¤¤¤***TAMMENTERHOJEN viikonloppu***¤¤¤
Kommentit (16)
ja huomioin NASUN tekstin sydämestään. minulla ruvennut tulemaan rytmihäiriöitä herkästi, jos olen esim. juomatta, syömättä, kuumassa jne. eli ei paljoa tarvitse että tulee rytmihäiriö. minulla on paniikkihäiriö ja siinä fyysiset oireet (etenkin rintatuntemukset) ovat hurjat.
kannattaa mennä ekg otattamaan, koska mielestäni rytmihäiriö ei yleensä ole niin kivulias kun kuvailit. hetken kestävä, ikävä tuntemus vain.
Mun pitäis pakata ja laittaa kämppä kuntoon, mutta tässähän minä koneella istun. Ei oikein saa mitään aikaiseksi, pöh!
Kävin päivällä kaupoilla ja siellä tuli ihan selkeä poikafiilis kun pikku vaatteita hypistelin =) jotenkin tuntuu tyttö ajatus vieraalta. Meillähän ennestään on kaksi poikaa ja yksi tyttö. Raskausoireet (mm pahoinvointi) viittaavat taas tyttöön. No, sopiva aasin silta galluppiin:
G: tarkoituksena olisi mennä 4d-ultraan n rv23 tienoilla ja aion kysyä siellä kumpi on tulossa. Tavalliseen ultraan on usko mennyt kun meidän kakkosesta sanottiin synnytystapa-arviossa rv37 että tyttö tulee, kahden viikon päästä syntyi poika =) Np- ja rakenneultrassa eivät edes ole suostuneet kertomaan, on oikein tiedotteet asiasta pitkin kättärin käytäviä.
Noh, nyt hommiin et pääsee nukkumaankin tän vuorokauden puolella. Aamulla lähtee lento pohjoiseen =)
Aurinkoista tulevaa viikkoa terhoille!
Sunmom ja pirpana rv14+6
G: Emme aio kysyä sukupuolta. Eletään jännityksessä. Kaksi poikaa on ennestään. Pääsisi likka aika kovaan seuraan, jos tyttö tulisi. Tosin, jos äitiinsä tulisi, laittaisi kyllä noille putkiaivoille hyvin kampoihin... Ja kietäisi isänsä yhtä hyvin pikkursormen ympärille, kuten äitinsäkin on aikoinaan tehnyt. ;)
Ultrista... meillähän ei edes saa muuta kuin NP-ultran. Edellisissä raskauksissa olen käynyt kaksi ultraa, koska muutettiin vasta toisen raskauden lopussa nykyiselle paikkakunnalle. Menen ultraan yksityiselle, jos alkaa jokin asia vahvasti epäilyttää. Meillä on myös oma äitiyspoliklinikka, vaikka periaatteessa kaikki isommat jutut hoidetaan keskussairaalalla. Omalla poliklinikalla voidaan tarvittaessa ultrata. Jos kaikki menee hyvin, mitäpä ultrassa ramppaamaan. En osaa kaivata yhtään enempää ultraamisia. :)
Masu on pullahtanut näkyviin. Saa sen toki vielä vaatteilla piiloon, mutta piukassa puserossa erottuu hyvin. Pitää kyllä ennen elokuista töihin paluuta hommata äitiyshousut. Ei taida verkkaraissa viitsiä töihin lampsia.
Pojat nukkuu ja mies heiluu viikatteen kanssa pihalla. Puutarhuri ollut lomalla... :D
Heips! M
Mulle paljastui naistentautien polilla sukupuoli. Lääkäri oli lähes 100% varma että vehkeet löytyy... Sanoi että on kuitenkin hyvä muistaa se erittäin pikkuinen mahdollisuus että tytöllä olisi niin turvoksissa häpyhuulet, oli niin selvät " vehkeet" vaikka rv oli vasta 12+6. (Oli muuten pelottava reissu, sillä koko yön olin ajatellut ettei kukaan enää ole masussa hengissä, niin pahasti verenvuoto torstai-iltana säikäytti!)Sydänäänet löytyi jo neuvolan lääkärikäynnillä rv 10+4, esikoisesta niitä ei vielä siinä vaiheessa edes yritetty kuunnella... Liekö uudet laitteet, vai onko nykyinen lääkärimme kiinnostuneempi aiheesta/taitavampi??? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
t. ramona rv13
Täällä vielä kukutaan, kun ei sitten nukuta yhtään.
