Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä vatsan järkyttävä turpoaminen voi johtua?

Vierailija
20.12.2013 |

Ei mitään allergioita tai muita vaivoja, eikä mitenkään liity mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen. Vatsani saattaa aamulla olla täysin normaali, pieni alakumpu näin miltei 40-vuotiaana, mutta muuten hoikka maha. Sitten kun syön tai juon, mitä tahansa, niin vatsa valehtelematta turpoaa sen kokoiseksi, kuin olisin viimeisilläni. Vatsa todella on iso ja pyöreä, ei löysä läskimakkarainen. Kun taputtaa, se kumpuaa kuin rumpu. Vatsan turpoaminen alkaa heti rintojen alapuolelta, ei edes vain vatsalaukkupömpötys keskivatsalla. Tämä on todella järkyttävää ja kiusallista! 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin maha pömpöttää,muuten hoikka,olutta 5-6 päivässä,verta tulee välillä ulostaessa,pukamat vai mitälie,kun syön/juon niin ylävatsa on kuin jalalkapallo,ahistaa,ja välillä tuntuu keuhkojen ja sydämen ja ylävatsan kohdalla ahdistusta.Maha on jatkuvasti turvonnut,pikakahvia juon ja aamulla sämpylää/ruisleipää syön,tai teetä,siis miten vatsan pömpötys kuriin.

Vierailija
42/58 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap löytäny ratkasun ongelmaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi perunan pois jättäminen. Ennen tuskailin ylipainon kanssa, nyt kilot ovat karisseet kuin itsestään. Myös ruis aiheuttaa oireita, mutta ei läheskään niin pahasti kuin peruna.

Vierailija
44/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama vaikka syön gluteenitonta ja laktoositonta ja vältän sipuleita ja palkokasveja jne. Mikään ei auta. Tulee olemaan lopun elämää varmaan.

Vierailija
45/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä... vaikka turvotus johtuu ruuasta ja maha on litteä aamulla, niin mulla pahrntaa endometrioosi. Sitä kasvaa suoliston sisälläkin ja vatsan onteloissa ja ennen viimeisintä leikkausta munasrajat oli liimautuneet yhteen kohdun taaksee eikä sivuilla. Lisäksi munanjohtimet on turvonneet ja kohtu jäi isokokoiseksi, kun laåsi syntyi sektiolla, niin ei supistunut normaalikokoiselsi jälkeenpäin. Lisäksi vatsan limakalvot vebyivät eikä palautuneet kun olin vanhempi synnyttäjä, ei ole kyse vain lihaksista eli jumppa ei auta, limakalvot eivät palaudu kuten lihas. Tämän sanoi plastiikkakirurgi kun kävin vastaabotolla epätoivoissani...

Tämä on nyt loppuelämän vaiva, olen asennoitunut niin, ettei kroppaa saa enää sellaiseksi mulla kuin oli ennen. Onneksi se on vain kosmeettista kuitenkin. Jotkut saavat alapäähän repeämiä ja laskeumia ja pidätyskyvytyömyyttä jne synnytyksistä mikä on paljon pahempaa.

Vierailija
46/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja kävin läpi lääkärien suositteleman FODMAPin (googlaa). Omalla kohdallani pahimmiksi osoittautuivat

- vehnä

- kaali, hyvin hankala on kukkakaali

- metsäsienet

- palkokasvit, pahimpina pavut

Suosittelen kokeilemaan.

Noitakin pystyn syömään pienen määrän, jos vatsa on hyvässä kunnossa. Mutta esim. pastalautasellista en voi syödä ilman potkupalloefektiä enkä jotai papupataa ilman turvotusta sekä 2 päivän kivuliasta ripulia.

Vierailija
47/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samaa vaivaa. Koitin jättää maitotuotteet ja viljat pois, tuloksetta. Heti kun aloin syömään maitohappobakteereita niin loppu turvottelut ja kivut.

Vierailija
48/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin voi kokeilla: syö vähemmän. Juo esim. aamulla ja päivällä smoothien, jonka ei tarvitse olla mitenkään raskas, tai paksu vaan mehumainen. Sitten syö yhden aterian illalla. Joillekin jatkuva syöminen sopii ja toisista se tekee ilmapallon.

