Kysymys joululahjasta ala-asteen opeille (ja muillekin)
Tiedän että opet saa kamalasti lahjoja oppilaiden vanhemmilta. Itse mietin pitkään mitä antaisin (ope on tosi ihana). Ja päädyin punaviinipulloon. Nyt jälkeenpäin aloin miettimään oliko se sittenkään viisasta? Mitä se ope mahtaa nyt miettiä meistä? Toisaalta ihmisiä ne opettajatkin on, joten... ja joka tapauksessa tehty mikä tehty, mutta mielipiteitä kaipaisin :)
Kommentit (33)
Opelle 25 pulloa viiniä lomalla tuhottavaksi?
no mutta eikös viini ole ihan yleinen yrityslahjanakin, joten miksi ei kävisi? Ihan hyvä lahja ainaisten tuikkukiipojen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:10"]
Opelle 25 pulloa viiniä lomalla tuhottavaksi?
[/quote]
eiku yhden pullon vaan annoin :D AP
Mun mielestä viinipullo ei ole sovelias lahja opettajalle, koska tavallaanhan se lahja on lapselta. Lisäksi aina ei ole voi olla varma kyseisen henkilön vakaumuksesta, eli juoko esim. alkoholia lainkaan. Tällöin se saattaa olla loukkaava lahja.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:14"]
Mun mielestä viinipullo ei ole sovelias lahja opettajalle, koska tavallaanhan se lahja on lapselta. Lisäksi aina ei ole voi olla varma kyseisen henkilön vakaumuksesta, eli juoko esim. alkoholia lainkaan. Tällöin se saattaa olla loukkaava lahja.
[/quote]
Järkevä ihminen lahjoittaa sen sitten eteenpäin. Tietty supermielensäpahoittajat ovat erikseen. Annoin viinipullon ja sanoin opettajalle, että kortti on lapselta ja viini vanhemmilta, opettaja ei ainakaan siinä tilanteessa saanut mitään potkuraivareita.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:14"]
[/quote]
mun mielestä lahja ei ole lapselta, vaan vanhemmilta kiitokseksi opettajalle. Ainakin omassa tapauksessani näin. Ja jos ei juo, ainahan sen voi antaa eteenpäin. Ei mua ainakaan loukkaisi. Mistä sen voi tietää jos antaa vaikka kukan tai suklaata, voihan niillekin olla allerginen.
Hemmetin mielensäpahoittajat. Pahoittakoon rauhassa.
Jos saa jotakin, josta ei pidä, heittäköön pois tai antakoon eteenpäin. Ihan sama.
Tänävuonna annoimme 13cm korkuiset valkoiset pöytäkynttilät (Bolsiuksen eli pinta sellainen hieman epätasainen ja metallisen hohtava) joiden alle tein tummansiniset phjat kartongista ja lapset piirteli siihen hopeatussilla tähtiä. Lisäksi pakkasimme systeemin sellofaaniin ja laitoimme kiinni hopeiselle vähän leveämmällä nauhalla ja kortti tehtiin tummansiniseen pohjaan ja siihen tuli kanteen sellainen hopeanvärinen reunasta reunaan pituudeltaan yltävä muutaman cm levyinen "liuska" jossa oli 5 tähdenmuotoista reikää.
Sisäpuolelle teksti hopeatussilla.
Viimevuonna paketista löytyi konvehtirasia ja joulukukka, sitä aiemmin sellofaanipussukka käsivoiteella ja vartalonpesuaineella.
tietty jos ope on alkkis, niin sitten voi olla vähän kyseenalainen lahja...
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:20"]
Tänävuonna annoimme 13cm korkuiset valkoiset pöytäkynttilät (Bolsiuksen eli pinta sellainen hieman epätasainen ja metallisen hohtava) joiden alle tein tummansiniset phjat kartongista ja lapset piirteli siihen hopeatussilla tähtiä. Lisäksi pakkasimme systeemin sellofaaniin ja laitoimme kiinni hopeiselle vähän leveämmällä nauhalla ja kortti tehtiin tummansiniseen pohjaan ja siihen tuli kanteen sellainen hopeanvärinen reunasta reunaan pituudeltaan yltävä muutaman cm levyinen "liuska" jossa oli 5 tähdenmuotoista reikää.
Viimevuonna paketista löytyi konvehtirasia ja joulukukka, sitä aiemmin sellofaanipussukka käsivoiteella ja vartalonpesuaineella.
[/quote]
toi on kyllä just sellasta krääsää jota kukaan ei halua... sori vaan!
Njaah, eipähän ainakan jää nurkkiin lojumaan vaan poltetaan pois. Mainitsemasi krääsän käsitän kippona ja kuppina joita on sitten kaapit väärällään tai viinipullona joka ei ole sovelias lahja tässä asiayhteydessä mm siksi ettei voi tietää opettajan mausta eikä siitä millainen suhde hänellä on alkoholiin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:20"]
[/quote]
toi on kyllä just sellasta krääsää jota kukaan ei halua... sori vaan!
[/quote]
ethän voi tietää myöskään minkälainen "suhde" opettajalla on kynttilöihin. Ei kaikki polta kynttilöitä.
mun mielestä ihan ok lahja. Toisaalta en tajua tätä pakkolahjomista, ei minun lapsuudessani 70-luvulla opettajia lahjottu mitenkään. Mutta nyt näyttää olevan tapana antaa lahja kaksi kertaa vuodessa. Ihmettelen vähän kyllä, koska opettajat saavat työstään palkan, miksi niitä pitää vielä lahjoa?
Olen saanut niitä viinipulloja joskus. En ole pahoittanut mieltäni, vaikken niitä juokaan. Oppilaille en ole tätä koskaan kertonut. Nyt jouluksi en saanut, mutta kevääksi kyllä kolme pulloa. sehän on niin, että lahjahevosen suuhun ei ole katsomista. Kaikista muistamisista kiitän kauniisti.
ME annettiin alkoholiton glögi alkosta :) Itse tykkäisin kyllä saada alkollistakin :)
Viini menee, jos sen luovuttaa vanhempi. Mitää tokaluokkalaista tai kuudesluokkalaista en pistäisi kyllä mitään punkkupulloa kuljettelemaan. Itse en osta kyllä oman lapseni opettajille alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:49"]
ME annettiin alkoholiton glögi alkosta :) Itse tykkäisin kyllä saada alkollistakin :)
[/quote]
ope voi laittaa sitten itse terästyksen siihen ;)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:58"]
Viini menee, jos sen luovuttaa vanhempi. Mitää tokaluokkalaista tai kuudesluokkalaista en pistäisi kyllä mitään punkkupulloa kuljettelemaan. Itse en osta kyllä oman lapseni opettajille alkoholia.
[/quote]
Ihan itse ojensin putelin opelle, en siis antanut lapsen kuljetettavaksi. Tässä on nyt tullut mielipiteitä laidasta laitaan, kiitos kaikille. Itse ajattelen että opettaja on siviilissä ihan samanlainen kuin me kaikki muutkin ja jos voin antaa työkaverille punkkupullon niin miksei siis myös opettajalle? AP
Tältä palstalta luettua, viini käy hyvin. Monet ovat mielissään. Se on tietysti vaikea lahja, Suomessa kun ollaan niin kaksinaismoralistisia. Olen itse antanut esim kuohuviiniä, ei tähän asti kukaan ole ollut naama nurinpäin..