Miksi ei saa sanoa olevansa kaunis?
Jos sanoo olevansa kaunis, tullaan heti haukkumaan itsekeskeiseksi ja tyhmäksi. Kun korjaa olevansa vielä älykäskin, tullaan haukkumaan itsekeskeiseksi omaan napaan tuijottelijaksi. Miksi ei saa olla tyytyväinen itseensä? Onko se muilta pois? Jos sattuu nyt vain olemaan kaunis ja fiksu, pitääkö valehdella? Onko jotenkin arvokkaampaa olla vaatimaton ja vähätellä itseään?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:36"]
Niin ja yleensä ihmiset pitävät itseään paremman näköisenä kuin ovat.
-4
[/quote]
Eivät sentään kaikki.
"Olen käsittämättömän ruma, noin 140kg massainen olio."
Kateudestahan siinä on kiinni. Harvempi ihminen uskaltaa olla tyytyväinen itseensä tai ulkonäköönsä, ja ajatus siitä, että joku muu on, on jollain tapaa uhkaava ja muistuttaa siitä mitä ei itse voi/halua olla.
Itse olen hyvin ruma nainen, ja olen monesti miettinyt, että olisihan elämä helpompaa kauniina/normaalin näköisenä. Olen sitä luokkaa, että ihmiset tuijottavat kadulla pitkään, ja harvoin saan istua ystävieni kanssa baarissa ilman, että joku tulee kommentimaan ulkonäköäni edes kerran illan aikana. Olisi mukavaa saada olla edes yhden illan ajan rauhassa ilman ilkeitä kommentteja, tai kokea vaikka parisuhde (sanokaa mitä sanotte, mutta tällä naamalla niin ei vaan todellakaan tule käymään). Vaikeinta on koittaa puhua tästä kenellekään, sillä ihmiset ottavat "tilani" ja siitä puhumisen pelkästään itsesäälissä vellomisena, vaikka kyse on pelkästään puhtaista faktoista, sama asia, kun puhuisin vaikka sairaudesta. En kaipaisi sääliä, sillä tiedän mitä olen, haluaisin vaan puhua asiasta ilman sen suurempaa arvolatausta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 04:13"]
Kateudestahan siinä on kiinni. Harvempi ihminen uskaltaa olla tyytyväinen itseensä tai ulkonäköönsä, ja ajatus siitä, että joku muu on, on jollain tapaa uhkaava ja muistuttaa siitä mitä ei itse voi/halua olla.
Itse olen hyvin ruma nainen, ja olen monesti miettinyt, että olisihan elämä helpompaa kauniina/normaalin näköisenä. Olen sitä luokkaa, että ihmiset tuijottavat kadulla pitkään, ja harvoin saan istua ystävieni kanssa baarissa ilman, että joku tulee kommentimaan ulkonäköäni edes kerran illan aikana. Olisi mukavaa saada olla edes yhden illan ajan rauhassa ilman ilkeitä kommentteja, tai kokea vaikka parisuhde (sanokaa mitä sanotte, mutta tällä naamalla niin ei vaan todellakaan tule käymään). Vaikeinta on koittaa puhua tästä kenellekään, sillä ihmiset ottavat "tilani" ja siitä puhumisen pelkästään itsesäälissä vellomisena, vaikka kyse on pelkästään puhtaista faktoista, sama asia, kun puhuisin vaikka sairaudesta. En kaipaisi sääliä, sillä tiedän mitä olen, haluaisin vaan puhua asiasta ilman sen suurempaa arvolatausta.
[/quote]
Ota sellainen reinikaismainen ukko, jolle asialla ei ole niin pilkuntarkkaa merkitystä.
Pidän itseäni kauniina ja fiksuna ja tiedän, että moni on samaa mieltä kanssani. Lytätkää rauhassa, ei hetkauta puoleen eikä toiseen.
Itse en pidä esim. Iina Kuustosta henKilökohtaisesti viehättävänä, vaikka minussa onkin paljon samaa hänen kanssaan. Kai hänessä on samat evoluution sanelemat ominaisuudet kuin minussa. Mutta ymmärrän kyllä hänen kauneutensa ja sen, että miehet hänestä viehättyvät. ap.
