Omituinen kiista miehen kanssa. Mun mielestä lapsen tulisi kulkea kouluun pyörällä, mies kuskaa jatkuvasti autolla
Matkaa on vain 2,5 km, lapsi 12 v. Kerta toisensa jälkeen saan huomata että pyörä on kotona ja mies on taas kyydinnyt autolla. (mies menee myöhemmin töihin, itse en ole kotona kouluunlähtöaikaan).
En saa selitystä miksi tekee noin. Lapsi on laiska ja ilomielin ottaa kyydin vastaan.
Ei harrasta mitään liikuntaa vapaa-ajalla.
Kommentit (74)
On lapselle kyllä melkoinen karhunpalvelus.
Kyllä tuonikäisen lapsen jo saisi alkaa ottamaan vastuuta asioistaan.
Vaimo valitettavasti myös teki tuota ja edelleen passaa kaikki valmiiksi eteen.
Aikani yritin selittää lapsen itsenäistymisestä, vastuuta omista asioistaan jne.
Sitten luovutin...
Minä painin vähän samantapaisen asian kanssa..
Meillä lapsi aloittaa vuoden päästä koulun ( 6v nyt).
Lapsen isän kanssa olemme eronneet. ( lapsinasuu puolet ajasta isän luona) ja lapsi tulee käymään sitten ala- astetta rauhallisella alueella jossa isä asuu. Näin olemme sopineet aikaisemmin.
isän luota lapsi voi kulkeA pyörällä koulumatkat koska sopiva matka.
Itse asumme avopuolison kanssa kauempana koulusta, emme raskisi luopua tästä asunnostamme muuttaaksemme lähemmäs lapsen tulevaa koulua.
Mutta muutan jos näyttää siltä että niin on helpompi.
Avopuolisoni sanoo kokoajan että hän voi minun hoitovuoroillani kuskata autolla lasta koulussa ( miehellä joustava työ).
En oikein tiedä tästä, onko outoa jos lasta kuskataan autolla joka toinen viikko kouluun? Bussimatka on liian vaivalloinen, täytyisi vaihtaa bussia kesken matkan.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Mites ap kulkee työmatkansa?
Juuri näin! Onko kasarivanhemmuus tarttunut, itse pöristellään autolla joka paikkaan, mutta ei jumalauta lapsia tule kuskata etteivät laiskistu. Joutuuhan se tenava kävelemään kotiin, joten mikä on ongelma?
Niin ap, kuinka kuljet työmatkasi? Miksi et vastaa, laiskamato siellä surffaa netissä työpäivän aikana.
Itse autoilen joka paikkaan, kun ei ollut autoa, pyöräilin, oli kyllä vastenmielistä.
Mielestäni isä voisi nyt ottaa itselleenkin fillarin käyttöönsä ja ajella lapsukaisensa kanssa fillarilla sinne kouluun, jos hän kerran haluaa laatuaikaa lapsensa kanssa. Sen lisäksi hän voisi alkaa harrastamaan lapsen kanssa muutakin liikuntaa, vaikka sitten sitä pyöräilyä.
Ap:n työmatka ei kuulu asiaan ollenkaan, vaikka kuka mitä väittäisi, vaan kyse on ylipainoisesta laiskasta lapsesta ja luultavasti myös ylipainoisesta miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap, kuinka kuljet työmatkasi? Miksi et vastaa, laiskamato siellä surffaa netissä työpäivän aikana.
Itse autoilen joka paikkaan, kun ei ollut autoa, pyöräilin, oli kyllä vastenmielistä.
Sähköpyörä ja asianmukaiset vaatteet, painoa alas ja kuntia ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä ja asianmukaiset vaatteet, painoa alas ja kuntia ylös.
Eikös nykyään ennemminkin ajeta kuntia alas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkemys ulkomailta. Täällä kuskataan aina autolla. Ei tulis mieleenkään pyörällä laittaa lapsi menemään. Autolla kuljetus nähdään nimenomaan laatuaikana lapsen ja vanhemman välillä. Kyllä siinä ehtii jo koulukuulumiset vaihtaa. Ja lapset tosi kiitollisia, että omat vanhemmat heistä välittävät ja ovat kiinnostuneita. Suomessa hirveät säätkin, kiva siellä loskassa polkea jos vaihtoehto on lämmitetty auto ja oman rakkaan isän seura.
Minäkin asun ulkomailla mieheni kotimaassa ja olen järkyttynyt siitä että lapset kyyditään AINA autolla kouluun (myös ihan isot lukiolaiset about 2-3km matkan verran jonka voisi helposti taittaa pyörällä tai kävellen). Lapset ovat muutenkin laiskoja, eivät leiki ja pelaa ulkona juurikaan vaikka asutaan suht pienessä kaupungissajossa ulkoilumahdollisuuksia on paljon.
