Miksei tehdä mitään oikeita toimenpiteitä koronan tukahduttamiseksi?
Joku: "suljemme kirjaston ja kaupungintalon ja sählykerho peruttu", ei auta tilanteeseen yhtään mitenkään.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka haluaa rajoittaa liikkumista ja elämää, voi itse niin tehdä. Ei siihen tarvita pääministeriä, senkun vaan jäätte kotiin. Annetaan muiden elää omaa elämäänsä ja ottaa riskinsä.
Mutta jos ei voi? Jos ei esim ole etätyömahdollisuutta? Tai mahdollisuutta ottaa lapsiaan kotiopetukseen? Mä ymmärrän molempia osapuolia. Siis niitä, jotka toivovat rajoituksia, ja niitä, jotka haluavat elää kuin koronavirusta ei olisikaan. Moni rajoituksia toivova pelkää saavansa tartunnan työpaikaltaan tai joukkoliikennevälineestä. Hengityssuojaimet ovat edelleen niin kalliita, että harvalla on varaa niiden päivittäiseen käyttöön. Eivät nämä ihmiset nytkään juokse yökerhoissa, baareissa ja yleisötapahtumissa.
Mä pystyn nyt olemaan eristyksissä kokonaan. Tilannettani helpotti , kun lukiossa oleva lapseni vaihtoi ennen syyslukukauden alkua päivälukiosta nettilukioon. Vaikka me pystytäänkin tekemään näin, ymmärrään ihan hyvin, että kaikki eivät pysty. Ja ymmärrän hyvin pelon ja huolen, jos kaikesta omasta varovaisuudestaan huolimatta työssäkäynti tai lapsen koulunkäynti aiheuttaa riskin saada tartunta. Ja mitä enemmän tartuntoja, sitä suurempi riski.
Lopputili tai lomien pitäminen. Tai sitten se oma työ on ainoa kontakti muuhun maailmaan ja loppuajan elää eristyksissä. Hankkii oman auton tai pyöräilee työmatkat. Lapsi on koulussa, mutta vapaa-ajalla ei saa käydä missään. Näin riskit on niin pienet kuin ne voi olla, silloin kun sairastuminen huolettaa kovasti.
Hienoa, että sinulla on työnantaja, joka antaa sulle muutamaksi kuukaudeksi ylimääräisen palkallisen loman. Tai että sulla on se puskurirahasto, jonka ansiosta kestät niin irtisanoutumisestasi aiheutuvan karenssin kuin pitkittyneet hakemusten käsittelyjonotkin. Hienoa myös, että sinulla on niin hyvä palkka, että voit heti ostaa itsellesi auton. Tai työpaikka niin lähellä, että sinne voit hyvin polkaista fillarilla. Jos lapsi on koulussa ja ne kaikki muut siellä koulussa elää kuin mitään virurusta ei olisi olemassakaan, lapsella on edelleen riski saada koulusta tartunta.
Keväällä oli hyvä kolumni (harmi, että en ottanut linkkiä talteen) siitä, miten eri tavalla pandemia kohtelee kansalaisia. Me hyväosaiset pysymme hyväosaisina pandemiasta huolimatta. Saatamme jopa vaurastua tämän vuoksi. Meillä on joko etätyömahdollisuus tai sitten voimme hurauttaa audeillamme työpaikalle, jossa meillä on oma työhuone ja mahdollisuus pitää turvavälit muihin ihmisiin. Voimme tilata kaiken tarvitsemamme netistä ja kotiinkuljetuksella. Meillä on myös varaa avustaa taloudellisesti niitä läheisiämme (esim omia aikuisia lapsiamme) , jotka joutuvat pandemian vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin. Ainoa, mikä meitä ehkä huolettaa, on pörssikurssit. Tosin osaamme myös käyttää hyväksemme pörssikurssien heittelyn.
Ikävä kyllä eniten tämä pandemia - rajoituksilla tai ilman - kolahtaa niihin, joilla ei ennen pandemiaakaan ollut varaa kuin ihan peruselämiseensä. He ovat yleensä juuri niitä, jotka joutuvat käymään kodin ulkopuolella töissä ja joilla ei ole tuosta vaan varaa ostaa autoa. Toki heille on tärkeää säilyttää edes työpaikkansa, mutta ei läheskään kaikki heistäkään ole halukkaita saamaan koronavirusta. Monella heistä on itsellään tai perheenjäsenillään sellaisia sairauksia, että eivät kokeilla, saisivatko taudin lievän vai vakavan muodon.