Mä oon kaunis. Ja taatusti kauniimpi ku sinä. Vaikka olenkin raskaana ja muistutan enemn muumia kuin omaa itteäni ennen raskautta. Ihanaa olla kaunis!!
Olen nähnyt mallialaa läheltä maailmalla asuessani. Tulee mieleen eräs malliystäväni, hän sai miesystävältään aidsin ja kuoli äkkiä. Toinen eli vuosia mustasukkaisen ja kontrolloivan miehen vankina. Usea malli jäi vanhempana nuoria ja kauniita naisia ihailevien miestensä jättämiksi. Kuvankauniitkin mallit kuulivat ihan työssäänkin haukkuja, masennus ja itkukohtaukset ovat ihan arkipäivää - itsemurhia ja itsetuhoista käytöstä, huumeita, lääkkeiden väärinkäyttöä...
Olen itse nyt keski-ikäinen ja pidän itseäni kauniina ihmisenä - mutta en tarkoita ulkonäköä vaan sitä kuka olen ihmisenä eli ajattelen lähinnä kaikkea sitä mitä olen tehnyt muiden ihmisten puolesta, että muilla olisi hyvä olla elämässä.
Oikeat kaunottaret ovat usein itsekeskeisiä ja tuottavat vain eripuraa, kateutta ja surkeutta ympärilleen. Tai sitten kilttejä tyttöjä, jotka joutuvat häikälemättömien uhriksi. Tämä siis ääritilanteessa.
Ja jos kuvittelee että ulkonäöllä saa hyvää kohtelua ja menestystä - mieti vielä.
Mies joka valitsee naisen tämän ulkonäön takia on useimmin sitä tyyppiä, jolle nainen on pelkkä esine, joka haluaa kontrolloida ja näytellä omistustaan.
Kuka haluaa mennä työhön, jossa pitää joka vuosi käydä plastiikkakirurgilla nipsaisemassa elämänkokemus pois näkyviltä? Ei saa olla se kuka on. Aika stressaavaa.
Itse olen unelmatyössäni alalla, jossa tärkeää se mitä on korvien välissä. Ja se resurssi vaan paranee vuosien myötä.
Minusta jo se, että kehuu julkisesti itseään kauniiksi kertoo älyn vajavuudesta. Fiksu ymmärtää, että kauneus on katsojan silmässä eli makuja on monia. Ylipäätään yletön itsensä kehuminen on sivistymätöntä.
Sääli sitä, joka perustaa itsetuntonsa ulkonäölle, sillä se sijoitus tulee katoamaan ajan myötä. Näitä raukkoja tulee valitettavasti tulevaisuudessa tungeksimaan plastiikkakirurgien vastaanotoilla...
Syitä on monia. Ensinnäkin kauneus on subjektiivista. Kukaan ei voi väittää olevansa niin kaunis, ettei eriäviä mielipiteitä voisi olla. Toiseksi, mitä sitten? Mihin se vaikuttaa? Kolmanneksi, ihmiset havaitsevat omin silmin mahdollisen kauneuden ilman toitottamistakin. Neljänneksi, ellei kauneutta voi havaita silmin (esim. netin tai puhelimen välityksellä), mitä lisäarvoa kauneuden mainitseminen antaa? Viidenneksi, itsensä ylistäminen ei ole (ainakaan suomalaisittain) kovin hyvää käytöstä.
on ok sanoa esimerkiksi "olen tyytyväinen ulkonäkööni, omasta mielestäni olen kaunis", mutta jotenkin vähän outoa jos asian muotoilee vaan "minä muuten olen kaunis!"
Perisuomalaiseen tapaan mä kyllä olen ihan aidosti sitä mieltä, että vaatimattomuus kaunistaa. Jos joku tulee kertomaan mulle olevansa omasta mielestään kaunis, hyväkroppainen, älykäs jne. niin saan heti ko. ihmisestä vähän omituisen kuvan. Voinhan muodostaa ihan itsekin oman mielipiteeni henkilön kauneudesta tai älystä. Vaikka ihminen olisikin mielestäni kaunis tai älykäs, niin moisen lausunnon jälkeen tilanne omissa silmissäni muuttuu yleensä radikaalisti.
