Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliittoon maksuhäiriöisen kanssa?

Vierailija
23.12.2013 |

Suunnittelemme miesystäväni kanssa yhteen muuttoa. Tilannetta mutkistavat kuitenkin raha-asiat. Itse olemme kyllä niistä samoilla linjoilla, mutta entä muu maailma?

Miehellä on siis maksuhäiriö, ja kymmeniä tuhansia velkaa ulosotossa. Hän haluaisi hakeutua velkajärjestelyyn. Tällä hetkellä se ei onnistu, koska hän on virallisesti asunnoton, ja velkajärjestely vaatii vakaata elämäntilannetta, Todellisuudessa mies on asunut edellisen asuntonsa menetettyään kotonaan maalla, ja nyt saatuaan työtä paikkakunnaltani hän on käytännössä jo asunut minun luonani. Itse olen mieheen verrattuna hyvätuloinen ja asun omistusasunnossa, josta toki velkaa. Asunto on tarpeeksi iso meille molemmille. Yhdessä asuminen on toiminut hyvin ja haluaisimme virallistaa tilanteen. Mies myös haluaisi ehdottomasti alkaa osallistua asumiskuluihin, ja minustakin se olisi reilua. Emme ole tunteneet kovinkaan pitkää aikaa, ja vaikka haluankin auttaa niin tuntuisi vähän hassulta käytännössä elättää häntä. En myöskään usko, että se olisi pidemmän päälle hyväksi miehen itsetunnolle ja meidän suhteellemme. Olimme ajatelleet, että mies voisi maksaa jonkin verran enemän kuin puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä yms, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin puolet tällaisen asunnon markkinavuokrasta. Tämäkin ottaa miehelle jo vähän koville, koska yksinasumiseen verratuna säästö on hänelle valtava, mutta itse näen asian niin, että me molemmat hyödymme yhdessä asumisesta taloudellisesti ja se on ihan ok. 

Mutta miten velkajärjestely mahtaa suhtautua tällaisiin asumiskuluihin? Saako niitä mitenkään laskettua välttämättömiksi juokseviksi kuluiksi niin, että miehelle käteen jäävä osuus ei pienene olemattomaksi? Pitäisikö tällöin tehdä virallinen vuokrasopimus ja maksaa siitä verot? Olin ajatellut, että asian voisi hoitaa ilman verottajan asiaan sotkeutumista esim niin, että mies vaikkapa hoitaisi ruokakulut kokonaan. 

Entä vaikuttavatko minun tuloni ja säästöni siihen, minkälaisen maksusuunnitelman mies voi saada? Muuten olisi varmaan järkevää hakea se velkajärjestely ennen virallista muuttoa yhteen, mutta kun asunnottomana siihen ei pääse, eikä mies toisaalta luottotiedottomana ja lapsettomana tunnu saavan edes kaupungilta kämppää kovin nopeasti (jonossa ollut jo kuukausia eikä mitään ole kuulunut).

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi