Lausutko Haapoja-nimen "haapoja" vai "haap-oja"?
Kommentit (26)
Aivan kuten lausutaan nimi "Haapasoja". Ei siis "Haapa-soja", kuten ihmiset yleensä tekevät, vaan "Haapas-oja". Seuraava kysymys.
Haapoja.
Mutta miten lausutte sukunimen Ruostetsaari? Ruostet-saari vai Ruoste-tsaari?
Kyllä mä laitan siihen pienen aspiraation, ikäänkuin puolitoista P:tä. Loivempi "haapoja" on haapapuun monikko.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 01:03"]
Haapoja.
Mutta miten lausutte sukunimen Ruostetsaari? Ruostet-saari vai Ruoste-tsaari?
[/quote]
Ruoste-tsaari. Aivan kuten minä, Heikki Öljynen, lausun oman nimeni; Öljys-Heikki.
Meilläpäin on väliviivallisia ja viivattomia nimiä, jos viivaa ei ole, lausun sen yhteen, eli Haapoja, jos nimi olisi haluttu lausuttavan Haap-oja, siihen olisi laitettu se viiva.
Ääntäminen on jotain näiden kahden mainitun vaihtoehdon väliltä.
Haap'oja. Kyseessä on kuitenkin selkeästi muunnos sanasta 'haapaoja' eikä sanan haapa monikon partitiivi. Tietenkin jos tuon niminen ääntäisi nimen itse 'haapoja', niin tietenkin itse noudattaisin hänen esimerkkiään.
Sitten on viel Liinoja ja onha noit muitkii.
Ainakin edesmenneen kansanedustaja Susanna Haapojan ja hänen vanhempiensa sukunimi äännettiin heidän kotipaikkakunnallaan aina Haa-po-ja, samoin kaikkien muiden samannimisten samalla paikkakunnalla. En koskaan edes ennen tätä viestiä tullut ajatelleeksi, että nimen voisi myös sanoa haap-oja.
Entinen paikkakuntalainen
Liittyykö tämä jotenkin samaan asiaan kuin se, että miksi esim. purjevene lausutaan purjev-vene?
Haapoja! Kaikki yhteen. Ja syykin on selkeä. Ystäväni, jolla kyseinen sukunimi, inhoaa sen lausumista tuolleen Haap-oja. Hän ja kaikki samannimiset sukulaisensa ääntävät sen Haa-po-ja. Minusta tämä ei edes ole mielipidekysymys, vaan meidän muiden onnkuultava nimenkantajia..
Samoin kuten tuntemani Ahti, haluaa olla 'Ahti' eikä "Ahdin" missään vaiheessa. Siksi lausun aina Ahtille, Ahtilta, Ahtin kanssa jne.. Enkä koskaan Ahdille, Ahdilta tai Ahdin kanssa.
Haap-oja. Eikös tämä näyttelijä Haapoja lausu noin itsekin, eli haap-oja. Merkityksen mukaan.
Haap'oja, Ruostet'saari. Eli merkityksen mukaan.