Kauneus, älykkyys yms. ovat lisäksi sellaisia käsitteitä, jotka riippuvat todella monesta asiasta. Menisikö omasta mielestään kaunis ihminen sanomaan esimerkiksi Miss universum kilpailijoiden seurassa että "huomaatteko, minä olen kaunis?!", tai menisikö omasta mielestään älykäs ihminen mensan kokoukseen kertomaan olevansa älykäs?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:37"]
Olen nähnyt mallialaa läheltä maailmalla asuessani. Tulee mieleen eräs malliystäväni, hän sai miesystävältään aidsin ja kuoli äkkiä. Toinen eli vuosia mustasukkaisen ja kontrolloivan miehen vankina. Usea malli jäi vanhempana nuoria ja kauniita naisia ihailevien miestensä jättämiksi. Kuvankauniitkin mallit kuulivat ihan työssäänkin haukkuja, masennus ja itkukohtaukset ovat ihan arkipäivää - itsemurhia ja itsetuhoista käytöstä, huumeita, lääkkeiden väärinkäyttöä...
Olen itse nyt keski-ikäinen ja pidän itseäni kauniina ihmisenä - mutta en tarkoita ulkonäköä vaan sitä kuka olen ihmisenä eli ajattelen lähinnä kaikkea sitä mitä olen tehnyt muiden ihmisten puolesta, että muilla olisi hyvä olla elämässä.
Oikeat kaunottaret ovat usein itsekeskeisiä ja tuottavat vain eripuraa, kateutta ja surkeutta ympärilleen. Tai sitten kilttejä tyttöjä, jotka joutuvat häikälemättömien uhriksi. Tämä siis ääritilanteessa.
Ja jos kuvittelee että ulkonäöllä saa hyvää kohtelua ja menestystä - mieti vielä.
Mies joka valitsee naisen tämän ulkonäön takia on useimmin sitä tyyppiä, jolle nainen on pelkkä esine, joka haluaa kontrolloida ja näytellä omistustaan.
Kuka haluaa mennä työhön, jossa pitää joka vuosi käydä plastiikkakirurgilla nipsaisemassa elämänkokemus pois näkyviltä? Ei saa olla se kuka on. Aika stressaavaa.
Itse olen unelmatyössäni alalla, jossa tärkeää se mitä on korvien välissä. Ja se resurssi vaan paranee vuosien myötä.
[/quote]
Mistä päättelit, että kuvittelen kauneudella saavani menestystä ja hyvää kohtelua? Päin vastoin, toivoisin, että en saisi sen perusteella huonoa kohtelua. Tässä kommentissasi näkyy juuri se ihmeellinen käsitys, että kaunis ihminen olisi jotenkin tyhmä, huijattavissa tai honoitsetuntoinen ja riippuvainen kehuista. Joku voi olla kaunis ja fiksu, tai kaunis ja itseensä tyytyväinen. Ja heti oletus, että kaunis ihminen olisi jotenkin pinnallinen ja kävisi kauneusleikkauksissa! Huh huh. En ole pinnallinen, vaikka voinkin sanoa olevani kaunis. Ihastun muissa ihmisissä luonteeseen: ulkonäöllä on minuöle vähän merkitystä.
Myöskin toivon, että minua ei mies noin vain valitse, ilman että minulla olisi siihen mitään sanottavaa ;)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:37"]
Minusta jo se, että kehuu julkisesti itseään kauniiksi kertoo älyn vajavuudesta. Fiksu ymmärtää, että kauneus on katsojan silmässä eli makuja on monia. Ylipäätään yletön itsensä kehuminen on sivistymätöntä.
Sääli sitä, joka perustaa itsetuntonsa ulkonäölle, sillä se sijoitus tulee katoamaan ajan myötä. Näitä raukkoja tulee valitettavasti tulevaisuudessa tungeksimaan plastiikkakirurgien vastaanotoilla...
