Kuukausirahan määrä teinille?
Minkälaisia summia teidän 14-17v saavat ja missäpäin Suomea asutte?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 16:43"]
Oho, 300 kuussa?
[/quote]
Ei se oikeasti paljoa ole kun kymppi menee hetkessä ja ei sillä paljoa saa. Jos 300 kerran kuulostaa paljolta niin enpä viitsi edes sanoa mitä jotkut kaverinsa kuulemma saa.
200 euroa kuukaudessa ja tuosta summasta maksaa itse bussilipun, kännykän ja netin sekä tietysti mitä menee kulutukseen. Vaatteet ja harrastukset eivät mene tuosta summasta. Kyseessä 17-vuotias ja oppii samalla ottamaan vastuuta rahankäytöstään. Alussa oli kuukausia jolloin tuhlasi rahansa ja sitten pyöräili kouluun ja muualle kun ei ollutkaan enää varaa bussikorttiin. Nyt jo oppinut laittamaan bussirahat aina sivuun.
13-vuotias saa 40 euroa kuukaudessa ja tuolla summalla mennään pari vuotta. Sitten seuraava korotus ja 17-vuotiaana hänkin saa enemmän vastuuta ja vapautta.
Mie saan 40e/kk. Siitä pitää maksaa itse kaikki muut, paitsi ruoka ja bussilippu. Eli vaatteet, meikit, kaikki omat menot, joululahjat, ym. Ja se on aika syvältä. Oon 15vee.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 17:10"]
Mie saan 40e/kk. Siitä pitää maksaa itse kaikki muut, paitsi ruoka ja bussilippu. Eli vaatteet, meikit, kaikki omat menot, joululahjat, ym. Ja se on aika syvältä. Oon 15vee.
[/quote]
Se on kuulemma voi voi ja tämä siis tuon 300 euron käyttörahan tyttäreni suusta. 40 euroa on kyllä kamalan vähän minustakin.
10€/vko + koemenestyksistä lisäpalkkioita. Kympistä kymppi, ysillä alkavasta 2€, huonoista ei mitään tai pieni vähennys viikkorahaan. Vaatteet, ruuat, harrastusmaksut jne maksetaan itse, omat rahat saa käyttää miten haluaa.
Ei tarvitse kadehtia, vie paljon voimaa olla tiukkis. Palkitsee, jos jaksaa ja uskaltaa luottaa lasten kykyyn ja haluun toimia yhteisen hyvän eteen. Yritin uhkailua ja kiristystä sekä karjuin usein aikaisemmin. Nyt raha ei juokse, ellei hommat hoidu. Lahjontaa? Koulun jälkeen lapset syövät omatoimisesti välkkärin. Sitten päivästä riippuen läksyt, harkat ja siivous epämääräisessä järjestyksessä. Siivouslistat on jääkaapin ovessa ja rastilla merkataan tehdyt työt, kaikki osallistuvat kykyjensä mukaan. Teinit laittavat ruokaa ja osaavat pestä pyykkiä. Nuorinkin osaa hakea lähiksestä maitoa ja leipää tarvittaessa. Lähikortti on hieno keksintö. Kaverikyläilyllekin on jäänyt aikaa, paitsi pitkinä harkkapäivinä. Käyn itse kokopäivätyössä ja mun mielestä siisti koti on kaikkien etu. Mies matkustaa työkseen, joten käytännössä olen yh suurimman osan ajasta. Ei puunata tai siivota koko ajan. Joka päiväinen siivous säästää suursiivoukselta... Ja hermoja.
100 e per lapsi ( iät 15v ja 18v) + maksan vaatteita ja bensaa ja joskus muutakin
oulussa asutaan
Itse saatiin siskon kanssa 100e / kk, josta maksettiin kaikki omat jutut sisältäen vaatteet, hygieniatuotteet, kosmetiikan, huvittelut... Saatiin tarvittaessa kyllä avustusta kalliimpiin käyttövaatteisiin kuten talvitakkeihin ym. ja harrastukset maksettiin meille myös. Sopimukseen kuului että teemme sekä päivittäisiä kotitöitä että kerran viikossa siivoamme kunnolla oman osamme talosta omien huoneidemme lisäksi.
