Joillekin se on kummastus, että en juokse kieli vyön alla rahan perässä
Teen työtä, jossa työvuoro kestää 12 tuntia kerrallaan ja työpäiviä on neljä peräkkäin, jonka jälkeen on kuusi vapaapäivää. Useampi henkilö on kysellyt minulta, että miksen tekisi lisää töitä, kun on noin pitkät vapaat. Siitä kun saisi entistä enemmän tuloja. Miksi hitossa tekisin? Tulen toimeen ja kerrankin olen tilanteessa, jossa minulla on kuukaudessa vain 12 työpäivää ja loput vapaata. Mikä kumman itseisarvo ihmisellä on kerätä rahaa, kun kukaan sitä ei hautaansa mukaansa saa? Kaiken lisäksi normaalilla työllä ei oikeasti edes vaurastu, vaikka sitä tekisi kuinka. Jotkut ihmettelee minua, mutta minä taas ihmettelen niitä, jotka elää tämän elämänsä työnteolle, eivätkä ikinä tule siltikään olemaan edes varakkaita.
Kommentit (8)
Ymmärrän minä ainakin, jos tulet vaan toimeen nykyisellä palkallasi. Tiedät itse, mikä on sinun elämässäsi tärkeää ja saatko laskusi maksettua.
En ymmärrä ihmisiä, jotka luulevat, että kaikki paljo työnteko on vain rahanahneutta tai työnarkomaniaa. Voi siinä joskus olla kyse velvollisuudentunnostakin. Kun on ottanut jonkun alan työkseen, eikä ole saatavilla ketään, kenen kanssa työtä jakaisi, eikä sitä voi tekemättäkään jättää, niin se pistää jatkamaan. Joskus vähän liiankin kauan vielä sen jälkeen, kun voimat oli jo käytetty loppuun.
Jatkan vielä: jos minulla olisi ollut mahdollisuus samanlaiseen työrytmiin kuin sinulla, olisin tehnyt samoin.
Jos tekisin noin pitkiä työpäiviä, menisi varmasti toiset 4 päivää niistä palautumiseen eli nukkumiseen. Sitten jäisi taas se "normi" kaksi vapaapäivää jäljelle. Näin kai se on laskettukin?
Minulle sopii paremmin se, että työaika on jaettu lyhyempiin pätkiin. Max 5 tuntia päivässä on sopiva. Sen vielä jaksaa. Palkka on paska mutta säilyypä mielenterveys.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, millä alalla oot?
Elektroniikkateollisuudessa.
ap
Tekeehän palomiehetkin pitkää vuoroa pitkillä vapailla ja kukaan ei ihmettele asiaa.
Ehkä olet epäselvästi kertonut sen, että viikkotyöaikasi on normaali, mutta vuorojen pituus mahdollistaa pitkän vapaan.
Koska joidenkin mielestä ei ole kunnon ihminen jos ei täytä elämää palkkatyöllä. On jo aika että päästään tästä ajatusmallista. On paljon työtä jota ei edes tarvitsisi tehdä mutta silmänlumeeksi heilutaan niin näyttää tärkeältä ihmiseltä omissakin silmissä.
Jotkut tavalliset duunarit kuvittelee olevansa kokoomuslaisia, kun tienaavat muutaman tonnin niska limassa raatamalla. Todellisuudessa ne ovat ihan muut tahot, jotka korjaavat hedelmät heidän työpanoksestaan.