Mitä arvelette tällaisen avioliiton tilasta? Rehellisiä mielipiteitä
Mies toimii harrastusryhmän vetäjänä ja on töissä siellä harrastuspaikassa, vaimolla niin ikään pieni sivutyö siellä. Keväällä olimme viemässä miehelle yhtä esitettä miehelle, hän ei ollut paikalla, annoimme vaimolle kotiin vietäväksi. Vaimo:
”Mä laitan tän jääkaapin oveen, sillä tavalla me tehokkaimmin kommunikoimme nykyään.”
Vaimo on sosiaalisesti hyvin ujo ja rajoittunut mutta kerran ihan yhtäkkiä alkoi puhua pulputtaa, kertoi että on heidän hääpäivänsä.
”Haen varmaan meille tosta huoltoasemalta vaikka munkit” hän kertoi miten aikoo juhlistaa. (Huom heillä ei ole enää lapsia kotosalla asumassa.)
Koronan aikaan kun harrastukseeen piti varata aika s-postilla sopimalla ja erilliset järjestelyt huomioiden, niin tämä vaimo osui kerran meidän kanssa samaan aikaan. Kertoi olevansa ekaa kertaa koronarajoitusten jälkeen ”kun en mä ole kehdannut x:ltä (aviomiehensä) kysyä koska pääsisin.”
Pariskunta ei kyseisessä harrastusyrityksessä, sen toiminnassa tai muutenkaan koskaan kunnolla juttele toisilleen. Jos vaikka on jokin epämuodollinen illanvietto, he istuvat erillään, vaimo saattaa mennä ihan jonnekin nurkan taakse istumaan, eikä seurustele oikein kenenkään kanssa. Hän on erittäin epäsosiaalinen ja arka, siis en ole ketään aikuista tavannut joka olisi niin ujo ihminen. Kun hänen miehensä piti puheen yhdessä ryhmän vetäytymisessä niin vaimo meni salin reunalle lattialle (ei tuolille) istumaan ja istui polvet koukussa ja nojasi käsiinsä käsivarret vedettynä naaman eteen.
Mies on äärettömän lempeä ja ystävällinen, kykenee tekemään oikeasti hirveän hyviä päätöksiä, oli tasapuolinen kun taannoin oli kuppikuntien sotku selvitettävänä, ei kiihdy, on tosi kiva. Mutta hänen aikuiset (nuoria, alle 23-v kaikki, nuorin 17 mutta asuu pois kotoa) lapsensakin suhtautuvat häneen yhtä ”kummallisesti” kuin vaimo, siis jokin vaan tökkii vuorovaikutuksessa, lapset kulkee ihan varpaillaan.
Voiko tämä mies olla kaikesta lempeydestään huolimatta ihan hirveä kotona? En oikeastaan keksi enää muuta selitystä. Miehen ja vaimon välejä on suorastaan piinallista seurata. Olen alkanut miettiä, onko mies lannistanut vaimonsa niin totaalisesti että siksi hän on noin arka ja vetäytyvä. Tiedän että nainen on ollut masentunut jossain vaiheessa, ja siksi ainoastaan osa-aikatöissä.
Ihmettelen myös että miksi eivät eroa.
Vai voisiko tämä olla jotain vaimon huonovointisuutta, että hänellä olisi jokin psyykensairaus ja se olisi tehnyt koko perheen vuorovaikutuksesta noin vaikeaa. Vai onko tämä teidän mielestä ihan ”normaalin rajoissa” olevaa menoa? Kolme vuotta on heidät tunnettu ja alusta lähtien se on ollut tällaista, näin outoa ja pahemmaksi mennyt.
