Asunto, vesivahinko ja vakuutus asioista tietäviä paikalla?
Meidän yläkerrassa oleva asukas jätti astianpesukoneen yksin päälle ja se laski vedet alleen. Kaikkiaan vettä tuli kolmeen alempaan kerrokseen.
Mittavat korjaukset tehtiin ja me jouduttiin muuttamaan vakuutusyhtiön osoittamaan kalustettuun asuntoon remontin ajaksi, 2 kk. Asunto oli kallis ja me maksettiin siitä 15% omasta pussista.
Samalla tietty maksetaan oman asunnon yhtiövastike, vaikkei siellä voida asua.
Nyt vakuutusyhtiö karhuaa meiltä vielä 150 e omavastuuta??
Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että me maksellaan näitä kaikkia maksuja, vaikkei tuo vesivahinko ollut mitenkään meidän vika?
Kaikkiaan ollaan likellä 1000e noissa maksuissa.
Kukaan ei oikeen tiedä mitään, isännöitsijäkin vaan sanoo, että noin se yleensä menee...
Siis onko tosiaan näin vai meneekö kaikki nyt niin kuin on ennenkin mennyt tyylillä?
Kehen voidaan ottaa yhteys ja saada oikeaa tietoa?
Kommentit (37)
Siis jos vahingossa vaikka rikon jotain toisen omaa, rikotun asian omistajan vakuutus korvaa sen, ei minun? Asian omistaja vielä maksaa omavastuunsa?
Hei hulinaa....
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:09"]
Tekis mieli vaan olla hiljaa, mutta ei pysty. Ihme taneleita taas liikenteessä.. Tottakai vakuutuksessa on omavastuu. Ja tuo on aivan normaalia että tilapäisestä asumisesta osan joutuu maksamaan silti itse. Ottaa ne vakuutusehdot käteen ja lukee sieltä.
[/quote]
Kerro mulle se, miksi toisen aiheuttaman vahingon joutuu korvaamaan täysin syytön?
Taneli Tonttu
[/quote]
haetko korvausta omasta vakuutuksesta?
[/quote]
Voinko hakea sitä vahingon aiheuttajan vakuutuksesta?
Siis minustakin tässä Pitäis käyttää sitä naapurin vakuutusta koska Se aiheuttanut vahingon. Mutta en tiiä?? Sillon ei Pitäis mennä omavastuitakaan. Vähän niinkin autovahinko jos joku ajaa sun auton paskaks niin et Sä mitään maksa.
Sen toisen (naapurin) vakuutus ei kata nääpureiden vahinkoja, koska ne eivät ole vakuutettuina vakuutuskirjalla. Vakuutusyhtiöt ovat tiukkoja ja korvaavat vain sen mitä on pakko korvata. En sitten tiedä voisitko yrittää saada kulujasi takaisin naapurin vastuuvakuutuksesta? Kannattaa kysyä. Tämä on ikävä tilanne, mutta näin se menee. Asumiskuluista usein yhtiö maksaa ehtojen mukaan 80-90 %. Loput maksat itse ja omavastuun maksat itse, koska käytät omaa irtaimistovakuutustasi siihen. Jos nämä menisivät vain naapurin vakuutuksesta, olisi tilanne todella huono, koska et voi tietää onko naapurillasi vakuutusta...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:09"]
Tekis mieli vaan olla hiljaa, mutta ei pysty. Ihme taneleita taas liikenteessä.. Tottakai vakuutuksessa on omavastuu. Ja tuo on aivan normaalia että tilapäisestä asumisesta osan joutuu maksamaan silti itse. Ottaa ne vakuutusehdot käteen ja lukee sieltä.
[/quote]
Kerro mulle se, miksi toisen aiheuttaman vahingon joutuu korvaamaan täysin syytön?
Taneli Tonttu
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kannattaa ainakin yrittää. Omastas jos haet niin taatusti maksat. Sen vastuuhan Se on. Eikö ne vak. yhtiöstä oo sanonu mitään?
Nimenomaan naapurin vastuuvakuutuksesta! Soita omaan vai yhtiöös ja kerro että naapuri aiheutti sen vahingon. Varmaan kertoo mistä ensisijaisesti tulee hakea.
Minun vähäisen kokemukseni mukaan oma vakuutusyhtiö kyllä huolehtii siitä, että korvaus menee sen tahon vakuutuksesta jonka vastuulla vahinko oli. Noissa vesivahinkoasioissa se saattaisi olla myös taloyhtiö.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:22"]
Sen toisen (naapurin) vakuutus ei kata nääpureiden vahinkoja, koska ne eivät ole vakuutettuina vakuutuskirjalla. Vakuutusyhtiöt ovat tiukkoja ja korvaavat vain sen mitä on pakko korvata. En sitten tiedä voisitko yrittää saada kulujasi takaisin naapurin vastuuvakuutuksesta? Kannattaa kysyä. Tämä on ikävä tilanne, mutta näin se menee. Asumiskuluista usein yhtiö maksaa ehtojen mukaan 80-90 %. Loput maksat itse ja omavastuun maksat itse, koska käytät omaa irtaimistovakuutustasi siihen. Jos nämä menisivät vain naapurin vakuutuksesta, olisi tilanne todella huono, koska et voi tietää onko naapurillasi vakuutusta...
