Kellään kokemuksia tyylikorut verkkokaupasta? (lähinnä niiden turvallisuus mietityttää yms. pohdintaa rihkamakorujen turvallisuudesta)
Siis tästä: https://www.tyylikorut.fi/verkkokauppa
Näyttäisi myyvän samoja kiinan koruja mitä olen nähnyt ainakin eBayssa...ovat verkkosivun mukaan myrkyttämiä, mutta voinko jotenkin kuluttajana olla varma asiasta?
Kommentit (28)
Ensiksikin, en usko hetkeäkään, etteivätkö nuo saattaisi sisältää nikkeliä, lyijyä ja kadmiumia. Niiden pitoisuus on vaan vähemmän kuin tullin asettama raja-arvo näille. Ja satunnaisesti voi olla korkeampikin. Täysin nikkelittömät korut on tehty toisenlaisista materiaaleista.
Noh, mitäpä itse arvelet? Jos eivät missään pysty sanomaan, mitä tämä "korumetalli" käytännössä on, niin siitä voi varmaan jo jotain päätellä. Vitosella harvoin laadukasta saa...
Ei tulisi mieleenkään käyttää kiinalaisia "korumetallisia" koruja. Rihkama on rihkamaa.
Kadmium on vaarallista vain syötynä
Luulisi että on joku valvonta tuolle verkkokaupalle, koska kotimainen, vaikka tuotteet tilattukin kiinasta.
Tilaako kukaan muka oikeasti noita kiinanrihkamia? MIKSI?
Vierailija kirjoitti:
Tilaako kukaan muka oikeasti noita kiinanrihkamia? MIKSI?
Minä olen tilannut. Suomessa rihkamakorut luvattoman kalliita ja monesti kaikki vähän kalliimmat hopeoidut niitä samoja, sydän, tähti tai tekotimantti :(
Eipä noista "myrkyistä" ole koruissa mitään muuta haittaa kuin että nikkeliallergikon ei toki kannata nikkelisiä koruja käyttää. Mutta jotkut tinat, kadmiumit jne ei imeydy mitenkään kehoon ihon läpi, niitä pitäisi syödä että olisi haittaa.
En ota kantaa siihen liikkeeseen. Yleisesti aiheesta, että ei kannata ostaa jos vähänkään epäilyttää. Yleensä on joku todiste, teksti tai selvyys, ettei tuote aiheuta allergiaa. Ja ostaa vain kaupasta johon voi luottaa esim. taustatiedot, aiempi kokemus jne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noista "myrkyistä" ole koruissa mitään muuta haittaa kuin että nikkeliallergikon ei toki kannata nikkelisiä koruja käyttää. Mutta jotkut tinat, kadmiumit jne ei imeydy mitenkään kehoon ihon läpi, niitä pitäisi syödä että olisi haittaa.
Onko tosiaan muka näin? Eikö tinan käsittelyn jälkeen suositella pestävän kädet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan muka näin? Eikö tinan käsittelyn jälkeen suositella pestävän kädet?
Heh, olen ollut aikanaan elektroniikkatehtaassa duunissa ja siellä tinaa käytettiin koko työpäivä, jusitusta otettiin siis komponentteja piirilevyihin. Eipä ollut mitään käsienpesusuosituksia. Ainoa huoli siitä oli joillain se jatkuva tinahöyryn hengittäminen, mutta koruistahan ei tällaisia höyryjä tule kun ovat kiinteässä olomuodossa. Jos tuollainen suositus tinasta on niin liittynee siihen ettei sitä tinaa päätyisi suuhun käsien kautta. Mutta aika olematon riski varmasti on vaikkei pesisi, kun tosiaan me monet ammattikolvinikäyttäjät ollaan hengissä ja terveitä edelleen vaikkei tällaista käsien peseskelyä harrastettu.
Olihan tuolla teräskorujakin, eikö ne ole turvallisia.
Vierailija kirjoitti:
Osta oikeita koruja eikä romuja.
Ei ole varaa, mutta olen silti esteetikko ja tykkään näteistä asioista. Suomessa rihkamakorutkin on törkyisen hintavia ja ne hopeakorut joihin olisi joskus ehkä varaa on jotain kultajousen tyylisiä, jonka tyylisiä on ollut myynnissä jo vuosikymmenet.
Jos ne eBayn kiinankorut mitä siellä myydään miljoonittain olisivat oikeasti hengenvaarallisia, niin luulisi että niistä oltaisi tehty paljon laajemmin juttuja ja Tullikin puuttunut asiaan...tai sitten olen väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, olen ollut aikanaan elektroniikkatehtaassa duunissa ja siellä tinaa käytettiin koko työpäivä, jusitusta otettiin siis komponentteja piirilevyihin. Eipä ollut mitään käsienpesusuosituksia. Ainoa huoli siitä oli joillain se jatkuva tinahöyryn hengittäminen, mutta koruistahan ei tällaisia höyryjä tule kun ovat kiinteässä olomuodossa. Jos tuollainen suositus tinasta on niin liittynee siihen ettei sitä tinaa päätyisi suuhun käsien kautta. Mutta aika olematon riski varmasti on vaikkei pesisi, kun tosiaan me monet ammattikolvinikäyttäjät ollaan hengissä ja terveitä edelleen vaikkei tällaista käsien peseskelyä harrastettu.
Eikös tinanvaluu ollut suunnilleen saatanalle juttelusta seuraava teko pari vuotta sitten? Kiellettiinkö ne jopa?
Lyijyn käytön koruissa luulisi tunnistavan painosta? Siis että jos koru on raskaan tuntoinen.
Kadmium on varmaan noista se kaikista myrkyllisin, mutta en osaa sanoa miten hyvin imeytyy ihon läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, tämä oli hyvä pointti. Ketään muuta jolla tietämystä asiasta ja siitä miten paha riski nuo raskasmetallit yms. koruissa voivat olla?
Vierailija kirjoitti:
Ensiksikin, en usko hetkeäkään, etteivätkö nuo saattaisi sisältää nikkeliä, lyijyä ja kadmiumia. Niiden pitoisuus on vaan vähemmän kuin tullin asettama raja-arvo näille. Ja satunnaisesti voi olla korkeampikin. Täysin nikkelittömät korut on tehty toisenlaisista materiaaleista.
Materiaaleista kuten? onhan usein hopekoruissakin kuparia jotka sitten värjää ihoa vihreäksi, vaikka ovatkin hopeoituja.
...tai vaihtoehtoisesti jos bongaan tismalleen saman näköisen tuotteen joltain kohtalaisen hyvät arvostelut saaneelta Kiinan myyjältä eBayssa, niin onko kyseessä silloin myöskin ns. "turvallinen" tuote? Miten todennäköistä on saada oikeasti joku lyijyä, tinaa tai kadmiumia sisältävä koru jos niitä samoja myydään monissa eri kiinankaupoissa kautta eBayn?