Kommentit (12)
Ei ainakaan normaalia ole. Mutta ei toisaalta kuulosta tyypilliseltä ”alistettu vaimo” meiningiltäkään, siinähän vaimo on pakotettu olemaan hiljaa kodin ongelmista. Teille vieraillekin vaimo jo puhuu että kommunikoivat vaan jääkaapin oven välityksellä. Ja miehensä puheen aikana peittää kasvonsa - aika mielenosoituksellista suorastaan. Liitto on varmasti huono ja pahoissa ongelmissa ja ehkä mies jollain konstilla kiristää vaimon jäämään mutta ei kyllä minusta kuulosta ”alistettu vaimo” -meiningiltä. Vaimo on läpikotaisin kypsä mieheensä. Yksi mun sukulaisnainen käyttäytyi noin kun oli taloudellisten syitten vuoksi vaikea lähteä huonosta liitosta, mies oli paatunut pettäjä mutta ei koskaan väkivaltainen tai hankala muutenkaan.
Ihmiset jää kyl välillä niin erikoisiin liittoihin 😳
Kipeetä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo ja osa lapsista äärimmäisiä introverttejä? Ota tuosta selvää. Annan niiden elää elämäänsä.
Ovatko äärimmäiset introvertit sitten niin arkoja, etteivät uskalla puhua omalle aviopuolisollekaan? Minä en tiedä, kun olen vain normaali introvertti ja kotona perheen kanssa puhelias.
Vaimo taitaa olla ujo ja introvertti. Miksi se sinua Ap kiinnostaa? Pidä omista asioistasi huoli. Vai eivätkö omat asiasi ole tarpeeksi jännittäviä? Häh?
Voisin olla jotain mieltä, jos kertoisit omasta tilanteestasi. Mutta minulle tuntemattoman ihmisen kertomus havainnoistaan jostain minulle vieraasta pariskunnasta sisältää jo liian monta muuttujaa. En osaa sanoa mitään.
Vaimohan on ihan bitch. Kyllä sen verran pitäisi kyetä tukemaan miestään ettei tuolla tavalla käyttäydy. Nainen todnäk feminismin airut
Kukapa ulkopuolinen sen tietää mitä kotona tapahtuu. Aikoinaan erään vanhempieni ystävän syntymäpäivillä kuuntelin "ylistyspuheita" isästäni, kuinka rauhallinen ja pitkäpinnainen ihminen hän on. Itse en tiedä ketään yhtä nopeasti pikkujutuista hiiltyvää henkilöä, suu auki kuuntelin isän puolituttujen juttuja hänestä. Että kuka vaan voi olla mitä vaan vieraampien kesken.
Kuulutko Ap johonkin lahkoon, joka kyttää toisten avioliittoja? Kuinka oma elämäsi menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo ja osa lapsista äärimmäisiä introverttejä? Ota tuosta selvää. Annan niiden elää elämäänsä.
Ovatko äärimmäiset introvertit sitten niin arkoja, etteivät uskalla puhua omalle aviopuolisollekaan? Minä en tiedä, kun olen vain normaali introvertti ja kotona perheen kanssa puhelias.
Äärimmäisen introvertit ihmiset voivat helposti kiusaantua jopa omasta puolisostaan. Minä ja mies ollaan paljon omissa huoneissamme kun ollaan kotona, molemmat tekee omia juttujaan ja jos toisella on ollut tavallista huonompi päivä niin silllon osataan varoa että annetaan tilaa. Mutta kyllä me puhutaan myös, arkipäivän asiat hoidetaan, jutellaan, puretaan sydäntämme... Joku jääkaapin oveen viestien jättäminen ei kyllä meidän arkeen kuuluisi, kyllä pariskunnan pitää jaksaa sen verran vaivaa suhteeseensa nähdä että asia-asiat jutellaan eikä vaan jätetä lappusia.
Samaten merkkipäivät me juhlitaan ja ollaan yhdessä. Suhteemme vuosipäivää juhlistamme joka vuosi.
Äärimmäinen introvertti, vähän väsynyt liittoonsa eikä viitsi enää panostaa - se on mun arvio naisesta. En usko mäkään että tuossa olisi nainen piesty hiljaiseksi vaan on vaan tollanen, ja mies sen hyväksyy ja rakastaa ja siksi eivät eroa.