J.P. Chenet, hyvää vai ei?
Eli siis hyvää on maultaan (punainen), ja musta hinta-laatusuhde on hyvä mutta pidätkö sitä hyvänä vai huonona viininä? Ehdotuksia joulupöytään ruokaviiniksi?
Kommentit (20)
Minä en ole mikään viiniasiantuntija, mutta mulla on myös sama tuntuma kuin kakkosella. Kaapista löytyy yksi J. P. Chenet -pullo (en muista, mikä, muistaakseni joku puolikuiva), mutta se on ostettu seurustelujuomaksi. Ruokajuomaksi, varsinkin jouluaterialle sitten jotain parempaa.
Kakkonen jatkaa: en minäkään asiantuntija ole. Yleensä suosin siinä 8-14 euron hintaisia viinejä seurustelujuomiksi. Parin lasillisen jälkeen makuaisti turtuu hiukan, joten ruuan kanssa on kivaa siemailla jotain parempaa, vaikka parinkymmenen euron hintaluokan viiniä, sen jälkeen halpisviinikin menee ihan hyvin. Tosin pidän valkoisesta, en oikein osaa antaa punaisista suosituksia. Paitsi portviini on jälkiruokana aika hyvää.
En tykkää kauheasti. Mutta ei se pahaakaan ole - aika mitäänsanomatonta minusta.
Mun suosikkeja noin kympin punaviineissä on esim Tarapacá la Cuesta Cabernet Sauvignon Syrah sekä Norton barrel select malbec (ja saman firman cabernet sauvignon on hyvää myös).
Niitäkin on useampaa laatua, käsittääkseni. Maistamistani en kyllä ole pitänyt erityisemmin.
J.P on ihan perus lirua. Ihan ok lipitettäväksi seurusteluun. Itse tykkään ja suosin http://www.alko.fi/tuotteet/006781/?fromsearch=true
Hyvä hinta-laatu. Ja aivan loistava monen ruoan kanssa.
Ihan kohtuullista muistaakseni varsinkin se missä on enemmän punaista etiketissä. Se sinisempi on makuuni heikompaa.
Kannattaa kokeilla myös yllättäviä valintoja kuten jenkkiviinejä, esim beringerin stone cellars on selvästi suunmukaisempaa joskin toki hieman arvokkaamaakin mutta kun ei tuota nyt pullotolkulla päivässä mene niin ei se isoa lovea kukkaroon tee
Se on pahaa, kaikki J.P:t on, en ymmärrä niiden suosiota... mielummin juon vaikka Blue Nun:nia tai Arts Vitisia. Parempaa nekin on ja saman hintaista!
Ei hyvää eikä pahaa. Juotavaa perusviiniä. Juhlapöytään en itse laittaisi tarjolle, mutta arkipäivällisviiniksi menettelisi. Tosin tuppaan laadukkaampia hanapakkausviinejä ostamaan arkeenkin.
Meillä joulupöytään tulee alkupalojen kanssa Anakena Ona-valkoviiiniä (chileläinen viini) ja pääruoan kanssa ranskalaista Douce Nature -luomupunaviiniä. Doppio Passo-hanapakkaus on myös ostetuna joulupyhiä varten, on yksi arkisuosikkejani, mutta maultaan sellainen että istunee hyvin laatikoiden, kinkun jne kanssa. Sitten jälkkärin kanssa vielä Tokaji-jalohomeviiniä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 09:39"]
Ihan kohtuullista muistaakseni varsinkin se missä on enemmän punaista etiketissä. Se sinisempi on makuuni heikompaa.
Kannattaa kokeilla myös yllättäviä valintoja kuten jenkkiviinejä, esim beringerin stone cellars on selvästi suunmukaisempaa joskin toki hieman arvokkaamaakin mutta kun ei tuota nyt pullotolkulla päivässä mene niin ei se isoa lovea kukkaroon tee
[/quote]
Tuo Beringer on myös loistava valinta. Olinkin kokonaan unohtanut sen. Se on jokunen vuosi sitten ollut jossain lehdessä ihan viinisuosituksena joulupöytään.
t. Minä tuota Marquesta vinkkasin :)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 09:58"]
Ei hyvää eikä pahaa. Juotavaa perusviiniä. Juhlapöytään en itse laittaisi tarjolle, mutta arkipäivällisviiniksi menettelisi. Tosin tuppaan laadukkaampia hanapakkausviinejä ostamaan arkeenkin.
Meillä joulupöytään tulee alkupalojen kanssa Anakena Ona-valkoviiiniä (chileläinen viini) ja pääruoan kanssa ranskalaista Douce Nature -luomupunaviiniä. Doppio Passo-hanapakkaus on myös ostetuna joulupyhiä varten, on yksi arkisuosikkejani, mutta maultaan sellainen että istunee hyvin laatikoiden, kinkun jne kanssa. Sitten jälkkärin kanssa vielä Tokaji-jalohomeviiniä.
[/quote]
Alkoholismistakin voi näköjään kehittää oman gourmet-lajin.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:17"]
[/quote]
[/quote]
Ei vaan ole määritelmien mukaan edes suurkulutusta lähelläkään käyttöni, saati alkoholismia. Juon kyllä lähes joka päivä yhden lasin viiniä päivällisellä. Ja isoissa juhlissa saattaa mennä 3-6 annosta, siis muutaman kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:17"]
[/quote]
[/quote]
Aito av-kommentti. Ihme kauan kestikin.
J.P. saa ainakin pään särkemään, jos haluaa jouluna olla alavireinen ja ohutta yläpilveä päähänsä. Suosin luomuja ja "kyykkysellaisetkin" ovat ihan hyviä.
j.p.chenet on oikein hyvä perusviini. Hinta ja laatu ei aina kulje käsi kädessä. Ihmettelen tosin jos siitä saa päänsäryn aikaiseksi. Asun ulkomailla eikä j.p. ole halvimpia viinejä vaan sellaista keskihintaista. Kalliit viinit ovat alle 10 euroa. Alkon viinivalikoima ja hinnoittelupolitiikka on aivan naurettava. Viro myy mitä suomalaiset ostavat. Ruuanlaittoviiniin ei yksikään itseään arvostava kokki pulita euroa enempää!
[/quote]
No hei, suositelkaapa muitakin hyviä hanapakkauspunkkuja - minulla on tapana ostaa sellainen joululomalle - menee seurustelujuomana, joulupöydässä ja riittää uudeksi vuodeksikin. Talvilomalle tulee myös ostettua kun lähdemme sukulaisperheen kanssa mökkiviikkoa viettämään. Onko esim. se Sangre de Toro hyvä, joka näyttäisi tällä hetkellä olevan arvokkain laatikko? Pidän pehmeästä ja täyteläisestä, ei saa olla liian "väkevä" tai roteva jotta menee ilman ruokaakin, mutta makua pitää olla, ei "marjamehua".
Ainakin punaviini JP.Chenet Cabernet-Syrah 2018 on hapan,siis minun makuaistini mukaan.Alkon luettelossa se on kuulemma mehevä ja hilloinen.No ei ole.En osta enää.Sen sijaan JP.Chenet medium sweet valkoviini on erittäin hyvä seurusteluviini.Ei liian makea mutta ei kuivakaan.
On hyvää vaikka yhden tähden viini ja kuvaus helppo. Paras mitä maistanut.
Nyt meillä oli vuoden voittaja punaviini 2021 ja aivan järkyttävä ja kalliskin oli. Ei ikinä enää noita kalliita punaviinejä.
Zentaa kokeilen vielä. Siinä on paljon sokeria.
Pakko sanoa että onpa hölmöjä arvosteluja. JP Chenet Cabernet-Syrah on hyvinkin luonteikas viini. Jos joku sanoo sitä liruksi tai marjamehuksi, niin hankihan suu, tai aivot :D Herrajumala. Kun se nimenomaan on ennemmin tuju viini. Pidän, hyvä arkiviini. Toki sitten jouluksi Amaronea tai Ripassoa.
Alkon alahyllyn viinejä eli kaukana laadukkaasta. On se silti hintaansa nähden ihan siedettävän makuista. Ehkä suosisin silti hiukan juhlavampaa viiniä joulupöytään.