Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia maskeja käytät ja missä tilanteissa?

Vierailija
04.10.2020 |

Mulla on FFP2-suojaimia, joissa on venttiili. Käytän niitä keikoilla ja bussissa, jos on ruuhkaa ja/tai matka kestää yli puoli tuntia.

Mulla on myös kertakäyttöisiä kirurginmaskeja, joita käytän silloin kun tapaan iäkkäitä vanhempiani.

Muuten kuljen ilman maskia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just how much coronavirus we encounter & viral load could be key to recovery, studies show

_______________________________________________________________________________ https://theprint.in/health/just-how-much-coronavirus-we-encounter-viral…

Tätä levitetään eri muodoissa ympäri maailmaa, ja myös Euroopassa

Kysessä on "valetutkimus", tai hyvin harhaan johtava artikkeli, mahdolllisesti molempia, joka tapauksessa toimii peittämään sitä, että hoitohenkilökunta oli tartuttamassa laitoksia keväällä Italiassa ja Espanjassa. Heille, henkilökunnalle on ollut mieluinen näkökanta että lääkärille olisi ollut erityisen varallista kohdata koronaa sairastava potilas, ja saada suuri annos virusta. Tätä on esitetty ja tarjottu selitykseksi sille, että monia heistä kirjattiin koronaan kuolleeksi; aika paljonkin keväällä Italiassa.

Tuollaiset tulokset ja lehtikirjoittelut ovat kuitenkin ristiriidassa Koch periaatteen kanssa, joka kertoo, että alussa saadulla annoksella (virus dose) ei ole merkitystä lopullisen viruskuorman kanssa (virus load), eikä myöskään sairauden vakavuuden kanssa. 

Sen sijaan toisaalta pienikin annos voi olla haitallinen:

https://www.semanticscholar.org/paper/Repeated-Low-Dose-Influenza-Virus…

Olen sitä mieltä, että tuon artikkelin vale, ongelman projosointi pitää tällä hetkellä vaikkapa Italian ja Espanjan kansaa allaan. Sanoisinko kuin psykopaattinen johtaja toimisi. Sellaista on ollut liikkeellä. Pakotusta. Ehdotteluja, Suggestiota.

No niin. Mutta artikkeli on harhauttava vielä muustakin syystä:

Aloituksen artikkelissa liäksi on erittäin harhaanjohtava kohta. siinä todetaan että ne potilaat joiden nenästä saatiiin mitattua suurempi viruskuorma (virus load) olivat sairaampia. Toisin kuin artikkelista tulee käsitys, tämä on taysin normaali asia, ja tällä asialla ei taas ole mitään tekemistä sairauden tarttuessa saadun virusannoksen (virus dose) kanssa. Kyseessä on kaksi eri asiaa: Tartunnassa elimistöön saatu virusannos (virus dose) ja lopussa sairauden puhjettua ja virusten lisäännyttyä elimistossä oleva viruskuorma (virus load). Artikkeli ei edes esittele mitään tutkimusta, jolla tartuttavaa annosta olisi tuossa edes mitattu, eikä sitä todellakaan ole mitattu, vaan kyse on puheista kuten artikkeli sen tuo esillekin. Joku ehdottaa, on sitä mieltä, että kaikki johtui yleisesti suojaimista ja etäisyyden pitämisestä. Hän on sitä mieltä, mutta sitä ei ole mitattu. Ja sitä ei myoskään ole silloin mitattu eritellen  koko populaatiosta. Itse voisin olla sitä mieltä, että lievempi sairastuminen johtuikin siitä, että sairastuneet olivatkin nytsyksymmällä nuoria. He eivät olleet enää niitä vanhoja ja monisairaita jotka jo valmiiksi olivat eri instituutioiden laitoksissa.

(jatkuu(

Kysymys on siis mielipiteestä, ei tieteellisesti vahvistetusta totuudesta. Silti minun esittämäni mielipide, siis se että lievä sairastuminen johtui nuoresta iästä ja etenkin muiden sairakuksien puutteesta on sikälikin totuudellisempi, että nuorten osuus tietoon tulleista sairastuneista on noussut, ja toisaalta vanhojen ja sairaidenkin vähentynyt. Nuorten lisääntynyt määrä on vahvistettu, mutta on yhtä lailla lisäksi niin, että raportoiduista hoivalaitostartunnoista on nyt vähän pula, samoin kuin sitten tietysti kuolleistakin. Siksikin juuri.

