Vaatteiden ompelija, apua!
Kun ootte ommellu kaula-aukon resorin ja pitäisi sulkea toinen olkasaumat niin kuinka te saatte sen nätisti ettei tuu sellaista isoa klönttiä joka menee aivan vinoon ku saumuri ei tahdo saada sitä leikattua vaikka kuinka sen oon litistäny. Vai onko mulla huonot terät? Vai onko tuohon jotain niksiä?
Kommentit (11)
Ompelen sen ompelukoneella enkä keksi, mikä iso klöntti siihen muka tulee.
Käännä toinen saumuriommel resorin ja toinen miehustan puolelle. Nuppineulalla kiinni ommeljuovan kohdalta, näyttää siistiltä ulkopuolelta. Vasaralla lyömällä saa litistettyä paremmin kuin silittämällä, toimii muuten myös farkkujen saumoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olkasaumat ennen kaula-aukon huolittelua on oikea ompelujärjestys
Siihen on eri tekniikoita eikä yksikään ole muita oikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kyllä ohjeistetaan ompelemaan ensin toinen olka, sitten resori ja sitten toinen olka. Kaula-aukosta tulee siistimpi ainakin aloittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Olkasaumat ennen k joaula-aukon huolittelua on oikea ompelujärjestys
Ei kyllä onnistu kun mulla on peitetikki kone ja resorin ompelen kantinkääntäjällä. Kantinkääntäjää ei voi käyttää jos on ommellu molemmat olkasaumat kiinni
Ap
Just eilen ompelin viisi paitaa. Kevyesti vedän takaa että menisi sujuvasti. Joskus meinaa kyllä junnata siinä resorin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kyllä ohjeistetaan ompelemaan ensin toinen olka, sitten resori ja sitten toinen olka. Kaula-aukosta tulee siistimpi ainakin aloittelijalle.
Mutta se toinen olkasauma menee klönttiin sitten :D :D Sitähän tässä juuri kysyttiin. Kuulostaa todella oudolta järjestykseltä tuo että toinen olka menisi viimeisenä. Mikä perustelu? Ompeletko hihatkin samalla tyylillä että ensin puolikas hiha, sitten olkasauma ja sitten toinen puolikas?
Kokeile harsia käsin se aloituskohta ja tähtää sitten vasen neula juuri harsinlangan kohdalle. Ongelma saattaa johtua myös siitä, että paininjalka on ompeleen alussa vinossa. Siihen voi auttaa se, että laitat paininjalan alle neulojen taakse jonkun yhtä paksun kangaspalan, jolloin aloitus on tasaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se toinen olkasauma menee klönttiin sitten :D :D Sitähän tässä juuri kysyttiin. Kuulostaa todella oudolta järjestykseltä tuo että toinen olka menisi viimeisenä. Mikä perustelu? Ompeletko hihatkin samalla tyylillä että ensin puolikas hiha, sitten olkasauma ja sitten toinen puolikas?
Jos tekee kanttinauhan kaula-aukkoon niin onko sulla joku parempi tyyli siihen. Kyllä ainakin itse kaikki lasten paidat teen näin ja tosi siistit niistä saa. Saumurilla ja kaksoisneulalla. Hankalampi se on tehdä kun on molemmat olkasaumat suljettu.