Meille ei tule mitään jouluruokia tänä vuonna, ei kinkkua, ei laatikoita...
Minun ei tee mieli tänä vuonna, eikä kukaan meidän perheessä syö niitä mielellään, joten tästä tulee täysin erilainen joulu. Olen aika innostunut. Laitan jouluaattona hyvän paistin, Hasselbackan perunoita, raikasta salaattia. Jälkkärinä tiramisu. Mikä helpotus, kun ei tarvitse päiväkausia huhkia niiden ruokien kimpussa.
Joulupäivänä yli jääneestä paistista ja kastikkeesta palapaistia.
Tapanina syödään paistettua kalaa, munatillikastiketta, perunoita ja salaattia.
Sitten onkin jo arki.
Kommentit (34)
Eli niinkuin tavalliset vkl-sapuskat.
Kukin tyylillään.
Pääasia, että itse nautitte ja kaikilla on hyvä mieli.
Me olemme pitkästä aikaa miehen kanssa kahdestaan koko joulun. Meillä on tarjolla jouluaattona naudan luomusisäfilettä, kasviksia ja salaattia. Joulupäivänä sinisimpukoita valkoviinissä kypsennettynä, lohkoperunoita ja itsetehty majoneesi + vihreä salaatti. Tapanina varmaan salaattia, siian- ja muikunmätiä ja paahtoleipää, blniti tuntuvat tähän lähtöön jotenkin liian tönköiltä.
Jälkkärilinja on aika niukka, jotain valmisjälkkäriä ja hyviä suklaita on luvassa.
En minäkään jouluruokien kanssa päiväkausia huhki, minusta ne on helppoja tehdä. Pääasiahan on, että juhlapöydässä on juuri omalle väelle maistuvaa tarjottavaa. Teillä on ihan hyvän kuuloiset sapuskat!
Meillä on jouluna jouluruoat. Vuodessa on vaan kerran joulu, muina viikonloppuina saadaan sitten ihan vapaasti laittaa vaikka mitähanhenmaksapalleroita.
Asumme ulkomailla ja ehdottomasti haluan antaa lapsille perinteistä suomalaista jouluruokaa.
ei se ole edes kovin vaikeaa tai sen enemmän aikaavievää, monen asian voi tehdä puolivalmiiksi jo viikkoja ennen joulua.
Itse suolaamme kinkunkin, ei samanlaista saa kaupasta.
4, kuulostaa herkulliselta ja ihanalta. Meillä lapset ei oikein tykkäisi tuosta joulupäivän ja tapanin ateriastanne, vaikka itse tykkäisimme kyllä. Mennään vähän heidän makunsa mukaan myös ja siksi päädyimme tähän ruokalistaan, myös helppouden takia. Ja koska tarvitsin ainakin yhden joulun skippausta perinteiden suhteen. Ehkä joskus taas, mutta tänä vuonna näin. ap
Meinaako ap. ja 4 että nuo ruoat syntyy helpommin kuin joulusapuskat?
Meillä on yleensä muuta kuin kinkkua. Tänä vuonna on kalkkunaa. Monesti on ollut wieninleikkeitä, sisäfilettä yms. Joulupäivänä on aina poronkäristystä. Tapanina valmis pikkukinkku. Tänä vuonna aaton alkuruokana savuporo-juustokeittoa. Jälkkärinä Tiramisua meilläkin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 16:29"]
Meinaako ap. ja 4 että nuo ruoat syntyy helpommin kuin joulusapuskat?
[/quote]
4 vastaa: en meinaa, eikä se ole mitenkään oleellista. Meidän kiinnostus ja innostus jouluruokiin on vain hiipunut vuosi vuodelta, ja nyt kun olemme kahdestaan miehen kanssa, on hyvä tilaisuus kokeilla vähän erilaista joulumenyytä. Ainakin oma motivaationi kokata on paljon parempi, kun ei ole mitään "pakollisia" ruokia, jotka on ihan ehdottomasti saatava pöytään.
Nautin kyllä ruuanlaitosta ja olen useana jouluna tehnyt karjalanpiirakoita ja kotikaljaa myöten ruuat alusta alkaen itse, nyt ei vain perinteinen jouluruoka nappaa. Ehkä ensi jouluna taas.
onneksi sentään on raikasta salaattia!
Meillä on välillä vuosia, jolloin on ollut jotain muuta juhlavaa ruokaa mutta ei perinteisiä jouluruokia. Tänä vuonna lapset toivoi kinkkua, joten tänä vuonna sitä on. Laatikoita syön vain minä, joten niitä en laita itseäni varten. Kalat on kaikkien herkkua.
Nyt alkoi tekemään mieli lipeäkalaa ja valkoista kastiketta, kun tuossa edellä mainittiin kalat...
Mutta en sitä nytkään hommaa enkä laita, kun mies ei sitä siedä.
Ei meilläkään. Emme vietä joulua itse asiassa laisinkaan.
Ei meilläkään. Emme pidä mistään perinteisesti jouluruuista. En osaa nähdä mauttomissa juuresmössöissä ja suolalihassa mitään erityisen juhlallista. Noitahan on syöty pärden valossa, kun ei ole muusta tiedetty.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 16:23"]
Tylsää. Luovuttamisen meininkiä
[/quote]
Juu, kyllä nyt ainakin jouluna pitää väkisin syödä sellaisia ruokia, joista kukaan ei pidä. Ehkä juuri tänä jouluna maku muuttuu...
Meillä ei syödä kinkkua, koska emme miehen kanssa syö lihaa lainkaan. Pierulaatikoita ei laiteta/osteta. Me teemme sellaista ruokaa, josta itse pidämme :)
Hyvää joulua kaikille!
[/quote]
En ole ap. mutta ymmärrän erittäin hyvin. Itse en ole ikinä tykännyt mistään jouluruoasta. Laatikot, rosollit, sillisalaatit, kinkku, graavilohi yms on niin täyttä kuraa kuin olla ja voi. Pakosta niitä on tullut syötyä, kun ei kehdannut kenenkään mieltä pahottaa.
Nyt kuluneena vuonna sairastuin keliakiaan. Oi onnea, sanon minä. Kiellettyjen listalla on suurin osa jouluruoista ja kontaminaatioriskin vuoksi en voi syödä joulupöydästä mitään, kun on voinut saastua gluteeniruokien vuoksi.
Eli tänä vuonna en "saa" (=joudu) syömään yhtäkään jouluruokaa, kun "jalomielisenä uhrautujana" sanoin, ettei tarvitse mitään gluteenitonta yrittää minun takia väsätä, vaan voin syödä jotain omia ruokia. On ne sairaudesta joskus hyötyäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:33"]
[/quote]
En ole ap. mutta ymmärrän erittäin hyvin. Itse en ole ikinä tykännyt mistään jouluruoasta. Laatikot, rosollit, sillisalaatit, kinkku, graavilohi yms on niin täyttä kuraa kuin olla ja voi. Pakosta niitä on tullut syötyä, kun ei kehdannut kenenkään mieltä pahottaa.
Nyt kuluneena vuonna sairastuin keliakiaan. Oi onnea, sanon minä. Kiellettyjen listalla on suurin osa jouluruoista ja kontaminaatioriskin vuoksi en voi syödä joulupöydästä mitään, kun on voinut saastua gluteeniruokien vuoksi.
Eli tänä vuonna en "saa" (=joudu) syömään yhtäkään jouluruokaa, kun "jalomielisenä uhrautujana" sanoin, ettei tarvitse mitään gluteenitonta yrittää minun takia väsätä, vaan voin syödä jotain omia ruokia. On ne sairaudesta joskus hyötyäkin.
[/quote]
mitä tarkoitat kontaminaatioriskillä? sitä, että joku on voinut ottaa gluteiinia sisältävällä lusikalla toisesta kiposta vai?
Aha.