G: Miksi niin monen on vaikea tajuta erityisiä maitoruokavalioita?
Jos ilmoitetaan laktoositon, miksi tarjotaan hylaa? Jos kerrotaan maitoallergiasta, niin miksi tarjotaan laktoositonta? Eikö nämä tajua, että maitoallergikko voi pahassa tapauksessa kuolla vaikkapa laktoosittomaan maitoon tehtyyn riisipuuroon, koska saa anafylaktisen shokin???
Kommentit (55)
Minussa herää vähän myötähäpeä kun luen näitä ruoka-aineallergikkojen tuohtuneita tekstejä.. Minulla ei ole todettu keliakiaa eikä sitä ole, mutta olen herkistynyt viljatuotteille enkä voi syödä pullia, kakkuja, leipää tms. ja kauratuotteet aiheuttavat ripulia, ilmavaivoja ja närästystä. Olo on tukala jos syön niitä ja ilta sujuukin mukavasti vessassa. Lääkäri mainitsi että minulla on yliherkkä vatsa ja ärtyneen suolen oireyhtymä. Ikävää, MINULLE, ei sen tarvitse olla sitä muille.
En tee tästä kuitenkaan minkäänlaista numeroa, ja jätän ihan vaan tarjoiluja ottamatta jos on tarjolla pullaa tms. MITÄÄN ongelmaa ei ole koskaan ollut missään, sillä en tee siitä numeroa. Vain minä olen se jota se sairaus haittaa ja tottakai ystäväni ottavat sen huomioon koska he ovat ystäviä, mutta hekin tekevät sen vapaaehtoisesti. Olen jo tottunut että mulla on oma eväsboksi mukana kun menen kaverille ja napostelen sieltä eväitäni. :)
Ärsyttää ihan helvetisti ihmiset(=naiset) jotka kuuluttavat laktoosi-intoleranssikeliakiafibromyalgia-oireyhtymäänsä joka paikassa ja taivastelevat miten ei taaskaan ole huomioitu heidän erityistarpeitaan. Oikeasti, MIKÄ teille antaa sen käsityksen että juuri se teidän sairastamanne sairaus/yliherkkyys on päällimmäisenä illan emännän mielessä? Minä en mene mihinkään kyläpaikkaan syömään enkä ainakaan valittamaan siitä, että kakussa on vehnäjauhoja. Ja jos minulla olisi tauti jossa viljan syöminen veisi minulta hengen, en tosiaankaan laskisi sen varaan että naapurin Kerttu on varmasti muistanut leipoia gluteenitonta pullaa. Ihan älytöntä tämä ruokavouhotus, älkää rasittako kanssaihmisiänne omilla sairauksillanne.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 19:33"]
Jos ilmoitetaan laktoositon, miksi tarjotaan hylaa? Jos kerrotaan maitoallergiasta, niin miksi tarjotaan laktoositonta? Eikö nämä tajua, että maitoallergikko voi pahassa tapauksessa kuolla vaikkapa laktoosittomaan maitoon tehtyyn riisipuuroon, koska saa anafylaktisen shokin???
[/quote] Totta.Minulle tarjottiin intoa,vaikka minun pitää juoda hylamaitoa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 20:06"]
No koska sitä ei koskaan selitetä kunnolla. allergikolla pitäisi olla lappu mukana jossa luetellaan kielletyt aineet niin se helpottaisi paljon.
Lisäksi ei saa hermostua niin helposti.
- Marja ei voi juoda maitoa.
-onko juusto ok?
- Oletko idiootti!!!!!!!??
[/quote]
Voi, tuli mieleen se aika,kun lapset oli pieniä ja pidin synttäreitä.Voi jeesus sitä listää.
-Matti on kananmunaton,sille pitää laittaa jäätelökakkua
-Minttu on laktoositon ja maitoallerginen
Ja vaikka mitä
Ja kas,Matti veti hyvällä ruokahalulla pullaa ja keksiä, missä oli kananmunaa, mutta mamma oli tyytyväinen, kun se ei saanut sitä kakkua, kun sillä oli kananmuna-allergia
Ja maidoton Minttutyttö, joka kuolee ihan jos saa tipan maitoa, sitten kotonaan veteli makeasti naamaan tavallista jogurttia. Ai niin,mutta sehän ei olekaan maitoa :)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:12"]Minussa herää vähän myötähäpeä kun luen näitä ruoka-aineallergikkojen tuohtuneita tekstejä.. Minulla ei ole todettu keliakiaa eikä sitä ole, mutta olen herkistynyt viljatuotteille enkä voi syödä pullia, kakkuja, leipää tms. ja kauratuotteet aiheuttavat ripulia, ilmavaivoja ja närästystä. Olo on tukala jos syön niitä ja ilta sujuukin mukavasti vessassa. Lääkäri mainitsi että minulla on yliherkkä vatsa ja ärtyneen suolen oireyhtymä. Ikävää, MINULLE, ei sen tarvitse olla sitä muille.
En tee tästä kuitenkaan minkäänlaista numeroa, ja jätän ihan vaan tarjoiluja ottamatta jos on tarjolla pullaa tms. MITÄÄN ongelmaa ei ole koskaan ollut missään, sillä en tee siitä numeroa. Vain minä olen se jota se sairaus haittaa ja tottakai ystäväni ottavat sen huomioon koska he ovat ystäviä, mutta hekin tekevät sen vapaaehtoisesti. Olen jo tottunut että mulla on oma eväsboksi mukana kun menen kaverille ja napostelen sieltä eväitäni. :)
Ärsyttää ihan helvetisti ihmiset(=naiset) jotka kuuluttavat laktoosi-intoleranssikeliakiafibromyalgia-oireyhtymäänsä joka paikassa ja taivastelevat miten ei taaskaan ole huomioitu heidän erityistarpeitaan. Oikeasti, MIKÄ teille antaa sen käsityksen että juuri se teidän sairastamanne sairaus/yliherkkyys on päällimmäisenä illan emännän mielessä? Minä en mene mihinkään kyläpaikkaan syömään enkä ainakaan valittamaan siitä, että kakussa on vehnäjauhoja. Ja jos minulla olisi tauti jossa viljan syöminen veisi minulta hengen, en tosiaankaan laskisi sen varaan että naapurin Kerttu on varmasti muistanut leipoia gluteenitonta pullaa. Ihan älytöntä tämä ruokavouhotus, älkää rasittako kanssaihmisiänne omilla sairauksillanne.
[/quote]
Eihän kyse nyt ollutkaan siitä.. Hienoa että sait kuitenkin taas nostaa itsesi muiden allergisten yläpuolelle.
Miksihän missään muussa maassa, kuin Suomessa en ole nähnyt laumoittain näitä mammoja, jotka hitusen dippimaustetta maistaessaan lähtee paniikissa vesiripulilla ajamaan kaksisataa kilometriä :D
Jos laktoosi-intoleranssin virallinen nimi olisi pierutauti, aika moni paranisi kyllä siitä pikaisesti :D
Tämän täytyy olla ihan suomalaisten oma kansallistauti, kun muissa maissa ei syöksyillä vesiripuloimaan yhtä kovalla draamalla, kuin Suomessa
No kun maito on vaan aina maitoa, ihan niin kuin kala on aina kala. Eihän nyt kukaan voi olla allerginen vaikka ahvenelle, ja syödä silti lohta ja seitä. Kun on allerginen kalalle niin ei sitten syö yhtään mitään kalaa, mutta kun maitovammainen voi kuitenkin JOTAIN maitoa juoda. Eli ei siis voi olla kaikelle maidolle allerginen ...
Paitsi että kansa on ymmärtänyt sen, että maidossa on paljon eri aineosia. Sitä ei ymmärretä, että voi olla jollekin allerginen mutta toiselle ei.
Se on vaan omalla vastuulla, että pitää varjella pienet lapsensa salaa syöttämiseltä.
Itse en tunne kuin yhden yhtä allergisen aikuisen kuin itse olen joten ärsyttää ihan kiitettävästi kun nämä normaalit vähättelevät allergioita. Sukulaiset, työkaverit, kaverit. "Otatko kauraleipää, tässä ei ole vehnää?" (Eipä!) "Tää maito on laktoositonta." Joo, mutta kun keliakia ja ihan oikea maitoallergia ei ole mitään "No ei kai yksi pulla nyt mitään haittaa" ja sitten loukkaannutaan kun edelleen vastaus on kielteinen. Kun ei kelpaa.
