Nimet tuttavaperheen joulukortissa oudosti, mies kuin joku perheen koira
Miten te laitatte joulukorttiin lähettajien nimet? Meille tuli kortti, jossa hyvää joulua toivottivat (nimet muutettu):
T: Sanna, Antti, Saana ja Mikko
Sanna on äiti, Mikko on isä ja lapset Saana ja Antti. Minusta toi kuulostaa kuin olisi pariskunta Sanna&Antti ja lapset Saana ja Mikko. Miksi se miehen nimi on dumpattu viimeiseksi? Äiti kirjoittanut ja laittanut ensin itsensä ja lapset ja sitten ikään kuin vielä lisäyksenä sen puolison.
Muutenkin perheessä sellainen meininki, että äiti jatkuvasti niistä lapsistaan jauhaa ja ihastelee, miehestä (avopuoliso, lasten isä) ei juuri puhuta. Harvakseltaan tulee jossain lauseissa esille. Siksi ehkä kiinnitin huomiota kortissa tähän. Kuulostaa sellaiselta pakkoliselta mainittavalta kortissa kun kerran samassa kämpässäkin asuu...
Kommentit (26)
Voi kun Mikko olisi löytänyt paremman kumppanin kuin Sanna, olisi lapset ihan täydellisiä. Sannan geenit huonontavat nyt jalostusta :)
Minä laitan miehen nimen viimeiseksi sellaisiin kortteihin, joiden vastaanottajaa mies ei ole ikinä edes tavannut saatikka kiinnostunut koko ihmisistä. Mietin usein, että jättäisinkö pois kokonaan, mutta sitten alkaisi kauheat spekulaatiot "nyt ne on eronneet".
Kaikkeen muuten korttien vastaanottajat takertuvatkin. Milloin ei kortti ole tarpeeksi arvokas, milloin tulee lasten valokuvan kera ja sekin ärsyttää.. hankala saada edes joulukorttien vastaanottajia tyytyväiseksi. :D
NO on tuo nelonen vähän outo perustelu. Pistä vaikka Minä perheineni, jos kerran et miehen nimeä voi pistää itsesi rinnalle.
Minä muuten en ymmärrä (edes) sitä, että saan ystäviltäni joulukortteja, joihin on kirjoitettu ensin lasten nimet ja vasta sitten aikuiset. Jostain syystä minun mielestä marssijärjestys on Äiti, Isä, Lapsi1, Lapsi2 jne. Eikä mitään koirien, kissojen tai jänisten nimiä ollenkaan.
Siis oikeasti porukka alkaa ylianalysoimaan jotain nimijärjestystä postikortissa? Joo, epäilemättä on kyse tärkeysjärjestyksestä tai jostain muusta salaviestistä. Ja yksi lapsistakin on varmaan kaikista tärkein, kun sen nimi on kirjoitettu jotenkin vähän paremmalla käsialalla.
Haa! Kaveri nauroi mulle, kun pohdin, missä järjestyksessä ne nimet kannattaa kirjottaa ja laitanko avokin nimeä lainkaan joihinkin kortteihin. Tulipa todistettua että kyllä näitä kyyliä riittää! :D
Somalien mielestä se järjestys suomalaisperheissä menee: ensin tulee lapset, sitten äiti, sitten perheen koira ja sitten isä. Eli eihän tuo ole millään muotoa nyt oikein.
Lähetäpä nyt heti huomautus tuosta, onhan tuo jo niiiniiinniiinniiiin WT:tä! Kerta kaikkiaan! Tarttuupi vielä se wt:eys sinuunkin.
Mitähän ajattelette meidän korteista? Nimet ovat ihan sikin sokin, eivät edes
millään rivillä. Jokainen on kirjoittanut nimensä itse.
Voisin hyvinkin laittaa miehen nimen viimeiseksi jos saaja olisi kaverini, joka tuntee minut ja lapset, mutta ei miestä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:07"]
Mitähän ajattelette meidän korteista? Nimet ovat ihan sikin sokin, eivät edes
millään rivillä. Jokainen on kirjoittanut nimensä itse.
Voisin hyvinkin laittaa miehen nimen viimeiseksi jos saaja olisi kaverini, joka tuntee minut ja lapset, mutta ei miestä.
[/quote]
:D vitonen vastaa: joo eka tapa on ihan jees.
Mutta en edelleenkään ymmärrä, että miehen nimi laitettaisiin vikaksi (tai vaimon). Tai yleensäkään pariskunnan nimet jotenkin eri kohtiin.
Olen miettinyt itsekin, miksi kiinnitän tällaisiin asioihin huomiota. MIKSI? Töissä olemme käyneet kahvtauoilla pitkiä keskusteluja siitä, onko merkitystä, onko nimesi sähköpostissa To-kentässä vai Cc-kentässä. Itse miellän, että To-kenttäläisten olisi reagoitava jotenkin, Cc:ssä annetaan vain tiedoksi asiaa eikä ole tarvetta reagointiin. Ylitulkitsen muutenkin monia asioita, joten yritän olla tuomatta näitä julki ;)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:14"]
Töissä olemme käyneet kahvtauoilla pitkiä keskusteluja siitä, onko merkitystä, onko nimesi sähköpostissa To-kentässä vai Cc-kentässä. Itse miellän, että To-kenttäläisten olisi reagoitava jotenkin, Cc:ssä annetaan vain tiedoksi asiaa eikä ole tarvetta reagointiin. Ylitulkitsen muutenkin monia asioita, joten yritän olla tuomatta näitä julki ;)
[/quote]
Ei tuossa ainakaan ole mitään ylitulkintaa.
