Kuukausirahan määrä teinille?
Minkälaisia summia teidän 14-17v saavat ja missäpäin Suomea asutte?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:14"]
Meidän teinit saavat 40€ viikossa ja vaatimuksena on vähintään 30 min. kotitoitä päivittäin. Rahalla kustantavat omat menot: erityiset vaatteet (me maksamme kouluvaatetuksen, liikuntavaatteet ja harrastukset), leffat, meikit, kahvittelut ja sovitun ylityksen puhelinlaskuista yms. Pienemmät (alakoululaiset) saavat samoilla ehdoilla 10€ viikossa ja ostavat omat pelit, lelut, leffat jne. Hyvin toimii ja siistinä pysyy koti. Kuusi lasta, nuorin 8-v ja vanhin 15-v.
[/quote]
Oh, kuusi lasta, jotka tekevät vähintään 30 minuuttia kotitöitä päivässä. Wau!! Onnea teille!
[/quote]
Miksi ihmeessä onnittelet tuollaisessa tilanteessa olevaa? Siis lapset tekevät yhteensä kolme tuntia kotitöitä päivässä ja vanhemmat ties kuinka paljon. Aivan mielipuolista ajankäyttöä. Minä teen kotitöitä vartin päivässä, ja kämppä on käytännössä koko ajan siisti.
[/quote] No hei se oli sarkasmia...
20 euroa kuussa, 13 v ja maalaistaajama Etelä-Suomessa. Toki hänelle maksetaan kaikki "pakollinen", bussiliput, satunnaiset pizzalla käynnit kavereiden kanssa, vaatteet ym. Tuo on siis vain karkkiin ja hömpsöttelyyn tarkoitettu raha. Lisäksi tekee joskus töitä, josta säästää rahaa isompiin musiikkiostoksiin.
Itse sain teini-ikäisenä vähän yli sata euroa kuussa. Oli tosin markka-aikaa, eli tais olla 700-800 markkaa kuukaudessa. Sen kus kauhistelette, mutta minä pistin puolet säästöön ja sen rahan avulla asun nyt alle 30-vuotiaana isossa perheasunnossa hyvällä sijainnilla, lainaan ei tarvinnut takaajia ja itse asiassa puolet asunnosta on jo maksettu.
Oho, taisit olla aika kauan teini :)
Jos on 7 vuotta "teini" ja saa 100€/kk ja säästää siitä puolet, onhan se 4000€. Saahan sillä jo perheasunnon melkein.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:12"]
Oho, taisit olla aika kauan teini :)
[/quote]
Jatkoin toki säästämistä sen jälkeen aina kun mahdollista :) Mutta noissa lapsuuden ja nuoruuden säästöissä oli pesämuna kuitenkin ja siitä lähti tottuminen säästämiseen.
18 v. ei saa mitään, hoitaa kotona pääsääntöisesti pyykinpesun ja tiskauksen. Minä maksan kaiken, puhelinlaskua myöten. Saa asua kotona vaikka vanhuuteen saakka :)
15 v. käy kaupassa ja hoitaa koiran. Saa siitä hyvästä 30€/kk koska on huolimaton tuhlari jonka täytyy opetella syyn ja seurauksen lakia. Ei hoida mitään kotihommia paitsi omaan huoneeseensa en enää mene siivoamaan.
Etelä-Suomessa asutaan.
Pääkaupunkiseutu
poika 14 v rahaa tarvittaessa peleihin, leffaan, mässyyn, busslippuun. Alle 100 € menee kuukaudessa.
tyttö 17 v: 162 € / kk (vaatteet 80 €/kk, huvit 40 € / kk, bussilippu 42 € /kk). Lisäksi maksetaan koulujutut ja muita pakollisia menoja.
Meillä on selkeä kaava: 20 euroa per ikävuosi. Alkaen, kun lapsi täyttää 12. Sitten jos jotain isompaa pitää ostaa, niin siihen sitten eriksee annetaan rahaa. Joskus tietty tulee aina niitä tilanteita, että kaikki rahat on käytetty ja vielä viikko kuukautta jäljellä. Vähän sen hetkisestä fiiliksestä kiinni, heltyykö sitä vielä vaikka muutaman kympin vielä "sponsoroimaan" :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:00"]
16 vuotias poikani saan tililleen lapsilisän, palkan ja elatusmaksun, josta hän sitten huolehtii puhelin-,netti-ja moponautonsa, vaatteet yms vapaa-ajan kulunsa ja on saanut säästöjäkin kertymään. Vuosi ollaan näin toimittu ja huomaa, että on pihimpi kun ihan oikeasti näkee kun rahat lähtee omalta tililtä, eikä äitin kukkarosta, joka tuntui hänestä olevan pohjaton.
[/quote]
Tätähän voisikin kokeilla!