Milloin (lapsen ikä) lopetit lapsesi sairasvakuutuksen ja kaduitko sitä?!
Meillä mietinnässä lapsen vakuutuksen irtisanominen. Tyyppi /nyt 4v) on ikänsä ollut sikäli terve, että esim. infektioiden takia ei lääkärillä juurikaan ole tarvinnut käydä. Vauvaiässä oli kerran korvatulehdus ja niiden hoito ja risojen poisto vakuutuksesta poissuljettu, sillä vakuutus otettiin vasta tämän jälkeen.
Vakuutus maksaa kuitenkin 300e/vuosi ja satasen omavastuu. Tuolla rahalla käy vaikka jo muutaman kerran yksityisellä lääkärissäkin, jos tarve. Mietityttää vain, että kadutaanko asiaa jälkeenpäin... Onkohan vakuutuksen jatkamisesta aikuisikään asti jotain hyötyä (saakohan esim aikuisen vakuutuksen sitten edullisemmin, jos lapsi päättäisi sellaisen haluta)?
Kokemuksia, milloin ja miksi irtisanoit vakuutuksen ja kaduitko asiaa jostain syystä?
Kommentit (31)
Meillä lopetettiin vakuutukset kun lapset oli 5 ja 3v. Pari vuotta vakuutusten aikana oli sen verran korvatulehdusta ynnä muuta, että jopa saimme takaisin hieman yli vakuutusmaksujen verran eli oli hyödyllistä. Nämä kuitenkin loppuivat lasten kasvaessa, viimeinen niitti vakuutusten lopettamiseen oli kolmannen lapsen tulo. Laskimme, että sille lähes tonnille vuodessa on todellakin muuta käyttöä. Toki on mahdollista, että se joskus kaduttaa, mutta noin periaatteessa uskon julkisen puolen hoitoon.
Meillä toisinpäin - eli ei olla otettu vakuutusta kahdelle perusterveelle lapselle, iät 2 ja 3. Olen ajatellut kuitenkin ottaa heillä hoitokuluvakuutuksen, kun he vähän kasvavat ja ovat yli 5v - yleensä vakuutusmaksut laskevat ikäportaittain.
Itselläni on pitkään ollut hoitokuluvakuutus ja olen alkanut todella hyötyä siitä joskus 30v + iässä. Olen ajatellut, että lapsille otetaan jossain vaiheessa vakuutukset ja sitten maksan niitä, kunnes ovat aikuisia ja omillaan, saavat sitten päättää, mitä tekevät. Omatkin vanhemmat maksoivat pitkään.
Kolme lasta eikä kenellekään ole otettu vakuutusta. Yksi tarvitsi sairaalahoitoa syntymänsä jälkeen ja senkin jälkeen muutaman kerran, kaikki hoidettu hienosti kunnallisella puolella eikä näitä vaivoja olisi voinut edes yksityisellä hoitaa. Asutaan pk-seudulla, pari kertaa ollaan jonotettu päivystykseen useita tunteja ja muutaman kerran päästy heti vastaanotolle. Terveyskeskukseen on aika saatu tarvittaessa ja sieltä lähete erikoislääkärille, jos tarvetta. Yksityisellä ollaan myös pari kertaa käyty ja maksettu sitten omasta pussista ne käynnit.
Ja ollaan hyvätuloisia. Maksamme veroja monta tuhatta kuukaudessa, joten haluan myös käyttää julkisia palveluja.
Meillä on lapsivakuutus ihan jo siitä syystä, että asumme Turussa ja olen siellä päivystyksessä niin moneen kertaan tuntikausia norkoillut, että ei IKINÄ enää!!
Nyt on ihanaa, kun voi vain tilata netistä ajan yksityiselle, ajaa parkkihalliin ja hommat hoituu heti.
Meidän lapsi on nyt vuoden, vakuutusmaksuja + omavastuu vuodelta taisi olla jotain vajaa 400e. Lapsellamme on ollut kaikenlaista, joten tämän vuoden sairausmaksut ovat olleet jo 600e.
Tässä alussahan vakuutus on kallein, mutta sen jälkeenhän ne maksut tippuu.
Itse aion ottaa toisellekin lapselle vakuutuksen, koska ikinä ei tiedä mitä vielä vastaan tulee. En aio istuskella päivä- ja yökausia Turun päivystyksissä, jotka ei vain toimi.
Esimerkkinä itse olen ollut TK:ssa kaksi kertaa tutkituttamassa onko poskiontelotulehdusta. Heillä ei ole ollut välineitä!? tutkia, joten on vain annettu antibiootit tai jääty seuraamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:16"]
Mä oikeastaan olen maksanut vakuutusta pelkästään siitä ilosta, että pääsen lääkäriin lapsen kanssa lyhyellä varoitusajalla, myös iltaisin ja aina samana päivänä. Työssäkäyvänä yh:nä olisin kyllä ollut monta kertaa ongelmissa, jos olisi pitänyt yrittää saada aikaa terveyskeskukseen jne. Eihän sinne pääse edes puhelimella läpi, ja odotusaika saattaa vastaanotolla olla pitkä.
Pääkaupunkiseudulla kun kaikki ei ole aina niin helppoa...
[/quote]
Mutta voithan sinä mennä yksityiselle, vaikka ei vakuutusta olisikaan? Ei meiltä ainakaan ikinä kysytä, onko vakuutusta, kun menemme ovelle kolkuttamaan. Käydään yksityisellä aina silloin, kun se on helpompaa, mutta vielä yhtenäkään vuonna ei maksut ole olleet niin suuret, että vakuutus olisi kannattanut.
Minulla on ollut TODELLA sairas esikoinen, jolla oli vakuutukset. Oli niistä joskus hyötyä, mutta usein ei, koska läheskään aina yhden sairauden kustannukset eivät ylittäneet omavastuurajaa - tai ylittivät niukasti.
Nyt kun lapsi on 9 v kaduttaa lapsen lääkkeet maksavat n. 100 euroa kuukaudessa. Vakuutus lopetettiin lapsen ollessa 3 vuotias kun oli vain kerran haettu korvausta.. lapsi ei ollut ikinä sairaana. Nyt voisi myös käydä yksityisellä neurologilla ja terapioissa...
Minä itse näen Suomen tulevan kehityksen tosi synkkänä. Suuret ikäluokat tulevat seuraavan 20 vuoden aikana tarvitsemaan paljon terveyspalveluja ja samaan aikaan huoltosuhde tulee nousemaan 50 tasosta noin 75:een. On selvää, että suomalainen hyvinvointivaltio ei tule tätä kestämään.
Itse en missään nimessä katkaise lasten sairauskuluvakuutusta vaan päinvastoin yritän hommata lapsilleni vakuutuksen aikaisemman 65-vuotiaaksi voimassa olevan rinnalle, joka olisi voimassa sitten 100 v asti.
Kuka oikeasti uskaltaa näillä tulevaisuusnäkymillä katkaista lapsen vakuutuksen? Itse tulen taatusti maksamaan vakuutukset lapsille heidän opiskeluaikoinaankin etteivät vaan mene katkaisemaan niitä silloin kun on vähän rahaa.
Minulle vanhemmat maksoivat sairausvakuutuksen, kunnes täytin 18 ja tarpeeseen tuli. Jos olisi omia lapsia, toimisin samoin.
Onnellisia ne, jotka pysyvät terveinä.
En ole irtisanonut vakuutuksia, onneksi. Nuorimmalla puhkesi 8-vuotiaana krooninen suolistosairaus.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:16"]
Mä oikeastaan olen maksanut vakuutusta pelkästään siitä ilosta, että pääsen lääkäriin lapsen kanssa lyhyellä varoitusajalla, myös iltaisin ja aina samana päivänä. Työssäkäyvänä yh:nä olisin kyllä ollut monta kertaa ongelmissa, jos olisi pitänyt yrittää saada aikaa terveyskeskukseen jne. Eihän sinne pääse edes puhelimella läpi, ja odotusaika saattaa vastaanotolla olla pitkä.
Pääkaupunkiseudulla kun kaikki ei ole aina niin helppoa...
[/quote]
Niksi on se, että pitää soittaa 8.00. Tai mieluummin jo 09.58. Silloin saa ajan.
T.helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:44"]
Kyllä yhteiskunta hoitaa mutta aikamoisella viiveellä vrt yksityiseen. Meidän puolivuotiaalle tuli eka korvatulehdus ja kaverin samanikäiselle samaan aikaan. Me mentiin yksityiselle, kaveri julkiselle. Lopputulos: vauvat nyt 1v, medän vauvalla ollut putket jo 3kk ja vain 2 antibioottikuuria syöty, kaverin vauva syönyt 7 kuuria, putkitusaikaa odottelee. Aikamoinen ero. Tämän takia tosiaankin maksan ilomielin vakuutuksesta.
[/quote]
Meillä oli sama tilanne kun vanhin lapsi oli yksivuotias. Parin korvatulehduksen jälkeen oli jo kehittynyt ns. liimakorva ja yksivuotiaalla, joka on tärkeimmässä puheenkehitysiässä, kuukausia kestävä kuulon alenema saattaa vaikuttaa aika moneen asiaan tulevaisuudessa. Vakuutuksen turvin päästiin putkitukseen heti, kun tuttavapiirissä jonoteltiin juuri noita 6-7 kk aikoja yleiselle puolelle samassa tilanteessa...
t. se yh, joka aiemmin tässä ketjussa kertoi maksavansa vakuutuksia vain hoidon nopeuden takia.