Vierailija
49/58 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito, laktoosittomat tuotteet, rypsi- ja rapsiöljy, viljat, erityisesti vehnä, jotkut mausteet, makkarat. Myös hiiva ja olut turvottaa. 

Nyt vaan sitten mietit, että mitä näistä syöt päivän aikana.

Vierailija
50/58 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä tulee vähän myöhässä, mutta kärsin samasta ongelmasta ja se alkoi joko toisesta Thaimaan matkasta tai sitten sapoirakonpoistoleikkauksesta. Söin äsken pizzapalan ja turposin kuin pullataikina minuutissa. Testasin heti perään, vaikka olo oli tajuttoman ähky, lasillista vettä ja ruokalusikallista omenaviinietikkaa joukkoon ja.. turvotus laski silmissä!! Eli mun kovin veikkaus on suolistohiiva tai parasiitti esim. narumato.

Vierailija
51/58 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden jälkeinen vatsalihasten erkaantuma. Sama vaiva täällä! :(

Vierailija
52/58 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan poissulje gynegologiset syyt ultrassa, esim myoomat ja kystat. Mulla aiheutti juuri tota, aamulla vatsa litteä ja sit pamahti raskausvatsa.

Vierailija
53/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos hyvistä vinkeistä! Olenkin koittanut selvitellä juuri jotain suolisto-oireyhtymiä, mutta nuo löysät ulosteet/ummetus jne. eivät ole ongelma. Vatsa toimii muuten kuin junan vessa, miltei kellon tarkasti joka aamu vähintään. Eikä tosiaan juuri muita vatsavaivoja. 

Tuo ruokavalio on tietysti se, mitä voisi kokeilla. Jotenkin vain puuduttavaa alkaa testailemaan... pyrin muutenkin syömään vähähiilihydraattisesti, mutta kyllä tosiaan esim. hedelmät ovat kuuluneet ruokavaliooni päivittäin. 

Tuo voi pitää paikkaansa, että ennen vatsalihakset pitivät kurissa turvotuksen. Olen yrittänyt raskauden jälkeen treenata vatsaa pienemmäksi, ihan pt:n avulla ja monta kertaa viikossa salissa, ja silti vatsa näyttää tosiaan siltä, kuin minulla olisi vähintään joku maksakirroosi viimeisessä vaiheessaan. Masentavaa, kun treenilläkään ei saa vatsaa kuntoon. Tämä vaikuttaa jo suuresti itsetuntooni ja sitä kautta parisuhteeseen. 

Vierailija
55/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu,hyvä että takki menee ruoan jälkeen kiinni vaikka ennen ruokaa on löyhä :( inhottava vaiva😭

Vierailija
56/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://askelterveyteen.com/15-parasta-luonnollista-nesteenpoistajaa/

Porkkana

Porkkanasta keho saa paljon antioksidantteja, mineraaleja ja vitamiineja, mikä tekee siitä yhden suositeltavimmista luonnollisista nesteenpoistajista. Lisäksi se poistaa kehosta myrkkyjä, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja hidastaa näön ongelmia, jotka johtuvat puutteellisesta nesteytyksestä.

Vierailija
57/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiutaleet

Kaurahiutaleet ovat täydellinen aamupala-aines, koska niistä saa sekä energiaa että piitä, joka on luonnollinen nesteenpoistaja.

Vierailija
58/58 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama ongelma, fodmap jeesasi. Ärtyvä suoli siis diagnoosi. Oireet kuitenkin alkoivat kymmenisen vuotta sitten Turkin matkan jälkeen, silloin löytyi blastocystis hominis niminen veijari suolistosta. Tuloksetta yritetty häätää antibiooteilla. Tutulla alkoi samat oireet, ärtyvä suoli tuli myös diagnoosiksi. Kerroin oman tarinan ja kappas, sama loinen löytyi häneltäkin. Lääkärien mukaan tämän eliön ei siis pitäisi aiheutaa oireita. Miten lienee... Ps. hassua kyllä kookos jeesaa kovasti tähän🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi