Alkoholi ensimmäisten raskausviikkojen aikana
Olemme mieheni kanssa vasta aloittaneet raskauden yrittämisen. Ehkäisyn lopettamisesta on reilu kuukausi. Olen miettinyt, pitäisikö minun luopua muutamasta viinilasillisesta viikonloppuisin myös raskauden yrittämisen ajaksi. Viini on ainoa alkoholituote, jota juon, enkä sitäkään juo kerrallaan kuin yksi kaksi lasillista, humalanhakuista juomista en lainkaan harrasta. Kysymys on siis aivan ensimmäisistä raskausviikoista ennen plussaamista. Plussaamisen jälkeen en joisi enää viiniä. Kokemuksia? Mielipiteitä? Yhdistän viinin miehen kanssa yhdessä vietettyihin rentouttaviin ja rauhallisiin koti-iltoihin, jolloin meillä on aikaa keskittyä toisiimme, siksi en haluaisi välttämättä vetää nollalinjaa silloin, kun saattaa aivan hyvin olla, että en edes ole raskaana.
Kommentit (38)
Ei tietenkään tarvitse olla juomatta! Terveellinen elämäntapa edesauttaa raskautumista, mutta pari lasillista viiniä nyt haittaa yhtään mitään. Elät AP aivan normaalia elämää siihen asti, kuin plussaat. Stressaaminen ei auta yhtään mitään. Raskauden ensimmäisillä viikoilla ei edes ole vielä mitään yhteistä verenkiertoa, joten alkoholi ei mitenkään vahingoita hedelmöitynyttä solurykelmää...
No kyllä mummielestä on todellakin ok, etenkin jos on suht säännöllinen kierto ja helppo seurailla milloin on menkat myöhässä (eli osaa testata ajoissa). kuitenkin oletettavasti se testi tulee tehtyä suht ajoissa ja pari annosta on aika pieni määrä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 07:36"]
Ei tietenkään tarvitse olla juomatta! Terveellinen elämäntapa edesauttaa raskautumista, mutta pari lasillista viiniä nyt haittaa yhtään mitään. Elät AP aivan normaalia elämää siihen asti, kuin plussaat. Stressaaminen ei auta yhtään mitään. Raskauden ensimmäisillä viikoilla ei edes ole vielä mitään yhteistä verenkiertoa, joten alkoholi ei mitenkään vahingoita hedelmöitynyttä solurykelmää...
[/quote]
Jälleen kerran. Yhteistä verenkiertoa ei ole koko raskauden aikana. Mutta äidistähän se kiinnittynyt vauvanalku saa ravintonsa. Ja menee siinä samalla muutkin aineet.
Viikolle 6 asti ei mene mitään aineita. Voit juoda aivan rauhassa. Itseasiassa lasi punaviiniä päivässä ovulaation jälkeen on yksi vauvantekokikka, sen pitäisi auttaa alkioita kiinnittymään. Sitten kannattaa jättää pois kun on menkat myöhässä.
Minulla on hyvin säännöllinen kierto ja seuraan kyllä tarkasti kiertoani, näin ollen osaan varmasti testata ajoissa. Olen ajatellut, että eläisin normaalisti plussaamiseen asti. Miten raskauden ensimmäisillä viikoilla (näillä ajattelen nyt lähinnä viikkoja 1-3) muutama viinilasillinen voisi vaikuttaa hedelmöittyneeseen solurykelmään? Jos jollain on tähän vastaus, sen mielelläni kuulisin. Tällä hetkellä ajattelen edessä olevia joulunpyhiä: voinko juoda joulupöydässä lasillisen punaviiniä hyvällä omatunnolla, jos en silloin voi vielä tietää tämän kierron tulosta? Raskautumisessa saattaa kuitenkin kestää kauankin, enkä haluaisi elää raskaana olevan ruokavaliolla silloin, kun en raskaana ole.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 07:47"]
Viikolle 6 asti ei mene mitään aineita. Voit juoda aivan rauhassa. Itseasiassa lasi punaviiniä päivässä ovulaation jälkeen on yksi vauvantekokikka, sen pitäisi auttaa alkioita kiinnittymään. Sitten kannattaa jättää pois kun on menkat myöhässä.
[/quote]
No tottakai menee. Ei se alkio ilman ravintoa voi olla. Mistähän mammat noita viikkoja oikeen nappaa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 07:50"]
Minulla on hyvin säännöllinen kierto ja seuraan kyllä tarkasti kiertoani, näin ollen osaan varmasti testata ajoissa. Olen ajatellut, että eläisin normaalisti plussaamiseen asti. Miten raskauden ensimmäisillä viikoilla (näillä ajattelen nyt lähinnä viikkoja 1-3) muutama viinilasillinen voisi vaikuttaa hedelmöittyneeseen solurykelmään? Jos jollain on tähän vastaus, sen mielelläni kuulisin. Tällä hetkellä ajattelen edessä olevia joulunpyhiä: voinko juoda joulupöydässä lasillisen punaviiniä hyvällä omatunnolla, jos en silloin voi vielä tietää tämän kierron tulosta? Raskautumisessa saattaa kuitenkin kestää kauankin, enkä haluaisi elää raskaana olevan ruokavaliolla silloin, kun en raskaana ole.
[/quote]
Rv 1 ei tietenkään tapahdu mitään, kun raskautta ei vielä ole. Mutta siitä eteenpäin on ja jostainhan se solukin ravinteensa ottaa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 07:50"]
[/quote]
Voit juoda, mutta kukaan ei koko tässä maailmassa tiedä vahingoittaako se. Luultavasti ei. Jos alkoholi kuuluu jonkun normaaliin ruokavalioon, niin täytyyhän sitä saada.
Ovulaatio ja hedelmöittyminen tapahtuu vasta viikolla 2, sen jälkeen munasolu matkaa kohtuun, jakautuu ja yrittää kiinnittyä. Mitä ravintoa teistä se jakautuva solumöykky tarvitsee? Ja mistä se alkio niitä promilleja äidin verestä nappaa ennen kuin istukka on kehittynyt? Miten ylipäätään kukaan on selvinnyt elossa, jos kaikki pitäisi aina osata ennakoida varnuuden vuoksi? Miksi kehoittaa elämään poikkeustilassa monta kuukautta vain siksi, että saattaa raskautua? On järkevää syödä monipuolisesti ja huolehtia foolihapon saannista jne. Mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi ei joulupöydässä voisi ihan normaalisti nauttia alkoholia, kun vasta suunnittelee raskautta?? Kehoitan oikeasti rentoutumaan, se auttaa paljon enemmän. Jos noin hysteerisiä olette sitten vauvankin kanssa, niin vaikeaksi kyllä menee...
Alkoholi on vaarallista siinä vaiheessa kun sikiön elinten kehitys on alkanut, eli yleensä siinä vaiheessa kun ekat sydämenlyönnit havaitaan (rv 5 alkaen). Sitä ennen alkio on hyvin suojattu mm. alkoholin haittoja vastaan. Aika hyvä nyrkkisääntö on se, että siinä vaiheessa kun kuukautiset on myöhässä, on syytä pidättäytyä alkoholista.
Näihin aikoihin viime vuonna tätä pähkäilin, ja tosiaan ei se kiinnittymätön alkio vielä alkoholista vahingoitu. Monet hedelmällisyyshoitoja antavat lääkärit jopa suosittelevat punkkulasia verenkierron lisäämiseksi lantionseudulla. Sitä, missä vaiheessa alkio kiinnittyy, ei kyllä voi ihan tarkkaan sanoa, varsinkaan, jos vauvaa on yritetty oikein tosissaan, yhdyntöjä on ollut useita ja sille hedelmöittymisellekin jo on esim. viikon ikkuna.
Minulle kävi sitten niin, että tein varulta testin pari päivää ennen oletettua kuukautisten alkua, koska illalla oli tiedossa hieno illallinen, jonka kanssa en ihan vichy-linjalla olisi halunnut mennä ilman pakottavaa tarvetta. Tuo testi oli negatiivinen. Neljä päivää myöhemmin, kun kuukautiset olivat myöhässä pari päivää, ja olo oli edelleen kuumeinen - yleensä olen tuntenut kuukautisten alun viimeistään alkua edeltävänä yönä viluna lämmön laskiessa -, tein sitten toisen, positiivisen testin. Tuosta hetkestä alkoi sitten vähän pidennetty tipaton, joka ei edes tehnyt tiukkaa, opin myös uudelleen syömään niitä hienoja illallisiakin ilman viiniä. ;-)
En jaksa lukea muita vastauksia enkä antaa neuvoja, mutta kerron omasta kokemuksestani: Kun me aloimme yrittää esikoista, ajattelin, että jätän kaiken alkoholin pois aina ovulaation jälkeen, ihan varmuuden vuoksi. No, kun siinä yrittämisessä sitten kestikin huomattavan kauan (1,5 vuotta), päätin jossain vaiheessa lakata noudattamasta omaa päätöstäni. En kauheasti käytä alkoholia, tai siis käytän säännöllisesti, mutta pieniä määriä kerralla. Tuntui, että tuon asian miettiminen menee liikaa siihen, että koko elämä pyörii raskaaksi tulemisen ympärillä ja koko ajan siis myös muistuttaa siitä, että en ole tullut raskaaksi. Lisäksi alkoholista pidättäytyminen sellaisissa sosiaalisissa tilanteissa, joihin se kuului, tuntui vaikealta, tai oikeastaan lähes mahdottomalta, koska hedelmällisessä iässä ja parisuhteessa olevan naisen alkoholinkäyttöä tarkkaillaan kyllä, juuri siitä syystä, että siitä pidättäytyminen tarkoittaa usein sitä, että raskaana ollaan.
Mulle kävi vielä niin, että kun lopulta tulin raskaaksi, ovulaation ja testin tekemisen väliin osui uusi vuosi, ja sitä häppää tuli mun standerdeilla otettua jopa reippaasti. Ja kun kaveripiirissä on keskusteltu tästä asiasta, tosi monelle on käynyt näin: pitkän yrittämisen ja varomisen jälkeen Siinä Kierrossa onkin tullut kännättyä (yhdellä kaverilla oli häät, toisella synttärit).
Kyllä mä vatvoin ja mietin asiaa, mutta sen perusteella, mitä luin, jos tuo uuden vuoden känni olisi jotenkin vaikuttanut sikiöön, se olisi mennyt kesken. Testin tein ehkä siinä 2. tai 3. päivä tammikuuta.
Tässä mun tarinassa ei ole mitään opetusta tai syvempää sisältöä tai edes mallia, jonka mukaan mun mielestä toimia, kunhan kerron kokemukseni.
Tässä ei nyt ole kysymys pelkästään siitä, vahingoittaako alkoholi sikiötä vai ei, vaan siitä, että äidin mieli toimii niin, että jos lapsella onkin jossain vaiheessa jokin hätä, äiti syyllistää itseään aivan kaikesta mitä teki tai jätti tekemättä raskausaikana. Jos sun lapsella on jotain häikkää, joko raskausaikana tai sen jälkeen kehityksessä, niin aivan varmasti tulet palaamaan niihin viinilasillisiin monta kertaa ja kokemaan niistä tunnontuskia. Vaikka järjellä tietäisit ettei asialla ole mitään tekemistä alkuraskauden viinilasillisten kanssa. Niin se vaan menee. On huomattavasti helpompaa olla äiti, kun tietää ettei ottanut mitään riskiä raskausaikana, ei teoreettistakaan, ja voi vapauttaa itsensä turhista syyllisyydentunnoista.
Sinä teet itse kuten haluat, mutta tämä näin yhtenä pointtina. Sitä vastuuta, mikä lapsen syntymisen myötä elämään jysähtää, ei osaa kuvitella ennen kuin sylissä on pieni ihminen, oma lapsi jonka elämästä on itse vastuussa joka hetki. Ei kannata aliarvioida äitiyden vaikutusta siihen omaan ajatteluun. Et voi tietää oletko ensi vuonna tähän aikaan pahoillasi niistä viinilasillista, eikä sitä kukaan meistä voi tietää.
Hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohtuun n. viikon kuluttua hedelmöittymisestä. Ravinteet tulevat äidistä. Istukka alkaa kehittyä heti kiinnittymisen jälkeen, ja toimii koko ajan kehittyessään. Mutta äidistä se pieni vauvanalku saa ravintonsa koko ajan. Siis jo ennen kuin siitä istukasta on vielä alkuakaan. Ei ole mitään turvallisia viikkoja. Yksi lasillinen viiniä tuskin aiheuttaa vahinkoa, mutta varmuudellahan sitä ei kukaan tiedä.
On aika kauheaa, että tällaista asiaa täytyy miettiä. Onko alkoholi niin hallitseva asia ja siitä luopuminen ihan hirvittävä uhraus? Eihän se mikään pakollinen asia ole ja varmasti ilman sitäkin pärjää. Jos ei pysty rentoutumaan ilman lasillista viiniä, niin miten pystyy sitten raskauden aikana?
Minä jätin alkoholin aluksi kokonaan yrittämisen ajaksi. Mutta sitten kuukaudet kuluivat, eikä raskaus alkanut. Aloin ajattelemaan, että raskaaksitulossa voi kestää kauankin enkä halunnut lopettaa elämistä sen takia. Lopulta tein niin, että en ottanut alkoholia ovulaation jälkeen, siinä ennen menkkoja. Se oli minulle hyvä ja toimiva ratkaisu. Omatuntoni on puhdas.
Viinilasillisista ei ole vaikea luopua, ei tietenkään. Sen sijaan saattaisi olla vaikea esimerkiksi kokonaisen vuoden kestävän yrityksen aikana vältellä sosiaalisia tilanteita, joissa olen tottunut nauttimaan lasillisen viiniä. Perhepiirissämme juodaan usein juhlatilaisuuksissa ja illallisilla viiniä. En haluaisi kertoa vielä, että vauva olisi toiveissa, en varsinkaan silloin, kun raskautuminen olisi vasta toive, jonka täyttymisestä ei ole mitään takeita. Koska viinit ovat mieheni harrastus, minun täydellinen kieltäytymiseni niistä olisi kuin huutaisi ihan jokaiselle, että raskaana ollaan, vaikka en siis edes olisi.
Minusta edellisen ratkaisu, että ei ottanut alkoholia ovulaation jälkeen, ennen menkkoja, kuulostaisi järkevältä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 14:20"]Viinilasillisista ei ole vaikea luopua, ei tietenkään. Sen sijaan saattaisi olla vaikea esimerkiksi kokonaisen vuoden kestävän yrityksen aikana vältellä sosiaalisia tilanteita, joissa olen tottunut nauttimaan lasillisen viiniä. Perhepiirissämme juodaan usein juhlatilaisuuksissa ja illallisilla viiniä. En haluaisi kertoa vielä, että vauva olisi toiveissa, en varsinkaan silloin, kun raskautuminen olisi vasta toive, jonka täyttymisestä ei ole mitään takeita. Koska viinit ovat mieheni harrastus, minun täydellinen kieltäytymiseni niistä olisi kuin huutaisi ihan jokaiselle, että raskaana ollaan, vaikka en siis edes olisi.
Minusta edellisen ratkaisu, että ei ottanut alkoholia ovulaation jälkeen, ennen menkkoja, kuulostaisi järkevältä.
[/quote]
Aloituksessa puhut kyllä ihan muusta, kuin siitä, että et halua kenenkään tietävän mahd. raskaudesta.
Minäkin ajattelin aluksi, että en juo alkoholia ollenkaan. Kun yrityksen kesto venyi ja venyi, aloin tekemään noin kuin joku ehdottaa, etten juonut ovulaation ja kuukautisten välissä. Nyt kun yritystä on kestänyt jo reilusti yli vuosi ja lääkärin tutkimuksen jälkeen on selvinnyt, että luomuraskautuminen on erittäin haastavaa, en ole tarkkaillut alkoholin käyttöä enää sen kummemmin. Saatan ottaa reippaamminkin, jos tilanne vaatii.
Olemme siis jonossa hoitoihin ja toki kunhan ne alkavat tilanne on taas eri. Toistaiseksi kuitenkin tuntuu, että haluan unohtaa koko vauvan yrityksen ja elää täysin normaalia elämää siihen asti, kun jotain taas asian tiimoilta tapahtuu. Tiedän kyllä että luomuraskaus on aina mahdollinen vaikka lääkärit muuta väittäisivätkin, mutta olen päättänyt ottaa sen riskin. En halua että koko elämä pyörii tämän asian ympärillä, ainakaan sen enempää kuin on "pakollista".
Tulet saamaan täällä erilaisia vastauksia. Mutta kyllä alkoholi voi vahingoittaa myös ensimmäisinä raskausviikkoina sitä vauvanalkua. Suositushan on, että jo vauvaa yrittäessä jätettäisiin alkoholi pois. Tosin se vahingoittumisen riski ei varmaankaan suuri ole viinilasillisen jälkeen ennen plussausta, mutta jokainen tekee itse päätökset.