[/quote]
Tuo on tarkistettava, en tiedä oliko niillä vastuuvakuutus liitettynä kotivakuutukseen. Kiitos!
ap.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:16"]
[/quote]
Taneli Tonttu
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kannattaa ainakin yrittää. Omastas jos haet niin taatusti maksat. Sen vastuuhan Se on. Eikö ne vak. yhtiöstä oo sanonu mitään?
[/quote]
Ei ne kerro mulle muuta kuin ihan vaan sen oman puolensa asioista, joka ei suinkaan aina ole se mulle paras vaihtoehto. Kunhan vakuutusyhtiö vaan saa omansa pois...
ap.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:24"]
[/quote]
Taneli Tonttu
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ne kerro mulle muuta kuin ihan vaan sen oman puolensa asioista, joka ei suinkaan aina ole se mulle paras vaihtoehto. Kunhan vakuutusyhtiö vaan saa omansa pois...
ap.
[/quote]
kuule jos vak yhtiö saa sen menemään jonkun naapurin vakuutuksesta joka on toisessa yhtiössä niin eiköhän ne oo vaan onnellisia kun ei tarvii sulle mitään maksaa vaan toinen yhtiö maksaa sun kaikki kulut? Sit tietty jos molemmilla vakuutus samassa firmassa..
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:24"]
[/quote]
Taneli Tonttu
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ap.
[/quote]
kuule jos vak yhtiö saa sen menemään jonkun naapurin vakuutuksesta joka on toisessa yhtiössä niin eiköhän ne oo vaan onnellisia kun ei tarvii sulle mitään maksaa vaan toinen yhtiö maksaa sun kaikki kulut? Sit tietty jos molemmilla vakuutus samassa firmassa..
[/quote]
Miten tiedät mistä mun vakuutusyhtiö ne rahansa saa? Ehkä ne tosiaan karhuaa sen siltä toiselta firmalta, mutta ei ne sitä mulle kerro. Maksattavat mulla ja sillä toisella parhaassa tapauksessa.
Niin käy kolareissakin, ensin mun vakuutus korvaa ja sitten ne karhuaa sen syylliseltä pois.
ap.
Meillä vesivahingon aiheutti putkifirma. Meidän vakuutus korvasi ensin, peri putkifirman vakuutuksesta rahat ja palautti omavastuut.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:50"]
Meillä vesivahingon aiheutti putkifirma. Meidän vakuutus korvasi ensin, peri putkifirman vakuutuksesta rahat ja palautti omavastuut.
[/quote]
Niinpä juuri. Sitten jos mun vakuutusfirma ei ihan vaan muistakkaan palauttaa mulle, mites menettelen?
ap.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:29"]
Minun vähäisen kokemukseni mukaan oma vakuutusyhtiö kyllä huolehtii siitä, että korvaus menee sen tahon vakuutuksesta jonka vastuulla vahinko oli. Noissa vesivahinkoasioissa se saattaisi olla myös taloyhtiö.
[/quote]
Ei taloyhtiö kuitenkaan missään tilanteessa ole korvausvelvollinen jokun osakkaan tilapäis-asumisesta ...juuri tämä varsin yleinen väärinkäsitys lienee yksi syy siihen, ettei kaikilla kerrostaloasukkailla ole kunnollista kotivakuutusta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:36"]
[/quote]
Taneli Tonttu
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ap.
[/quote]
[/quote]
Miten tiedät mistä mun vakuutusyhtiö ne rahansa saa? Ehkä ne tosiaan karhuaa sen siltä toiselta firmalta, mutta ei ne sitä mulle kerro. Maksattavat mulla ja sillä toisella parhaassa tapauksessa.
Niin käy kolareissakin, ensin mun vakuutus korvaa ja sitten ne karhuaa sen syylliseltä pois.
ap.
[/quote]
tuo on ihan totta. En kuitenkaan halua tässä riitaa haastaa vaan kannustaa sua taistelemaan oikeuksistas! Kysy edes onko Se toisen vakuutuksesta korvaaminen mahdollista. Kyllä niiden pitää totuus kertoo. Ei ne siellä valehdella voi. Kysyt saatko mistään sun omavastuuosuudet takas kun oli naapuria syy eikä sun :)
Juuri näin, kannattaa siis vakuutusyhtiöitä kilpailuttaessa pikkaisen verrata ehtojakin... ihan ehdoista kiinni, yksi yhtiö korvaa 85%, toinen 100% tietynajanjakson jne. Jokaisessa em. Lisäksi perusomavastuu.
[/quote]
Taneli Tonttu
[/quote]