[/quote]
Tässä malliesimerkki vastauksesta, josta paistaa lateus läpi :D et vastannut yhteenkään kysymykseeni, vaan näytit vain ennakkoluulosi oletuksissasi. En perusta itsetuntoani ulkonäölle, eivätkä tosiaan kaikki kauniit ihmiset näin tee. Mistä moinen oletus?
Aika monille ihmisille jo se, että toinen on itseensä millään tavalla tyytyväinen, oli se sitten ulkonäkö tai että pitää itseään ihan fiksuna, todella hyvä syy hyökätä lyttäämään.
Todennäköisesti huononomatunnon saattelemana sekä apinanraivolla.
Näin olen itse kokenut ja tästä varmaan puhui ap:kin, joten aika turhia nuo "niiiiin, mutta mikäs sitten on kaunista"-kommentit. Aika itsestään selvää että se voi olla ihan eri ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:44"]
Kauneus harvoin liittyy saatuun kohteluun, enkä keksi yhtään kokemustakaan johon se olisi liittynyt.
Useimmat nuoret naiset vaan sattuvat olemaan "tavallisen kivan näköisiä" eli vastaavat tämän hetken muotia, hoikka, pitkät hiukset ja suht kivat vaatteet, sitten he vertaavat itseään pikkuisen pulleampaan tai vanhempaan, epämuodikkaammin pukeutuvaan ja ovat mielestään kovinkin kauniita.
[/quote]
Todellakin liittyy kohteluun. maailma on täysin erilainen rumalle ja kauniille.
[/quote]
Anna esimerkkejä? Minua ainakin on aina kohdeltu hyvin vaikka aamuisin peilistä minua katsoo hirmuinen suohirviö. Johtuisiko siitä että osaan hymyillä?
[/quote]
Liittyy varmasti aika paljon siihen, että jos ei ole itsekunnioitusta niin ei muutkaan kunnioita - kohtelevat huonosti.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:51"]
on ok sanoa esimerkiksi "olen tyytyväinen ulkonäkööni, omasta mielestäni olen kaunis", mutta jotenkin vähän outoa jos asian muotoilee vaan "minä muuten olen kaunis!"
Perisuomalaiseen tapaan mä kyllä olen ihan aidosti sitä mieltä, että vaatimattomuus kaunistaa. Jos joku tulee kertomaan mulle olevansa omasta mielestään kaunis, hyväkroppainen, älykäs jne. niin saan heti ko. ihmisestä vähän omituisen kuvan. Voinhan muodostaa ihan itsekin oman mielipiteeni henkilön kauneudesta tai älystä. Vaikka ihminen olisikin mielestäni kaunis tai älykäs, niin moisen lausunnon jälkeen tilanne omissa silmissäni muuttuu yleensä radikaalisti.
Kauneus, älykkyys yms. ovat lisäksi sellaisia käsitteitä, jotka riippuvat todella monesta asiasta. Menisikö omasta mielestään kaunis ihminen sanomaan esimerkiksi Miss universum kilpailijoiden seurassa että "huomaatteko, minä olen kaunis?!", tai menisikö omasta mielestään älykäs ihminen mensan kokoukseen kertomaan olevansa älykäs?
[/quote]
Edelleenkään, en tarkoittanut, että asiaa toitottaisi keskelle normaalia keskustelua vain asian todetakseen, vaan jos asia tulee ilmi normaalissa keskustelussa. Keskustelussa asia saattaisi tulla esille esim. täällä palstalla tänään olleessa keskustelussa, jossa nainen ihmetteli, mitä tarkoittaa, kun häntä on kuvattu sanoilla "pelottavan kaunis", ja tämän vuoksi hänelle ei uskalleta tulla juttelemaan. Nainen sai heti kauheasti negatiivisia kommentteja! Ei hän aloitusta tehnyt (olettaakseni) kehuskellakseen, vaan hakeakseen vertaistukea ja selvittääkseen syitä ongelmaansa.
Älykkyydestä voisin puhua esim. tilanteessa, jossa kertoisin kokemuksistani sovinismista ja sovinististen miesten ahdistuksesta älykkään naisen seurassa.
En tarkoittanut olevani maailman kaunein ja älykkäin enkä kauniimpi tai älykkäämpi kuin muut. Totesin vain, että minulla on tällaiset ominaisuudet. Itse en jaksa teennäisesti vaatimattomia ihmisiä, sellaisia, jotka eivät. Oip uhua asioista suoraan niiden nimillä tarvittaessa. Juuri esim. sellaisissa tilanteissa ja keskustelunaiheissa, joissa kierteleminen on vaivalloista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:05"]
Aika monille ihmisille jo se, että toinen on itseensä millään tavalla tyytyväinen, oli se sitten ulkonäkö tai että pitää itseään ihan fiksuna, todella hyvä syy hyökätä lyttäämään.
Todennäköisesti huononomatunnon saattelemana sekä apinanraivolla.
Näin olen itse kokenut ja tästä varmaan puhui ap:kin, joten aika turhia nuo "niiiiin, mutta mikäs sitten on kaunista"-kommentit. Aika itsestään selvää että se voi olla ihan eri ihmisillä.
[/quote]
kiitos, juuri tätä tarkoitin. Ap
Tietenkin on hyvä, jos tuntee tai tietää olevansa kaunis. Älykkäitä ihmisiä on mukava kuunnella.
Tärkeintä on se, että uskoo omiin kykyihinsä.
Minua huvittaa toisinaan, kun luen palstalta kirosanoja, asia- ja kirjoitusvirheitä vilisevän kommentin, jossa moititaan muita ihmisiä typeriksi. Omaa rajoittuneisuuttani tietenkin. Lahjakas ihminen saa toki valita, käyttääkö hän isoja alkukirjaimia, viliseekö teksti virheitä ja onko joka lauseessa sidesanana pari genitaalia.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:16"]Tietenkin on hyvä, jos tuntee tai tietää olevansa kaunis. Älykkäitä ihmisiä on mukava kuunnella.
Tärkeintä on se, että uskoo omiin kykyihinsä.
Minua huvittaa toisinaan, kun luen palstalta kirosanoja, asia- ja kirjoitusvirheitä vilisevän kommentin, jossa moititaan muita ihmisiä typeriksi. Omaa rajoittuneisuuttani tietenkin. Lahjakas ihminen saa toki valita, käyttääkö hän isoja alkukirjaimia, viliseekö teksti virheitä ja onko joka lauseessa sidesanana pari genitaalia.
[/quote]
Se on tosiaankin kielellisesti lahjattoman merkki, kun aikuinen sanoi että kaikki on "tyhmää" tai muut ovat "tyhmiä" - näitä terävästi havaittuja ei-itseeän miellyttäviä piirteitä voi varmaankin ilmaista muutenkin kuin lapsen omaisesti nurisemalla "nokunseonvituntyhmä".
Mikäli oot kaunis niin miehet sanoo kyllä sen. Mene kapakkaan koklaan sanooko kukaan sua kauniiksi.
Kyllä tämä on maailmanlaajuinen ilmiö ettei itseään saisi sanoa koskaan missään kauniiksi tai kateellisimmat naiset alkavat haukkua. Megan Foxin ajatuksia omasta kauneudestaan:
"Naiset kutsuvat minua huoraksi koska olen kaunis. Vaikka olen ollut samassa suhteessa jo 18 vuotiaasta saakka. Jos ajatellaan että olen kaunis niin minua haukutaan joko tyhmäksi tai huoraksi tai tyhmäksi huoraksi."
Ajatellaan ettei ihmisiä saa haukkua ylipainon takia mutta kauneuden takia saa haukkua, koska nainen tietää itse ettei se ole totta. Mutta voi se haukkuminen silti sattua ja tuntua ikävältä, sillä yritetään aiheuttaa toiselle naiselle huono itsetunto. Onko tämä myös syynä siihen että naiset haukkuvat niin mielellään julkkiksia, malleja, bloggaajia jne.