Vaikea löytää eläviä kynttilöitä oikeaan joulukuuseen.
Olen tottunut jo lapsuudenkodissani 1960-luvulla siihen, että joulukuusi on oikea, elävä kuusi ja siinä on oikeat, elävät kynttilät. Niinpä olen aikuisena jatkanut samaa perinnettä ensin poikamiehenä ja sittemmin perheellisenä.
Maaseudulla aito kuusi tietysti varastetaan kylän rikkaan ökymaajussin metsästä, kuten lapsuudessani oli tapana, mutta nykyään asun kaupungissa ja täällä on vaikea löytää ostettavaksi oikeaa perussuomalaista joulukuusta, joka ei olisi tanskalainen pihta.
Samoin on vaikea löytää kaupoista oikeita, eläviä kynttilöitä. Ennen löytyi Havin kynttilöitä, niitä, joissa on "hyvä sydän", joka kaupasta, mutta ei enää nykyään. Joissain Rättimarketeissa saattaa vielä olla itäblokin maissa valmistettuja oikeita kuusenkynttilöitä.
Kommentit (32)
Joku katsoi kaunotar ja hirviö -elokuvan.
Ihan idioottimaista touhua. Kyllä se tulella leikkiminen koituu vielä kohtaloksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan idioottimaista touhua. Kyllä se tulella leikkiminen koituu vielä kohtaloksi.
Sä oot varmaan niitä, jotka ei salli alle 18-vuotiaalle tulitikkuja ja tähtisadetikkuja 😁
Tilaa tuolta muutaman vuoden varasto tuleville jouluille: http://www.havis.fi/tuote/havi-kuusenkynttila/
Minä haluan, että kuusessa palaa kynttilät yötä päivää; steariinikynttilät eivät siis tule kysymykseen. Nykyään meillä on johdottomat ja kaukosäätimellä toimivat kynttilät, helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Onko enkelikellon pikkukynttilät liian pieniä kuuseen? Niitä ainakin löytää.
Ei ole. Niitä on kahta kokoa, ja ne isommat ovat jokseenkin saman kokoisia kuin joulukuusenkynttilät.
Siitä on jo monta vuotta kun kyselin Havilta kuusenkynttilöitä. Ei ole minun vikani, kun en saa kotimaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa tuolta muutaman vuoden varasto tuleville jouluille: http://www.havis.fi/tuote/havi-kuusenkynttila/
Kiitos tästä, niitä siis taas on!
t. se joka niitä muutama vuosi sitten kyseli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot varmaan niitä, jotka ei salli alle 18-vuotiaalle tulitikkuja ja tähtisadetikkuja 😁
Ei tietenkään. Lainsäätäjämme on näin päättäneet, että alle 18-vuotiaille ei näitten käsittelyä sallita, eikä saa luovuttaa näitä. Koittakaa vaikka kaupasta ostaa alaikäisenä, niin sitten tiedätte.
Hienoa, että vielä on ihmisiä, jotka vaivautuvat tekemään kynttilöillä kotiinsa tuoksun ja tunnelman. Onko kenelläkään enää kynttilänjalkoja, joissa n 15 cm pitkä lanka/tanko ja sen päässä tähti, kello tai muu paino tasapainottamassa kynttilää, vai ovatko ne oksaan puristettavaa mallia?
Vierailija kirjoitti:
Miten se juuresta poikki sahattu kuusi voi enää olla sen jälkeen elävä?
Biologia on ihmeellistä. Kyllä ne elää edelleen, imevät vettä kuoren solukon kautta oksiin ja neulasiin ihan kuten ennenkin. Jos niitä hoitaa hyvin, rupeavat kesäällä puskemaan kerkkää ja saattavat jopa kukkia. Toisin kuin useat lehtipuut, eivät taida kuitenkaan ruveta enää uusia juuria kasvattamaan, joten uudelleen maahan istuttaminen joulukuusikäytön jälkeen ei enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Onko enkelikellon pikkukynttilät liian pieniä kuuseen? Niitä ainakin löytää.
https://www.nordicnest.fi/tuotemerkit/dala-industrier/enkelikellon-kynt…
Enkelikellon kynttilät ovat liian hoikkia kynttilänjalkoihin. Sitä paitsi huonolaatuisia.
Meilläkin on taas elävät kynttilät löytäneet paikkansa kuusessa. Sähkökynttilöiden lisäksi poltetaan muutamaa oikeaakin
Olen hamstrannut Havin kynttilöitä paikallisesta Säästöpörssistä. Sieltä muuten löysin kuusenkaramellejakin (eivät kovin kauniita, mutta tuunasin niitä).