Hyvästä koemenestyksestä ei meille ikinä maksettu ylimääräistä, joskus muistan että asiaa ihmeteltiin kun kaverit sai kympeistä rahaa mutta me ei koskaan. Selitys oli että vanhemmat eivät halunneet että alkaisimme mitata arvoamme koenumeroiden perusteella vaan olisimme ihan yhtä rakkaita vaikkei aina niitä kymppejä tulisikaan. :D
Pikkusiskolla oli vaativa, aikaavievä musiikkiharrastus jossa menestymisestä hän tosin toisinaan sai ylimääräisen rahallisen palkinnon.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:31"]
Ei tarvitse kadehtia, vie paljon voimaa olla tiukkis. Palkitsee, jos jaksaa ja uskaltaa luottaa lasten kykyyn ja haluun toimia yhteisen hyvän eteen. Yritin uhkailua ja kiristystä sekä karjuin usein aikaisemmin. Nyt raha ei juokse, ellei hommat hoidu. Lahjontaa? Koulun jälkeen lapset syövät omatoimisesti välkkärin. Sitten päivästä riippuen läksyt, harkat ja siivous epämääräisessä järjestyksessä. Siivouslistat on jääkaapin ovessa ja rastilla merkataan tehdyt työt, kaikki osallistuvat kykyjensä mukaan. Teinit laittavat ruokaa ja osaavat pestä pyykkiä. Nuorinkin osaa hakea lähiksestä maitoa ja leipää tarvittaessa. Lähikortti on hieno keksintö. Kaverikyläilyllekin on jäänyt aikaa, paitsi pitkinä harkkapäivinä. Käyn itse kokopäivätyössä ja mun mielestä siisti koti on kaikkien etu. Mies matkustaa työkseen, joten käytännössä olen yh suurimman osan ajasta. Ei puunata tai siivota koko ajan. Joka päiväinen siivous säästää suursiivoukselta... Ja hermoja.
[/quote]
Mun mielestä tää on loistava systeemi, jonka aion ottaa käyttöön jos ja kun lapsia siunaantuu lisää ja he kasvavat :). Missä on sanottu että vain äidin ja isän pitäisi hoitaa kotityöt?
Ja eikö tässäkin ollut että jos ei tee kotitöitä, ei saa kuukausirahaa. Eli vapaaehtoista kuitenkin. Oppivat heti elämän realiteetit: Ei töitä, ei rahaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:14"]
Meidän teinit saavat 40€ viikossa ja vaatimuksena on vähintään 30 min. kotitoitä päivittäin. Rahalla kustantavat omat menot: erityiset vaatteet (me maksamme kouluvaatetuksen, liikuntavaatteet ja harrastukset), leffat, meikit, kahvittelut ja sovitun ylityksen puhelinlaskuista yms. Pienemmät (alakoululaiset) saavat samoilla ehdoilla 10€ viikossa ja ostavat omat pelit, lelut, leffat jne. Hyvin toimii ja siistinä pysyy koti. Kuusi lasta, nuorin 8-v ja vanhin 15-v.
[/quote]
Oh, kuusi lasta, jotka tekevät vähintään 30 minuuttia kotitöitä päivässä. Wau!! Onnea teille!
[/quote]
Miksi ihmeessä onnittelet tuollaisessa tilanteessa olevaa? Siis lapset tekevät yhteensä kolme tuntia kotitöitä päivässä ja vanhemmat ties kuinka paljon. Aivan mielipuolista ajankäyttöä. Minä teen kotitöitä vartin päivässä, ja kämppä on käytännössä koko ajan siisti.
[/quote] No hei se oli sarkasmia...
[/quote]
Ja esim. pyykkiä yhden ihmisen verran. Kahden lapsen äitinä pyykkikone laulaa joka päivä. Miten mahtaa 6-lapsisessa perheessä pyykkikori täyttyä? Kotina ei varmaan yksiö riitä? Kotieläimiäkin lapsiperheissä usein. Miksi pitää vastustaa, jos joku edes yrittää kasvattaa lapsensa tienaamaan ja tekemään kotitöitä? Eikö meillä ole jo riittävästi uusavuttomia? Ja äitihän käy töissä. Kunnioitan, mutta epäilen samalla kuinka teinit suostuvat tuohon aikatauluun... Yritystä ainakin on :)!
Minä olen sitä mieltä että 12 vuotias min voi saada kuukausirahaa ,jonka suuruus on 150-200e jos hänelle opetetaan mihin rahaa käytetään esim tarpeellisiin asioihin kuten vaatteisiin..joskus meikkeihin ja huvitteluun.. Ja rahaa pitää aina jäädä säästöön aina tietyn määrän verran. Omalle lapselle olen opettanut että rahaa saa kuukaudessa 180e Visa electron kortilleen jolla hän ostaa tarpeellsiet asiat ja sitten saan aina joka kuukausi katsoa mitä on ostettu ja onko ollut järkevää vai ei. Näin lapsi oppii miten rahaa käytetään ja sitä pitää jäädä aina pahan päivän varalle!
No meillä kyllä lapset tekevät kotitöitä, vaikkei siitä makseta mitään. 10v. 11v. ja 13v. Mutta hyvä jos jossain perheissä on saatu toimimaan edes rahalla.
Itse sain tuon ikäisenä 20e kuussa tekemällä kotitöitä ja sillä yritin kustantaa vaatteet, meikit yms. Kieltämättä kyllä näytinkin sitten hyvin halvalta ja mauttomalta. Minusta hyvä summa tuon ikäiselle olisi jokin 50e/kk, kunhan tekee jotakin rahan eteen.
15 e/kk. Puhetta ollut että nostetaan summaa ja ostaa siten itse vaatteensa, mutta en tiedä mikä siihen olisi sopiva summa.
10€ päivässä tuntuu liialta, mutta mikäli perheessä ei ole yhteisiä ruoka-aikoja ja lapsi tosiaan joutuu siirtämään nälkäänsä kahvilla tai popsimaan hampurilaisia, niin se menee äkkiä. Perheitä on monenlaisia, toisille rahan jakaminen on ainoa tapa osoittaa rakkautta ja huolehtia. Näin esim. kun vanhemmat tekee paljon iltatöitä ja vapaalla eri aikoihin kuin lapset. Yhteistä aikaa ei vain ole.
Itse sain aikoinaan 20e kuukaudessa ja sillä sitten piti muka pärjätä ja opetella rahan käyttöä. Mitenkäs tuollakin määrällä opettelet kun ei se riitä tässä maassa mihinkään.
Itse sain 16-vuotiaana 40e kk, sillä piti maksaa viikolla omat ruuat, vaatteet, viikonloppuisin matkat kotiin ja kotoa asuntolaan takaisin, välimatkaa semmoset 100km. Muuta rahaa en saanut, vanhemmat maksoi lisäksi puhelinlaskut. Varmaan sanomattakin selvää että liftaamalla ja pummi junilla oli pakko matkustaa... Ja loppu kuusta päivässä ainut ruoka mitä söin oli kouluruoka...
Helsinki ja tyttö saa 10 euroa päivässä käyttörahaa eli 300 kuussa ja ne on tarkoitettu hänen päivittäiseen elämiseensä. Isommat vaateostokset ei sisälly tähän rahaan vaan tämä raha on henkilökohtaiseen käyttöön jolla on pärjättävä se kuukausi.