Siis turvottaako mielialalääkkeet?
Pari kuukautta olen nyt syönyt, ja naama on levinnyt jotenkin pällimäisen turpeaksi.
Kommentit (18)
Todellakin turvottavat ja lisäävät painoa helposti.
Ole tarkkana syömisten kanssa, lisää ihan ruokahalua siis. Ja kaikki ei sille vaan oikein voi mitään.
farmaseutti
2kk tulee helposti lisää yli 10kg. Varovaisuutta etenkin joulun aikana.
eli mielialalääkkeet ei lihota, vaan syöminen
Riippuu lääkkeestä. Mitä syöt? Esim osa kerää nestettä, osa lisää ruokahalua.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 01:06"]Todellakin turvottavat ja lisäävät painoa helposti.
Ole tarkkana syömisten kanssa, lisää ihan ruokahalua siis. Ja kaikki ei sille vaan oikein voi mitään.
farmaseutti
[/quote]
Siis voihan sille, pitää syödä vähemmän kuin ennen tai liikkua enemmän. Samalla määrällä ruokaa ja liikuntaa voi lihoa.
Ei mua turvota. Riippuu henkilöstä.
No siis riippuu elämän tilanteesta ja lääkityksestä. Mitä olette mieltä ketipinorista ja mirzapiiineristä?
Mirtazapiini mulle muuten oiva lääke, mutta käytön alussa kaksinkertaisti ruokahalun. Maha mourusi ruokaa aamusta iltaan. Onneksi tasaantui ajan kanssa mutta paino nousi noin 5 kiloa.
Toiset keräävät nestettä, jotkut nostavat ruokahalua. Joistain puolestaan ruokahalu laskee. Oman kokemukseni mukaan SSRI-lääkkeet eivät ole aiheuttaneet turvotusta eivätkä ylensyöntiä. Sen sijaan neuvoisin ehdottomasti välttämään ketiapiinia (esim. Seroquel) ja muitakin neurolepteja (esim. Zyprexa, Levozin, Risperdal, Truxal) ellei sairasta psykoosia tai skitsofreniaa. Lääkärit tuppaavat pitämään neurolepteja jonkinlaisina yleispätevinä lääkkeinä kaikkiin mielenterveyden ongelmiin, unettomuuteen ja mikä hirveintä, laitoksissa täysissä sielun voimissa olevien vanhusten kontrollointiin.
Mikäli mielialalääkkeesi aiheuttaa turvotusta vielä jatkossa, kannattaa panostaa liikuntaan ja runsaaseen vedenjuontiin sekä tarkkailla syömistä. Liikunta myös tunnetusti on erittäin hyvä keino hoitaa esim. masennusta.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 02:14"]
Mirtazapiini mulle muuten oiva lääke, mutta käytön alussa kaksinkertaisti ruokahalun. Maha mourusi ruokaa aamusta iltaan. Onneksi tasaantui ajan kanssa mutta paino nousi noin 5 kiloa.
[/quote]
Tuo on ainut joka nostaa usein painoa ja sekin tapahtuu ruokahalun kasvulla.
Masentuneena ruoka ei yleensä maistu niin jos oireet häviää niin syy ei ole lääkkeessä vaan kasvaneessa ruokahalussa..
Kaiken lisäksi ne tekevät ihmisestä zombin, ellei hän ole sitä jo valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 09:48"]
Kaiken lisäksi ne tekevät ihmisestä zombin, ellei hän ole sitä jo valmiiksi.
[/quote]
Mä olin zombi ennen kuin aloin syömään mielialalääkettä. Lääkkeen myötä toimintakykyni ja elämänlaatuni parani.
Se on hieman sama kuin alkoholin kanssa. Se tekee ihmisestä toimeliaan sekä sosiaalisen. Vapauttaa estoja ja saa elämän tuntumaan elämältä.
Sama harha.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 09:56"]
Se on hieman sama kuin alkoholin kanssa. Se tekee ihmisestä toimeliaan sekä sosiaalisen. Vapauttaa estoja ja saa elämän tuntumaan elämältä.
Sama harha.
[/quote]
Et siis taida tietää, miten SSRI-lääkkeet toimivat?
Mites citalopraami? Tietääkö kukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:08"]
Mites citalopraami? Tietääkö kukaan?
[/quote]
Sitalopraami on SSRI (Serotoniinin takaisinoton estäjä), jolla hoidetaan masennusta, ahdistusta ja paniikkihäiriöitä. Lääke nostaa mielialaa, tai oikeammin tasoittaa sitä jos on kovia ahdistuksia. SSRI lääkkeillä saattaa kestää monta kuukautta ennen kuin alkavat vaikuttaa toivottuun suuntaan ja ensimmäiset viikot/kuukaudet saattavat olla hyvinkin vaikeita ja ahdistus tuplaantua. Tämä kannattaa muistaa, että se on ohimenevää ja johtuu lääkkeestä.
t.11
jos olet pari kuukautta syönyt, ei ihme että naama on pälli