Kysymys joululahjasta ala-asteen opeille (ja muillekin)
Tiedän että opet saa kamalasti lahjoja oppilaiden vanhemmilta. Itse mietin pitkään mitä antaisin (ope on tosi ihana). Ja päädyin punaviinipulloon. Nyt jälkeenpäin aloin miettimään oliko se sittenkään viisasta? Mitä se ope mahtaa nyt miettiä meistä? Toisaalta ihmisiä ne opettajatkin on, joten... ja joka tapauksessa tehty mikä tehty, mutta mielipiteitä kaipaisin :)
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:58"]
Viini menee, jos sen luovuttaa vanhempi. Mitää tokaluokkalaista tai kuudesluokkalaista en pistäisi kyllä mitään punkkupulloa kuljettelemaan. Itse en osta kyllä oman lapseni opettajille alkoholia.
[/quote]
Mutta 1., 3., 4, tai 5.luokkalaisen voisit?
Epäsovelias lahja opelle! Vaikka ope kuinka tykkäisi niin siltikin. Alkoholi ei kuulu koulumaailmaan. Opet ostakoon itse viinipullonsa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:14"]Mun mielestä viinipullo ei ole sovelias lahja opettajalle, koska tavallaanhan se lahja on lapselta. Lisäksi aina ei ole voi olla varma kyseisen henkilön vakaumuksesta, eli juoko esim. alkoholia lainkaan. Tällöin se saattaa olla loukkaava lahja.
[/quote] en nyt tiedä loukkaavasta. Mutta emme käytä alkoholia (tai jos joskus harvoin otamme, se on lasi konjakkia kahvin kanssa, ei todellakaan punkkua, mistä saan migreenin) ja nyt jokaisen herrantertun mamma keksi ostaa laadukasta punaviiniä. Nyt on 16 pulloa punkkua kotona, joita ei kukaan juo. Kaappitilaa ei ole säilyttää, joten viemäriin menee. Uskokaa jo, se herranterttunne ei saa parempaa numeroa lahjapullolla. En tarvitse, enkä halua yhtään lahjaa. Ärsyttää koko lahjomistouhu.
T. Luokanope
[/quote]
Et ole ope, älä yritä :D:D:D
Mieheni opettaa ammattikoulussa ja saa aina silloin tällöin oppilailtaan lahjaksi pullon omaa "nimikko"-viiniänsä. Mutta nämä ovat täysi-ikäisiä tai lähes täysi-ikäisiä lahjanantajia. Peruskoulun opettajille en antaisi alkoholia lahjaksi. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja meidän perheen käytäntö. Muut toimikoon niin kuin parhaaksi näkevät.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:12"]
Epäsovelias lahja opelle! Vaikka ope kuinka tykkäisi niin siltikin. Alkoholi ei kuulu koulumaailmaan. Opet ostakoon itse viinipullonsa.
[/quote]
no voi jumalauta! Ei kai se ope sitä viiniä koulussa juo!
Luuletteko tosiaan, että se käytösnumero nousee lahjalla :-)
Tämä on näitä kestoaiheita, joihin ei ole oikeita vastauksia. Itse sain tänä jouluna yhden parhaimmista koskaan saamistani lahjoista. Opetan ekaluokkaa ja perhe antoi minulle lahjaksi Suomen Pakolaisavun lahjan, jonka avulla kymmenen pakolaista tai paluumuuttajaa saa aapisen. Minusta se oli tosi ihana lahja!
Itse en haluaisi saada alkoholia, koska en sitä käytä ja joutuisin miettimään kenelle lahjoittaisin pullon edelleen.
Lahjahevosen suuhun ei ole katsomista. Hyvä sääntö on antaa, mitä itse vastaavassa tilanteessa mielellään ottaisi vastaan. Ja kun ei olla jatkuvasti tekemisissä, tarpeettoman lahjan voi kierrättää jäämättä siitä kiinni. Minusta on ihan oikein muistaa opettajia, joilta vaaditaan nykyään aika paljon. Itsekin pyrin lapsen harrastusopet ja päiväkodin tädit muistamaan jouluna ja kesäloman alussa.
Olisitte opet tyytyväisiä, että joulukiireiden seassa yritetään teille keksiä persoonallista ja hienoa lahjaa. Lahjahevosen suuhun ei katsota. Jos ei viinipoullo kelpaa, antakaa jollekin, mutta älkää aina valittako lahjoista
Mä olin muutaman kuukauden harjottelussa yhdessä koulussa, siellä oli joka perjantaina pulloarvonta opettajanhuoneessa. Eikä ollu viiniä vaan finlandiapullo yleensä. KAIKKI osallistui, ja ihan suht. iso kaupunki ja koulu kyseessä.
