset kokoontuu ja järjestää tapahtumia, se pitää kieltää.
On epäloogista Ilmoittaa, että yhteiskunta on auki, baarit on auki, koulut on auki ja nyt pitää sopeutua siihen, että koronaa kiertää.
Ja sitten alkaa esittää, että ei suositella, että kävisitte missään. Tuohan on ihan naurettavaa.
Nyt täytyy päättää, halutaanko ehkäistä viruksen leviäminen vai antaa sen levitä. Ei voi tehdä sekä että. Tällä hetkellä on päätetty, että annetaan levitä.
Olen itse opiskelija. En käy bileissä. En käynyt ennen koronaakaan. Meille sanottiin ennen opetusharjoittelua, että kunpa ette nyt kävisi bileissä.
Jos koulut on auki normaalisti, miksei voisi olla myös bileitä? Sen Koronan voi saada mistä vaan, mitä merkitystä sill sitten on, saitko sen joku bileissä vai koulussa?
Teoriassa joo. Mutta tiedätkö miten ihmiset käyttäytyy humalassa? Ollaan ihan iholla, puhutaan kovaa (räkä lentää) huudetaan (räkä lentää) lääpitään, harrastetaan seksiä tuntemattomien kanssa. Käytös on ihan erilsista kuin koulussa.
En nyt ymmärrä mitä vastuunkantajalla tässä haetaan, kun mitään laitonta ei ole tapahtunut. Tai minkälaista vastuunkantoa odotatte? Julkinen anteeksipyyntö, itsemurha, miten vastuu tästä kannetaan? Oikeasti kiinnostava aihe, samoin kun koko korona ajan sosiaalisen paineen kautta toimivat "suositukset"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa joo. Mutta tiedätkö miten ihmiset käyttäytyy humalassa? Ollaan ihan iholla, puhutaan kovaa (räkä lentää) huudetaan (räkä lentää) lääpitään, harrastetaan seksiä tuntemattomien kanssa. Käytös on ihan erilsista kuin koulussa.
Itse en ole koskaan ollut humalassa enkä käyttäydy kuvaamallasi tavalla. Asun maaseudulla ja keskityn nyt vaan etäopintoihin. Harrastuksetkin on jäissä, käyn ulkona lenkillä. Ja olen alkanut havainnoida tähtitaivasta, eilen illallakin opin 5 uutta tähtikuviota.
En siis tule olemaan riski kenellekään tuolla opetusharjoittelussa. Ja silti mulla on mielekästä tekemistä vapaa-ajalla.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että ihmisten omaan harkintakykyyn ei voi luottaa. Jos halutaan, että korona ei leviä, niin pitää laittaa samat rajoitukset kuin keväällä. Koska sehän toimi.
Jos rajoituksia ei laiteta, on vastuunpakoilua läntistä jostain suosituksista.
Juu, tämä on uskomatonta.