Musta tää ruokavammaisuus on tarpeeksi raskasta ilman sitä selittelyä ja perustelemista.
Koskaan ei ole menty allergikon kanssa sillä mentaliteetilla vierailulle että olis vaadittu jotain tiettyä ruokaa. Tosin suurin osa tietääkin jo ja on osannut varautua. Just tilasin kakun ja selitin tarkkaan mitä siinä saa olla ja mitä ei. Vastaanotto oli aikas ärsyyntynyt ja vähättelevä. Pelkään vähän mitä sieltä tulee. Viimeksi oli hääkakussa allergisoivaa hedelmää vaikka nimenomaan oli kerrottu mitä kakussa saisi olla. Onneksi oli kakun päällä, jolloin huomasimme sen ja pystyimme ottamaan sen pois. Jos tätä hedelmää olis ollu siellä sisällä olis allergikko viettänyt loppupäivän vessassa, jolloin päivä olis ollu pilalla.
On menty kyllä ihan hakoteille, jos ruokarajoitteita pidetään vammoina.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:25"]On menty kyllä ihan hakoteille, jos ruokarajoitteita pidetään vammoina.
[/quote]
Sulla ei varmaan itselläsi ole ruokarajoitteita.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:25"]On menty kyllä ihan hakoteille, jos ruokarajoitteita pidetään vammoina.
[/quote]
[/quote]
Ei, mutta hoidan työkseni vammaisia. Heillä monella on myös ruokarajoitteita. Mutta ne eivät todellakaan ole mikään vamma.
Kyllä pikkulapsilla voi olla laktoosi-intoleranssia ihan niinkuin aikuisillakin.
Meidän tytön elämä muuttui ihan täysin 1,5v kun siirryimme vähälaktoosiseen (hyla ym.) ruokavalioon.
Vatsakivut loppuivat ja ei tarvinnut jatkuvasti vääntää ripulikakkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
Ei, mutta hoidan työkseni vammaisia. Heillä monella on myös ruokarajoitteita. Mutta ne eivät todellakaan ole mikään vamma.
[/quote]
Mun mielestä on melko vammaista kun ruokavalion täytyy olla maidoton, viljaton, munaton, lisäksi on henkeä uhkaavia allergioita kalalle, pähkinöille, monille hedelmille ja kasviksille. Nämä ympärivuotisesta allergialääkityksestä ja mukana kulkevasta EpiPenistä huolimatta. Eihän siinä mitään jos asuu ja viettää kaiken aikansa kotona mutta kyläily, ravintolassa syöminen ja juhlat ovat asia erikseen kun pitää joko olla nälässä tai ottaa omat eväät. Mutta eipä normaalit tätä niin vain ymmärräkään kun voivat syödä kaikkea.
Onkohan Suomessa eniten allergioita koko maailmassa?
Vai luulotautisia?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:02"]Onkohan Suomessa eniten allergioita koko maailmassa?
Vai luulotautisia?
[/quote]
Vai ignorantteja ihmisiä jotka eivät pysty ymmärtämään että ihmiset ovat erilaisia?
Uusin tieto allergioista on rajua. Jo 2007 tiedettiin, että meillä on allergiaa neljä kertaa enemmän kuin Venäjällä ja että 30-40 prosenttia nuoristamme potee allergiaa. Mediuutiset esitteli vertailututkimusta, jonka kohdealueet olivat vain sadan kilometrin päässä toisistaan, kahden puolen Venäjän rajaa. Mikä Venäjällä on toisin?
"– Siellä ihmisillä on läheisempi kontakti maaperään. Venäjän Pitkärannan juomavedessä on esimerkiksi hyvin runsaasti sekä eläviä että kuolleita bakteerikomponentteja. Siinä on jopa kymmeniä tuhansia kertoja enemmän mikrobeja kuin Joensuun juomavedessä, kertoo Hyksin iho- ja allergiasairaalan professori Tari Haahtela."
Lieneekö suomalainen liian kaukana luonnollisesta elämänmuodosta. Niin pohtii Allergia- ja ympäristöinstituutin johtaja, dosentti Kimmo Saarinen. Hän kertoo Keskisuomalaisessa 23.4., että Suomessa on allergikkoja maailman eniten. Kansallinen allergiaohjelma pyrkii ehkäisemään allergioita ja vahvistamaan ihmisten vastustuskykyä.
Uusi ohjelma on tarpeen. Potilaan omaa osuutta tulee tukea - ei nujertaa, kuten tähän mennessä on ollut liian usein. Astmadiagnoosin on voinut saada jopa sellaisten tutkimusten varassa, joilla astmaa ei voi todeta. Lääkärit ovat monesti vuosi toisensa jälkeen velvoittaneet potilasta käyttämään kortisonipitoisia lääkkeitä silloinkin, kun niistä ei nykytiedon valossa ole potilaalle mitään hyötyä. Vastaan hangoittelijoita on kohdeltu tylysti. Tänään viisas työterveyslääkäri sanoo sellaiselle potilaalle, että tällä ei tiettävästi ole astmaa ja että hän ei määräisi tälle astmalääkkeitä.
Samanlaisia uutisia kuulee lähes päivittäin. Milloin minkin lääkkeen suuri kulutus tai haittavaikutus tehdään selviksi.
Suomi on edelleen liian autoritatiivinen alalla kuin alalla. Moni pelkää lääkäreitä, joiden tulisi toki olla verovaroin palkattuja ihmisten palvelijoita. Suomen lääkärikultti on käsittämätön kaikkien tosiasioitten valossa. Lääkärit ovat medikalisoineet suomalaisen toimintakulttuurin. He määräävät rutiinimaisesti potilaille myös allergialääkkeitä - monista muista lääkkeistä puhumattakaan. Lääkintä on tarpeen, mutta liiallisena se on haitallista, jopa vaarallista.
Olkoon ruoka lääkkeemme, esitti lääketieteen isä Hippokrates. Vitamiinit ja hivenaineet saa nykytiedonkin mukaan terveellisimmin ravinnosta. Samaa mieltä on aina ollut luontaislääketieteeseen erikoistunut maakuulu lääkärini. Hän on vuosikymmeniä neuvonut, että vitamiineja ja hivenaineita tulee nauttia vain kuureina. Samaa mieltä oli myös Arne Palmén, joka oli aikansa nimekkäimpiä lääketieteen professoreja ja neuvoi käyttämään mitä tahansa lääkkeitä mahdollisimman vähän. Hän oli ystäväni, FT, paroni Erkki Palménin isä.
Ihmisten omaa ajattelua, valinnanvapautta ja ymmärrystä tulee ruokkia, ei väheksyä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 19:43"]
Minusta on yksiseliteisen selvää, ettät arjoaja tarjoaa sitä, mitä hänellä on ja erityisrkavalioita noudattavat katsovat sitten ihan itse ja omalla vastuulla, mikä heille kelpaa.
ei voi olla sivullisten homma tietää kaikista maailman allergioista kaikkea. Allergikko tietäköön itse Mikä häntä koskee.
[/quote]Joo, olen samaa mieltä että ei voida olettaa että kaikki tietää kaiken kaikista allergioista ja päävastuu ruokavaliostaan on jokaisella itsellään, mutta joskus sitä kuvittelisi että esimerkiksi ravintolahenkilökunta erottaa laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian sekä vilja-allergian ja gluteinittoman ruokavalion toistaan, mutta aika kehnoa on.
Meillä yksi isovanhemmista ei usko lapsen maitoallergiaa, vaan aikoo syöttää lapselle maitotuotteita, kun hän menee sinne hoitoon. Tämän yksi sukulainen sitten kertoi minulle...arvatkaa meneekö lapsi sinne hoitoon! Ihan kuin ei olisi tarpeeksi kestämistä näissä allergia-asioissa, niin sitten omat lähimmäiset eivät edes usko! Aina sanotaan, että " jospa se onkin jotain muuta..."