Olen itse aika pienituloinen ja vain pienet säästöt, mutta olen oppinut vuosien kokemuksella, että palstalaisten vuositulot ovat vähintään 60 000e ja monilla 100 000e ja ylikin. Eli suurimmalle osalle palstalaisista oma auto ja talvilomien pitäminen ei pitäisi olla ongelma. :)
Mä en kirjoituksissani ole missään vaiheessa tarkoittanut palstalaisia vaan ihan tavallisia ihmisiä, joita näen ja tunnen reaalimaailmassa. Bussikuskeja, kaupan kassoja, lähihoitajia, tarjoilijoita, siivoojia, lastentarhanopettajia, koulunkäyntiavustajia ja monia muita, joilla palkat eivät ole edes puolta tuosta. Jos olet itse pienituloinen, olet onnistunut valitsemaan työpaikkasi hyvin, jos kerran saat palkallista vapaata pariksi kuukaudeksi vain pyytämällä sitä työnantajaltasi. Tai voit marssia heti huomenna autokauppaan ostamaan auton. Tai että sulla on säästössäsi niin paljon rahaa, että voit milloin tahansa irtisanoutua työpaikastasi, ottaa karenssin ja odotella säästöjesi varassa, että alat saada ansiosidonnaista.
En minä mitään lomaa ole pyytänyt enkä aiokaan pyytää koronan takia. Elän ihan normaalisti töissä käyden ja säästöissä on 3 000e. Mutta he jotka eivät uskalla käydä töissä, heillä on vaihtoehdot vähissä.
No nyt me puhutaan samasta asiasta. Jos mun poikani ei olisi vaihtanut päivälukiosta nettilukioon, pelkästään hänen hengityssuojaimiinsa (koulumatkat + koulupäivä) olisi mennyt noin 350 € viikossa eli 1400 € kuukaudessa. Mulla olisi tuohon varaa, mutta kaikilla ei ole. Jos siihen päälle lisäisi vielä mun työmatkani ja työssäoloaikani (mulla onneksi on etätyö), tulisi toiset 1400 € kuukaudessa eli meiltä kahdelta menisi pelkkiin hengityssuojaimiin 2800 €/kk. Itsensä suojaaminen koronavirukselta tulee todella kalliiksi ja suurella osalla tavallisista palkansaajista ei ole siihen taloudellisia mahdollisuuksia. Suurella osalla tavallisisita palkansaajista ei myöskään ole varaa ottaa karenssia eikä odottaa useita viikkoja ensimmäistä ansiosidonnaista päivärahaansa.
Mun mielestä kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään työssään. Ei varsinkaan työkavereitaan tai työmatkalla kanssamatkustajiaan. Työkavereitaan ei kuitenkaan voi valita, joten työkavereiksi voi osua ihmisiä, jotka bilettää mennen tullen viikonloppuisin, eivät pidä turvaväliä ja muutenkin käyttäytyvät kuin mitään virusta ei olisikaan. Ihmisiä, joiden mielestä työkaverin äidin tai mummon ei koskaan enää ole tarpeellistakaan tavata lastaan tai lastenlastaan. Ihmisiä, joiden mielestä työkaverin riskiryhmiin kuuluva puoliso tai lapsi joutaakin teho-osaston kautta hautausmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksei tehdä mitään oikeita toimenpiteitä koronan tukahduttamiseksi?"
Voitko kertoa, mitä olisivat nämä "oikeat toimenpiteet"?????
Koulut etäopetukseen, yökerhot ja baarit kiinni, maskipakko julkisissa sisätiloissa ja asiakasmäärän rajoittaminen kaupoissa, ravintoloissa ja julkisessa liikenteessä.
Näin juuri ja lisäksi isot tapahtumat kielletty ja kokoonyumisrajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi ei riitä, koska osa altistuu tänään ja oireet alkavat viikon päästä. Siinä vaiheessa hän on altistanut monia, joilla oireet alkavat 2 viikon päästä. Nämä ovat altistaneet monia ja heillä oireet alkavat 3 viikon päästä siitä kun "kaikki suljettiin", koska kaikki eivät voi tehdä etätöitä ja kaupassa on käytävä jne.
Se on totta, kuukausi on vasta alku. Mutta kuukauden kohdalla voidaan tarkastella onko suunta hiipumaan päin ja alkaa pohtia avaamisen strategiaa.
Montako miljardia on tämän strategian hinta?
Vähemmän kuin tämän nykyisen "kaikki toimii vähän vajaateholla ja lopulta tehohoito taas kuormittuu" - strategian.
Ai, omaan silmääni näyttää kylläkin siltä, että raha liikkuu. Ostetaan tuotteita ja palveluita, harrastetaan, käydään syömässä, eletään suht normaalisti ja silti luvut pysyvät vielä maltillisina. Eli toistaiseksi talous pyörii ja tehohoito ei ole ylikuormittunut. Näin kun jatkuisi niin lapsillamme olisi siedettävä tulevaisuus tässä maassa. Sairaiden vain pitäisi malttaa pysyä kotona.
On aika rasistista että sairaat joutuvat olemaan vankina kotonaan että jotkut voivat ryypätä ja kulkea tartuttamassa oireettomana muita. Täytyy muistaa että näiden sairaiden pitää aika ajoin käydä esim terveydenhuollossa, kulkea sinne julkisilla, kaikilla ei ole autoa.
Mulla on tähän ratkaisu, joka poistaa ainakin osan ongelmasta. Kelan pitäisi korvata tai kunnan/kaupungin toimittaa näille ihmisille sekä suojalaseja että ffp3-tason ulosvirtausvelttiilillä varustettuja hengityssuojaimia. Itsensä suojaamisesta ei pidä aiheutua heille ylimääräisiä kustannuksia. Kaikki eivät tietenkään pysty näitä suojaimia käyttämään (esim vaikea astma, keuhkoahtaumatauti, vaikea sydämen vajaatoiminta jne). Heidän kohdallaan terveydenhuollon palvelut pitää toteuttaa toisin. Esim lääkäri tai labrahoitaja kotikäynnille. Jo vuosia on ollut ollut nk magneettirekkoja, joissa siis rekka-auton kontissa on magneettikuvauslaitteet. Ihan samalla tavalla voitaisiin hankkia rekkoja, joissa on natiivi- ja ultraäänikuvauslaitteet. Ja tällainen rekka sitten tulisi laitteineen potilaan luokse eikä potilas laitteen luokse.
Vierailija kirjoitti:
Rajat ovat käytännössä kiinni. Yökerhot ja baarit suljetaan klo 24 ja kiihtymisvaiheen alueilla klo 23 ja sisään saa ottaa puolet kapasiteetista. Yli 50 hlön kokoontumisissa oltava 2m turvavälit ja erilliset katsomosektorit. Testauskapasiteetti on nyt 30 000 päivässä kun se keväällä oli 20 000 päivässä. Kahden testin malli mahdollistaa marraskuussa turvallisemman matkailun lyhemmällä karanteenilla. Maskeista ei ole pulaa kaupoissa ja niitä jaetaan köyhille ilmaiseksi, maskisuositus on voimassa siellä missä sisätiloissa ei voi pitää 2m turvaväliä. Yrittäjille jaetaan satojen miljoonien tukia. Alueelliset viranomaiset voivat kiristää rajoituksia omatoimisesti kun tartuntaryppäitä ilmenee, kuten Kuhmossa ja Mikkelissä tehtiin. Sairaaloissa ja tehoilla ei ole vielä ruuhkaa koronapotilaista ja ne pyörivät muiden potilaiden osalta normaalisti.
Mitä tämän lisäksi vielä pitäisi tehdä, kerro ihmeessä??!!
Millä tavoin rajaliikennettä rajoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi ei riitä, koska osa altistuu tänään ja oireet alkavat viikon päästä. Siinä vaiheessa hän on altistanut monia, joilla oireet alkavat 2 viikon päästä. Nämä ovat altistaneet monia ja heillä oireet alkavat 3 viikon päästä siitä kun "kaikki suljettiin", koska kaikki eivät voi tehdä etätöitä ja kaupassa on käytävä jne.
Se on totta, kuukausi on vasta alku. Mutta kuukauden kohdalla voidaan tarkastella onko suunta hiipumaan päin ja alkaa pohtia avaamisen strategiaa.
Vähemmän kuin tämän nykyisen "kaikki toimii vähän vajaateholla ja lopulta tehohoito taas kuormittuu" - strategian.
Ai, omaan silmääni näyttää kylläkin siltä, että raha liikkuu. Ostetaan tuotteita ja palveluita, harrastetaan, käydään syömässä, eletään suht normaalisti ja silti luvut pysyvät vielä maltillisina. Eli toistaiseksi talous pyörii ja tehohoito ei ole ylikuormittunut. Näin kun jatkuisi niin lapsillamme olisi siedettävä tulevaisuus tässä maassa. Sairaiden vain pitäisi malttaa pysyä kotona.
On aika rasistista että sairaat joutuvat olemaan vankina kotonaan että jotkut voivat ryypätä ja kulkea tartuttamassa oireettomana muita. Täytyy muistaa että näiden sairaiden pitää aika ajoin käydä esim terveydenhuollossa, kulkea sinne julkisilla, kaikilla ei ole autoa.
Tarkoitin flunssaoireisia...
Mikään ei riitä hysteerikoille ja salaliittopelleille.
En vain ymmärrä miten rajoituksia vastustavat ihmiset ajattelevat Suomen selviytyvän tästä tilanteesta? Koko ajan ympärillä ja muissa maissa on nähtävissä suunta mihin olemme menossa. Jossain vaiheessa terveydenhuollon kapasiteetti alkaa ylittyä ja silloin viimeistään rajoitukset joudutaan kuitenkin laittamaan. Eikö olisi parempi toimia ennen kuin tilanne on huono? Tämä olisi parempi tapa toimia myös talouden kannalta. Ihmiset eivät nytkään käytä rahaa palveluihin tai osallistu tapahtumiin, koska pelkäävät tartuntaa. Ihmiset eivät uskalla käyttää rahojaan, koska pelkäävät työpaikkansa puolesta. Parempi olisi katkaista taudin leviäminen nyt heti alkuunsa. Parempi pari kuukautta tiukkoja rajoituksia, kuin monta kuukautta löysässä hirressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska "talous".
Olen tosin aika vakuuttunut siitä, että talous kiittäisi, jos virus saataisiin kuriin, vaikka sitten 1-2kk tiukoilla toimilla. Löysässä hirressä kuukausitolkulla vajaateholla on kaikista pahin.Eli kokoontumisrajoitukset, etäkoulu ja kaikki ei-pakollinen vaan kiinni kuukaudeksi alkuun ja sitten toivotaan viruksen olevan niin hallinnassa, että pärjätään taas. Lisäksi testaukseen menevästä rahasta osa tulisi siirtää korona koirien koulutukseen ja ylläpitoon.
Eikös keväällä ollut noin. Miksi me ei päästy silti koronasta eroon?
Päästiinhän siitä jo eroon, mutta sitten mentiin ryssimään kaikki saavutettu avaamalla rajat hupimatkailulle ja luottamalla, että jengi pitää omaehtoisia karanteeneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska "talous".
Olen tosin aika vakuuttunut siitä, että talous kiittäisi, jos virus saataisiin kuriin, vaikka sitten 1-2kk tiukoilla toimilla. Löysässä hirressä kuukausitolkulla vajaateholla on kaikista pahin.Eli kokoontumisrajoitukset, etäkoulu ja kaikki ei-pakollinen vaan kiinni kuukaudeksi alkuun ja sitten toivotaan viruksen olevan niin hallinnassa, että pärjätään taas. Lisäksi testaukseen menevästä rahasta osa tulisi siirtää korona koirien koulutukseen ja ylläpitoon.
Eikös keväällä ollut noin. Miksi me ei päästy silti koronasta eroon?
Päästiinhän siitä jo eroon, mutta sitten mentiin ryssimään kaikki saavutettu avaamalla rajat hupimatkailulle ja luottamalla, että jengi pitää omaehtoisia karanteeneja.
Miksi sama ei toistuisi taas puolen vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miten rajoituksia vastustavat ihmiset ajattelevat Suomen selviytyvän tästä tilanteesta? Koko ajan ympärillä ja muissa maissa on nähtävissä suunta mihin olemme menossa. Jossain vaiheessa terveydenhuollon kapasiteetti alkaa ylittyä ja silloin viimeistään rajoitukset joudutaan kuitenkin laittamaan. Eikö olisi parempi toimia ennen kuin tilanne on huono? Tämä olisi parempi tapa toimia myös talouden kannalta. Ihmiset eivät nytkään käytä rahaa palveluihin tai osallistu tapahtumiin, koska pelkäävät tartuntaa. Ihmiset eivät uskalla käyttää rahojaan, koska pelkäävät työpaikkansa puolesta. Parempi olisi katkaista taudin leviäminen nyt heti alkuunsa. Parempi pari kuukautta tiukkoja rajoituksia, kuin monta kuukautta löysässä hirressä.
Itse en taas tajua miten joku kuvittelee että tautia voi tukahduttaa. Se on mahdottomuus, jos Suomi ei aio siirtyä erilliseksi omaksi kuplakseen vuosikausiksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös viime viikolla jossain lehtiartikkelissa joku lääkiksen opiskelija sanonut, että ihmiset saa elää ihan kuten haluavat ja lääkärit sitten hoitavat sairastuneet? Mua harmittaa, että en laittanut kyseisen kaverin nimeä ylös. Olisi nimittäin kiva muutaman vuoden päästä käydä hänen vastaanotollaan ja jos mitä ikinäkin sanoisi mun elämäntavoistani, voisin siteerata hänen omia sanojaan. Korostaa hänelle, että ihan itse sanoit, että minä saan elää ihan kuten itse haluan ja lääkärinä sinun tehtäväsi on hoitaa minut. Eli äläpä kuule poika ala urputtamaan mun elämäntavoistani..kirjoitat vaan kiltisti polvikipuuni opiaattireseptin etkä ala nillittämään mulle ylipainostani tai liikkumattomuudestani.
Mutta noin muuten sun kommenttiisi...ei tämä mene ohi parin kuukauden rajoituksilla. Ei mennyt keväällä eikä mene jatkossakaan.
Nyt pitäs toimia vauhdilla ennenkuin on liian myöhäistä! Kaikki liikkuminen mikä ei ole todella välttämätöntä pitäisi kieltää ja sekin välttämätön liikehdintä maskit,hanskat ja välimatka muistaen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka haluaa rajoittaa liikkumista ja elämää, voi itse niin tehdä. Ei siihen tarvita pääministeriä, senkun vaan jäätte kotiin. Annetaan muiden elää omaa elämäänsä ja ottaa riskinsä.
Muuten hyvä, mutta se riski ei ole mikään oma yksityisasia. Jos sinä saat koronan niin hyvin todennäköisesti ehdit tartuttaa muitakin ennen kuin omat oireesi alkavat, ja he taas ehtivät tartuttaa muita jne.
Mutta he jotka ovat kanssani tekemisissä ottavat tietoisen riskin, koska ovat kanssani eivätkä kotonaan?
Siis muiden pitäisi pysyä kotona, jotta sinä saisit rikkoa ohjeita vapaasti?
Nyt on itsekkyys viety ihan uudelle levelille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siis rotusortoa jos sairaat joutuu olemaan kotona? :,D Ei se rasismi-sanana nyt ihan kaikkeen käy kuitenkaan.
Mutta niinhän tämä maailma menee muutenkin, sairaat joilla on esim. alentunut vastustuskyky joutuvat pysymään kotonaan ja varomaan muutenkin, kun maailma ei valitettavasti (tai onneksi) pyöri heidän ympärillään ja suurin osa näistä sairaista kyllä ymmärtää tämän. Tämä korona on nyt jostain syystä joku poikkeus, että sen vuoksi täytyy kaikkien olla polvillaan riskiryhmäläisten vuoksi, en voi ymmärtää tätä, vaikka kuulun itsekkin riskiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Voit hämmästyä muutaman vuoden päästä kun tajuat, ettei maailmanloppua tullutkaan ja joka ikinen maa selvisi koronasta.
Vähän meinaa tuntua nuhaiselta, mutta töihin se on huomennakin mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän meinaa tuntua nuhaiselta, mutta töihin se on huomennakin mentävä.
Taidankin olla kova työihminen.