Jos se nyt sitten on huono asia.

Ei varmasti, mutta suojaintuputus ehdotuksilla, jotka ovat muuttuneet faktoista propagandaksi on melkoista aliarviointia, ja vaikka sellaista yrittäisi selittää valkoisiksi valeiksi, niin sekään painotus ei mene minusta läpi. Suojain saattaa laskea koko epidemian tasoa hiukan, mutta se on kokonaan eri asia, ja jättää vastuukysymykset edelleen täysin avoimiksi. 

Vierailija
22/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käytän kertakäyttömaskeja ja työmatkoilla julkisissa muotoonommmeltuja kangasmaskeja jotka myös sain töistä. Ne on kivannäköisiä eikä mua haittaa käyttää niitä vaikka ovat kuumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venttiililliset maskit suojaavat käyttäjäänsä, mutta eivät muita käyttäjältä.

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ajattelin niitä hankkia kun ovat mukavampia käyttää, mutta täyttääkö ne ehdot eli voiko niitä käyttää esim. julkisessa liikenteessä tai lentokoneessa , jossa maskipakko ?

No eivät täytä.

Kaikissa maskeissa on sen vettiilin läven verran poimuja ja aukkoa jo ihan muutenkin.

Ei ole kaukana kanaverkosta.

Maki on yksi paskan kumartelun osoitus, ei mitään muuta. Ne jauhaa propagandaansa mm. twitterissä, ja nyt sille maskipakolle riittää siellä perusteluksi mielipide, että maskista ei voi olla kenellekään mitään haittaa.

En muista, että lääkärikään olisi koskaan pitänyt maskia, kun on minulta hengitystieinfektiota tutkinut.

Siitä huolimatta, että influenssa on vienyt jatkuvasti, ja joka vuosi perusterveitä teholle ja määrän tarvii olla aika iso, kun yksistään TAYS alueelta noita on raportoitu 80 muutamien vuosien aikana.

Ja TAYS ei alueena ole edes kymmenesosaa koko Suomen vakiluvusta.

Eli siinä nyt nähdään taas, miten täydellisen älttomaksi korontouhu on vain mennyt! 

Vierailija
24/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1 kangasmaski, jota käytän yleensä bussissa sosiaalisen paineen takia. Kuljetan sitä takin taskussa ja pesen suunnilleen kerran viikossa muun pyykin mukana. En usko että se auttaa mihinkään, mutta enpähän ainakaan saa maskikyttääjien vihoja niskoilleni.

Jos sinulla on maski, miksi et käyttäisi sitä oikein? Vaarannat oman terveytesi, jos käytät likaista taskussa viikon pyörinyttä maskia. Se hyöty tuosta kuitenkin on, että suojaat maskinkäytölläsi muita ympärilläsi, ja siksi maskeja suositellaan, kiitos siis että käytät.

Jos säilytät maskiasi taskussa, maskisi kerää viikon ajan taskussa pöpöjä, jotka joutuvat likaista maskia käyttäessäsi suuhusi/nenääsi. Jos säilyttäisit maskisi puhtaassa pussissa (esim. minigrip-pussi), voit laittaa puhtaan maskin kasvoillesi. Kun desinfioit maskin esim. kattilassa keittäen joka ilta käytön jälkeen, saat puhtaan maskin seuraavalle päivälle. Jos on useampi kangasmaski tai kertakäyttömaskeja, ei tarvitse joka ilta keitellä tai pyörittää pesukonetta (huom vähintään 60 asteen pesussa). Silloin et tieten tahtoen joutuisi käyttämään likaista maskia.

Vierailija
25/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ajattelin niitä hankkia kun ovat mukavampia käyttää, mutta täyttääkö ne ehdot eli voiko niitä käyttää esim. julkisessa liikenteessä tai lentokoneessa , jossa maskipakko ?

No eivät täytä.

Kaikissa maskeissa on sen vettiilin läven verran poimuja ja aukkoa jo ihan muutenkin.

Ei ole kaukana kanaverkosta.

Maki on yksi paskan kumartelun osoitus, ei mitään muuta. Ne jauhaa propagandaansa mm. twitterissä, ja nyt sille maskipakolle riittää siellä perusteluksi mielipide, että maskista ei voi olla kenellekään mitään haittaa.

En muista, että lääkärikään olisi koskaan pitänyt maskia, kun on minulta hengitystieinfektiota tutkinut.

Siitä huolimatta, että influenssa on vienyt jatkuvasti, ja joka vuosi perusterveitä teholle ja määrän tarvii olla aika iso, kun yksistään TAYS alueelta noita on raportoitu 80 muutamien vuosien aikana.

Ja TAYS ei alueena ole edes kymmenesosaa koko Suomen vakiluvusta.

Eli siinä nyt nähdään taas, miten täydellisen älttomaksi korontouhu on vain mennyt! 

https://www.tays.fi/fi-FI/Influenssa_vie_vuosittain_tehohoitoon_ke(8002…

Tuossa

Vierailija
26/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgisia maskeja kaupassa, kirjastossa , lääkärissä

Vierailija
27/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, koska niissä tulee hiki.

Vierailija
28/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään maskeja missään tilanteessa.

Noinhan Trumpkin taudin sai. Jos joudut sairaalaan onko sinulla 7 maan parasta laakaria ymparilla ja saatko laakkeet jotka ovat viela kokeiluasteella? Voidaanko sinulle antaa lisahappea kotona etta jaksat kavella kulkuneuvoon?

Vierailija
29/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venttiilimaski voi toimia myös vain yhteen suuntaan eli sisäänhengityksessä. Et voi tietää tätä ulkoapäin.

Itse käytän vapaa-ajalla kankaista venttiilimaskia, töissä työnantaja tarjoaa maskit.

Vierailija
30/36 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä, koska niissä tulee hiki.

Hikisempi olo tulee kovassa kuumeessa.

Vierailija
31/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peitän suuni ja nenäni fleecekaulurilla aina kun olen muiden lähellä.

Fleece on pahempi, kun olla ilman kasvosuojaa. Tätä on tutkittu. Fleecen läpi tulleet pärskeet jakautuvat fleecen takia entistä pienemmiksi ja siten laajemmalle alueelle. Kasvosuoja ei saa siksi olla fleeceä.

Juuri siksi käytänkin fleeceä. ;)

Vierailija
32/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgista maskia käytän kun joudun johonkin palaveriin, jossa samassa huoneessa ollaan yli 15 min ja asioidessani sairaalassa/terveydenhuollossa.

Vierailija
33/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurginmaskia, kun käyn kaupassa/apteekissa. Ihan vain kunnioittaakseni myyjiä, koska heilläkin maskit.

Vierailija
34/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peitän suuni ja nenäni fleecekaulurilla aina kun olen muiden lähellä.

Fleece on pahempi, kun olla ilman kasvosuojaa. Tätä on tutkittu. Fleecen läpi tulleet pärskeet jakautuvat fleecen takia entistä pienemmiksi ja siten laajemmalle alueelle. Kasvosuoja ei saa siksi olla fleeceä.

Oho, mielenkiintoista! Onko linkata joku tutkimus aiheesta?

Minulla on muutama itse tehty kangasmaski, sellaisesta kaksinkertaisesta t-paitapuuvillasta tehty, en tiedä sen suojaustehosta, mutta kai tyhjää parempi kuitenkin. Lisäksi on sellaisia kertakäyttöisiä maskeja. Käytän maskia tilanteissa, joissa paljon ihmisiä. Esimerkiksi julkisessa liikenteessä ja kaupassa ja kun vien lapsen tanssitunnille.

Vierailija
35/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kankaista maskia julkisissa kulkuneuvoissa, kaupassa, kirjastossa ym. julkisissa sisätiloissa. Kankaista siksi, että löysin vihdoin mallin jossa silmälasit ei huurustu, kertakäyttöisiä kirurginmaskeja en pysty höyrystymisongelman takia käyttämään. Minulla on useita kangasmaskeja, aina usemapi puhdas maski mukana ja pesen joka käytön jälkeen.

Vierailija
36/36 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsauksessa ihan euromaskia, pitää varmaan vaihtaa itsetummuvaan kun TIG-koneen osto lähestyy. Hiontatöissä olen haaveillut kunnon raitisilmamaskista mutta p3 luokan puolinaamarilla mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi