Opintolainan takaisinmaksu
Miten maksaa reilu 20 000e opintolainaa takaisin työmarkkinatuella. En selviä ikinä. Pääsisipä vain töihin. Kauan ootte maksanut ja minkälaisilla summilla.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa kohta pyöriä takaisinmaksut ja tulot on noin 300 € kk. Katsotaanko niitä edes menoksi toimeentulotukohakemuksessa?
Ei tietenkään katsota. Tuloksi kyllä katsotaan, vaikka jättäisit lainan ottamatta.
Olisiko ollut 13k lainaa ja maksoin takaisin 9 vuotta n. 100 euroa kuussa. Nyt viimeiset puolivuotta olen maksanut 11 euroa kuussa ja laina on maksettu tammikuussa -21. Kysy jos voisit laskea kuukausimaksun määrää kunnes saat töitä?
Ei sitä tarvitse maksaa takaisin. Kela maksaa sen puolestasi. Juuri tuota varten opintolainassa on valtiontakaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse maksaa takaisin. Kela maksaa sen puolestasi. Juuri tuota varten opintolainassa on valtiontakaus.
Heh, niin varmaan. Oikeasti maksamatta jätetty opintolaina menee kyllä Kelan perintään ja nykyään aika nopeasti myös ulosottoon, joten ei siitä ihan niin helposti pääse eroon.
Miten alas olette onnistuneet neuvottelemaan lyhennyksen? Mulla on kaksi lainaa, yhteensä reilu 20 000 e. Isompi laina alkaa vanhentua, ja siksi aloittavat nyt kohta perinnän. 350 e ehdotettu kummastakin eräksi, tuloni kuukaudessa on 250 e ja miehen tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vitsit. Opiskelin ilman opintolainaa, kun en luottanut kykyihini menestyä elämässä ja en siksi uskaltanut ottaa lainaa kuin viimeisessä hädässä. Aivan sitä viimeistä hätää ei vain koskaan tullut. Lainalupaus oli toki valmiina odottamassa.
Lähdin pois kotoa 16 v ja olen kouluttanut itseni kolmeen eri ammattiin. Eka oli vaikein saavuttaa taloudellisesti, näin nälkääkin, mutta sitten kun sain vähän säästöjä tuntitöiden tekemisestä opiskelujen ohella, alkoi olla pidemmänkin aikavälin varat valmiina odottamassa.
[...]
Täytyy vetää johtopäätökset, että älykkyydestä, sitkeydestä ja yrityksestä ymmärtää maailmanmenoa niin ettei vain jää suorittaman toisten eduksi, on ollut hyötyä elämässäni. Silti, maasta se pieninkin ponnistaa. Tulkaa perässä! Ei ikinä sitten kulutusluottoja! Ihmisen täytyy aina ymmärtää koron määrä ja takaisinmaksuvalmiutensa! Täytyy elää vähemmällä, eikä niin, että tulevaisuudessa, leveän opiskelijaelämän jälkeen, jatkaisi köyhänä velkojen vuoksi!
No onneksi olkoon sinulle. Itse lähdin 15-vuotiaana hankalasta perheestä, äiti piti lapsilisät mutta maksoi solun vuokran ja antoi taskurahan verran käyttörahaa. Elin käytännössä lukion kouluruoalla ilman käyttörahaa (tai ruokarahaa), kunnes otin opintolainaa lukiolaisena heti kun se oli mahdollista, siinäpä sitä sitten kerääntyi. Nekin rahat menivät elämiseen eivätkä mihinkään sijoittamiseen. Leveää ei elämä missään vaiheessa ollut, joskus ei ollut rahaa edes matkalippuun, josta tulleet sakot sekoittivat pakkaa entisestään. Työpaikkoja hain enkä saanut ennen kuin 19-vuotiaana, josta sain potkut laman tultua vielä samana keväänä.
Nyt keskiluokkainen maisteri ja koitan säilyttää vähän empatiaa.
Ei ollut rahaa matkalippuun. Ostin käytetyn polkupyörän. Pyörä varastettiin. Kävelin. Valmistuin velattomana.
Vaimo oli ottanut opintolainaa noin 10 000 ennen kuin tapasimme. Opiskelujen jälkeen hän jäikin sopivasti äitiyslomalle ja sen jälkeen toiselle. Opintolainaa piti alkaa lyhentämään ja minä maksoin sen kerralla hänen puolestaan pois, koska olin jo ehtinyt olemaan muutaman vuoden töissä ja säästöön oli jäänyt jotain. Kirpaisi, mutta päästiinpä siitä, koska ei hän olisi sitä pystynyt lyhentelemään äitiyspäivärahalla tai kotihoidontuella, joka sekin oli minimi, kun ei ollut edes sitä työpaikkaa vielä.
Nyt paljon paljon myöhemmin vanhin lapsi herkuttelee jo ajatuksella, ottavansa täydet opintolainat ja sijoittavansa tuon summan! On kuulemma "käytännössä ilmaista rahaa". Järkipuheet eivät ole vielä tehonneet, mutta onneksi kotoa muuttoon ja lukion päättymiseen on vielä vajaa vuosi jäljellä, joten ehkä se järki sieltä löytyy.
Ja ap:lle tsemppiä, kaikkia muita keinoja kannattaa käyttää, mutta älä jätä maksamatta. Se seuraa vielä pitkään kirjoissa ja kansissa. Mieluummin neuvottele vaikka lyhennyksen siirtämistä, maksa minimierä tai vaikka pelkkiä korkoja, tms. Ja ehkä voisit harkita väliaikaisesti töitä joltain muulta alalta, kuin opiskelemastasi ammatista, jos siltä sektorilta ei töitä löydy.
M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla on tullut tuo 20 000€ lainaa ja ei töitä?
Eihän se välttämättä alasta riipu, kaveri ryyppäsi opintolainat amiksessa. Millä tahansa alalla voi jäädä työttömäksi.
No samaa mietin.
Jos opiskelee 5 vuotta ja nostaa kaikki lainat, niin tulee siitä 20 000 e helposti.
Itse nostin kaikki ihan vaan elämiseen, en juo alkoholia.
Oointolainahyvitys on yli 6000€
Opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Itse sain korkoineen n. 16000 e anteeksi. Luottotiedot pysyvät kunnossa.
Miten jotkut saa lainan anteeksi ja jotkut eivät saa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa kohta pyöriä takaisinmaksut ja tulot on noin 300 € kk. Katsotaanko niitä edes menoksi toimeentulotukohakemuksessa?
Ei. Laina lasketaan kyllä tuloksi.
Ei kukaan voi sada opintolainaa anteeksi. Näin se vaan on. Jos joskus jotain omistaa se peritään 15 vuoden aikana.
Siis täällä vauvapalstalla aaaina, jos opiskelija valittaa pieniä tukia tai huonoa rahatilannetta, niin sanotaan ota lainaa ota lainaa, se on halpaa, kannattaa kaikki nostaa.
Nyt niin on tehty, ja täällä ihmitellään, että miksi moinen lainamäärä ja pohditaan, että juu varmaan ryypätty. 😂