Ehkä ne ei pure teiltä päätä jos nyt annatte pullon viiniä.
En ny jaksanu lukea koko ketjua.
IHAN OIKEASTI OPET EIVÄT ODOTA MITÄÄN LAHJOJA, EIVÄTKÄ PAHASTU YHTÄÄN JOS NIITÄ EI TULE. Se on työtä ja siitä saa palkkaa.
SEN SIJAAN HYVÄ PALAUTE LÄMMITTÄÄ AINA!
Itse olen opena musiikkiopistoissa ja kansalaisopistoissa, missä lapset käy yksityistunneilla. Osa tykkää enemmän harrastuksestaan ja heidän äidit usein muistaa jotenkin. Ehdottomasti parhaita lahjoja on lasten tekemät kortit. Ne on ihania! Tietysti myös hyvä palaute tuo juhlatunnelman, jos se on rehellistä: jos lapsi tykkää harrastuksestaan ja on kirjoittanut vaikka omin pikku kätösin "kivaa joulua!" Tai vaikka piirtänyt kuvan, missä soittaa jouluna papalle, kuten aikoo tehdä. Tai joskus joku lapsi on kirjoittanut "ope olet kiva!"
Kortti, jossa on printattu joulutoivotus, mitäänsanomaton kuva ja pelkkä nimi ei paljoa lämmitä. Kuitenkin joskun ujon ja sulkeutuneen lapsen äiti kertoo korttia antaessaan, että lapsi lähtee mielellään tunnille. Ne on niitä tähtihetkiä!
MITÄ TAHANSA OSTATKIN, ÄLÄ OSTA KYMPIN HINTAISTA TURHAA KORISTE-ESINETTÄ TAI TONTTU-UKKOA! Vaikka se olisi kauniskin, niitä tulee joka vuosi ja aina eriparia, tietty. Keikoilta saa myös sellaisia kiitokseksi joskus kukkien tilalta. Olenkin (salaa) perustanut rumien esineiden hyllyn, mistä jakelen lahjaksi saatua tavaraa kaikille ketkä suostuu ottamaan- jos uudet saajat on niin tuttuja, ettei juttu vuoda. Se olis noloa! Vuosien aikana olen pitänyt kymmenistä esineistä ehkä kolme.
Sen sijaan kortit olen säilyttänyt, suklaat syönyt ja kukkia ei voi koskaan olla liikaa. =) Siis: jos on pakko antaa muuta kuin kortti, niin sellainen minkä voi käyttää oikeasti on hyvä. Esim se punkku, tai miksei vaikka ihan koristekokoinen terävämpi, esim mini-baileys kahviin ;) Vaikkapa kauniit servetit 2e lähikaupasta on paljon parempi kuin 12e servettiteline samasta kaupasta.
Tottakai lahja kielii tykkäyksestä ja arvostuksesta ja siitä tulee hyvä mieli. Kiusallinen olo tulee siitä, että tietää ettei suurinta osaa edes kauniista ja rakkaudella valituista esineistä aio käyttää.
et jaksanut lukea ketjua, mutta jaksoit kirjoittaa romaanin vastukseksi. Itsekäs olet!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:14"]Mun mielestä viinipullo ei ole sovelias lahja opettajalle, koska tavallaanhan se lahja on lapselta. Lisäksi aina ei ole voi olla varma kyseisen henkilön vakaumuksesta, eli juoko esim. alkoholia lainkaan. Tällöin se saattaa olla loukkaava lahja.
[/quote] en nyt tiedä loukkaavasta. Mutta emme käytä alkoholia (tai jos joskus harvoin otamme, se on lasi konjakkia kahvin kanssa, ei todellakaan punkkua, mistä saan migreenin) ja nyt jokaisen herrantertun mamma keksi ostaa laadukasta punaviiniä. Nyt on 16 pulloa punkkua kotona, joita ei kukaan juo. Kaappitilaa ei ole säilyttää, joten viemäriin menee. Uskokaa jo, se herranterttunne ei saa parempaa numeroa lahjapullolla. En tarvitse, enkä halua yhtään lahjaa. Ärsyttää koko lahjomistouhu.
T. Luokanope