Mieheni perhe on aina kauhusta kankeana jos päätän kävellä lastenvaunujen kanssa meiltä anopille (alle 3km) ja ihmettelevät miten jaksan kävellä noin pitkän matkan. Joo, kyllähän tässä nyt vähintään jostain puolimaratonista on kyse....
"Ulkomailla" on tyyliiin kaikki maat miinus Suomi.... Minäkin asun "ulkomailla" ja täällä "kaikki" lapset pyöräilevät säässä kuin säässä reilun kymmenenkin kilometrin matkan kouluun ja harrastuksiin yms. ylä-asteella (12- votiaasta asti) ja ala-asteellakin koulumatkat tehdään aina pyörällä jollei asu kävelymatkan päässä.
Ap, tsemmpiä lapsen motivointiin ja toivottavasti saat jotenkin taottua järkeä miehesi päähän arkiliikunnan hyödyistä!
Kaikille, jotka intää, miten ap kulkee. Eiköhän tässä nyt paina se, kuinka kaukana/ lähellä kotia koulu/ työpaikka on.
Lapsilla on kouluun kilometri. Saavat kävellä/ mennä pyörällä/ potkulaudalla. Itselläni on töihin 45 km. En kävele, enkä mene pyörällä.
Toisaalta en kyllä aja autollakaan alle 2 km matkoja, enkä kuskaa lapsia noin lähellä. Kauemmaksi taas ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen lasten äidin mielestä meidän pitää kuskata lapset kouluun, mutta hänen luotaan ne joutuvat kulkemaan pyörällä. Matka on sama molemmista paikoista. Että kyllä näitä ihmetyyppejä löytyy :D
Jännästi jätit kertomatta, ettei miehen exällä ole autoa.
Mitä sit vaikka ei olis????? Jos pyöräily onnistuu äidiltään, ni luulis onnistuvan isältäänkin. Eikä edes kuulu pätkääkään äidille tuo asia.
Ohis
Mitä? Että äidillä ei olis mitään sanomista lastensa asioihin, koska isän nyxä tykkää kyttyrää?
Voi kuule, kyllä hänellä on PALJONKIN sanottavaa kaikkeen miten meillä ollaan ja asiat tehdään :D
Edelleen paistaa läpi asenne, että ei saisi olla.
Kts kommentti jossa oikeuden tuomari joutui puuttumaan äidin puuttumiseen. Eli kotirauha on olemassa kaikilla, myös isän kotona.
Meillä koulumatkaa on 3,5km ja lapset ei saa ikinä kyytiä autolla (paitsi tietysti joskus mutta pää osin ei) lapset kulkee bussilla talvisin ja kesällä/syksyllä pyörällä meillä lapset pyöräilee vain kesäisin on pyöräillyt jo ihan pikkutytöistä asti onhan tuo 3km aika lyhkänen itsellä oli kyllä 1,5km lapsena ja kävelin ja pyöräilin sen aina.
2,5 kilsaa kuuluisi KÄVELLÄ. Pyöräily laiskistaa
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kompromissi / sopikaa pelisäännöistä.
Sopikaa vaikka että sateisina päivinä voi saada autokyydin, hyvällä säällä ei. Tai jos aamuherätykset on vaikeita, voi sopia että aikaiseen aamuun saa kyydin, päivinä joina koulu alkaa myöhemmin ei saa kyytiä.
Luulen, että isä haluaa olla kiva/auttaa lastaan, eikä tajua että tekee karhunpalveluksen koska autokyyti vähentää lapsen liikuntaa.
No jopas on tyhmä vastaus yllä! Mikä hiton kompromissi? Isän aikatauluun sopii viedä lapsi autolla kouluun - ja isäkin on lapsen VANHEMPI - joten vie! Siihen nalkuttava äiti EI VOI PUUTTUA. Ihme määräilymamma tuo aloittaja kun ei salli toisten tekevän mitään sellaista, jota ei itse tekisi. Huono juttu parisuhteelle.
On lapselle kyllä melkoinen karhunpalvelus.
Kyllä tuonikäisen lapsen jo saisi alkaa ottamaan vastuuta asioistaan.
Vaimo valitettavasti myös teki tuota ja edelleen passaa kaikki valmiiksi eteen.
Aikani yritin selittää lapsen itsenäistymisestä, vastuuta omista asioistaan jne.
Sitten luovutin...