Vanhin poikakin on vielä hereillä. Annoin luvan leikkiä vielä vähä aikaa.
Nuorin onkin ukin ja mummon luona yökylässä.
Ruoka ei oo maistunut moneen päivään. Tosin olen kipeänä ja eilen sain lääkkeet poskiontelontulehdukseen.
Torstaina ois neuvola ja ens viikolla tarkotus käydä siinä veriseulassa kun viikkoja huomenna kasassa se 15.
Serkulta sain tänään ihanat äitiyshousut ja näistä en luovu ihan heti ;-) Aivan liian ihanat jalassa!! Ei purista eikä kiristä, ihana olla!
G: Tossa laitoinkin jo siitä veriseulasta joka on ensi viikolla käytävä.
Ja ultrista on vielä jälellä viikon 19 rakenneultra joka on KYSissä. Sukupuoli aiotaan kyllä kysyä, jos kaveri vaan sattuu näyttämään vehkeensä.
Viimeks ainakin mielellään sen kertoivat kun kysyin (3 vuotta sitten).
Jotenkin helpompi varautua sitten tulevaan... tai lähinnä ostella vaatteita.
Ekasta en tiennyt kumpi tulee, mutta jotenkin sitä aatteli että poika on.
Toinen myös poika ja kyllä vahvasti olen sitä mieltä, että tämä kolmaskin on poika :) Sit mulla onkin kiva kolmenkopla ;-)
Yötär 14+6
Oikun Ihanaa! yöllä tunsin ihan sata varmasti vauvan liikkeet :D ei potkuja vaan pyörähtelyä :)
On tuo istukka edessä niin ei ne potkut tunnu,mutta pyörähtely näköjään tuntui ,kun kyljellään makaa...
Tänään on taas tällänen surullinen päivä,kun lapset lähtee illalla toiselle lomajaksolleen isälleen,2 viikoksi :(
Pitää keksiä jotain kivaa yhdessä tekemistä,käydään varmaan uimassa...
mut nyt pyykit kuivuun..
[b]Maria ja himpula 15+0 !![/b] kiva saada taas uusi luku :)
Olipas kiva lueskella tätä pinoa! Pitkästä aikaa ehdin ihan kunnolla oikeen perehtymään näihin kirjoituksiin, kun olen YKSIN (!!!) kotona :) Mies lähti kolmen vanhimman kanssa työpaikalleen uimaan ja nuorin nukkuu rattaissa pihalla. Ah, miten hiljaista ja rauhallista! :)
Minulla edelleen ihan hyvä olo. Ei ole pahoinvointikaan tullut takaisin kuvioihin, vaikka niin vähän ounastelin muutama päivä sitten. Taisi olla jotain pientä mahatautia vaan... Masu alkaa pikkuhiljaa pullahtaa näkyviin, kun muutamat naapurin rouvat ovat kyselleet uudesta tulokkaasta... Jännä, miten aikaisessa vaiheessa " viitsivät" kysyä :) Itse olen tosi arka kyselemään keltään mitään tuollaista, koska hävettäis sit ihan kamalasti, jos ei toinen olisikaan raskaana ;) Liikkeitä en vielä ole tuntenut, tosin niitä en ole silleen joutanut seurailemaankaan. Mulla istukka tuossa etuseinämässä taas, joten se vaimentaa aika hyvin niitä liikkeitä. Kyllä ne sieltä varmaan kohta tuntuu! Ja, kuten siskoni taas muistutteli minua, vielä niihin potkuihin ja muljahduksiin ehtii kyllästyäkin ;) Mutta aina ne ekat liikkeet on kivoja. Sama melkeen kuin se, että näkee lapsen ensimmäisen hymyn! :)
Tuosta sydänasiasta vielä... Ajattelin neuvolassa ensi keskiviikkona ottaa asian esille. Uskon ja toivon, että olisi vain raskaudesta johtuvaa, mutta aina sitä saa olla sydämen kanssa tarkkana ja valppaana - jos onkin jotain muuta. Äidiltäni kyselin, onko suvussa jotain sydänvikaa, mutta ei ollut kummaltakaan puolelta, ei isän eikä äidin. Joten jotain muuta tää siis on. Nyt kaksi kertaa tullut tuollainen kivulias kohtaus ihan muutaman viikon sisällä, joka ei todellakaan ole mulle normaalia. Pieniä rytmihäiriöitä olen pistänyt merkille muulloinkin kuin raskaana ollessa, mutta ei oo ennen ollut noita pahempia. Eikä edes muissa raskauksissa... Mietinkin, että voikohan jotenkin vaikuttaa se, että on jo useammas raskaus menossa? Siis olisiko sydän jotenkin kuormittunut liikaa? Kun eikös raskausaikana sydän ole muutenkin enemmän koetuksella kuin normaalitilassa? Ja kun on näinkin monta raskautta muutaman vuoden sisällä (meillä esikoinen siis 5v.)... Voisiko sillä olla tekemistä tämän kanssa? No, näitä asioita kyselen sitten neuvolassakin, ja toivon että pääsen jonnekin tutkimuksiin.
Pitäisi mennä laittamaan kanarisotto uuniin, että saadaan syödä kunhan mies ja lapset saapuu kotiin... Olisi nyt vaan niin kiva olla ja tehdä omia juttuja, mutta pakko aina vähän ajatella muitakin ;)
Jaksuja kaikille. Nautitaan tästä raskaudesta nyt, kun se vielä maistuu hyvälle! ;) Tiedän, että monilla (kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun...) ne viime metrit on tuskaa ja varsinkin " ylimenevät" päivät melkoista taistelua... :)
Nasu rv 16+1 (Huih, kun aika menee VAUHDILLA!!! :)
Kun täällä oli kyselty, että aikooko kysyä sukupuolta ultrassa... Me ei olla noiden aikaisempien neljän kohdalla kysytty, mutta hirveesti kiinnostais kysyä :) Mutta toisaalta ei, koska se on niin ihana yllätys sitten synnytyksessä! ;) Saapa nähdä miten nyt tehdään... miten ylipäätään onnistuisikaan :) Kun se vauva voi olla siinä asennossa ettei edes näkisi mitään. Ja ainakin viimeksi kätilö sanoi suoraan, ettei halua alkaa arvailemaan mitään. Joten en nosta siitä numeroa :)
Nasu
[b]-NASU[/b]
Mimmosella ohjeella sä teet uunis sitä risottoa,jos saa kysyä,mä tykkään aina kysellä ja jakaa reseptejä..
T:nälkäinen Maria
:) Huvitti, kun joku kiinnitti tekstissäni tuohon risottoon huomiota! ;)
Niin, teen risoton tosi yksinkertaisesti. Laitan kanankoivet kokonaisina voidellulle uuninpellille, lisään riisiä 2-3dl (riittää meidän joukolle: 2 aikuista, kolme syövää lasta) sinne koipien väleihin pellille ja ripottelen herne-maissi-paprikaa niiden sekaan. Kaadan koko höskän päälle puolisen litraa kanaliemikuutiolla maustettua vettä. Sitten uuniin, 200 asteessa reilu tunti.
