Palkkaako lapsesi koulu sijaisia
Eilen oli ketju jossa satoja työpaikkoja hakeneelle opettajan sijaisuuksia. Olen työtön aineenopettaja asun pienehkössä yliopistokaupungissa enkä ole saanut yhtään sijaisuutta kuukausiin. Olen ollut suoraan yhteydessä kouluihin ja ilmoittautunut eri kaupunkien sijaisrekistereihin. Kotikaupungissani sijaiskielto ja lisäksi olen muutenkin kallis työntekijä kun olen pätevä, abiturientti tai koulunkäyntiavustaja tulee edullisemmaksi. En ole ainut tämän asian kanssa painiva tässä kaupungissa, ja ylitarjontaa on valtavasti. Missä kunnissa on vielä varaa palkata? On aika hankalaa muuttaa työn perässä kun mitään ei ole tiedossa etukäteen. Pidempiä sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia olen hakenut mutta en ole saanut koska ei ole työkokemusta.
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:31"]Kyllä, molempien koulut palkkaa.
[/quote]
Kerrotko mistä kunnasta kyse ja minkä ikäiset lapset?
Helsinki, toka- ja viidesluokkalainen. Toinen yksityiskoulussa, toinen painotetussa opetuksessa hyvässä kunnallisessa. Perheen vaihtari toisessa yksityiskoulussa, joka sekin palkkaa sijaisia.
Mua kiinnostaisi enemmänkin kuulla, minkä verran pätevät mutta työttömät aineenopettajat ovat päässeet tekemään lyhyitä sijaisuuksia. Mulla on se tilanne, että ennen valmistumista sijaisuuksia riitti. Valmistumisen jälkeenkin vähän, mutta huomattavasti vähemmän on enää soitettu kuin ennen valmistumista. Koulut kyllä palkkaavat sijaisia täällä, ettei mistään uudesta sijaiskiellostakaan johdu. Toivottavasti kevään hauissa tärppäisi ja saisin edes muutaman kuukauden sijaisuuden.
Helsinki ja Espoo palkkaa ainakin alakouluihin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 09:13"]Mua kiinnostaisi enemmänkin kuulla, minkä verran pätevät mutta työttömät aineenopettajat ovat päässeet tekemään lyhyitä sijaisuuksia. Mulla on se tilanne, että ennen valmistumista sijaisuuksia riitti. Valmistumisen jälkeenkin vähän, mutta huomattavasti vähemmän on enää soitettu kuin ennen valmistumista. Koulut kyllä palkkaavat sijaisia täällä, ettei mistään uudesta sijaiskiellostakaan johdu. Toivottavasti kevään hauissa tärppäisi ja saisin edes muutaman kuukauden sijaisuuden.
[/quote]
Näinpä se juuri on. Lyhyisiin sijaisuuksiin saa palkata epäpätevänkin, mikä tulee halvemmaksi. Kun ei saa lyhyitä sijaisuuksia, ei saa jalkaa oven väliin kouluihin. Vuoden määräaikaisia on sitten turha yrittääkään kun on liian vähän työkokemusta.
UP.
Helsinkiin tulossa tammikuussa säästökohde: sairastuneelle opettajalle ei palkata sjaista kahdeksi ensimmäiseksi sairaspäiväksi.
Suunnitelmallinen opetus ja lasten turvallisuus vaarassa. Puhumattakaan opettajien jaksamisesta. Helsingissä useita 25 - jopa 30 oppilaan luokkia, joiden vanhtiminen yhtäaikaa on todella raskasta.
Ei palkkaa. Tai ekaluokkalaisille voi palkata olikohan jo opettajan ekasta vai tokasta poissaolopäivästä lähtien, mutta isommille oppilaille vasta opettajan neljännestä poissaolopäivästä lähtien. Muiden luokkien opettajat hoitavat poissaolevan oppilaan luokan. Koulunkäynninohjaajien määrääkin on vähennetty.