Meillä ainakin töissä tuo tarkoittaa juurikin tuota eli jos on vain kopio-kentässä, se on tiedoksi. Sähköposti luetaan ja viskataan roskiin.
Jos on vastaanottajana, siihen odotetaan yleensä jotain kuittausta.
Minulle on sanottu että naiset ensin. Niinpä meillä on eka tytön nimi ja sitten minä ja sitten mies. Jos koirat lisätään, ne sitten sulkuihin mutta nehän ovatkin poikia ja kuuluvatkin viimeiseksi:)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:19"]
Töissä olemme käyneet kahvtauoilla pitkiä keskusteluja siitä, onko merkitystä, onko nimesi sähköpostissa To-kentässä vai Cc-kentässä. Itse miellän, että To-kenttäläisten olisi reagoitava jotenkin, Cc:ssä annetaan vain tiedoksi asiaa eikä ole tarvetta reagointiin. Ylitulkitsen muutenkin monia asioita, joten yritän olla tuomatta näitä julki ;)
[/quote]
Meillä ainakin töissä tuo tarkoittaa juurikin tuota eli jos on vain kopio-kentässä, se on tiedoksi. Sähköposti luetaan ja viskataan roskiin.
[/quote]
Asia on noin. Ei siinä mitään tulkintaa tarvita.
Kummallisista asioista täälläkin jaksetaan valittaa. Toivottavasti kukaan, joka multa kortin saa, ei ole tuollainen paskanjauhaja. Kaikki ei ole täydellisiä eikä tarvitsekaan. Mää olen ilahtunut jokaisesta kortista, minkä olen saanut. Ei ole tarvinnut analysoida miten nimet on mihinkin kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
Asia on noin. Ei siinä mitään tulkintaa tarvita.
[/quote]
Haha, kerropa tämä sitten niille monille työkavereilleni, jotka eivät olleet samaa mieltä. Varsinkaan ei-niin-virallisessa sähköpostinvaihdossa on kuulemma ihan sama, mihin kenttään ne vastaanotttajien nimet lykkää. Esim. hupitoimikunnan maileja olen itse deletoinut juurikin tämän takia. Ja kyllä, olemme ihan it-alalla töissä, käytämme mailia työkaluna. Niin, ja arvaatte varmaan, mihin kenttään mua tungetaan nykyään ei-virallisissa maileissa. Jep, Bcc... Saan siis vain osan hupipostista, kun replyt eivät yllä mulle asti ;)
Ovat varmaan eroamassa. Tai sitten tuo perheen äiti ei oikein haluaisi ukkonsa nimeä ollenkaan korttiin laittaa mutta viimetingassa sitten ajattelee että kai se on pakko...
Olen käsittänyt, että hyviin tapoihin kuuluu laittaa nimet alle tai osoitekenttään tiedot näin: vaimo, mies ja lapset/perheineen. Tätä ollaan noudatettu. Ainoastaan lapsen tarhatädille laitetiin korttiin nimet: lapsi, vaimo ja mies.
Oho mä oon ollu siinä luulossa et kortin kirjottajan nimi aina viimiseks :D niimpä tänäkin vuonna lähti joulukortit sukulaisille matkaan "toivottaa lapsen nimi, miehen nimi ja mun nimi"
ei voi mitään :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:43"]
Olen käsittänyt, että hyviin tapoihin kuuluu laittaa nimet alle tai osoitekenttään tiedot näin: vaimo, mies ja lapset/perheineen. Tätä ollaan noudatettu. Ainoastaan lapsen tarhatädille laitetiin korttiin nimet: lapsi, vaimo ja mies.
[/quote]
Mitkähän hiivatin hyvät tavat tuommosen järjestyksen sanelee? Miksiköhän vieläkin yllätyn tämän palstan (ja osittain siis ihmisten yleensä) ihme säännöistä ja etiketeistä. Eikö elämää voi elää vähän spontaanimmin? Jos jotain loukkaa "hyvien tapojen vastaisesti" kirjoitetun kortin väärässä järjestyksessä olevat nimet niin on kyllä ilmeisen tylsä elämä. Oletan että ne joille kortti meiltä lähti, osaavat sitä arvostaa sellaisena eleenä kuin se on, ja jos eivät, niin voi voi. :D
Mullakin on yksi tämmöinen kaveri, joka kirjoittaa näin! Olen samaa ihmetellyt ja naureskellut jo vuosia. Heillä tosin vain yksi lapsi, joten ei ole samasta tyypistä kysymys. Ja sama homma, mies on sellainen tohveli talossa. Ensin aina äidin nimi, sitten lapsen ja lopuksi lykätty se mies rimpsun perään.