Miten käytöksestä voi saada kympin?
Meidän lapsella taas kerran vain 9, laskee keskiarvoa kivasti...On hiljaa tunneilla ja viittaa paljon sekä kunnioittaa opettajia syvästi. On kuitenkin ns. räyhäluokalla, lieneekö tässä syy ettei kymppiä heru? Vituttaa lapsen puolesta.
Kommentit (68)
Eihän käytösnumeroa lasketa keskiarvoon. Nykyisin hyvästä käytöksestä saa käytösnumeron 8, kiitettävään vaaditaan jo selvästi enemmän kuin normaali hyvä käytös. Kymppejä annetaan tyypillisesti sadasta oppilaasta vain parille. Kymppiin ei nykyisin riitä se, että on käyttäytynyt hyvin ja kiltisti, vaan on lisäksi pitänyt toimia aktiivisesti ja näkyvästi luokkahengen kohottamiseksi.
Tukioppiluus tai oppilaskuntatoiminta ei kyllä kiinosta, siinä on meidän koulussa mukana vain näitä räyhääviä nuoria. Joutuu jo tunnilla ojentamaan tarpeeksi muita (ansaitsisi jo tästä kympin). Ja vituttaa on sana mitä käytän koska opettajat antoivat myös monille näistä rähjälapsista 9 käytösnumeroksi. Ei ole oikea viesti, että saa höpöttää tunnilla jos on sitten mukana jossain tukioppilastoiminnassa.
Meidän pojalla oli viimeksi 10 käytös ja on rauhallinen tapaus mutta se ei vielä riitä eli pitää myös ottaa toiset huomioon ja auttaa muita tarvittaessa ja pitää olla aktiivinen vähän kaikessa ja positiivinen asenne yleensäkin.
5 jatkaa vielä...
Ja pojan koulussa kaikki lapsen luokkaa opettavat opettajat antavat sen käytösnumeron ja siitä sitten keskiarvo eli luokan oma ope ei sitä päätä.
Täällä seniori kyselee, milloin käytösnumeron status muuttui? Minun kouluaikanani käytöksestä sai kympin, ellei syyllistynyt johonkin melko pahaan mokaan. Silloin "käytöksen alennus" oli pahan tytön, yleensä kuitenkin pahan pojan merkki.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:17"]
Täällä seniori kyselee, milloin käytösnumeron status muuttui? Minun kouluaikanani käytöksestä sai kympin, ellei syyllistynyt johonkin melko pahaan mokaan. Silloin "käytöksen alennus" oli pahan tytön, yleensä kuitenkin pahan pojan merkki.
[/quote]
Taidat olla aika seniori. Kyllä käytösnumeron vaatimukset muuttuivat jo 1980-luvulla.
Huoh. Mitä väliä käytösnumerolla on, kunhan tietää että oma lapsi ei kiusaa muita eikä häiriköi tunnilla ja muistaa kunnioittaa opettajia? Jos nämä asiat toteutuvat niin se on se ja sama, onko se numero 8 vai 10.
Meidän lasten koulussa muuttui kymmenen vuota sitten vasta. Tuli oikein tiedote kotiin, ilmeisesti siksi, etteivät vanhemmat suuttuisi lapselle, joka saa vaikka kahdeksikon. Kahdeksan tarkoittaa jo hyvää käytöstä nykyään. Arvosanat eivät ole historiallisesti vertailukelpoisia.
Meillä tyttö sai juuri kasin, kun on kiltti tyttö. Käytöksessä ei huomautettavaa, ei myöhästymisiä, ei unohduksia, ei kiroile, on kohtelias jne.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:17"]
[/quote]
Arvioinnin perusteet on luettavissa opetushallituksen sivuilta ladattavissa olleesta opetussuunnitelman perusteista. Jossain matkan varrella näitä kriteerejä on muutettu - kuten myös oppiaineiden sisältöjä ja vaatimuksia jne. Koulu ei ole enää samanlainen kuin vuonna sirppi ja vasara.
Kympin käytösarvosanan saa oppias, joka oman hyvän käytöksensä lisäksi on jonkinlainen hyvän hengen nostattaja koulussa tai omassa luokassa. Hän auttaa muita ja on positiivisena esimerkkinä muille. Tiedän muutaman tällaisen oppilaan ja he ovat mm. oma-aloitteisesti järjestäneet kouluun jonkun kaikille hyvää mieltä tuovan tempauksen, puolustaneet kiusattuja yms. Pelkkä omasta käytöksestä huolehtiminen ei riitä kymppiin. Se on vähän niinkuin aikuistenkin maailmassa: se, joka puuttuu myös sellaisiin epäkohtiin, jotka ei suoranaisesti vaikuta häneen itseensä, ansaitsevat erityistä kiitosta.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:09"]
Tukioppiluus tai oppilaskuntatoiminta ei kyllä kiinosta, siinä on meidän koulussa mukana vain näitä räyhääviä nuoria. Joutuu jo tunnilla ojentamaan tarpeeksi muita (ansaitsisi jo tästä kympin). Ja vituttaa on sana mitä käytän koska opettajat antoivat myös monille näistä rähjälapsista 9 käytösnumeroksi. Ei ole oikea viesti, että saa höpöttää tunnilla jos on sitten mukana jossain tukioppilastoiminnassa.
[/quote]
Tämä siis minä ap. Miksei kukaan vastaa kysymykseeni, eli miksi räyhälapsille annetaan samoja numeroita kuin kuuliaille?
8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.
Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.
t: vuoden 1990 ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:09"]
[/quote]
Mikäli lapsi on terve ja vilkas, ei siis mikään tuppisuu joka ei koskaan "höpötä" tunnilla, hänellekö ei saisi antaa 9 käytöksestä? Minun lapseni on eläväinen ja iloinen lapsi, eikä varmasti pysy aina hiljaa, mutta opettaja pitää juurikin tällaisista lapsista ja he käyttäytyvät hyvin. Nämä kaksi asiaa eivät poissulje toisiaan.
Kuvailit lastasi siten, että hän joutuu ojentamaan näitä höpöttäjiä tunnilla ja siitä hänelle pitäisi antaa 10 käytöksestä?!? Tämä jos mikä on opettajasta ärsyttävää ja sen vuoksi voi jopa laskea numeroa, ei ole oppilaan tehtävä puuttua muiden käytökseen ja yrittää olla ärsyttävä pikkuvanha nipottaja.
Niin.....ja lapseni käytösnumero on 10.
Molemmilla pojillani on käytös 10. Nuorempi, 5. luokkalainen, on oppilaskunnan puheenjohtaja, kuuluu kaupungin lastenparlamenttiin, on ns. sovittelijaoppilas ja kaikin puolin hänen käytöksensä on erinomaista.
Vanhempi poika on myös oppilaskunnassa ja tukioppilas. Käytös erinomaista, sekä kotona että myös kotona. Kumpikaan ei koskaan myöhästy, läksyt tehtyinä ja luettuina, kumpikaan ei kiroile ja ovat aina kohteliaita.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:25"]
Molemmilla pojillani on käytös 10. Nuorempi, 5. luokkalainen, on oppilaskunnan puheenjohtaja, kuuluu kaupungin lastenparlamenttiin, on ns. sovittelijaoppilas ja kaikin puolin hänen käytöksensä on erinomaista.
Vanhempi poika on myös oppilaskunnassa ja tukioppilas. Käytös erinomaista, sekä kotona että myös kotona. Kumpikaan ei koskaan myöhästy, läksyt tehtyinä ja luettuina, kumpikaan ei kiroile ja ovat aina kohteliaita.
[/quote]
Jep. Täällä siis tyttäreni sai näillä eväillä kasin, oppilaskuntaa tai lasten parlamenttiä täällä ei ole, mutta tukioppilas hän kyllä on.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:24"]8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.
Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.
t: vuoden 1990 ylioppilas
[/quote]
Minä olen vuoden 1998 ylioppilas ja käytös oli tuohon aikaan selviönä 10. Kerran metelöidyttyäni tunnilla sain 9 ja kyllä oli kotona selittelemistä.
Te vanhemmat ette kuule mitenkään näe sinne luokan sisälle että mitä se pikkumussukka puuhailee. Joten turha itkeä täällä, luottakaa opettajiin.
Sain yläasteella aina kympin. Käyttäyduin aina hyvin, olin aktiivinen tunneilla, tein läksyt, kokeista sain vaihtelevasti 7-10, osallistuin oppilaskunnan toimintaan, olin tukioppilas eli käytännössä autoin koulun diskojen järjestämisestä, kierrätin tulevia seiskaluokkalaisia tutusmispäivinä koulussa, kävin kerran vuodessa kertomassa koulustamme kuudesluokkalaisille järjestetyissä infotilaisuuksissa joissa oli myös vanhempia läsnä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:07"]
Eihän käytösnumeroa lasketa keskiarvoon. Nykyisin hyvästä käytöksestä saa käytösnumeron 8, kiitettävään vaaditaan jo selvästi enemmän kuin normaali hyvä käytös. Kymppejä annetaan tyypillisesti sadasta oppilaasta vain parille. Kymppiin ei nykyisin riitä se, että on käyttäytynyt hyvin ja kiltisti, vaan on lisäksi pitänyt toimia aktiivisesti ja näkyvästi luokkahengen kohottamiseksi.
[/quote]
:D
Kymppiä käytöksestä ei voi saada, jos vain on kiltisti. Siihen vaaditaan myös osallistumista ja aktiivisuutta koulun toiminnassa ja tapahtumissa.
En taida itse tuntea yhtään lasta, jolla olisi kymppi käytöksessä.
(Miksi aikuinen ihminen, vanhempi, käyttää sanaa vituttaa? Tätä en jaksa tajuta.)