Monesti tein ennen niin, että pilkoin nuo koivet kahteen osaan, eli siitä vaan keittiöveitsellä kahtia. Silloin ne kypsyi tietty vähän nopeemmin. Nykyään oon vähän laiskistunut ja laitan koivet kokonaisina uuniin :)
Siitä vaan kokeilemaan. Meidän perheessä tää on herkkua, sekä lasten että aikuisten mielestä ;)
Nasu
minullakin kuului jo rv9 sydänäänet.
NASU: tottakai sydän on kovemmilla raskaana, kun mm. verimäärä lisääntyy. jos sinullakin on vain niitä " sympatia" rytmihäiriöitä ja tunnet ne vain tarkemmin ? olet kuitenkin nuori ihminen :) tai jos esim. sinulle on kehkeytynyt kylkeen fasettilukko? se säteilee kylkiluita pitkin rintaan asti ja voi tehdä pistävän, syvällä olevan kipukohdan tuntemuksen hetkeksi. en rupea enempää arvailemaan..
mitenkäs muuten teidän painot ovat ruvenneet nousemaan? vai laskemaan? minulle on tullut n.3kg lisää.. on ollut liikunnat vähemmällä kun nukkuisin vain.
Huonosti nukutun yön jälkeen kuitenkin hyvillä mielin ylhäällä. Ei pahoinvointia, vain nälkä! =)
Paha olo vaivaa nyt vain iltaisin enää.
Eilen olin ihan sekaisin koko päivän. Olin pojan kanssa asioilla aamupäivällä ja pankin kulmalla yhtäkkiä vanha mies rojahti siinä ihan vieressä suorilta jaloilta selälleen ja alkoi täristä. Menin ihan lukkoon, että apua. Älysin sentään huutaa apua ja pari naista onneks tulikin paikalle ja hälytti ambulanssin jne. Mutta kyllä oli tyhmä olo tapauksen jälkeen! Miehellä oli epilepsiakohtaus, ettei onneks mitään sydänkohtausta tms, mut silti.
Pitäis oikeesti ilmoittautua ensiapukurssille ja valmentautua kunnolla. Mitä, jos joskus onkin aivan yksin paikalla ja tilanne vakavampi. Nää kaikki asiat pyöri mulla päässä pitkin eilistä.
Muuten tässä ei mitään ihmeempiä. Maanantain neuvolaa kovasti odotan ja sitä ensimmäistä sydänäänien kuuntelua. =)
Rennolla sykkeellä, tau + " eeva" 14+0
Onkos täällä ketään muuta terhoa paikalla? ;)
Laitoin just pojan päiväunille, ukko lähdössä pelaamaan palloa ja kotityöt tehty, niin mulla aikaa tässä istuskella...
-tau- edelleen rennolla sykkeellä =)
Sain vihdoin ja viimein vikuroivan muksun nukkumaan ja ehdinpä kyllä itsekin hetkeksi torkahtaa. Tyttö oli pari päivää kuumeessa, johtui kai jostain ihme suolistobakteerista kun lapsen henkin haisi (mihin en ole aiemmin törmännyt) ja kakka oli aivan metsän vihreää. Nyt tuntuu kuitenkin rauhoittuneen.. Tänään tytsy on ollutkin jo todella hyvällä tuulella, paitsi nukkumaan meno hetkellä. Yleensä menee kyllä jo paljon aiemmin nukkumaan eli saattoihan tuo olla jo yliväsynytkin, tuleehan kello jo kolme. Mutta silti, oon onnellinen kun ei enää kiukutellut koko päivää. Eilem oli nimittäin mamman syöksyttävä ovesta ulos lenkille heti kun iskä tuli kotiin ja itse palailin takasin vasta kun iskä oli tytön saanut jo nukkumaan. En vaan enää jaksanut.
(.) Torstaina mulla oli tosiaan se ultra, jonka kuulumisia lupasin palailla kertomaan. Siellä se pikkuinen sätkytteli kovasti menemään ja voi hyvin! KYllä konkretisoitui mullakin tämä odotus. Laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan, koska se olisi siirtynyt just sen 4 päivää, mikä on se raja. Viikkoja oli silloin torstaina kuitenkin ultran mukaan kasassa jo 13. Mutta alkuperästen lukujen mukaan siis jatketaan ja tuo huomioidaan vasta sitten mikäli muksu jostain syystä menee yliaikaiseksi...
Täällä on ollut joitain galluppejakin. En taas enää tarkalleen muista, mutta yksi tais olla mahan muodosta. Mulla oli tuosta esikoisesta semmonen pieni jalkapallo aivan tuossa edessä ja kaikki veikkailivat poikaa. Maha ei todellakaan näkynyt takaapäin ollenkaan, mutta tyttö sieltä silti tuli. Nyt tulee varmaan ihan saman mallinen maha, mutta ei mulla silti mitään tyttö- poikafiiliksiä ole. Poikaa me taidettais kyllä nyt vuorostaan toivoa, vaikkei sukupuolella loppujen lopuksi ole mitään merkitystä.
UUSI GALLUP: Meinaatteko kysyä kumpi on tulossa?
Mä olisin voinut ultrassa mielenkiinnosta kysyäkin, mutta toisaalta hyvä, ettei sitä vielä voi nähdä. Uutta ultraa täällä ei tarjota, joten en varmaan myöskään mene, joten asia pysyköön salaisuutena loppuun asti.
Taida lueskellä vielä noita edellisiä tekstejä ja palailla sitten uudestaan kirjoittelemaan.
Helinä + papu 12+5
Aika hassua et toisissa paikoissa on joku raja millon laskettu aika muutetaan. Täällä vaihettiin kun terkka oli laittanut 20.1. (28 päivän kierron mukaan) ja mun kierto on 29 päivää eli lasketuks ajaksi tuli siis 21.1. mutta todella vaihdetaan ihan päivänkin takia.
G:sukupuolen aion kysyä jos pääsen tarkkailu ultriin loppuraskaudessa,edellisissä ainakin kerran kuussa kävin ja nyt lupasivat tarkkailla erityisesti kun 2 edellises on ollu sitä proteiinia virtsassa niin isolla todennäköisyydellä tässäkin vielä tulee. Molemmilla aikaisemmilla kerroilla oon kysyny ja oikeessa ovat olleet.
Lähdetään reissuun huomenna eli taas palstataukoa tulee,toivottavasti liikkeet alkais tuntua jo reissussa. Odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Seuraavan neuvolan varailen ehkä tonne 17. viikon tienoille kun meillä on 16. viikon ajan täällä lomalapsi. Hiljasta on tammikuisissa. Kivaa kun helteet alkaa taas :D
Nyt pakkailemaan kun ei mitään järkevää sanottavaakaan tuu mieleen.
T:Isa ja masukki 13+6
en ole taaskaan aikoihin kirjoitellut, kun en ole kerinnyt..
G: aion kyllä kysyä sukupuolen. monet sanoneet minulle, että ei saa sellaista kysyä.. mutta me päätettiin ottaa selvää jos vauva sen näyttää ultrassa ja lääkärikin suostuu kertomaan :)
aiotteko muuten mihin ultriin ja seulontoihin?? minua harmitti ja meinasin tehdä numeron, kun en otattanut np-ultraa. hyvähän se oli sitten rv12 jälkeen huokailla, että olisi pitänyt mennä kun näytti että kaikki muutkin on käyneet siinä. ajattelin siis itse käydä rv15 siinä veriseulonnassa ja rv 20-30 välillä 4D-ultrassa. eiköhän niissä kaikki sitten näy onko vauva terve. onkos muuten rakenne- ja 4D-ultra sama asia??
minulla tuntunut nykimistä, möyrimistä masussa jo vajaan viikon.. ihmeen aikasin tunnen jo vaikka ensimmäinen tulossa. (tuntemukset ei kuitenkaan voi olla mitään muutakaan kuin vauva). iltaisin tunnen ne kun käyn selälleni :)
rv14 menossa