Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä vatsan järkyttävä turpoaminen voi johtua?

Vierailija
20.12.2013 |

Ei mitään allergioita tai muita vaivoja, eikä mitenkään liity mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen. Vatsani saattaa aamulla olla täysin normaali, pieni alakumpu näin miltei 40-vuotiaana, mutta muuten hoikka maha. Sitten kun syön tai juon, mitä tahansa, niin vatsa valehtelematta turpoaa sen kokoiseksi, kuin olisin viimeisilläni. Vatsa todella on iso ja pyöreä, ei löysä läskimakkarainen. Kun taputtaa, se kumpuaa kuin rumpu. Vatsan turpoaminen alkaa heti rintojen alapuolelta, ei edes vain vatsalaukkupömpötys keskivatsalla. Tämä on todella järkyttävää ja kiusallista! 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin suolisto vaan reagoi noin kun alkaa ruoan sulattaminen. Itselläni on aina ollut lapsesta asti sama juttu. Ei ole mitään vatsavaivoja, mutta syöminen turvottaa, ja yön aikana turvotus laskee. Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita kuten maidoton ja gluteeniton tms mutta ei mitään vaikutusta: pala mitä tahansa suusta alas niin vatsa on kuin 7 kuuulla raskaana.

Vierailija
2/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut parasiitit aiheuttavat vatsan turpoamista. Oletko ollut ulkomailla tai muuten altistunut ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ärtyvä suoli ja sen takia vatsani turpoaa iltaa kohden lähes päivittäin tuollaiseksi pinkeäksi kummuksi. Onko sinulla käynyt noin jo pitkään vai vastako olet huomannut?

Vierailija
4/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. En ole ollut ulkomailla, ainakaan missään eksoottisessa paikassa. Kai parasiitit aiheuttaisivat muitakin oireita? 

Lisäksi, tämä alkoi viitisen vuotta sitten, lapsen saannin jälkeen. Maha ei ikään kuin koskaan palautunut raskauden jälkeen pieneksi, vaikka muuten ei ole ylipainoa. Vaikka tosiaan ymmärtäisin, jos kyseessä olisi löysä, normaali raskauden jälkeinen vatsa, mutta kun siitä ei ole kyse, vaan tuosta kovasta rummusta. Eikä edes ole ilmavaivaa! 

Muita kokemuksia..? Kaikki tieto/ajatukset otetaan vastaan!

Vierailija
5/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ärtyvä suoli ja sama kiva turpoaminen. Minulla liittyy stressiin, eli välillä on hyviä kausiakin mutta farkkuja en enää uskalla käyttää, kun en aamulla voi olla varma saanko ne iltapäivästä vessassa käynnin jälkeen takaisin kiinni. Käytän paljon kellohelmaisia korkeavyötäröisiä hameita, jotka onneksi muutenkin imartelevat vartaloani. 

Vierailija
6/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sen tekee selkeästi leipä. Olen pitänyt leipämäärän nykyisin noin 3 palassa päivässä.

Mutta voihan se olla jotain ärtyneen suolen/ruuansulatuskanavan ongelmaakin.

Vierailija
7/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole ruuansulatus ja suolisto kunnossa. Kokeile syödä maitohappobakteereja ja jättää viljat, sokeri ja peruna pois. Syö hapanmaitotuotteita, ab-piimää, viiliä, jugurtteja jne, hapankaalta, maitohappokäyneitä mehuja, graavisuolattua kalaa ja raakoja kasviksia. Mutta kokeillen kaikkea, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.

Jos syöt ravintosuositusten mukaan ja vielä esim. valmisruokia, olet sillä todennäköisesti sillä pilannut suolistosi, tietämättäsi tietenkin. Ja jos vielä käytät lääkkeitä, hormoneja tai olet syönyt antibioottikuureja, ne pahentavat ongelmia.

Omat yli 10 v kestäneet vatsavaivat ja juuri tuo turvotus lähti ruokavalioremontilla. Mulle ei sovi viljat (tutkimusten mukaan ei keliakiaa eikä mitään allergioita), sokeri, riisi, peruna, useimmat hedelmät. Mun ruokavalio koostuu kasviksista, kalasta, hapanmaitotuotteita, pienestä määrästä lihaa ja runsaasta rasvamäärästä (voi, kerma, oliiviöljy, avokado, rasvainen kala ja liha, juusto, pähkinät ja siemenet). Voin tosi hyvin ja vatsa on lähes litteä entisen järkyttävän pallomahan sijaan.

Vierailija
8/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:23"]

Ap tässä. En ole ollut ulkomailla, ainakaan missään eksoottisessa paikassa. Kai parasiitit aiheuttaisivat muitakin oireita? 

Lisäksi, tämä alkoi viitisen vuotta sitten, lapsen saannin jälkeen. Maha ei ikään kuin koskaan palautunut raskauden jälkeen pieneksi, vaikka muuten ei ole ylipainoa. Vaikka tosiaan ymmärtäisin, jos kyseessä olisi löysä, normaali raskauden jälkeinen vatsa, mutta kun siitä ei ole kyse, vaan tuosta kovasta rummusta. Eikä edes ole ilmavaivaa! 

Muita kokemuksia..? Kaikki tieto/ajatukset otetaan vastaan!

[/quote]

Tuo raskauden jälkeen alkaminen, yhdistettynä siihen että ongelmaa ei ole aamulla, viittaa siihen, että sinulla varmaaan sinänsä on ollut tuo taipumus turvotukseen aina, mutta ennen raskautta vatsalihakset piti vatsan kurissa vaikka ilmaa ja turvotusta olisi kertynytkin. Raskaus on todennäköisesti venyttänyt vatsalihaksia, mahdollisesti pysyvästi, niin ettei enää onnistu. Tätä ei aina tosiaan pysty millään treenaamisellakaan parantamaan.

