Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappivaivoista kärsineet, kuvailkaa kipua!

Vierailija
19.12.2013 |

Elikkä niin kuin otsikko sanoo, voisitko kuvailla millaista kipu oli jos olet kärsinyt sappikivistä tai vastaavasta? 

Ottiko lääkäri kipujasi tosissaan? Saitko apua miten nopeasti ja millaista, ja kauanko olit ollut kipeä ennen kuin menit lääkäriin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikealla kyljessä kylkiluiden alapuolella aaltoileva pistemäinen kipu. 

ihan tosissaan lekurit ottaanet kyllä. lääkkeet on. 

Vierailija
2/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu oli helvetillinen. Ja ihan ekan kohtauksen kun sain, niin mut kiidätettiin pillit päällä ensiapuun, koska luulin kuolevani. Ja kyllä se otettiin tosissaan, sitten kun terveysasemalle lääkärin vastaanotolle pääsin, olin siinä vaiheessa jo tullut melko tutuksi Malmin ensiavun kanssa, koska kohtaukset olivat niin kovia, ettei mikään särkylääke (siis Litalgin, jota mulla oli ensin tabletteina ja kun kohtaukseen liittyi aina oksentelua, sain lääkkeen suppoina) auttanut.. Ekalla ta:n lääkärikäynnillä määrättiin labrat ja ultra ja tulosten tultua lääkäri kirjoitti lähetteen leikkaukseen. Leikkaukseen pääsin n. kuukauden kuluttua, sairauslomaa 8 viikkoa ja sen jälkeen oon voinu syödä mitä vaan, eikä mitään vatsavaivoja ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jatkuvaa kamalaa mahakipua ja pahaa oloa, en voinut syödä, ruoan hajukin teki pahaa, elin jogurtilla vuoden.

Laihduin 20 kg. Lopulta CT:ssä löydettiin surkastunut sappirakko.

Vierailija
4/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu tuntuu palleassa ihan kuin joku istuisi rintakehän päällä eikä saa kunnolla hengitettyä. Minutkin vietiin ambulanssilla ensiapuun ensimmäisen kipukohtauksen tullessa. Siellä otettiin sydänfilmit ym. mutta mitään ei löydetty. Myöhemmin tehtiin ruokatorven tähystys ja todettiin ärtynyt ruokatorvi. Vasta monen kuukauden kuluttua, kun menin uudelleen lääkäriin, ultraäänilaitteella löytyi sappikivet ja pääsin leikkaukseen. Sen jälkeen ei kipuja ole ollut.

Vierailija
5/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu toi selkäkipu oikealla puolella paljasti heti kun sappikohtaus alkoi. Kipu oli tosiaan ihan hirveää, ainoa asento missä pystyin olemaan oli lattialla polvillaan selkä kyttyrässä. Mies säikähti pirusti kun heräsi ensimmäisen kohtauksen aikana siihen kun uikutin lattialla kippurassa :D

Mitään ei pysty syömään, kaikki tulee oksennuksena ulos.

Tällä ensimmäisellä kerralla lääkäri epäili vaan ruokamyrkytystä ja antoi Litalgin reseptin. N. puolenvuoden päästä alkoi taas polttamaan. Silloin lääkäri sanoi että huonosti tutkittu viimeksi ja sanoi että yleensä jos kerran tulee sappikohtaus, ne jatkuvat kunnes leikataan. No niin leikkasivat, olin 1 yön sairaalassa ja sen jälkeen on saanut olla rauhassa.

Serkkulla oli sama vaiva, mutta hänellä lääkäri ei uskonut että sappi vaivaa ennen kuin pahasti tulehtunut ja puhkesi. Sitten tulikin jo kiire ambulanssiin...

Vierailija
6/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuntunut kipu pallean seudulla, kuin olisi halko poikittain ruokatorvessa tai vyö pallean ympärillä. Kipu on sellaista supistuskipua, kiristyy ja lientyy, kiristyy ja lientyy.

Vierailija
7/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:29"]

Mullakin on tuntunut kipu pallean seudulla, kuin olisi halko poikittain ruokatorvessa tai vyö pallean ympärillä. Kipu on sellaista supistuskipua, kiristyy ja lientyy, kiristyy ja lientyy.

[/quote] Tämä on aika lähellä minun tuntemuksiani, + selkäkipu.... 

Vierailija
8/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täysin varma mutta uskoisin että kärsin sappivaivoista.

Kohtauksia alko tulemaan ehkä puol vuotta sitte ja heräilin aina yöllä. En voinut olla missään asennossa ja olin tosi levoton, kipu oikealla puolella rinnassa, vatsassa ja selässä ihan helvetin kamala. Pidätin oksennusta ja ootin vaan että se loppuu.

Nyt kohtauksia tulee ehkä kerran kuussa, aina illalla. Kerran kesti koko päivän!

Viimeks alkoi kahvin juonnin jälkeen kohtaus. 

Ihan kamalaa, silloin aina toivoo että sais kuolla.

Vierailija
9/9 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipu pallean ympärillä, niinkuin ois liian pienet rintsikat tai niinkuin yllä - vyö tiukalla pallean yläosassa. oikea puoli palleasta (jossa sappirakko sijaitsee) turposi, näki paljaalla silmällä, että vatsa oli vino.Kovin kipu oikealla, koko rinnan alunen ja kylkeen päin aivan arka.

Soitin ambun mut kipu hellitti, illalla menin ambulla sairaalaan, missä pistettiin kipulääkettä ja annettiin litalgin resepti. Viikon päästä päivystykseen ja sieltä suoraan kirralle missä magneettikuvassa lydettiin sappitiehyitä tukkiva kivi, joka poistettiin tähystyksessä suun kautta (nukutuksessa olin).

Myhemmin olen löytänyt omaapukeinon sappikohtaukseen. 2 rkl oliiviljyä ja omenatuoremehua päälle, heti makaamaan vasemmalle kyljelle ja rentoutuminen. Sappitiehyet avautuu ja kivi/sakka pääsee liikkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi