Kysymyksiä työterveyshoitajille
Soitin eilen työterveyshoitajalle pitkään jatkuneen kurkkukivun vuoksi. Kipu on nyt pahentunut ja vain buranalla selviän illat ja yöt. Nieleminen ja puhuminen sattuu.
Hoitaja oli toki ymmärtäväinen ja laittoi lähetteen nieluviljelyyn. Äsken soitin tuloksista, ja hoitaja ilmoitti iloisesti, että kaikki kunnossa ja saan jatkaa töitä huoletta niin kuin tähänkin asti.
Kysymyksiä:
1) Jos syytä ei löydy, onko potilas mielestäsi terve?
2) Jos syytä ei löydy, valehteleeko potilas mielestäsi?
Ilmoitin hätääntyneenä, että kipu on kovaa ja että ääntäkään ei tule kunnolla (minkä hoitaja kyllä myönsikin jo heti ekassa puhelinkeskustelussa) ja voisinko saada lääkäriajan. Hoitaja totesi, että kyseessä on virus ja menee ohi vain ajan kanssa ja että buranaa voi napsia kipuun.
Kysymyksiä:
3) Miksi sitä lääkäriaikaa ei voi antaa, kun ihan kuulet, että potilaalla on ääni käheä ja lähes olematon?
4) Ajatteletko kenties, että potilas feikkaa äänensä vai miksi sitä lääkäriaikaa ei anneta?
Mietityttää kovasti, kun saan aina tämänkaltaista palvelua. Onko tiedoissani ehkä jokin varoitus, että tämä valehtelee? En ole ikinä feikannut mitään enkä ole käynyt työterveydessä koko vuotena kuin kerran viime keväänä eikä silloin ollut kyse kurkkukivusta. Minulla on astma ja yöt ovat oikeasti tosi hankalia liman ja kivun vuoksi.
5) Miksi en saa hoitoa?
Tiedän monia, jotka ovat sairaslomalla ja puhekiellossa (olen puheammatissa) samanlaisten oireiden vuoksi, osalla on myös antibioottikuuri, koska kuulemma kurkkuun ilmestyy usein bakteereja, vaikka alun perin on viruksen aiheuttama. Poskiontelotulehduskin tuntuisi ihan realistiselta, kun pää on raskas ja nielussa limaa yllin kyllin.
6) Olenko saanut siis asiallista hoitoa ja valitan turhasta?
7) Jos en ole saanut, miksi ihmeessä sairas ihminen laitetaan taistelemaan hoidonsaamisesta?
Etukäteen kiitos, jos ehdit vastaamaan.
Kommentit (5)
Koska kovakin kurkkukipu paranee oireenmukaisella hoidolla, eli burana ja neste. Ei siihen tarvita lääkäriä. Just sun kaltaiset mankujat on tosi rasittavia, mullekin antibiootti kun kaverikin sai. Sairaslomaa voisit kysyä uudelleen kun kerran et voi työtäsi tehdä. Kyse ei ole feikkausepäilystä vaan järjen käytöstä. Hyvää joulua vain, äänesi varmaan palautuu toisena sl päivänä.
Kyse ei ollutkaan antibioottien saamisesta vaan kokonaiskuvan perusteella tehdystä arviosta 20 vuoden ammattitaidolla, jonka mukaan ap olisi syytä käydä lääkärillä. Ko terveydenhoitaja ei osannut tai uskaltanut laittaa lääkärille. Tämä konsultointu myös oman aseman lääkäriltämme.
terv: 2
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:36"]
Koska kovakin kurkkukipu paranee oireenmukaisella hoidolla, eli burana ja neste. Ei siihen tarvita lääkäriä. Just sun kaltaiset mankujat on tosi rasittavia, mullekin antibiootti kun kaverikin sai. Sairaslomaa voisit kysyä uudelleen kun kerran et voi työtäsi tehdä. Kyse ei ole feikkausepäilystä vaan järjen käytöstä. Hyvää joulua vain, äänesi varmaan palautuu toisena sl päivänä.
[/quote]
En ole vinkunut antibiootteja keneltäkään. Hämmennyin vain ehdotusta lisäburanan nappaamisesta, kun olin juuri kertonut, että koko viikon olen napsinut buranaa erityisesti öisin, jotta pysyn edes nukkumaan. Työni olen tehnyt, tosin en kovin laadukkaasti. Onneksi esimiehelläni on järkeä ja tänään olen sairaslomalla hänen luvallaan.
Ääneni ei ole parantunut viikonloppunakaan, joten en ymmärrä, mistä revit ajatuksen, että toinen päivä sairaslomaa saisi ääneni jo palautumaan.
En myöskään ruinaa sairaslomaa, jos en hoitajan mielestä sitä tarvitse. Minua vain hämmästyttää, miten tylyn vastaanoton saan, kun en nyt sairastanutkaan angiinaa. Eivät ne oireet mihinkään ole kadonneet, vaikka angiinaa ei löytynytkään. Kyseinen työterveyshoitaja olisi voinut pahoitella sitä, ettei lääkäreitä ole riittävästi. Ehkä olisi voinut antaa myös noita kakkosen neuvojakin höyryhengityksestä. Sen sijaan onnitteli siitä, ettei minulla ole angiinaa ja oli laittamassa luuria kiinni, kun sain kähistyä, että mitä teen kurkkukipuni kanssa. En pitänyt kyseisen hoitajan käytöstä kovin asiallisena ja harmittaa ja ärsyttää, että kipeänä pitäisi kyetä pitämään puolensa. En ole siinä hyvä edes terveenäkään.
En kuitenkaan ole vinkunut ja valittanut asiasta minnekään muualle kuin tälle palstalle. Sairastan nyt tyytyväisenä tämän päivän ja toivon, että joulupyhien ansiosta saan taudin selätettyä.
Kolmoselta vielä kysäisen, että miksi en saisi valittaa, kun kerran olen kipeä. Työterveyshoitaja selvästi vähätteli oireitani ja piti minua työkykyisenä. Enkö saa olla eri mieltä asiasta? Jopa esimieheni piti minua todella sairaan kuuloisena. Eikö se jo kerro jotain?
Aloituksen tein siksi, että mietin, onko työterveydessä ohjeistuksia, joissa ei suostuta päästämään lääkärille, jos tauti ei ole suoraan kuolemaksi. Vai pidetäänkö minua vaan lusmuna, joka yrittää päästä sairaslomalle? Jälkimmäiseen en oikein uskonut alun alkaenkaan, kun en ole vinkunut sairaslomaa käytännössä koskaan.
Ap
Toivottavasti olosi on jo parempi:) Aloituksesi oli aivan asiallinen ja samoin kysymykset. Hyvä, että annat palautetta, niin omassa työssäni voin viedä viestiä eteenpäin ja toivottavasti jotkin asiat hoituvat paremmin.
t: 2 ja 4
hei,
Vaikka kurkkutulehduksesi on viruksen aiheuttama, pitäisi sinun mielestäni päästä tapaamaan lääkäriä pikaisesti. Sairaslomatarve on selvä ja lääkäri voi arvioida astman vaikutuksen tulehdukseen ja määrätä oloa helpottavia lääkkeitä. Samalla hän voi selvittää onko poski-ja otsaonteloissa limaa. Vaikka tosiasia on se, että virusperäiseen kurkkutulehdukseen ei antibiootti auta, niin oireiden takia tarvitset muita lääkkeitä esim. sellaisia, jotka vähentävät liman eritystä. Jos poskionteloissa on limaa, ei antibioottia välttämättä tarvita ellei ole edennyt tulehdukseksi. Voit itse estää etenemistä höyryhengityksellä, joka saa liman liikkuvaisemmaksi ja ohuemmaksi. Tällöin saat sitä helpommin niistettyä. Mielestäni siis sinun pitäisi nyt päästä lääkärille. Kokeet oli hyvä ottaa etukäteen, niin että lääkäri tietää, jo sinun tullessa tapaamaan häntä, että kyseessä ei ole bakteeri. Valitettavasti melkein joka paikassa työterveyshuolto on ylikuormitettu ja kaikki, jotka tarvitsisivat eivät saa aikoja, jos vain ei ole ihan pakko. Sinun tapauksessasi tarvitset kuitenkin sairaslomaa ja lääkärin arviointia. Olen pahoillani , että joudut kipeänä vaatimaan asioita. Yritä jaksella ja muista höyryhengitys! Se voi estää poskiontelotulehduksen. Voimia:)
t: terkka