Vierailija
9/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä testasin jättää monta ruoka-ainetta pois. Hedelmäsokeri turvottaa minulla ja lisäksi karkit ja vehnä. Tuo hedelmä-asia oli vaikea uskoa ja hyväksyä, mutta niissä on paljon sokeria. Turvotus ja ilmavaivat väheni huomattavasti, kun jätin hedelmät minimiin.

Vierailija
10/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia

Vierailija
11/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos hyvistä vinkeistä! Olenkin koittanut selvitellä juuri jotain suolisto-oireyhtymiä, mutta nuo löysät ulosteet/ummetus jne. eivät ole ongelma. Vatsa toimii muuten kuin junan vessa, miltei kellon tarkasti joka aamu vähintään. Eikä tosiaan juuri muita vatsavaivoja. 

Tuo ruokavalio on tietysti se, mitä voisi kokeilla. Jotenkin vain puuduttavaa alkaa testailemaan... pyrin muutenkin syömään vähähiilihydraattisesti, mutta kyllä tosiaan esim. hedelmät ovat kuuluneet ruokavaliooni päivittäin. 

Tuo voi pitää paikkaansa, että ennen vatsalihakset pitivät kurissa turvotuksen. Olen yrittänyt raskauden jälkeen treenata vatsaa pienemmäksi, ihan pt:n avulla ja monta kertaa viikossa salissa, ja silti vatsa näyttää tosiaan siltä, kuin minulla olisi vähintään joku maksakirroosi viimeisessä vaiheessaan. Masentavaa, kun treenilläkään ei saa vatsaa kuntoon. Tämä vaikuttaa jo suuresti itsetuntooni ja sitä kautta parisuhteeseen. 

Vierailija
12/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat itselläni tekee tuon. Ongelma katosi kun siirryin gluteenittomaan. Ja se oli muuten helpompaa kuin uskoin, kaikkeen löytyy kaupasta gluteeniton versio. Eron huomaa jo yhden viljattoman päivän jälkeen, joten helppo testata.

Vierailija
13/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pakkosyötin itselleni pitkään ruista kun se on niin terveellistä, ja vastaavasti vältin kovasti vehnää. Nykyään syön aika vapautuneesti vaaleaa viljaa mutta en ruista, ja maha ei ole enää se jalkapallo mitä se ennen oli (mulla oli sama juttu, että aamulla olin hoikka kuin heinä, mutta heti kun söin niin maha turposi pinkeäksi palloksi, se oli niin iso että selän puoleltakin näytti suurelta, ja sain usein kuulla arvailuja että olen raskaana).

Kuka tietää mikä sitten johtuu mistäkin, voihan tuo nyt vaan jostain ihan muusta syystä olla helpottunut. Juon myös päivittäin (yleensä ensimmäisenä aamulla lasillisen, ja joskus enemmänkin päivän aikana) Proviva-mustikkakeittoa. Siinä on maitohappobakteeria. Tämäkin on tietysti ihan mutua, mutta luulen että silläkin voi olla vaikutusta turvotuksen ilmiselvään vähenemiseen.

Vierailija
14/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelen tutustumaan fodmapseihin, ja fruktoosi-intoleranssiin, ja joillakin myös tärkkelys tekee tuota (aiheuttaa siboa). 

Voisit kokeilla olla vaikka yhden päivän ilman tärkkelystä, ja katsoa rauhoittuuko vatsa, jos se on siboa, niin ne bakteerit rauhottuu jo muutamassa päivässä.

Vatsalihaksilla ei saa tuollaista jättiturvotusta kuriin.

Vierailija
15/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi perunan pois jättäminen. Ennen tuskailin ylipainon kanssa, nyt kilot ovat karisseet kuin itsestään. Myös ruis aiheuttaa oireita, mutta ei läheskään niin pahasti kuin peruna.

Vierailija
16/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaa voi laktoosi-intolerantilla turvottaa myös muut sokerit. Minulla maha menee totaalisesti sekaisin kaikista sokereista ja sorbitolista etc.

Vierailija
17/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei se oikeasti liity mihinkään ruoka-aineeseen, niin voisiko liittyä siihen, että teet istumatyötä? Se turvottaa. Nouse kerran tunnissa jalottelemaan.

Toiseksi veikkaisin tuota ärtyneen suolen oireyhtymää, se voi reagoida hyvinkin eri tavoin.

Vierailija
18/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulaako ruoka vatsassasi? Onko siis ähky ja täysi olo syömisen jälkeen? Silloin voisi olla ongelmana myös entsyymipuutos tai liian vähän vatsahappoa.

Vierailija
19/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla keliakian ainoa oire oli tuo turpoaminen - kannattaa otattaa vasta-aineet. Jos ne ei ole koholla, googlaa tuo FODMAP dieetti ja testaa, poistuuko oire jättämällä kaikki siinä listattu pois. Jos oire helpottaa, kokeile pikkuhiljaa, mitä juuri sinun vatsa kestää ja mitä ei.

Vierailija
20/58 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, nyt kun joku mainitsi vatsahapot niin tajusin, että tässä kun olen ollut huomattavasti vähemmän turvonnut, niin olen myös syönyt pantopratsolia parisen vuotta. Hmm. Tässä tapauksessa siis tietysti vatsahappoa on minulla vähemmän kuin ennen...

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan